Svaan|| Ax 1.1i Volcane --> Verkocht!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?

Post by Svaan »

Afgelopen week was Ax-week! :lol:

Het begon vorige week zaterdag; toen kon ik de auto op een brug zetten en heb ik er effe onder kunnen kijken ;) Met name de draagarmen was ik benieuwd naar, ik had bij de wielenwissel al een vermoeden dat er een beetje speling op zat.
Rechter draagarm zat inderdaad iets speling op dus daar heb ik van de week een nieuwe voor besteld. Links was al eens vernieuwd en dus nog prima ;)

Ook ben ik weer begonnen met stage dus het torretje draait elke dag zo'n 70km. Tevens ben ik afgelopen weekend met vrienden naar Groningen geweest dus in de afgelopen 1.5 week heb ik er zo'n 1000 kilometer! :shock: mee gereden :D
Het ritje naar Groningen was trouwens een mooie combi omdat ik daar ook nog een setje mistlampen heb gekocht 8) 8)

Nadeel van dit alles; de Ax is wit van het zout..... :x :? Zogauw de temperatuur wat hoger wordt, wordt ie weer gewassen; het jeukt nu al.... :lol:

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?

Post by JBo »

Mooi werk, welke draagarm heb je uiteindelijk besteld?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?

Post by Svaan »

Op ebay in Duitsland, bij ATP. (zoekslag; querlenker Citroën Ax, dan kom je er wel) ;)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Laurent »

Is de jouwe wit? Mijne is, vooral op de plastic delen, meer zwart dan rood/roze/wit...
AX 1.1i Volcane Rood

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Nu is ie helemaal wit.... van de sneeuw.... :lol:
Maar hij was tot een tijdje geleden aardig rood, regelmatig werd ie wel gewassen, dus hij bleef ook wel aardig rood, maar sinds die sneeuw en de enorme kou bleef het vaak bij ff snel wassen in een wasbox.... nu begint ie weer een beetje mat-rood te worden... :| En door die bakken zout wat op straat ligt wordt ie wit.

Straks als het echt winterweer afgelopen is ga ik hem weer mooi rood poetsen :D

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Oh trouwens nog wat; misschien dat jullie het herkennen.... Ik heb een ''geluidje''... En ik heb geen idee wat het nu is.

Als ik rij en ik laat soms het gas iets los (omdat ik te dicht op de voorganger kom bijv.) dan heb ik zo af en toe een geluid. In ieder geval geen ratel of gebok, maar lastig uit te leggen hoe het klinkt. Het klinkt alsof je over de belijning van de straat rijdt..tenminste dat dacht ik eerst.. :lol:

Het geluid doet zich metname voor op hogere snelheden; snelweg en buitenweg, althans in de stad is het me nog niet opgevallen.
versnelling 4 en 5, snelheden vanaf zo'n 70 gok ik...
Koppeling intrappen maakt geen verschil, geluid blijft dan.

Voor de rest moet ik nog op onderzoek uit....... Ik gok dat het ergens in de aandrijving (as) zit of iets met het remmen op de motor ofzo...

Iemand een idee wat het is of kan zijn?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by AlexanderB »

Wiellager?


Link

Als het zo klinkt, dan ben je.. de 3e in anderhalf jaar tijd die precies dit geluid produceert, ik geloof dat t in beide gevallen een wiellager was, maar dat zou ik ff moeten navragen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Uhuh ja dat is het!! Thx :D

Ja graag, ben benieuwd wat het is. Wie waren dat, zijn daar topics van??

Ik heb zelf het idee dat het iets in de aandrijving is, de aandrijfas ofzo, die maakt in bochten ook wel eens tikkende geluiden dus misschien is dit een stapje verder/erger.
Het vreemde is dat het geluid er niet altijd is, volgens mij hoor je een wiellager altijd als ie stuk is, of niet? ;)

Misschien nog een specifiek dingetje; ik hoorde het voor het eerst vorig weekend toen ik met een beladen Ax, met 2 man naar Groningen reed...

Als er nog meer mensen weten wat het evt zou kunnen zijn dan hoor ik het graag :D

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by citrofenwick »

Dit geluid had ik een tijdje terug ook met mn GTI, en het was een drooggelopen homokineet die als hij warm werd begon te piepen. Een wiellager is ook heel goed mogelijk.
Controleer eens de ashoezen en of er geen speling op het lager/wiel zit.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote:Wiellagers heb ik samen met mijn broer vervangen en hielp niks aan het geluid. Het enige onderdeel qua aandrijving dat van Mirka werd overgezet waren de assen, en toen had Die-Andere het geluid ineens ook.

Conclusie: het moet wel een aandrijfas zijn geweest...
+1 voor de aandrijfas dus, als het wiel zelf geen speling heeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Ah, een praktijkvoorbeeld! De aandrijfassen worden dus slechter....Heb je toevallig ook een linkje naar een topic, waarin eea kan lezen? ;)

Ik heb trouwens ook het idee dat het geluid er voornamelijk is als de boel een beetje warm is, althans 's morgens heb ik wel eens geprobeerd, maar als ie nog koud is dan hoor hoor ik het niet.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Ohja; PLAATJES! :lol:

De mistlampen; heb ze van de week uit elkaar gehaald en schoongemaakt; wil nog ff wachten met monteren tot die zout-bende van straat is...
Image
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Omdat het toch jeukte ben ik gister toch aan de slag gegaan.... In die verrekte kou (wind!!) op straat.... achteraf toch niet heel slim... :shock:

Al snel kwam ik erachter dat de zekering erdoor was, dus toen deden ze het natuurlijk niet.

Heb er meteen 2 nieuwe lampjes in gezet, alles doorgemeten en wel stroom. Voor de zekerheid ook meteen maar nieuwe stekkertjes eraan gezet, dan is alles meteen goed :D
Ook waren de clipjes van de bumper waar je de lampen op/in vastschroeft aardig verroest dus daar heb ik ook meteen 4 nieuwe voor gehaald.
Alles werkt alleen moeten de clipjes nog iets verder uit elkaar om de lampen vast te schroeven...

Maar tegen die tijd was ik zo ongeveer blauw van de kou en heb ik het gelaten, komt wel als ik ze er echt aan ga zetten. Ze doen het iig :D :D

Zouden ze veel te lijden hebben met dit weer (zout)??

Ik heb nog één work-in-progress foto gemaakt :D
Image

En ja; hij is vies...

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Laurent »

Als je dat al vies noemt... Maar goed werk, ik heb uiteindelijk een paar lange bouten, een setje borgmoeren en wat ringen genomen. Nu ben ik alleen benieuwd, zat het rubber bij jou bovenop of onderop?
AX 1.1i Volcane Rood

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Ja joh, elke dag rij ik er nu mee en met dit weer wordt ie er niet bepaald schoner op...Op de foto valt het nog wel mee ;)

Maarrrrrr... Ik heb em gisteravond nog ff snel ''gewassen'' in een wasbox ;)

Image
Image
Image

:D

vwb de mistlampen; ik moet er nog ff voor gaan zitten om de clipjes met gaten op de juiste afstand te stellen/zetten. Volgens mij ligt ie op de foto op de kop, ik wilde de tekst 'Valeo' rechtop hebben en dat is volgens mij niet andersom, rubber naar beneden dus ;)
Of moeten ze juist zo erin, dus met rubber aan de bovenkant?

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Laurent »

Ik heb ze zelf met het rubber aan de onderkant erop zitten.
AX 1.1i Volcane Rood

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Wheelnut »

"gewassen"? Ben jij ook zo'n type dat z'n auto "schoner" maakt, ipv "schoon"?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

haha hoe bedoel je dat? :lol:

ff met de hoge druk erover is geen echt wassen he, hij wordt wel schoner, maar echt schoon is het ook niet :P

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Svaan »

Oh trouwens iets minder leuk nieuws binnen gekregen omtrent de Ax.... Vandaag fanmail van het CJIB :x
Het weekendje Groningen gaat iets duurder worden dan verwacht...

Schade 100 euro *zucht*

De eerste met de Ax! :jump:

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Ax-week!! pag. 7

Post by Wheelnut »

Svaan wrote:haha hoe bedoel je dat? :lol:

ff met de hoge druk erover is geen echt wassen he, hij wordt wel schoner, maar echt schoon is het ook niet :P
Zelf ben ik altijd van plan om m'n auto schoon te wassen, en het lijkt ook te zijn gelukt als ik in de wasbox sta, maar later blijkt het toch niet helemaal zo goed gegaan te zijn als ik dacht, en is de auto slechts iets schoner dan dat hij was...

Dus daarom: "schoner gemaakt", en niet "schoon gemaakt"...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply