Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Pgoddijn wrote: Hoe snel zou een standaard GTI (780kg) naar de 100 moeten gaan? Heeft met mijn huidige (volgens de garage bijna lege kat :-P) zo'n 95pk, dus ik moet wel onder de 9 seconden komen, toch? :roll:
Rond de 8.8 moet mogenlijk zijn, een gti heeft ongeveer 70 kilo meer.

Met de first haalde ik met 2 personen rond de 9 dacht ik, scheelde behoorlijk veel.

Nadeel van een koppeloos toerenmotertje is dat hij het puur moet hebben van weinig gewicht. Bij de 306 kan je er gerust 2 personen extra in plaatsen en dan nog trekt hij hard door.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Juist, maar wat is haalbaar? Dus niet op de persoon, ben niet zo'n racer (ik trap de koppeling eruit als ik niet zorg dat ik eerst beter kan snelschakelen...
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zoals er staat, 8.8 :wink:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Hmm, zoals waar staat? Ik kom overal 9 tegen...
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

klopt maar zoals ik zij 8.8 moet mogenlijk zijn :wink:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Aargl! Je hebt dat dus wel gehaald, neem ik dan aan...
Maar dat rallye blok en die 50 kg verschil kost je .6 seconde? Da's een behoorlijk verschil als het erop aan komt...
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Dat rallye blok is hetzelfde als in een Ax Gti!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

106 xsi blok ;) maar inderdaad bijna hetzelfde als een ax gti blok.

Let op het is exact 1 persoon verschil en dat geeft meer dan een halve seconde verschil.
Pgoddijn wrote:Aargl! Je hebt dat dus wel gehaald, neem ik dan aan...
uiteraard ;)

Image

Maar zo bijzonder is het niet, ik heb genoeg snellere auto's gehad.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik heb in de mijne ook ooit eens gelijkaardig toestelletje gehangen en toen haalde ik na enkele runs 8.8 seconden naar 100. Wel slechte voorbanden.
Misschien dat ik er met die spaghetti en goeie banden wel 8.6 a 8.7 van kan maken.

Met iemand mee raakte ik niet onder de 9.3, dus een halve seconde af per persoon is heel aannemelijk.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Goed punt, spaghetti komt tzt, maar eerst een nieuwe distributieriem... Kan het al bijna niet geloven dat Happytree me heeft overgehaald korte sprintjes te trekken. Maar verschil was er bijna niet :-D (Allebij bijrijders, hij Q01z, ik Bas_S). Zal het binnenkort eens meten, maar mijn bandjes trekken volgens mij wel wat van de prestaties weg.

Oh, en eerst ook even m'n auto polijsten (dak voornamelijk) ;-)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Vandaag de alu 20mm saxo HRC geplaatst, pedaal is nu keihard :lol: , en als de boel op temperatuur is kan je een aardig stukje harder remmen. Je moet alleen flink trappen om echt te vertragen maar dat komt ook deels door kleine rembooster en de alu bendix klauwtjes die niet echt efficient druk zetten (maar ze zijn wel uberlicht, de reden waarom ik die gebruik). Maar zodra alles echt op temperatuur is remt hij behoorlijk hard.

Image

Er was alleen een probleem dat de rechter remklauw bij hard remmen ging kraken, alles geprobeerd waaronder de geleiders en de blokken in te vetten e.d, maar uiteindelijk bleek het de Cylinder in de klauw zelf te zijn. Na die te hebben ingespoten met sileconespray (tussen het rubber e.d) ging het gekraak vanzelf weg.

Cindy en Paul nogmaals bedankt voor de hulp en de gezelligheid! :D

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Net maar weer even een aanpassing gedaan op de first om zo structureel het ding wat te upgraden. Infeite de eerste van de vele aanpassingen aan het onderstel die zullen gedaan worden in de komende maanden.

Voor...
Image

En na:
Image

Gezien het ding vrij hoog staat heb je er weinig last van
Image

Hiermee is vooral het subframe een stuk stijver, een veerpootbrug werkt minimaal (bij de 106'jes heb ik nooit echt wat van gemerkt) maar een draagarmbrug daarintegen is zeker merkbaar (alleen onder een lage auto wil je zo'n ding echt niet). Was bijna vergeten dat ik uberhaupt nog zo'n ding had liggen en infeite is het een gratis upgrade.

En verder nog de beste aanpassing van allemaal gedaan:
Image

Wieldoppen in vorm van Turboschoepen :roll:

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Whoeee, kinky wieldoppen :P

Gaat de First nu niet meer zo absurd overhellen in de bochten met die brug?
Laatste vroemdag zag het er af en toe best eng uit....
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Dat filmpje was idd enigzins aan de kantelende kant :-P
Heb nog een veerpootbrug én een draagarmbrug in Elsloo liggen die ik een dezer weken eens moet gaan ophalen. Vind dat de GTI sowieso lekker stevig rijdt, maar misschien helpt het een hoop. En dit was ook weer een reden waarom ik de GTI niet verlaagd wilde hebben :-)

Hoop alleen maar dat ik er daarna nog mee m'n oprit opkom (de absolute reden nr. 1 dat hij niet verlaagd gaat worden:-))
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rio97 wrote: Gaat de First nu niet meer zo absurd overhellen in de bochten met die brug?Laatste vroemdag zag het er af en toe best eng uit....
Overhellen doet hij nog steeds :wink: , wellicht door de verbeterde stijfheid iets minder maar ik gok van niet.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Drake wrote: Niks, hij is nu ongeveer ~720 kilo gok ik (687 standaard). Maar er ligt een 1.4 106 xsi blok in met ongeveer 100pk wat wel helpt ;). 8.2 seconden was wel met 0,0 grip (Barum bandjes) wellicht dat hij nu iets sneller is (1 a 2 tiende).
Hij is nu iets sneller... eigenlijk belachelijk wat we ermee gehaald hebben :lol:

Gisteren met Bas een Group N chip getest en het resultaat was.. tja ik wacht nog wel even tot ik de uitdraai krijgt en die kan laten zien, ik kan je verklappen dat hij nu ruim onder de 8 seconden zit. Maar ik kom daar nog even compleet op terug ;)

Helaas nu tijdelijk weer de orginele ecu, ik ga eerdaags de gegevens op een eigen chip wegschrijven zodat er permanent een Group N in zit (welke voor de club ook beschikbaar zal worden voor een kleine prijs).

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

donor gekocht?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

TTF wrote:donor gekocht?
:wink:

Het slachtoffer:
Image

Verkijk je niet op de foto, er zit redelijk wat werk aan.

Ondanks dat hij nog te redden valt is het slimmer het ding in stukjes te hakken, immers wil ik geen Saxo maar een AX met 16v. Er zit echter een hoop nieuw spul op (nieuwe banden, nieuwe uitlaat e.d)

Voorlopig gaat het blok er echter nog niet in, dingen moeten eerst klaar zijn:
-Het onderstel.
-De roestplekken aan het front wegwerken.

Verder is het 1.4'tje ook prima, daar ben ik momenteel ook mee bezig en de resultaten zijn al bizar maar daar kom ik nog op terug. Ik verwacht over 3 maanden er aan te beginnen, bouwtijd zal met het aanpassen van de carroserie (motersteun moet omgelast worden e.d) rond de 2 maanden liggen excl voorbereiding.

Ik heb altijd een grote mond gehad dat ik het een keer zou doen, dus bij deze :wink:
Last edited by Drake on WedJul15, 2009 12:08:08 AM, edited 1 time in total.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

1 woord: super 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply