Rob van der Giesen aka Kakelbont (AX 1.4 Service Diesel)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kl*te zeg, het hele weekend, en waarschijnlijk langer, geen auto omdat er weer zo'n gare ontluchtingsnippel is afgebroken van me remklauw :evil: Het zit ook niet mee zeg met die diesel....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Update:
Ik rij alweer een tijdje vrolijk rond. Heerlijk zuinig.

Ennieweej, ik heb een karretje gekocht voor (kunnen 9 kratten bier en, en dan is er nog plaats over). Ook voorzien van een nieuwe laag Hamarite.

Zo kocht ik hem;
Image

Na mijn laagje hamerite en gespoten velgjes, behandeld onderstel;
Image

En dan natuurlijk de axclub sticker. Ik heb nog niet veel mensen gezien die hem erop geplakt hebben. Ikke dus wel, vootooo;

Image

Nu is ook goed te zien waarom ik een zilvergrijze wou hebben 8)
ps. die strepen op de bumper is een jerrycan zonnebloemolie die ik niet goed dichtgedraaid had en in de koffer lag.... :x
Groeten Rob!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

:shock: Groot verschil tussen foto 1 en foto 2 van het karretje....mooi gedaan

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mooi karretje heb je man! :D ziet er goed uit

alleen was je auto eens joh! :P
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mooi karretje!! wanneer gaat die zonnebloembak in de hammerite? :P

Airwin

rijden op zonnebloemolie

Post by Airwin »

Rijd nu ook gedeeltelijk op zonnebloemolie :D Tank meestal vol bij tankstation met gewoon diesel en dan voeg ik na 400 km 15 liter zonnebloemolie toe. Rijdt perfect. 8)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: rijden op zonnebloemolie

Post by Kakelbont »

Airwin wrote:Rijd nu ook gedeeltelijk op zonnebloemolie :D Tank meestal vol bij tankstation met gewoon diesel en dan voeg ik na 400 km 15 liter zonnebloemolie toe. Rijdt perfect. 8)


Kee dan, rijdt zeker perfect 8) Heb ff geregeerd in je eigen wie=wie topic :)


Updatje over mijn dieselke; hij zit nu tegen de 270dkm (koppakking vervangen bij 253dkm) en gaat met z'n wekelijkse flinke slok motorolie en koelwater nog steeds als een trein. :roll: Achja wat wil je met een auto van 125euro :)
Hij mag het vanaf deze week trouwens rustig aan gaan doen, ben klaar met m'n stage en hoef dus geen 140 kilometer per dag meer te rijden. Dieselen is dan ook eigelijk voorlopig niet rendabel voor mij. Toch blijf ik hem houden. Vind het prachtig dat ppo gebeuren :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: rijden op zonnebloemolie

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:
Airwin wrote:Rijd nu ook gedeeltelijk op zonnebloemolie :D Tank meestal vol bij tankstation met gewoon diesel en dan voeg ik na 400 km 15 liter zonnebloemolie toe. Rijdt perfect. 8)


Kee dan, rijdt zeker perfect 8) Heb ff geregeerd in je eigen wie=wie topic :)


Updatje over mijn dieselke; hij zit nu tegen de 270dkm (koppakking vervangen bij 253dkm) en gaat met z'n wekelijkse flinke slok motorolie en koelwater nog steeds als een trein. :roll: Achja wat wil je met een auto van 125euro :)
Hij mag het vanaf deze week trouwens rustig aan gaan doen, ben klaar met m'n stage en hoef dus geen 140 kilometer per dag meer te rijden. Dieselen is dan ook eigelijk voorlopig niet rendabel voor mij. Toch blijf ik hem houden. Vind het prachtig dat ppo gebeuren :)


Zuipt ie nog koelvloeistof dan? dan moet je of ergens lekkage hebben of de koppakking toch niet goed vervangen.

Wat is et olieverbruik eigenlijk, ik zat laatst op 1/2 liter op 3000km, vond ik zelf wel netjes

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: rijden op zonnebloemolie

Post by Browny »

IceByte wrote:
Kakelbont wrote:
Airwin wrote:Rijd nu ook gedeeltelijk op zonnebloemolie :D Tank meestal vol bij tankstation met gewoon diesel en dan voeg ik na 400 km 15 liter zonnebloemolie toe. Rijdt perfect. 8)


Kee dan, rijdt zeker perfect 8) Heb ff geregeerd in je eigen wie=wie topic :)


Updatje over mijn dieselke; hij zit nu tegen de 270dkm (koppakking vervangen bij 253dkm) en gaat met z'n wekelijkse flinke slok motorolie en koelwater nog steeds als een trein. :roll: Achja wat wil je met een auto van 125euro :)
Hij mag het vanaf deze week trouwens rustig aan gaan doen, ben klaar met m'n stage en hoef dus geen 140 kilometer per dag meer te rijden. Dieselen is dan ook eigelijk voorlopig niet rendabel voor mij. Toch blijf ik hem houden. Vind het prachtig dat ppo gebeuren :)


Zuipt ie nog koelvloeistof dan? dan moet je of ergens lekkage hebben of de koppakking toch niet goed vervangen.

Wat is et olieverbruik eigenlijk, ik zat laatst op 1/2 liter op 3000km, vond ik zelf wel netjes


ik heb wel eens gehoord dat je met een diesel op 1 liter per 1000km mag zitten voordat het ernstig wordt bevonden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ik zit inderdaad op 1 liter per 1000 kilomter ongeveer. Vind het toch wel veel als je per week 600km rijdt (reed). Trouwens bij vol gas blazen zoop tie meer olie, maar dat mag :lol:


Koelvloeistof, tjsa ben er nog niet uit. Hij bouwt wel iets van druk op maar dat komt volgens mij omdat m'n waterpomp niet meer naar behoren werkt en dus het water in het blok te heet wordt en niet vlot genoeg aan de radiator gevoerd wordt. Nog geen problemen gehad daarmee trouwens hoor. Volgens m'n temperatuur meter werkt alles naar behoren en ook de fan doet goed z'n werk. Alleen bij temperaturen van rond de 97 graden (als de fan aanslaat) lekt hij iets van koelvloeistof langs via de radiator dop. Niet errug veel ofzo hoor. Maarja als je elke dag in de file staat en de fan dus elke dag wel een paar keer aanslaat druppelt er op den duur genoeg uit om het nivo lampje te laten branden.

Kan ook nog lucht in het systeem zijn. Mijn warmtewisselaar heeft geen ontluchingsschroef voor het koelwater (wel voor brandstofsysteem). En deze ww is hoger geplaatst in het blok als het onluchtingsventiel op de kachelslangen. Maargoed, af en toe wat olie en water en hij doetut prima :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:ik zit inderdaad op 1 liter per 1000 kilomter ongeveer. Vind het toch wel veel als je per week 600km rijdt (reed). Trouwens bij vol gas blazen zoop tie meer olie, maar dat mag :lol:


Koelvloeistof, tjsa ben er nog niet uit. Hij bouwt wel iets van druk op maar dat komt volgens mij omdat m'n waterpomp niet meer naar behoren werkt en dus het water in het blok te heet wordt en niet vlot genoeg aan de radiator gevoerd wordt. Nog geen problemen gehad daarmee trouwens hoor. Volgens m'n temperatuur meter werkt alles naar behoren en ook de fan doet goed z'n werk. Alleen bij temperaturen van rond de 97 graden (als de fan aanslaat) lekt hij iets van koelvloeistof langs via de radiator dop. Niet errug veel ofzo hoor. Maarja als je elke dag in de file staat en de fan dus elke dag wel een paar keer aanslaat druppelt er op den duur genoeg uit om het nivo lampje te laten branden.

Kan ook nog lucht in het systeem zijn. Mijn warmtewisselaar heeft geen ontluchingsschroef voor het koelwater (wel voor brandstofsysteem). En deze ww is hoger geplaatst in het blok als het onluchtingsventiel op de kachelslangen. Maargoed, af en toe wat olie en water en hij doetut prima :)


Litertje op 1000km is best veel, als het nu allemaal korte stukkies zouden zijn kan ik me dr nog wat bij voorstellen.

Druk op het koelsysteem zou ik zelf niet blij mee zijn, maar het kan lucht zijn die dr niet uit kan, dan blijf je hetzelfde probleem houden ook al vul je bij

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

jaaah nieuwe foto's 8)

De AX bevat nu een voltallig 2 tank-systeem. Dus een kleine tank diesel (10 liter) om op te starten en warm te rijden, en de gewone tank vol zonnebloemolie om goedkope kilomters op te vreten. :)

De schakeling tussen de tanks gaat via een electromagnetische klep met 2 ingangen en 1 uitgang. Als de klep uit staat (geen spanning) staat ingang 1 open en stroomt zonnebloemolie uit de hoofd tank, via de warmtewisselaar naar de brandstofinspuitpomp.

Zet ik het knopje om gaat ingang 1 dicht en ingang 2 open. Op dat moment stroomt er dus diesel uit het kleine tankje in de kofferbak naar de brandstofpomp. Dit is bedoeld voor starten en rijden met koude motor. (Met koude motor werkt de voorverwarmer nog niet en koude zonnebloemolie is eigelijk wat te dik voor de brandstofpomp).

vootoos;

Image
10 liter dieseltank achter in de kofferbak. Deze zit vast met een elastiek tegen de zijkant. Dit elastiek kan ik met een haak losklikken om de bus eruit te pakken en vol te tanken.

Image
fotoke van dit ingenieuze systeem :roll: :P

Image
In een kleine bus zit eerder vuil, dus vandaar dit inline brandstoffiltertje dat de pomp van rotzooi beschermt. Deze zal eerder verstopt zitten maar is een stuk makkelijker te wisselen als de originele.

Image
Schakelaartje waarmee ik kan switchen tussen diesel en zonnebloemmolie.

Image
Nog'n keertjuh

Image
De brandstofklep. Vanwege plaatsgebrek onder de kap rust deze bovenop de accu.

Image
closeup van de brandstof 3-wegklep.

Image
Het geheel gezien van de zijkant. Met op de achtergrond de warmtewisselaar die tegen de veerpoot aan hangt. De dikke slangen die je ziet lopen zijn van het warme koelwater die de ww verwarmen, en de dunne slangen zijn brandstofleidingen.


Gaaf h?!! 8) 8)

ps. ja ik weet dat ik eens tijd moet uittrekken voor een grondige schoonmaakbeurt :oops:

ps2. Nog eentje om het af te leren (en omdat ik een sticker over had):
Image
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

cool man :)

echt leuk dit :) en je blijft het maar uitbreiden :D

met de huidge dieselprijzen zscheelt het echt bizar natuurlijk!

voor wat koop je de zonnebloempjes momenteel?
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

q01z wrote:cool man :)

echt leuk dit :) en je blijft het maar uitbreiden :D

met de huidge dieselprijzen zscheelt het echt bizar natuurlijk!

voor wat koop je de zonnebloempjes momenteel?


nog steeds 59 cent per literfleske, oftewel 8,85 voor een doos meej 15 van die gele rakkers. :)

Maar de lol van het knutselen is me ook wat waard. Veel kilomters maak ik momenteel toch niet.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

:lol: Super!!! :lol: Echt gaaf!
**Stay Tuned**
Image
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Briljant :D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

haha, dit is echt SUPERCOOL Robje...

ga dit even vertellen aan een professionele lasser die ik ken.. durf te wedden dat ie het supercool vindt en denk wel dat ik 'm bereid krijg om je dieseltank te voorzien van een eigen vuldop aan de linkerkant v/d auto :D interesse?

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Echt super dit :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kakanox wrote:haha, dit is echt SUPERCOOL Robje...

ga dit even vertellen aan een professionele lasser die ik ken.. durf te wedden dat ie het supercool vindt en denk wel dat ik 'm bereid krijg om je dieseltank te voorzien van een eigen vuldop aan de linkerkant v/d auto :D interesse?


tof aanbod, maar tis zo ook wel makkelijk. Die bus kan ik er gewoon uitpakken he :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zo heb je de telegraaf gelezen?

Meer blije rijders op zonnebloemolie
AMSTERDAM - Zonnebloemolie als vervanger voor dure diesel. Het verhaal van G?rard Buhr uit Bussum die zijn autootje met deze puur-natuur-brandstof aftankt, op die manier goedkoper uit is, ?n bovendien het milieu spaart, heeft tot een enorme stroom instemmende reacties geleid. 'Ik denk dat ik zelf ook maar een oud dieseltje aanschaf en een supermarkt overval', is een veelgehoorde kreet. De Nederlandse douane gooit nu echter roet in het eten: Rijden op zonnebloemolie is verboden!



De kopers van zonnebloemolie zijn steevast vrolijk.


Massaal betuigden lezers van De Telegraaf hun steun aan het initiatief van G?rard Buhr. "Ssssssssst, niet te bekend maken!!!", schreef Mario uit Heerlen. "Als onze regering dit ontdekt, moeten we accijns op zonnebloemolie en frituurvet betalen. Dan is een patatje-met straks ook alleen voor de rijke top te betalen."

Kees uit Den Haag: "BRILJANT! Inderdaad, kijk die Haagse geldzuigers nu maar eens raar kijken... totdat er weer ??n opstaat en zegt: 'maar dat mag helemaal niet'. Nee, 2 ton euro verdienen met een rottig overheidsbaantje mag ook niet en toch komen ze er mee weg. KLASSE!"

Het moge overduidelijk zijn: Nederland is de schandalig hoge accijnzen op brandstof m??r dan zat. En Kees uit Den Haag lijkt profetische gaven te hebben. Want, zo vraagt een andere lezer zich af, m?g je eigenlijk wel rondrijden met zonnebloemolie in je tank?

"In principe mag dat niet!", meldt Renee Westdorp, woordvoerster van de douane. "Je bent verplicht om te rijden met brandstof waar accijns op wordt betaald. Wij controleren regelmatig in het land en wordt men betrapt met zogenaamde bio-brandstof in de tank, dan volgt er een boete en een naheffing."

En aan wat voor een bedrag moeten we dan denken? "E?n momentje, even bladeren", zegt Westdorp, terwijl ze door wat papieren ritselt. "Die boete is een schikkingsvoorstel dat wij namens het openbaar ministerie doen, en komt neer op ?4,53 per liter tankinhoud. Het gaat er dus niet om hoeveel liter zonnebloemolie je in je tank hebt zitten. Stel, jouw brandstoftank kan 50 liter aan, dan betaal je dus 50 keer ?4,53 en dat is ?226,50. Bovendien komt daarbovenop nog een naheffing en dat betreft het bedrag aan accijns dat je moet betalen per 1000 liter, en dat is ?374, 91."
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply