Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Hallo, dat gewicht verbaast me toch. Ik dacht dat een AX maximum 709 kg weegt voor een 1.4? Voor de slalom moet in ijn klasse de wagen minimum 685 kg wegen, en mijn idee zou ik met kooi, maar zonder interieur al onder dat gewicht komen...
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
nah een GTI weegt op papier al makkkelijk +800kg
mijn GTI staat op 840 dacht ik,
in een ph2 zit wel veel meer staal, dat klopt ook wel.. maar dat het zoveel verschil maakte?
mijn GTI staat op 840 dacht ik,
in een ph2 zit wel veel meer staal, dat klopt ook wel.. maar dat het zoveel verschil maakte?

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Paul heeft toch eens een alu en gietijzeren blok op de weegschaal gehad en het verschil zat meen ik op 30 kg. Daarnaast heb je een aardig stevige carterbeschermingsplaat, die zal ook wel wat wegen. Maar ondanks dat, vindt ik het ook een aardig gewicht. Ik heb mijn GT nog nooit gewogen, dus heb geen idee waar die op uit komt. Komt ook nog de rest van je rally uitrusting, het zijn misschien allemaal kleine dingen, maar samen kan het best een aardig gewicht zijn wat er bij komt. Wat voor stoelen heb je er eigenlijk in?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Dat is erg licht allemaal! Eigenlijk zou je gti-internals in een alu onderblok moeten steken. Of zo een 1.5 maken.
Het dash van een Gti is ook wel zwaarder.
Ik zal binnenkort eens een OEM Gti wegen. Dat zal droog rond de 800 zijn denk ik.
Het dash van een Gti is ook wel zwaarder.
Ik zal binnenkort eens een OEM Gti wegen. Dat zal droog rond de 800 zijn denk ik.
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Jan, er staan sparco sprint V stoelen in. Geen idee wat ze wegen. 
Carterplaat gewicht valt mee hoor. Minder dan 10 kg denk ik.
Ik mag in principe tot 785 kg gaan, maar dat lukt me niet...

Carterplaat gewicht valt mee hoor. Minder dan 10 kg denk ik.
Ik mag in principe tot 785 kg gaan, maar dat lukt me niet...
AX-kopen is verslavend.
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Wat ik schreef, verschil is 30 kgcitrofenwick wrote:...Ik vraag mij af wat het verschil is tussen alu en gietijzer....

GTI-zuigers in een alu onderblok is al wel eens gedaan, volgens mij door Folkert. Ook is er al meer gecombineerd om tot een grotere inhoud te komen. Die plannen had ik ook zoals je weet. (en je weet ook dat die niet door gaan, maar dat om andere redenen

-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Ik had al geedit 
En idd Folkert heeft dit gedaan. Ben toen zelfs bij hem thuis gaan kijken
Zijn axjes waren extreem licht. Onder de 600kg met een dikke kooi er in.

En idd Folkert heeft dit gedaan. Ben toen zelfs bij hem thuis gaan kijken

Zijn axjes waren extreem licht. Onder de 600kg met een dikke kooi er in.
AX-kopen is verslavend.
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Toch als je kijkt naar het verschil van een phase 1 GT (injectie) tot 1989 en die van 89-91 waar ze gewisseld zijn van alu naar een gietijzer onderlok is het totale verschil 21 kg (709 kg - 730).
Dan zou ik het vreemd vinden als het verschil in blok 30 kg, ik dacht eerder dat het rond de 15-20 kg gram zat. Ik heb beide 1.4 blokken al vaak genoeg in mijn handen gehad. Ik nog nooit iemand officeel foto's zien maken van de gewichten maar ik zou dit best een keertje met een paar oude onderblokken kunnen doen.
Dan zou ik het vreemd vinden als het verschil in blok 30 kg, ik dacht eerder dat het rond de 15-20 kg gram zat. Ik heb beide 1.4 blokken al vaak genoeg in mijn handen gehad. Ik nog nooit iemand officeel foto's zien maken van de gewichten maar ik zou dit best een keertje met een paar oude onderblokken kunnen doen.
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Chris, ik heb meerdere ph1's injectie van '90/'91 gehad... Allemaal met alu blok!

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Apart, ik heb er zelf ooit een gesloopt met een stalen onderblok, ik heb er al wat meerdere gezien die een stalen blok hadden. Ze zijn er wel maarja logica en Citroën kwa bouwjaren is vaak lastig te vinden 

-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Ik zal het niet zeggen want hier had elke type 1 GT een k2a. 
Ik zou eens met een weegschaal in de schuur moeten geraken...

Ik zou eens met een weegschaal in de schuur moeten geraken...
AX-kopen is verslavend.
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Jan zit er niet ver vanaf en Chris nog minder.
Ik heb eens het verschil gewogen tussen een alu 1.4 en een gietijzeren 1.6 en dat is 25Kg waarbij de 1.6 de inlaat er niet op zat dus, wat zal het zijn, ik denk nog 1.5Kg er bij.
Ik heb eens het verschil gewogen tussen een alu 1.4 en een gietijzeren 1.6 en dat is 25Kg waarbij de 1.6 de inlaat er niet op zat dus, wat zal het zijn, ik denk nog 1.5Kg er bij.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Handig om te weten. Dit zou dus de reden niet mogen zijn waarom mijn ax zoveel zwaarder is.Citrosan wrote:Jan zit er niet ver vanaf en Chris nog minder.
Ik heb eens het verschil gewogen tussen een alu 1.4 en een gietijzeren 1.6 en dat is 25Kg waarbij de 1.6 de inlaat er niet op zat dus, wat zal het zijn, ik denk nog 1.5Kg er bij.
Ik probeer even op te tellen wat het verschil kan maken tov bvb marc zijn cupje:
vloermat: 12kg? (eigenlijk zou ik een ax sport vloermat moeten kunnen scoren)
voetbak copiloot: 1kg
4punts gordels: 5kg
kuipjes: 5kg max extra
carterplaat: 10kg
gietijzer onderblok: 30kg
wat interieurstukken zoals GTI deurpanelen: 10kg
meer gewicht GTI-dash tov GTcarb dash (of zat daar geen 106 dash in?): 5kg
= samen toch een kleine 80kg, en dat is wel ruim gerekend
De grootste winst die ik zou kunnen maken is met het onderblok, maar dat mag ik niet doen. De vloermat en wat interieurdelen omwisselen zijn dingen die nog mogelijk zijn. Maar of ie er uiteindelijk nog merkelijk sneller van wordt...
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
achterruiten vervangen door lexan,
alle plastic troep die niet strict noodzakelijk is gewoon wegdoen
kachelhuis dr uit, ventilator dr uit
ruitenwissermotor achter delete
enzovoorts.. zijn bestwel opties om het ding lichter te maken..
alle plastic troep die niet strict noodzakelijk is gewoon wegdoen
kachelhuis dr uit, ventilator dr uit
ruitenwissermotor achter delete
enzovoorts.. zijn bestwel opties om het ding lichter te maken..

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Dat zijn allemaal dingen die niet toegelaten zijn in mijn klasse. Aan de chauffage valt idd misschien nog wat te strippen, maar ik heb aan de ene kant wel graag dat deze nog goed werkt gezien ik de auto ook nog nu en dan gewoon op straat gebruik en onder andere bedampte ramen geen pretje zijn.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Tja.. Dan zal ie niet heel veel lichter worden.. 
edit: handbediende ramen en sloten is ook weer een paar kg, vooral de raammotoren zijn niet licht..

edit: handbediende ramen en sloten is ook weer een paar kg, vooral de raammotoren zijn niet licht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Dat klopt, maar dat is een keuze die we hebben gemaakt. De elektrische ramen moeten er in blijven want tijdens een rally moeten de ramen voor het geven/krijgen van de tijdskaarten vrij veel open en dicht.
Ik was zonet een beetje aan het rondkijken, en eigenlijk woog de Rally AX-fabrieksauto ook 825kg hoor.
http://www.rallye-info.com/carmodel.asp?car=174" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje gewicht mag wel hé.
Ik was zonet een beetje aan het rondkijken, en eigenlijk woog de Rally AX-fabrieksauto ook 825kg hoor.
http://www.rallye-info.com/carmodel.asp?car=174" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje gewicht mag wel hé.
AX-kopen is verslavend.
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Gewoon elke morgen een stukje gaan hardlopen, dan verdwijnen die kilo's wel hoor.
Volgens mij is een Devil kooitje trouwens erg dun/licht (en misschien ook wel niet (meer) goedgekeurd voor sommige klasses/keuringen)
Volgens mij is een Devil kooitje trouwens erg dun/licht (en misschien ook wel niet (meer) goedgekeurd voor sommige klasses/keuringen)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)
Dat klopt Ivar. Ook maak ik er tegenwoordig een goeie gewoonte van om eerst eens goed naar het toilet te gaan en mijn neus te snuiten alvorens te gaan rijden. Tijdens een heftige rijsessie verdampt er dan nog wat zweet. (en chauffage op warm) Al tesamen voel je dat toch wel hoor.
Wat de kooi betreft. Die van mij is eigenlijk al even oud als die Devil-kooien hoor. Die van mij is een Citroën sport kooi die destijds voor de rally werd gebruikt. Misschien heeft zo'n devilkooi wel wat andere buisdiktes (ga ik wel eens op letten), maar zoveel verschil in gewicht zal dat denk ik niet uitmaken.
Ik neem aan dat die destijds ook FIA-gekeurd waren?
Wat de kooi betreft. Die van mij is eigenlijk al even oud als die Devil-kooien hoor. Die van mij is een Citroën sport kooi die destijds voor de rally werd gebruikt. Misschien heeft zo'n devilkooi wel wat andere buisdiktes (ga ik wel eens op letten), maar zoveel verschil in gewicht zal dat denk ik niet uitmaken.
Ik neem aan dat die destijds ook FIA-gekeurd waren?
AX-kopen is verslavend.