AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

:D
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker, zeker :D wat €10 aan plastic, 20 schroeven en n uurtje werk (incl afhalen en terugzetten van de bumper) wel niet doet.. :)

Nou nog ff de bedrading voor de mistlampen en morettes inbouwen, en de lampen zelf ook.. Wellicht dat ik dat op de kampeermeeting doe.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Browny »

Je wilt een turbo monteren maar 150 euro aan aansluitmateriaal is je te gek? Leg dat eens uit.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Browny »

Je wilt een turbo monteren maar 150 euro aan aansluitmateriaal is je te gek? Leg dat eens uit.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Voor 150 koop ik dus 2 slangetjes en een T stukje.. Dat is meer het punt, voor 150 had ik wel wat meer willen hebben.. (Heb trouwens ff verder ge-ebay'd, ben voor iets minder dan 100 euro compleet, als t goed is..)

En dan ben ik dr nog lang niet, ik moet ook nog een uitlaatspruitstuk lassen (met custom uitgesneden flenzen), een uitlaatdownpipe, een inlaatspruitstuk, en een zooitje intercoolerbuizen + siliconenslangen, etc.. dat is waarschijnlijk ook nog een veeltal 100 euro.

Het punt was meer dat m'n turbo ondertussen het goedkoopste onderdeel van de hele "turbo monteren" actie is, omdat kwalitatieve onderdelen blijkbaar echt heel erg duur zijn, en ik niet de kantjes dr af wil lopen met crappy onderdelen en halve oplossingen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

AlexanderB wrote:Het punt was meer dat m'n turbo ondertussen het goedkoopste onderdeel van de hele "turbo monteren" actie is, omdat kwalitatieve onderdelen blijkbaar echt heel erg duur zijn
Dat hadden we je van te voren al wel kunnen vertellen. Met enkel een turbo ben je er niet. Wellicht was het handiger als je dit van te voren uit had gezocht, dan was je nu niet zo geschrokken. Kijk voor de gein eens bij DP-Engineering wat een turbosetje kost voor een 16v (en ja, ik ben er van op de hoogte dat ze niet de goedkoopste zijn).
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik wist dat dit een hoop geld ging kosten, maar ik verbaas me dr meer over dat het zo duur is om "echte" race-fittingen te gebruiken ipv gewoon van die geribbelde dingen + slangklemmen.. Nou weet ik dus waarom je juist die overal terugziet in je auto, omdat ze cheap zijn.. Ik vertrouw cheape slangklemmen alleen niet, als je ziet dat de oliedruk tot een aantal bar kan oplopen, dat wil je niet hebben losschieten tijdens het rijden..

Ik had een bedrag van 1000-ish euro gereserveerd.. tot nu toe uitgegeven:
€120 Injectiepomp
€7 tap 1/8NPT voor de sensoren..
€50 koppakking (die zweet nu wat olie, en alles dr toch af ligt, kan ik die gelijk vervangen.
€100 distributieset
€120 turbo
€35 intercooler
€65 2 metertjes voor op t dash

en heb nog een shopping lijstje:
€100 -- olieaanvoer, olieafvoer
€100 uitlaatspruitstuk,
€100 inlaatspruitstuk,
€50 downpipe,
€150 intercooler-leidingen.
€50 nieuw boost-potje voor op m'n turbo.

klopt aardig dus..

Alleen dan komt dr nog een hele zooi bovenop voor andere dingen die ik vervangen heb aan m'n auto, incl de 220 euro voor een nieuwe accu en dynamorevisie de afgelopen paar maanden, volledig nieuwe ophaning en remmen rondom, moet nog 300 euro neerleggen voor een setje nieuwe banden om m'n nieuwe velgen (€130 incl naafkapjes, verf en wielbouten), en ga zo maar door en door..

Oh well.. nevermind. :) We komen dr wel, in kleine stapjes..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

Ik weet niet wat je van plan bent met inlaat- en uitlaatspruitstuk, maar voor 100 euro kom je niet ver. Neem nog maar een ruime pot geld erbij voor onvoorzien en te laag ingeschat. Ter illustratie, het blok dat nu in m'n 5-deurs hangt, daar was ik met revisie (zelf uitgevoerd, dus geen kosten voor arbeidsloon) al 800-900 euro verder voordat die er in lag.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik ga voorlopig niks reviseren, ik plemp dr alleen een nieuwe koppakking tussen en klaar.. Ohja, en de kleppen stellen, maar dat is niet t eind van de wereld.

Spruitstukken zijn verbazingwekkend goedkoop, die lasbochten kosten maar een paar euro per stuk, en ik ga echt geen hele spaghetti bouwen, gewoon net zo iets als de standaardversie, maar dan met de uitgang omhoog ipv naar beneden. De grootste aanslag op m'n budget gaan de flenzen worden, als ik die laat watersnijden vanuit een CAD file. Alternatief print ik ze uit en ga ik zelf met een boor, dremel en vijl aan de gang in een 6mm staalplaat, kost wat meer moeite, scheelt weer wat geld..

Alternatief nummer 2 is dat ik de turbo een paar cm verder weg monteer, zegmaar op de plek van de standaard luchtfilter, dan hoef ik alleen maar een bocht van het standaard uitlaatspruitstuk naar de turbo, en van de turbo naar de rest van de downpipe te lassen, en geen custom spruitstukken. Ik vraag me af of daar merkbaar verschil in gaat zitten qua prestaties, en het maakt het leven wel echt een stuk makkelijker, met meer standaard parts..

En tja, als het meer kost dan verwacht, dan duurt het gewoon langer, ik steek dr elke maand een klein bedragje in (wat er overblijft na vaste lasten en onderhoud/reparaties. en ik ga pas beginnen met de echte inbouw als ik zeker weten alles compleet heb, en genoeg tijd heb (dus ergens zomervakantie, hopelijk.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

AlexanderB wrote:[..]
Alternatief print ik ze uit en ga ik zelf met een boor, dremel en vijl aan de gang in een 6mm staalplaat, kost wat meer moeite, scheelt weer wat geld..
Held :music
Altijd meer PK's dan jou!

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by pocketmech »

:music +1
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

6mm plaat zelf bewerken.. poeh!

is het dan niet veel eenvoudiger ergens een kapotte spaghetti op de kop te tikken en die aan te passen?

let wel, als je flens niet 100% goed is, gaat het gegarandeerd lekken.. dus als je ergens uitschiet moet je dremel, kan je overnieuw beginnen!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En als ik 20 euro aan dremelschijfjes nodig heb, kan ik ze beter gewoon laten watersnijden.. :) Which will most probably happen. En ik zal ze sowieso moeten laten vlakken na het lassen, dus een krasje is op zich nog niet het eind van de wereld..

Spaghetti? Nee, de diesel heeft een ander boutpatroon voor de in en uitlaat, dat gaat niet passen.. En om de buizen te recyclen, die zijn te dunwandig, en los materiaal is waarschijnlijk goedkoper..

Ik begin steeds meer te voelen voor het gebruik van het standaard spruitstuk, met een (dikwandige) S-bocht met 2 simpele flenzen naar de turbo (op de plek van de luchtfilter, en dan een ander luchtfilter ergens inbouwen..) en dan met een bocht weer terug naar een afgezaagde onderste helft van de downpipe. Dan hoef ik ook niet een heel nieuw inlaatspruitstuk te ontwerpen, en de prestaties zijn eigenlijk precies hetzelfde..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

lijkt me een duidelijke keuze!
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Monteer je luchtfilter zoals die ene gup! Dattie op een intercooler lijkt bedoel ik!

Maar je voelt waarschijnlijk niks voor een om de haverklap door wegvuil verstopte luchtfilter...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Het plan was eigenlijk om ook een 106 Ph1 Rallye luchtfilter te gebruiken, op zn kop, achter de koplamp dus.. :) Moet ik dr alleen nog ff ergens een zien te vinden.. En anders gewoon zo'n open luchtfilter, maar dan moet ik dr een vinden die op de inlaat van m'n turbo past, of een adapter-stukje..

Als je de intercooler ziet, is het omdat ie als intercooler gebruikt wordt.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Werd tijdens de meeting gewezen op wat mogelijke defecten aan m'n autotje die ik dus eerst nog ff moet fixen voor de APK over een maand..

[edit:] auto opgekrikt, maar kon geen speling vinden op dat wiellager.. Zal binnenkort t wiel dr ff af halen en kijken of de as nou wel of niet achter tegen het wiellager aansluit zoals het hoort. (Draagarmen moeten ook nog vervangen worden, dan kan ik t gelijk zien.) Ik herinner me dat t wel goed aansloot, dus waarom de as aan de kant van de naafmoer niet ver genoeg uit lijkt te steken snap ik dan ook niet helemaal.. Still under investigation...

Turbo eens onderzocht op serienummers, achterhaald waar ie echt vanaf gekomen is (Opel Vectra C 2.0 DTI 100 pk) en daarmee kan ik de bijbehorende pakkingen enzo bestellen.. Na de tentamens, en na de APK..

Maar eerst, tentamens..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hm, beter idee, ben nog eens over de nummers heen gegaan, maar t lijkt dr op dat die turbo niet veel verder dan 100 pk had gewild, en ik kwam iemand tegen die een gezocht-advertentie had staan voor precies deze turbo, dus heb m aangeboden, als dat doorgaat kan ik op zoek naar een andere (die een heel klein beetje groter is, een GT1548 ofzo)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Geen reactie. hm. :/ Nouja, dan houden we het bij 100-110 pk, meeer dan zat om GT'tjes en GTI'tjes dr uit te rijden. :)

Eerst maar eens naar m'n onderstel kijken, kijken of de nieuwe draagarmen + uitlijning m'n huidige probleem fixt
(Bij gas geven trekt ie een beetje naar de ene kant, bij remmen een beetje naar de andere kant, typisch speling op de draagarmen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Geen reactie. hm. :/ Nouja, dan houden we het bij 100-110 pk, meeer dan zat om GT'tjes en GTI'tjes dr uit te rijden. :)
met 100pk Diesel en het natuurlijke koppel, zal je al heel wat GTI's bijhouden denk ik 8)

Post Reply