Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

Ugh, op de een of andere manier loopt m'n achterwiel steeds aan! (Zo te horen rechts, maar ik kan geen aanloopsporen vinden)
Dat probleempje is er sinds ik m'n winterwielen gemonteerd heb, en manifesteert zich normaal gesproken alleen bij het iets te wild schuinweg van een uitrit rijden. (en tijdens handremdriften op zandvoort hoorde ik het ook zo nu en dan)

Vanochtend, met m'n kofferbak vol met bungalowtent, schuurde het ook als ik rechtstandig over hobbels reed.

Enig idee wat het kan zijn? De winterwielen hebben dezelfde bandenmaat als de zomerwielen, en met die zomerwielen heb ik nergens last van. Wel lopen die winterwielen tegen m'n skirts aan als ik m'n auto opkrik, maar dat lijkt me geen probleem als ik inveer...

Achterasje toch niet zo veel beter als m'n vorige? Of toch niet helemaal jofel gemonteerd?
Schokdempertjes versleten misschien?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by IceByte »

Andere ET waarden vd velgen wellicht, waardoor ie wat meer naar binnen/buiten staat?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

Kan zijn. Iets grotere velgdiepte, waardoor de banden tegen binnenkant van de wielkuip lopen.
De velgen zijn driegaats steelies, en ze komen van een andere AX af. (dezelfde AX als waar ik de achteras mee gewisseld heb)
Geen idee of die AX er ook last van had...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Svaan »

Als je J-waarde van de velg hoger/groter is (velg=breder) dan heb je vaak net ff wat meer ruimte doordat de band dan iets meer getrokken wordt....
Maar meestal heb je dan ook wel een andere ET-waarde waardoor ze verder naar binnen of naar buiten komen. Als je ET-waarde hoger is (=lager getal) dan komt de velg verder naar buiten.
Daarnaast is het merk band ook verschillend in hoe breed ze vallen. Zo kunnen banden van het ene merk net ff iets breder zijn dan een ander merk...

Zijn het 4 dezelfde soort merk en model banden dan, of zit er links toevallig een ander op dan rechts?
En kijk dan meteen ff naar de velg maten, J- en ET-waarde.

Als alles hetzelfde is zou ik het gaan zoeken in de vernieuwde as denk ik, misschien dat ie net iets meer naar rechts zit ofzo... ;) Is allemaal milimeter werk dus dat kan goed zijn...

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Rio97 »

Jij hebt toch zelf een skirtsetje erop gezet?
Bij mij was het af-en-toe-aanlopen opgelost door het gedeelte van de skirt dat de dorpel afdekt bij de achterwielen eraf te zagen.
Het gedeelte dat "om de hoek zit" van de skirt die voor het achterwiel zit.

Mijn ervaring is ook dat mijn winterbanden net iets groter zijn dan mijn zomerbanden. Ondanks dezelfde bandenmaat.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

Dankjulliewel voor de input. Ik zal het allemaal bekijken wanneer ik m'n winterwielen weer voor zomerwielen wissel.

Klein puntje trouwens: Er iets niet zoiets als een "J-Waarde". De "J" is een aanduiding op zichzelf, en geeft de vorm van de velgrand aan...
(Ik heb het opgezocht in een van m'n AT tekstboeken, en ik heb het op dit moment zelfs voor me liggen)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Svaan »

Klopt, maar het ''aantal J's'' geeft aan hoe breed de velg is.

4J = 4'' breed. = 4 x 2.54 cm = 10.16 cm ;)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by q01z »

dat dacht ik ook altijd! Maar, het blijkt idd niet te kloppen..

die 4" staat op zichzelf, daarna staat de J om de velgrand aan te geven, maar aangezien 99% een 'J' codering heeft, lijkt het erop dat het bij elkaar hoort

Henk heeft dus gelijk, ik ben ook gelijk erop gaan zoeken in mn boeken namelijk :)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

Svaan wrote:Klopt, maar het ''aantal J's'' geeft aan hoe breed de velg is.

4J = 4'' breed. = 4 x 2.54 cm = 10.16 cm ;)
"Wat je zegt klopt, maar wat je zegt klopt niet"

Hoe krijg je een autist op de kast? Tegenstrijdig doen...

De "4", en alleen de "4" betekent "vier inch breed".
De "J", zoals ik zei, en flip hierboven bevestigd heeft, heeft met die "4" niets te maken.

Net zoals de "R" in de aanduiding op je banden óók niks met de velgmaat te maken heeft.
Het is iets wat iemand zonder verstand van zaken verzonnen heeft, en wat andere mensen na zijn gaan praten...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by j0achim »

Staat de R bij banden niet gewoon voor Radius? Als ik 15 inch velgen heb dan moet ik ook banden met een radius van 15 inch hebben?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by q01z »

nope, staat voor radiaalband, wat tegenwoordig bijna alle banden zijn ;)
Om de exacte betekenis van de indicatie uit te leggen zijn wij in dit voorbeeld uitgegaan van een autoband waar de volgende bandenmaat op aangegeven staat: 165 / 55 R13 (90R).

De 165 geeft de breedte van de band aan in mm
De 55 staat voor de verhouding van de bandhoogte tot de bandbreedte in percentages (nu dus 55%)
De R geeft de bandenopbouw aan of radiaalband
De 13 staat in dit geval voor de diameter van de velg in inches (13" velgen dus)
De (90) geeft een indexering weer van het draagvermogen van de band (in dit geval 600 kilo)
De (R) staat voor de maximum snelheid van de autoband aan (R = 170km/h)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

^ Datte dus...

Maar anyhoo... Ik denk de boosdoener van het aanlopen gevonden te hebben.
Na mijn auto vanmiddag met behulp van een partijtje afvalhout een stukje verlaagd te hebben, heb ik even rond de band gevoeld, en het lijkt alsof de punt van een schroef de wielkast in steekt... Ik zal zsm eens kijken of ik die af kan slijpen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by pocketmech »

wheelscrew.....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by JPG-slalom-racing »

btw, kent iemand de ET van drie en viergatsvelgen voor de AX?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by q01z »

Punt van een schroef de wielkast in? Scary!


Waar ongeveer?
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Svaan »

Du hast recht! ;)

Die J staat inderdaad voor de vorm van de velg... Het cijfer ervoor staat voor de daadwerkelijke breedte, maar wordt in de volksmond vaak in één zucht genoemd.
Volgens mij is (voor personenauto's ) die J eigenlijk ook overbodig; ben nog nooit iets anders tegen gekomen ;)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

q01z wrote:Punt van een schroef de wielkast in? Scary!


Waar ongeveer?

Natte vinger werk? Zo ongeveer op het hoogste punt van de rand van de wielkast, denk ik. Ietsje lager misschien.
Tijdens normaal rijden heb ik nergens last van. Alleen bij ver inveren.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by q01z »

rechts of links?
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by Wheelnut »

Rechts.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Wiel loopt aan

Post by q01z »

dan denk ik zomaar, dat je eens moet gaan kijken naar je vulbuis van je benzinetank!
bij extreem verlaagde auto's levert die wel vaker aanloopproblemen op (ik heb mijne al eens doorgesleten...)
ik denk dat de klemmen die onderin zitten nu aanlopen op je wiel, wellicht even een beetje draaien?
Image

Post Reply