AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Die openingsdrukken zijn niet zomaar aan te passen, en tenzij de injector defect is intern, veranderen die ook niet.. (en dan had die test met losdraaien van de injectorleidingen wel opgeleverd dat 1 injector niks/minder doet..

Anyway, goed nieuws! Heb net ff n half uurtje op topsnelheid gereden om de motor en olie even helemaal op te laten warmen tot maximum temperatuur, en nou loopt ie weer zo soepeltjes als altijd.. :) Probleem opgelost, blijbaar. (en vals alarm, haha.)

Heb ook ff het oliepijl en de kvs gechecked, kvs was nog gewoon vol en schoon, olie is na ~10k km een klein beetje uit, ongeveer 1/3 L.. In combinatie met het feit dat ik laatst een klein olielekje gevonden heb en dichtgemaakt, wat in ieder geval een deel van dat verlies verklaart, dat lijkt me dat geen slechte score.. :) (en van de week ff nieuwe olie + nieuwe filter, dat mag wel weer eens een keer..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Dat zijn de betere berichten! Waren toch wel gekke symptomen.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

AlexanderB wrote: dan had die test met losdraaien van de injectorleidingen wel opgeleverd dat 1 injector niks/minder doet..
Tenzij alle vier de injectoren defect/versleten zijn natuurlijk...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

AlexanderB wrote:Die openingsdrukken zijn niet zomaar aan te passen, en tenzij de injector defect is intern, veranderen die ook niet.. (en dan had die test met losdraaien van de injectorleidingen wel opgeleverd dat 1 injector niks/minder doet..
Dat is niet helemaal waar, de openingsdruk word met plaatjes afgesteld, en die slijten wel degelijk in waardoor de openingsdruk lager word.
Mocht je twijfelen, het kost geen fluit om even de verstuivers te laten testen.. werkje van een minuut per stuk.
AX 11TRE 1988

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Het duurt langer om de verstuiver in dat apparaat te hangen, dan dat het duurt om die verstuiver te testen...
Heb het wel eens gedaan. Leuk joh! Behalve als de leraar je een piëzoverstuiver van een common-rail probeert te laten testen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Als t echt zo cheap is kan ik die bosch injectors die ik heb liggen wel ff laten testen.. :)

Haha, ja, piëzoverstuivers moeten ook nog electronisch aangestuurd worden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

Het kan aan mij liggen, en misschien ontgaat er mij iets. Maar waarom ga je een half uur op topsnelheid rijden met een blok waarvan je twijfelde aan de staat?

Goed dat het opgelost is wel. Gelukkig.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Gezien er geen olie of kvs kwijt raakte, geen overdruk ontstond, en het probleem zich voordeed met koude motor, en sindsdien amper/niet warm is geweest, ging ik ff proberen wat er met goed warme motor zou gebeuren.. Dus netjes warmgereden, stuk volgas gereden, en daarna weer rustig terug gereden, en hij loopt weer goed.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by TvL »

Mooi dat het opgelost is!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Misschien prut in de in- of uitlaat gehad?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

slechte diesel, lucht in de leidingen.. puur geluk?
t'is fijn dat het werkt, maar dit soort oplossingen hebben bij mij altijd het karakter om terug te komen, totdat ik de vinger op de zere plek heb gelegd
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Kreeg ook een beetje een Mirka deja-vu gevoel. Met dat ding leken de problemen soms ook ineens voor een week of twee opgelost, en dan begonnen er ineens weer een boel onverklaarbare problemen. Ik hoop voor je dat het in jouw geval wel voorgoed opgelost is :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep.. We komen dr vanzelf wel achter wat het is of was, of het lost zichzelf op.. Van de zomer trek ik de kop dr af, dan kan ik die reviseren (of in ieder geval, alle rubbers vervangen, controleren of alle kleppen nog afdichten, en de klepspeling stellen), dan kan ik gelijk de distributie en waterpomp (die nu op +/- 90k staat) vervangen, de nieuwe injectiepomp installeren, en de metalen koppakking installeren. :)

Als ik binnenkort weer geld heb is het weer tijd om verder te klussen.. (ivm garagehuur, en eventuele nieuwe onderdelen)

Ondertussen wel kleine dingetjes gedaan, het achterklepslot gewisseld, die is nou weer hetzelfde als alle andere sloten op de auto.. (yay!) en de plastic bakjes naast de achterbank teruggemonteerd, incl het originele isolatiemateriaal. It's something..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Even een quote van pagina 32, ruim een jaar geleden..
AlexanderB wrote:het word nog eens wat :) en ik denk dat ik m voorlopig maar lekker zelf hou, ik zat te denken aan een turbo-dieselprojectje, maar de besparing van een paar tientjes brandstof per maand is al die extra kosten niet waard, dan blijf ik liever gewoon in mn auto rijden die (bijna) weer helemaal goed is, waar ik t afgelopen jaar zoveel moeite in gestoken heb :)
...the irony.. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

haha het kan gek lopen ;)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En dat was dooie accu nr 2. (De 1e was slecht, daar zat nog maar een paar amp-uur in, na 2x doorstarten, of een paar minuten het licht aan laten was ie plat..) Accu nr 2 kwam van de AX die ik gesloopt heb, die leek in 1e instantie goed, maar kon de startstroom denk ik gewoon niet leveren, moest de auto vandaag 2x achter elkaar starten, en toen ging ie niet meer aan. Vervelend was, ik zat in een parkeergarage, en ik had al gedoe met m'n kaartje, dus ik kon eerst 2x n half uur gaan lopen om een nieuwe accu te vinden (Halfords aan de andere kant van de stad gevonden, uiteindelijk..), en daarna ging het gelul met m'n kaartje uiteraard weer vrolijk verder, dit keer wouden ze me dr niet meer uit laten, ik moest eerst maar ff een nieuw kaartje halen uit de automaat.. Alleen kon ik m'n auto haast niet uit, omdat die bejaarde taart achter me tot 10 cm achter m'n bumper was opgereden, ik dus niet een stukje terug van de paal af kon om m'n deur te openen, en zij maar zwaaien.. Dus *nogmaals* betaald, en yay, kaartje deed het weer niet. dus ik weer bellen, dit keer konden ze mn transactie zien, en mocht ik dr uit.. fijn.

En nog niet gevonden waarvoor ik nou zo nodig met spoed m'n bed uit moest.. Ik ben ziek, en ik ga zo lekker weer in m'n bed liggen.. en nee, mensen van allerlei goede doelen, als ik bijna flauwval (ging ff niet lekker, had een aantal keer bijna n black out, ff wat te drinken gekocht, toen ging t al wat beter), dan heb ik geen zin om 3x achter elkaar over vrouwendag lastig gevallen te worden..

TL;DR: mooie 62AH Varta accu gekocht voor veel cash en met veel lopen, auto start beter dan ooit. :) en dit was de minst productieve dag van het jaar, ik heb niks bereikt, behalve een hoop geld uitgegeven..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Jeetje, een diesel accu hakt er wel in, mja dan heb je wel weer een stukje betrouwbaarheid. :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

€129.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Heb jij die haynes al binnen? Die van mij kwam vandaag en zag er uit z.g.a.n. :D
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nee, nog niet, maar ik was iets later met bestellen, dus dan zal die ieder moment wel komen.. :) Haha, ZGAN is wel een goede deal ja! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply