Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Jurjenz »

Volgende week wordt de auto APK gekeurd. Ik laat het wiellager ook maar gelijk vervangen, ik hoop dat het de problemen verhelpt! Blijft het nog steeds dan gaat mijn vermoeden naar een kromme velg / uit balans. Ik denk dat op termijn de velg ook vervangen mag worden? Zie de balanceergewichtjes... :)
Image
Wel positief, het meeverend rempedaal tijdens het remmen is verholpen door de nieuwe remmerij.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Bossie »

Ik zou de auto gewoon even opkrikken en aan het wiel draaien. Wellicht kun je dan herleiden waar het geluid weg komt. Kun je ook gelijk controleren of er nog ergens speling zit.

De reden voor het vele lood kan ook aan je banden liggen. Een beetje goede bandenboer zal eerst proberen om meer balans in het wiel te krijgen door de band een stuk te verdraaien op de velg en dan opnieuw gaan balanceren.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by q01z »

wacht eens Jurjen...
zie ik daar aanloopsporen op het plaklood?

ik heb ook ooit een setje lichtmetaal met plaklood gehad dat pas op snelheid begon aan te lopen (centrifugaalkraht denk ik?)... en het valt me op dat jouw lood niet overal even vuil is!!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Jurjenz »

Ik heb het wiel schoongemaakt daarom is het niet overal even vuil. Dus ik vrees dat dat het ook niet is? Maar los van de vuiligheid, zitten er dan nog steeds aanloopsporen? Waar zou het wiel dan tegenaan moeten lopen? Ik heb echt geen idee :|

Is het ook niet gewoon beter om een nieuwe velg te regelen met nieuwe bandjes? Dat moet ook schelen denk ik.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by q01z »

als ik t zo zie lijken je loodblokjes iets afgesleten.. meestal tegen de remklauw.
wat dan ook wel weer zou kunnen icm de nieuwe remschijven/blokken --> je remklauw zit door de dikkere schijf en blokken net op een iets andere plek
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Johannus »

Jurjenz wrote:Ik heb het wiel schoongemaakt daarom is het niet overal even vuil. Dus ik vrees dat dat het ook niet is? Maar los van de vuiligheid, zitten er dan nog steeds aanloopsporen? Waar zou het wiel dan tegenaan moeten lopen? Ik heb echt geen idee :|

Is het ook niet gewoon beter om een nieuwe velg te regelen met nieuwe bandjes? Dat moet ook schelen denk ik.
Het zou kunnen dat de loodjes tegen je remklauw komen, dat zou je makkelijk moeten kunnen controleren :)
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Jurjenz »

Wat stom dat ik het niet eerder gevoeld heb, maar er zit inderdaad ieniemienie speling op het wiel. Je voelt het ook alleen maar als je het wiel op je juiste manier pakt... Dat moet de oorzaak zijn! :o
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by q01z »

wiellager naar de tiefus?
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Jurjenz »

Klinkt stom maar ik hoop het! :lol: Dinsdag laat ik het vervangen..
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - vreemd geluid

Post by Jurjenz »

Vlekkeloos door de APK
Image

Monteur zei dat het trillingen hoogstwaarschijnlijk worden veroorzaakt daar een onbalans in de band. Ik wilde de banden zoiezo al vervangen - dus bij deze een goede reden. :) (blijkbaar niet APK-afkeur waardig?)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Jurjenz »

Nou lekker dan.. linker aandrijfas zo krom als een hoepeltje (mag ook wel na 19 jaar..) maar rechts zit ook een kromming in, de nieuwe dus... Geen goedkope Bolk asjes voor mij meer! Dus morgen worden er 2 splinternieuwe (en kwalitatief goede mag ik aannemen) eronder gezet. Trillingen schijnen nu al zo goed als weg te zijn. Dat is dan wel positief :)
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Johannus »

Jurjenz wrote:Nou lekker dan.. linker aandrijfas zo krom als een hoepeltje (mag ook wel na 19 jaar..) maar rechts zit ook een kromming in, de nieuwe dus... Geen goedkope Bolk asjes voor mij meer! Dus morgen worden er 2 splinternieuwe (en kwalitatief goede mag ik aannemen) eronder gezet. Trillingen schijnen nu al zo goed als weg te zijn. Dat is dan wel positief :)

Mag hopen dat er toch wel garantie op die bolk as zit?
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Jurjenz »

Bij MisterAuto heb ik gebruik gemaakt van de 'zorgeloos garantie'. Jaja, ik had het al helemaal voorzien. :roll: :lol: Ik heb contact opgenomen met de klantenservice. Ik kan me niet voorstellen dat ze lastig gaan doen eigenlijk.

Via Marktplaats heb ik ook een tweedehands set mistlampen overgenomen, jullie zullen ze ongetwijfeld hebben gezien. Kan ik mooi opknappen en mijn wannabe GTi van mistlampjes voorzien :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by AlexanderB »

Eh.. Je weet dat je als consument gewoon rechten hebt hè, die gewoon overeenkomen met die 'garantie', die hele "zorgeloos kopen garantie" doet niks en is dus een cheape manier van ze om geld te verdienen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Jurjenz »

AlexanderB wrote:Eh.. Je weet dat je als consument gewoon rechten hebt hè, die gewoon overeenkomen met die 'garantie', die hele "zorgeloos kopen garantie" doet niks en is dus een cheape manier van ze om geld te verdienen.
Heb je ook zeker een punt hoor! Het zijn altijd van die laat-ik-maar-doen-want-dat-is-makkelijk-vinkjes. Ben ik toch weer zo'n oen die het toch maar aanvinkt. Zo zal ik nooit rijk te worden :)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Jurjenz »

Korte update: bij het nameten van de aandrijfasstang blijkt dat de afwijking verwaarloosbaar is en hebben ze hem toch laten zitten. Prima, scheelt voor mij iig weer geld. Voor de rest rijdt de auto als een zonnetje en merkbaar stiller! :D
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Jurjenz »

Tadaa! 1.4 motorblok binnen :D (wat een karwei om hem in de kelder te krijgen...)
Image
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - verse APK

Post by Johannus »

Jurjenz wrote:Tadaa! 1.4 motorblok binnen :D (wat een karwei om hem in de kelder te krijgen...)
Leuke Upgrade! toch weer 15 pk extra! :)

Heb je sleutelruimte of ga je het langs de kant van de weg doen?
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorblok binnen!

Post by Jurjenz »

Voor even had ik 135 PK in mijn auto - beat that! :lol:
Ik heb mijn kelder opgeruimd (wie ooit bedacht heeft om vloerbedekking (!) in de kelder te leggen van minstens 30 jaar jaar oud...) dus ik heb voorlopig de ruimte om eraan te klussen. Mooi winterproject! :D

Het is niet de bedoeling om het blok op korte termijn erin te zetten, dan wordt mijn vriendin gek, hehe. Het heeft allemaal geen haast dus ik kan hem mooi opknappen en ontdekken hoe een motorblok nou daadwerkelijk in elkaar zit. Als het blok niet te afgetrapt is zet ik hem ooit over. De vorige eigenaar gaat een 1.6 in zijn AX zetten. Distributieriem was 8000km geleden vernieuwd en het blok liep nog prima. Ik ben benieuwd!

Ik ga er niet aan klussen op straat, bovendien weet ik niet hoe ik dat ding de kelder uit moet krijgen... :)
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorblok binnen!

Post by Laurent »

Ik zou persoonlijk, als je hem toch zo hebt liggen, de keerringen en pakkingen waar je anders moeilijk bij kan, mooi even meenemen. Maar wat zijn de problemen, dat je eraan moet klussen?
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply