AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hm, nogsteeds geen Haynes, ben benieuwd hoe lang t nog duren gaat.. :)
[edit:] en dan wordt ie uiteraard vandaag bezorgd. Mijn exemplaar is zo te zien goed gelezen, maar behalve dat de kaft gedeukte hoekjes heeft, en de pagina's een beetje vergeeld zijn, is er niet zo veel op aan te merken, dus voor die whopping €7, is het een goede koop wat mij betreft :D

vandaag maar eens begonnen om die C5 velgen netjes te maken, douche afgeplakt met plastic (omdat de zwarte crap die dr af gaat komen natuurlijk ook een bitch gaat zijn om van m'n douchebak af te krijgen..), velgen ingespoten met Dasty, en met heet water en n poetslap poetsen maar.. Het gaat er redelijk/goed vanaf, maar ben nog niet tevreden over hoe schoon ze zijn, dus morgen of whenever ff ander spul regelen..

[edit2:]
Image
M'n nieuwe accu.. en zo met de neus boven de stoeprand is het pijnlijk duidelijk dat de auto toch een stuk beter uitziet als ie n stuk omlaag gaat, en/of een splittertje aan de voorkant dr bij krijgt.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hm, morgen maar ff m'n loonstrookjes inleveren, heb nog wat onderdelen die bij mensen liggen die ik nog moet betalen en ophalen, haha.. (morettes, rolbeugel, achteras..)

Verder zit ik te twijfelen, voor m'n nieuwe velgen, koop ik 16 nieuwe (speciale) wielbouten, of draai ik dr gewoon de standaard AX LM bouten in...? en in dat laatste geval, heeft iemand dr nog 4?

Een voordeel, ik ben dr nou eindelijk achter hoe je in de servicebox de prijzen van onderdelen kan zien, kan de dealer me in ieder geval niet meer een oor aannaaien :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Die haynes kon bijna geen miskoop zijn, maar ik zou er lekker standaard lm boutjes in draaien, die kun je bij elke sloop zo meenemen.

Hoe kun je die prijzen eigenlijk zien, want daar ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar? :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Dubbelklikken op een onderdeel zodat het in je winkelmandje komt, en dan naar het winkelmandje gaan.
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep. :) dubbelklikken, via het popupje dat er dan komt toevoegen aan het winkelmandje, dan bovenaan op het winkelmandje drukken, en dan op het 3e icoontje van links (winkelmandje) drukken, dan kom je op een "overzicht van de kosten van de geselecteerde werkzaamheden" oid, en daar staan dan de prijzen.. :)

Eh, ja, de sloop hier is zo handig om alle wielbouten in een grote olieton te pleuren, dus dat wordt ff graven om de juiste te vinden.. :/ Maar who knows.. :) Goed idee..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

thanks, super handig!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

:)

Zo, voor het eerst in maanden weer wat aan de auto gefixed.. Heb het ruitensproeiermotortje vervangen, die was stuk.

Link


Deze week ben ik druk met werk, volgende week wil ik een aantal dingen aan m'n auto doen, het begint een beetje dringend te worden..
(Distri staat op 96k, en de olie op 10k, hoog tijd om de schuur in te duiken en alles los te trekken van de motor dus.. :))
Verder gelijk ff de draagarmen verwisselen, underbody coating doen, achteras installeren, stabilisatorstang installeren, en ff de bodykit plakken natuurlijk.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by pocketmech »

en de intercooler en de Turbo.... :D Foto's fofo's foto's.....is een leuke en leerzame wie is wie zo langzamerhand!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Intercooler en turbo komen als allerlaatst, ten 1e omdat ik nog niet alle materialen heb om ze in te bouwen, en ten 2e omdat ik eerst de injectiepomp wil afstellen zonder turbo, dat is optimaal.. :)

Ohja, en foto's maak ik altijd. :) Heb dr net gisteren weer een aantal op de 1e pagina gezet. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

In m'n zoektocht naar een werkende toerenteller (dus een ZX TD tellerbak of zelf *iets* solderen (de vraag is, wat?)), kwam ik dit tegen:

Image

I want one!
tellerbak met 6e metertje dus, oliedruk ipv klokje.. (en dan zelf nog ff doorklussen dat de oliepeilmeter ook olietemperatuur doet, zoals bij de peug 206 :?: ) en dan is het echt het toppunt van gaaf. :D
Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen waar deze nou van is.. waarschijnlijk een ZX Volcane ofzo.. En uiteraard is deze, en de diesel-tellerbak beide nergens te vinden.. ideaal! :(

Image
Aaaaaah, iemand die precies de combinatie heeft gemaakt die ik zoek, AX + ZX diesel toerenteller + ZX Volcane tellerbak met oliedruk en olietemperatuur + oliepeil + watertemp + de rest van de standaard metertjes..

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, paar kleine dingetjes om te updaten, heb wat nieuwe spullen gekocht, inclusief:
- Morettes (en een setje H4 verlengsnoertjes, zodat ik ze aan kan sluiten zonder mn kabelboom te verknippen)
- Mistlampen
- Spuitbus metallic zilver voor de C5 velgen
- C15 naafkapjes
- Boost-meter (Wellicht dat ik nog eens een andere koop, deze heeft een beetje veel te groot bereik, waardoor ie dus weinig zal bewegen..)

Image
1e velg een likje grondverf gegeven..

Meer foto's komen er nog aan.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Nice! Waarop reageerd die boost meter?
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nou nog ff nergens op, want hij zit nog in de post.. :) Die is voor als ik de turbo erop heb zitten, dan kan ik de druk in de inlaat in de gaten houden tijdens het afstellen..

Een diesel heeft geen gasklep, en dus (vrijwel) geen inlaat-vacuüm, en het plan was om 0.5 tot 1 bar te draaien, dus een meter die van compleet vacuüm tot 2 bar loopt, wordt dus 1/4 van de schaal gebruikt, is een beetje saai.. :)

Aan de andere kant, de snelheidsmeter loopt ook tot 180 (en heb ook nog een 220 liggen), dat haal ik voorlopig ook nog niet, en de meeste andere meters lopen ook tot waardes waar ik hoop nooit te komen (130+ graden watertemperatuur enzo..)

Deze 2 dus, de bovenste is onderweg, de onderste heb ik al binnen..
Image
Image
Ook interessant, die loopt ook veeel te ver door, ik wil onder de 600 blijven, anders treed er schade op aan de motor.. (Dit is zegmaar.. De diesel-variant op een Air/Fuel meter, teveel brandstof = hogere temperatuur = smeltende motoronderdelen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Duidelijk! Thx!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Nog niet helemaal klaar, moet nog minstens 1 laagje op, voordat de blanke lak dr op kan.. :) Maar niet slecht voor een 1e poging..
Begint dr wel echt al aardig uit te zien, veel beter dan zwart/Bruin.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent92 »

Ziet er netjes uit (Y)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

JBo wrote:die kun je bij elke sloop zo meenemen.
Dat was pas een goede tip! :) vandaag 16 LM bouten van de sloop gehaald, gratis. :) (Alleen passen ze niet samen met die C15 kapjes, die moet ik ff een beetje bijsnijden om ze pas te maken.. :))

Verder een bumper-lipje van een bepaald Duits merk (Noooooo!!) meegenomen,
en een speciaal Bosch-boutje wat ik zocht (Ff zien of ik nou de juiste heb..)
Kannetje olie,
2 flesjes KVS (voor als ik de watertemperatuursensor enzo vervang, dan loopt er allicht wat uit wat ik niet weer ga terugstoppen..)
Nog ff een oliefiltertje op de kop tikken (purflux) en dan kan ik de brug op.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Gniels »

Goed bezig met die velgen!

Even off-topic: AlexanderB, ik herken jouw afbeelding van het forum van GoT! Volgens mij ben jij dat ook :-) Een medetweaker met een AX, leuk hoor.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep, dat ben ik :) Zijn meerdere GoT'ters met een AX, maar de meeste zijn niet echt (of echt niet) actief in de huiskamer, dus mijn idee om een keer het volgende deel van het "show je auto topic" te openen met allemaal foto's van verschillende AX'jes is nog niet echt van de grond gekomen..

Ben wel benieuwd, wanneer krijgen we foto's van jouw AX? ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, startblokkering van de Bosch VE pomp afgesloopt.
Dremel en slagschroevendraaier: 1, Bosch gehard stalen huisje met koploze anti-diefstal bouten: 0

4 van de 5 bouten kon ik zo bij met de dremel, gleufje dr in zagen, schroevendraaier dr in, 3x tikken met de hamer en ze waren los. Alleen de laatste zat verstopt in een dikke stalen kraag, en vlak naast een van de injectie-ventielen (en die zaten ook ingepakt op zo'n manier dat ik ze niet kon verwijderen om ruimte te maken), dus dat moest met wat voorzichtig dremelwerk opgelost worden (kraag aan stukken gedremeld zodat ik net genoeg ruimte had om bij de kop van die schroef te komen zonder dat ventiel te raken.. :) gelukt!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply