J5 (Peugeot 106 Rallye S1 / Seat Altea XL

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

ax_b wrote:
J5 wrote:
Citrosan wrote:Van de GTI naar de 106, m.a.w. dat je er minder onderhoud aan zou hebben.
Ja zo, klopt idd. :wink:
Je kent mij wat betreft sleutelen hé :lol:
Totaal a-technisch, maar ik heb geen moment spijt gehad van de overstap.

Ben toch stiekem aan het kijken naar een 2cv. :)
Als je 2cv wilt rijden is t makkelijk om ook zelf wat te kunnen, scheelt heel veel in de kosten. Eendenboeren zijn nogal duur...
Tsja, ik weet het.
In plaats van jonger te gaan rijden, ga je bewust ouder rijden. :wink:
Liefde maakt blind. :lol:

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Onderweg naar de frikandellenmeeting een nieuwe Rallye stoel opgehaald (in Ermelo) omdat bij mijn stoel de wangen bijna verdwenen zijn.
Vanmiddag even de stoelenruil gedaan en dat zit een heel stuk beter. :)
Ik heb geen foto's genomen, want het is toch bijna niet te zien.
Peugeot Rallye stoelen zijn ook voor AX rijders een aanrader.

Ik kon op de meeting helaas niet mijn elektrische ramen inbouwen, bij gebrek aan de resterende kabelboom in m'n deur. :cry:
De ontbrekende kabelboom wordt opgestuurd.

@ Citrosan: er zit wel voorbereiding in m'n middenconsole. :hello1:
Ik heb vanmiddag dus ook de bedieningsknoppen aangesloten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Hij stond er erg mooi bij Johan!!

En nu die electrische ramen aansluiten :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Da's mooi Johan dat alles zo lekker voorbereid is, succes met het verder inbouwen van je raambediening.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Weet nu wel wie Johan is. :)
Succes met je raampjes en de mooie ralley
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

@ Henk, ik zal wel draden moeten solderen omdat vanaf de deur de draden afgeknipt zijn. Is voor jou waarschijnlijk een fluitje, maar voor mij zal het nog even puzzelen worden. :)

@ Joost, dank je. Is natuurlijk nog niets vergeleken bij het vervangen van de ditr. riem enz.... :wink:

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

De Rallye is vorige week voor een beurt geweest en het enige dat daar uitkwam was dat de remblokken achter volgend jaar vervangen moeten worden en de banden niet echt heel goed meer waren.
Ik heb vanmiddag andere velgen gescoord met prima bandjes. :D
Ik moet ze nog schoonmaken en ik wil ze toch weer even spuiten en lakken. Dat is me vorige keer wel goed bevallen.
Image
Image

Het grootste voordeel is dat de garage de startonderbreker eruit gehaald heeft. Iedere keer dat gekloot met dat staafje .....

Ik heb originele kabelboompjes gescoord. Dus het elektrische ramen project kan van start gaan. :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Erg mooie velgen hoor.
En ze staan echt goed onder een ralley, zag er vanmiddag nog een rode ralley mee rijden.
(en bijna een poging doen om op een vluchtheuvel te eindigen....)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Zo de voorbereidingen zijn getroffen.
Alles schoongemaakt en met contactspray prefentief behandeld.
Vanmiddag of morgen proberen de kabelboompjes te wisselen.
Image
Image
Image

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Mooie velgen :D kheb een splinter nieuw setje op zolder liggen en gaan straks ook onder de Ax :wink: .

Enne succes met de electrische ramen :wink:
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

... weer als nieuw :shock: :lol: !

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Klein drama aan de gang hier. :evil:
Er schijnt in het type 2 bij de 106 verschil in kabelboom te zitten.
Mijn elektrische spiegels werken perfect, maar de elektrische ramen werken niet. :?
Ik heb de zekeringen al nagekeken, maar die zijn allemaal aanwezig en zijn nog goed.
Zijn er hier eletro/technische mensen die weten of de kabelboom evt. aan te passen is??
Ik baal hier zo verschrikkelijk van.....

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Tuurlijk is die kabelboom aan te passen, ik gok tenminste dat ie voor de 106 en de AX gelijk zijn. Bij de AX heb je 1x een 12V draad op de schakelaar zitten, 2x een massa aansluiting, en 2 draden die naar je el. motor gaan. De massadraden zijn niet zo lastig te vinden, die zitten zeer waarschijnlijk doorverbonden.

Wat je in feite doet is de 12V doorverbinden met 1 van de polen van de motor, en de andere leg je aan massa. De motor de andere kant uit laten lopen is een kwestie van de polariteit wisselen.

Vraag me zo niet naar de exacte aansluitingen bij een AX, het is alweer even geleden dat ik het aangesloten heb. Maar als het op dezelfde manier is aangesloten als bij de AX is het zeker om te bouwen, enige waar je dan voor moet zorgen is een contact geschakelde 12V (~20A) en een massapunt, dan is het een kwestie van de draden doorverbinden (wel solderen, loopt aardig wat stroom doorheen) en het zou moeten werken.

Onderstaand is een schemaatje zoals ik het in mijn AX heb gemonteerd:

Image

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Eelco bedankt, dit dacht ik ook al.................. :shock: :shock:
Kga even iemand raadplegen die hier meer verstand van heeft.

Doe mij maar een fifty/fifty, een hulplijn en ik vraag de zaal om hulp. :lol:

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

J5 wrote:Eelco bedankt, dit dacht ik ook al.................. :shock: :shock:
Kga even iemand raadplegen die hier meer verstand van heeft.

Doe mij maar een fifty/fifty, een hulplijn en ik vraag de zaal om hulp. :lol:
Of je hulplijn bellen om te vragen of je de 50/50 moet gebruiken, of dat je het publiek op hulp moet vragen :lol:
Image Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

J5 wrote:Eelco bedankt, dit dacht ik ook al.................. :shock: :shock:
Kga even iemand raadplegen die hier meer verstand van heeft.

Doe mij maar een fifty/fifty, een hulplijn en ik vraag de zaal om hulp. :lol:
de zaal heeft bij deze gesproken ;)

Het lijkt lastig, maar is het in feite niet, let wel, dit geldt voor de AX, met 1 schakelaar voor elk raam. Ik heb dit schema proefondervindelijk in elkaar gezet, gewoon schakelaar uit elkaar getrokken en logisch nadenken. En ik ben echt geen electro wizard, ik kan me dr redelijk mee redden.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

IceByte wrote:Het lijkt lastig, maar is het in feite niet, let wel, dit geldt voor de AX, met 1 schakelaar voor elk raam. Ik heb dit schema proefondervindelijk in elkaar gezet, gewoon schakelaar uit elkaar getrokken en logisch nadenken. En ik ben echt geen electro wizard, ik kan me dr redelijk mee redden.
Bovenstaande werkt in de 106, ik heb in de AX ook 106 motoren gebruikt op deze manier.
AX GTI '91

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Okay, dan kan ik hiermee aan de slag. :)
Heren, bedankt voor jullie bijdrage (tot nu toe), misschien doe ik binnenkort nog een beroep op jullie deskundigheid. :wink:

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Vanmiddag alles doorgemeten en nergens is een breuk oid te ontdekken.
Nu blijkt na een super tip dat ik een relais mis die de ramen aanstuurt.
En die hoort hier te zitten. Tussen de witte en grijze relais die er al zitten.
Image
Als het relais erin zit zou het elektrische raammechanisme moeten werken. :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bij de AX zit ook een relais in de voeding van de raambesturing relais komt op bij aanzetten contact, de reden is dat de raambediening ALLEEN werkt bij ingeschakeld contact.

Bij de AX is het een standaard 1 polig relais (4 pennen).

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply