Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P22

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie)

Post by TvL »

Tijd voor een update, is alweer een tijdje geleden. De afgelopen maanden erg weinig tijd gehad om aan de AX te beunen, maar inmiddels is er weer wat rust in de toko en heb ik dus wat kleine dingetjes aan het autootje gedaan.

Rode type 1 grille gemonteerd:

Image

Image

Toch maar de oude Citroën Stadionplein kentekenplaathouder eraf gehaald en vervangen voor eentje van het Citroën-forum:

Image

Linker raammechaniek is ook gefixt, erg fijn! Het probleem bleek uiteindelijk aan 2 loszittende boutjes te liggen waardoor het mechaniek niet goed vast zat. Toen ik die boutjes vast draaide braken ze natuurlijk af, dus toch nog het mechaniek uit de deur moeten halen. Maar goed, nu zit het allemaal weer vast en kan het raampje weer omhoog en omlaag. Let niet op de ducttaperesten op het raam, die zijn er inmiddels vanaf gepoetst :P

Image

Image

Spatlapjes gemonteerd 8)

Image

Image

En een nieuw stuk plastic aan de zijkant van de kofferbak. De oude was nogal afgebroken waardoor de hoedenplank niet bleef liggen. Helaas is de hoedenplank wel zo krom als een hoepel, binnenkort even een andere van de sloop meenemen.

Image

Image

Best een lekker kontje zo:

Image

Verder staat de AX al een tijdje stil, dus was de accu uiteraard leeg. We hadden een nieuw plekje in de tuin vrijgemaakt, met wat meer ruimte om te sleutelen, dus was het wel handig als de AX op eigen kracht verplaatst kon worden. Dus maar even la belle CX erbij gezet met de startkabels, en het AX'je sloeg in 1 keer aan en liep meteen prima! Wat een braaf karretje is het toch :D

Image

Image

Tijdens het verplaatsen even een foto gemaakt waarop de spatlappen goed te zien zijn:

Image

En toen ze op het nieuwe plekje stond een serie leuke plaatjes geschoten:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ook nog andere deurpanelen gemonteerd, uiteraard met nieuw folie aan de binnenkant van de deurtjes:

Image

Image

Image

Binnenkort meer, er valt nog genoeg aan het hok te doen :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 7-8, P7

Post by Holländer »

Ik denk wel dat jouw Wie=Wie de meeste mooie plaatjes heeft!

leuke en handige aanpassingen heb je gedaan! ziet er weer goed uit!

Ik heb laatst ook met het raammechanisme lopen kloten, en toen ik alles weer inelkaar had viel me op dat je achter de deurpanelen nog een laagje van de folie ziet... dat zie ik bij jou ook. Ontwerpfoutje van Citroën?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 7-8, P7

Post by Losroyos »

Helemaal over het hoofd gezien dit.

Maar word een steeds intressanter autotje, Alleen de ph1 grill is even wennen bij een ph2 motorkap.

En de foto's blijven inderdaad een puik werkje. mooie foto's.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 7-8, P7

Post by Rio97 »

Die folie is om het regenwater netjes naar de ontwateringsgaten onderin de deur te begeleiden.
Om een natte kaartenbak te voorkomen is het aan te raden om de folie na afloop weer netjes dicht te plakken.

Mooie foto's!
Volgende ICCCR met je eigen AX ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 14-10, P7

Post by TvL »

Dank voor de leuke reacties heren!

De AX is inmiddels voor de APK geweest. Gewoon, omdat ik wilde weten wat er precies aan moet gebeuren om er veilig de weg mee op te kunnen. Nu heb ik nog een paar maanden de tijd om alle gebreken weg te werken. Als ik m'n rijbewijs binnenkort haal (komende dinsdag rijexamen...) wil ik toch pas op m'n 18e met het autootje gaan rijden.

Afkeurpunten zijn:
- Te weinig vertraging op achterremmen
- Loszittende koplampen
- Einddemper verrot
- Remschijven voor
- Voorbanden hebben verschillende maten
- Rechter voorband te weinig profiel

Verdere opmerkingen:
- Linker aandrijfas aan vervanging toe
- Kofferklepslot kapot
- Oliepeilstok gaar
- Scheefstaand stuur
- Veel speling op de pook

Tsja, het lijkt misschien veel, maar het valt me toch helemaal niet tegen. Banden wist ik al en heb ik al 4 goede van liggen, einddemper wist ik ook al en er ligt al een nieuwe klaar, nieuwe voorremmen kosten geen drol en zijn inmiddels ook al binnen, koplampen heb ik nu vast getiewrapt, aandrijfas had ik al een vermoeden van en er is inmiddels een goede gebruikte onderweg, kofferklep is nu van binnenuit open te maken met een touwtje, oliepeilstok valt wel een nieuwe voor te vinden, scheefstaand stuur was te verwachten en speling op de pook kan me weinig boeien. Alleen de naar de achterremmen moet even goed gekeken worden. Long story short: Dit valt me reuze mee voor een wagentje van 200 eurie 8) Het zijn immers geen grote of dure klussen.

Verder heb ik, omdat het kan en omdat het lekker fout is, wat interieurdeeltjes en een velg rood gespoten:

Image

Image

Image

Image

Image

De band op deze velg is behoorlijk verdroogd en wordt zsm vervangen, daarom heb ik niks afgeplakt :) De andere 3 velgen komen nog als ik nieuwe verf gehaald heb. Oplettende kijkers zien trouwens dat ik de oude tellerbak weer ingebouwd heb. De tellerbak met toerenteller die ik gekocht had bleek niet geschikt te zijn voor mijn AX en eigenlijk hoeft een toerenteller ook niet perse van mij. Zo'n stationsklok op je dashboard heeft ook wel weer z'n charme :P

Wordt vervolgd!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 7-8, P7

Post by AlexanderB »

remtrommels te lang stilgestaan?

kan ook zijn dat je ff n paar kratten troep achterin moet zetten voor wat meer gewicht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Update 14-10, P7

Post by Holländer »

valt opzich wel mee met de apk punten ja!

leuke details in het rood! niet te overdreven en het past en lekker bij. Velgen wel eerst ontroest? anders blijf je bezig...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by TvL »

Bedankt voor de reacties. De velg heb ik even behandeld met de staalborstel ja, daarna gewoon afgespoeld en verf eroverheen gespoten. Netjes hoeft het niet te zijn :)

Ander nieuws: Ben vanmiddag in 1 keer GESLAAGD voor m'n rijbewijs! 8) 8) 8) Nu snel aanvragen, kan ik komende zondag misschien zelf achter het stuur naar Nieuwegein. De AX zal tot begin volgend jaar in de tuin blijven staan. Tot m'n 18e moet ik nog onder begeleiding rijden, en voor de 2 of 3 keer per maand dat ik dan achter het stuur zit ga ik geen wegenbelasting en verzekering betalen :wink: En zo heb ik mooi de tijd om het autootje APK klaar te maken.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by Ceristimo »

Van harte gefietseflapsteert! En in één keer gehaald. Netjes, hoor!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by Bossie »

Gefeliciteerd Tjerk! Kun je je vader mooi laten navigeren met de Pressé ;)
Image Image Image

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by AlexB »

Gefeliciteerd! :D

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by TvL »

Thanks! :D
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by gigawebs »

Gefeliciteerd, Tjerk!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by Rio97 »

Gaaf man!
Van harte gefeliciteerd en veel leuke km's gewenst :)
Durft je pa al zijn CX uit te lenen?

Bij de achterremmen, heb je de remtrommels al een keer opengemaakt?
Als de km stand ook al aardig tussen de 1 en 2 ton begint te lopen zijn de remcilinders en remschoenen wel onderhand aan vervanging toe.
Met mijn eerste AX heb ik wel de ervaring opgedaan dat je deze het beste tegelijk kunt vervangen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by TvL »

Bedankt beide! 8)

Rogier, in de CX mag ik gewoon gaan rijden, net als in de XM. Is ook helemaal geen straf :D De remtrommels zijn er nog niet af geweest. Maar ik hoor van verschillende mensen dat ik die het beste open kan maken en meteen alle onderdeeltjes in de trommels kan vervangen. De kilometerstand staat op 230k trouwens, ik geloof graag dat dat soort onderdelen bij zo'n kilometerstand vervangen moeten worden :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by AlexanderB »

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Lekker gevoel is dat he als de examinator je feliciteerd :D

Veel veilige en leuke kilometers toegewenst :D

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by TvL »

Ja, dat was best wel een opluchting :) En dankje!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Rijbewijs gehaald!

Post by TvL »

Inmiddels maar eens begonnen met de onderhoudswerkzaamheden. Gisteren hebben we de einddemper en de linker voorrem vervangen. Niet veel, maar het is een begin en veel haast is er niet bij :)

Oude en nieuwe einddemper:

Image

De oude er onderuit halen ging niet zo makkelijk als ik dacht, maar toen die er eenmaal onderuit was zat de nieuwe er snel onder:

Image

Image

Moest nog wel een stukje van de bumper afzagen omdat de uitlaat er tegenaan hing.

De oude remschijf:

Image

Nieuwe schijf en blokjes erop:

Image

De ijskoude beunplaats :P

Image

Image

Nog te doen: Linker aandrijfas, rechter voorrem, motorolie en bakolie verversen (als we dan toch bezig zijn) en de achterremmen na laten kijken bij de garage. Waarschijnlijk zal het een gevalletje ontluchten zijn, en dat durf ik met deze temperaturen zeker niet aan. De trommels zien er van binnen in elk geval nog hartstikke goed uit, helemaal geen vettige troep ofzo. Wordt dus snel vervolgd!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Onderhoud 9-12, P7

Post by JBo »

Nice! Het vervangen van die demper en die schijven was geen overbodige luxe haha
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Post Reply