het is een onderkende omissie in het concept.
P.

Moderator: webmasters
Onderkende omissie.... mooi gezegd Peter!PeterM wrote:nope, dat is geen probleem hoor!
het is een onderkende omissie in het concept.
P.
Waarom ? Het is vrij bekend. Onder deellast een AFR van 15,5 en dan rijker tot 12,8 naar vollast. Ontstekingstijdstip kan je berekenen en is een beetje trial and error. Daarmee bepaal je de motor karakterestiek. Alle foutjes die je er dan nog in laat zitten trekt de lambda-sensor zelf recht. Het systeem past namelijk zelf zijn inspuiting aan als ze te rijk of te arm loopt. Een kleine, maar zekere, foutmarge is dus toegestaan.jeffrey van dal wrote:Maar op je AX krijg je t niet goed afgesteld![]()
wil niet lullig doen, en vind het best een leuk systeem en gaaf in je AX zon scherm waar je van alles kan doen.
maar dan moet je wel precies weten wat je inprogameerd..
Met dat laatste ben ik het zeker eens, heel het verhaal moet kloppen anders komt t nooit goed.BS-AutoTune wrote:Waarom ? Het is vrij bekend. Onder deellast een AFR van 15,5 en dan rijker tot 12,8 naar vollast. Ontstekingstijdstip kan je berekenen en is een beetje trial and error. Daarmee bepaal je de motor karakterestiek. Alle foutjes die je er dan nog in laat zitten trekt de lambda-sensor zelf recht. Het systeem past namelijk zelf zijn inspuiting aan als ze te rijk of te arm loopt. Een kleine, maar zekere, foutmarge is dus toegestaan.jeffrey van dal wrote:Maar op je AX krijg je t niet goed afgesteld![]()
wil niet lullig doen, en vind het best een leuk systeem en gaaf in je AX zon scherm waar je van alles kan doen.
maar dan moet je wel precies weten wat je inprogameerd..
Maar dat je het niet goed afgesteld zou krijgen is een vreemde mening. Je kan het zelfs zo mooi volgen dat je nooit tevreden bent, dat is een ander verhaal. Maar dan zit je al 10x dichter bij een juiste afstelling dan met een carburateur.
Na de klachten van Collin was het voor mij een optelsommetje: veel verbruik terwijl ik wist dat de auto nu niet te rijk stond. Inspectie van de bougie's lieten dat ook zien. Inmiddels eerder aan de arme kant. Vermogen is niet wat het zijn moest. Ontstekingstiming is gewoon goed voor die motor. Moet iets mis zijn met de compressie. Collega greep onmiddelijk de compressiemeter bij de lurven en jawel...
Jammer dat de compressiedruk dus niet erg hoog is, daardoor komt de AX nu niet aan zijn rendement. Dat is nummer 1 van de belangrijkste factoren van een vrij aanzuigende motor. Met geforceerde ademhaling compenseer je de lagere compressieverhouding met meer vulling waardoor de compressiedruk uiteindelijk even hoog is bij een lagere compressieverhouding. Maar een zuinige motor met een turbo of compressie: omwille van het ongunstige thermische rendement door de lagere compressieverhouding: NEVER.
Stof tot nadenken. Ik schroef het liefst overal een turbo op. Dan heb je niets te maken met statische gegevens. Je maakt ze zelf ter plekke dynamisch. En dat kan je zelfs electronisch afregelen (boost-control). Maar er zijn ook fervente N/A aanhangers. Om redenen die door mij niet als relevant gezien worden (bv. geluid). De stelregel is: N/A pk's zijn de duurste die er bestaan. Alles moet mechanisch 100% kloppen.
Bij DP hebben ze een spruitstukje liggen voor de AX. Kost maar 550 euro...
Maar om een lang verhaal kort te maken: wat mechanisch niet klopt kan ik met geen enkel electronisch systeem goed krijgen. Met welke afstelling dan ook.
En zojuist maakte ik een bepaalde envelop open waaruit bleek dat het ook komend jaar niet zal lukkenJoost wrote:gelukkig is het jaar bijna om.2Black wrote:Want compressor/turbo installatie is dit jaar budgettair even niet meer haalbaar....
Het is vooral dat 'ie óók zuinig moet kunnen rijden.BS-AutoTune wrote: De auto zal echter nooit zuinig worden met deze CR. Turbo of N/A. En dat is voor Collin wel een belangrijk punt.