Happytree [306 1.6 Break '00]

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

oke als Fietspomp dit leest weet ie ook meteen de eigenschappen voor zijn toekomstige dempers. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Hoe zit het met die oliedruk meter die van mij valt naar beneden als ik ga rijden? sluiting of hoort dat :lol:

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Happytree wrote:Hoe zit het met die oliedruk meter die van mij valt naar beneden als ik ga rijden? sluiting of hoort dat :lol:
Peilen doet hij alleen als het contact aan gaat ... is std .. staat ook in je boekje ... :)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ow, wist geen eens dat dat bestond op ene ax een electrische oliepijler :lol:

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Happytree wrote:Ow, wist geen eens dat dat bestond op ene AX een electrische oliepijler :lol:
Electrische oliedrukpeilert .... je weet wel wat ik bedoel :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ow zo bedoelde ik het geen eens, wist echt niet dat het daarvoor was, had een oliedruk of olietemprateur meter handiger gevonden.

Wat me trouwens opviel is dat de radiateur van een Ax Tgs en GTI gewoon gelijk is, denk dat dat voor op circuit toch echt tekort gaat doen. en dat een oliekoeler evt. ook geen overbodige luxe zou zijn.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Happytree wrote:Ow zo bedoelde ik het geen eens, wist echt niet dat het daarvoor was, had een oliedruk of olietemprateur meter handiger gevonden.

Wat me trouwens opviel is dat de radiateur van een AX Tgs en GTI gewoon gelijk is, denk dat dat voor op circuit toch echt tekort gaat doen. en dat een oliekoeler evt. ook geen overbodige luxe zou zijn.
De radiator van een GTI is zelfs dunner dan van een type 1 1.1 :P (MNM geloofde het niet en heeft het opgezocht, en het zou dus zo zijn)

Koelproblemen heb je normaal niet hoor. De keren dat ik op circuit gereden heb is mijn water nooit boven de 95-100 graden gekomen. Aangezien de nominale temperatuur van een GTI een goeie 95 graden is is dat goed.

Een oliekoeler zou ik ook nog willen, al weet ik niet of het echt nodig is.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Of gewoon 10w60 erin dan maakt het niet uit als de olie wat heter word :wink:

Moet eerlijk zeggen maak me er bij een GTI wel wat meer druk om als bij een TGS aangezien hier toch wat meer vermogen vrijkomt en het erg hard ronddraait 7200tpm (dus meer warmte)

Ga het eerst wel ervaren dan is het namlijk vroeg zat om er wat aan te doen!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Happytree wrote:Of gewoon 10w60 erin dan maakt het niet uit als de olie wat heter word :wink:

Moet eerlijk zeggen maak me er bij een GTI wel wat meer druk om als bij een TGS aangezien hier toch wat meer vermogen vrijkomt en het erg hard ronddraait 7200tpm (dus meer warmte)

Ga het eerst wel ervaren dan is het namlijk vroeg zat om er wat aan te doen!
zoveel vermogen en zoveel sneller draait het nu ook weer niet hoor ;)

Maar goed een AX radiator is sowieso wel wat 'ontoereikend', vind ik dan... Of miss niet de radiator maar iig de vin. 306 (1.6 multipoint TU) heeft dubbele en veeeeel zwaardere fan, en die word dus ook niet warm in file. Maar goed ook stuk grotere radiator...

Met de AX heb ik zolang als ik maar voorruit ga geen koelproblemen, maar file rijden is een ramp als je getrapt hebt daarvoor.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

5500tpm tegen 7200tpm en een 95-100pk tegen 70.

Opzich in file geen problemen gehad, vandaag 3 kwartier constand optrekken en remmen in de volle zon 25 graden en de fan blijft zelfs uit. maar als ik bijv even flink doortrek zegmaar van 30 naar 160 dan zie ik de temp daarna meteen oplopen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Geen zorgen in maken. :P De fan van mijn GTI slaat zelden aan, en die krijgt het soms ook best hard te verduren ;)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Zou eens beginnen met een grotere radiateur, van een 106 / saxo. Als je een nieuwe aanschaft kijk dan eens voor een Nissens radiateur, top dingen :) Dan zou je nog kunnen gaan voor een Spal fan mocht dat niet voldoende zijn een oliekoeler maar wel een MET thermostaat :wink:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ja dacht zelf ook een een 106 of saxo radiateur(een nette 2ehands)

Oliekoeler zou ik ook alleen met thermostaat zonder vind ik niet echt een verbetering.

Eerst maar eens zo rijden kan niet wachten om waarschijnlijk volgende week naar de ring te gaan!

Vandaag even onder de kap gepoetst en een foto gemaakt!

Ook even luchtfilter schoongemaakt heb K&N reiniginssetje en wat help dat goed gewoon inspuiten onder de kraan en hij spoelt zo schoon, daarna drogen olie erop en hij kan ertegen!

Voor:
Image

Na:
Image

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik snap niet dat de verkoper van de auto dat niet gedaan had, verkoopt toch veel beter, een auto met een blinkend motorruim :idea: ..

maar desalnietteplus whoohoo goed bezig man 8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
Posts: 457
Joined: WedJun25, 2008 12:33:02 PM
Location: belgie "staden"

Post by beefy »

mooi bezig idd
grtzz
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ziet er lekker uit Jordi :)

@duff; als ik een motorblok zie dat helemaal glimmend gepoetst is, nergens vet/vuil.. dan laat ik m liever staan!! dan is de kans op lekage namelijk wel groot ;)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ah ja, daar zit ook wat in, dus mijn furio met niet lekkend blok zou jij nooit kopen omdat ik er zo nu en dan ff een doek doorheen haal ? :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Rooney wrote:Zou eens beginnen met een grotere radiateur, van een 106 / saxo. Als je een nieuwe aanschaft kijk dan eens voor een Nissens radiateur, top dingen :) Dan zou je nog kunnen gaan voor een Spal fan mocht dat niet voldoende zijn een oliekoeler maar wel een MET thermostaat :wink:
Als je een standaard motor hebt zou je nooit geen oliekoeler nodig moeten hebben, eigenlijk is dat alleen voor motoren met drukvulling. Daarnaast hebben diverse mensen al aangetoond dat een oliekoeler op ax'en en gelijken geen enkele zin/nut hebben.
Dat is ook de reden dat ik ervan af heb gezien.
Ook de thermostaten hoor ik veel slechte verhalen over. Zelfs die van Mocal.
Kunt beter een goede radiator plaatsen en een warmtewisselaar (warmt je olie sneller op, voor koeling doen ze ook niet zo veel). Daarop een goede fan. Maar als je een goede rad hebt zal die id weinig aanslaan. Zoveel lucht als jouw auto vangt op snelheid kan zo'n fan nl niet verplaatsen, die is er voor de pitstijd en file rijden :lol:.

Verder wat veel mensen vergeten. Als een motor op het circuit te warm loopt moet je of eens zorgen voor meer rijwind, niet in een slipstream blijven hangen (luchtzak zonder wind) of een versnelling lager schakelen. Laat die waterpomp zijn werk maar doen. Hogere toeren vragen ook minder van de auto dan lage dus minder warmte.
Verder in de pits de motor laten koeldraaien. dus niet gelijk uit zetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

DuFF wrote:ah ja, daar zit ook wat in, dus mijn furio met niet lekkend blok zou jij nooit kopen omdat ik er zo nu en dan ff een doek doorheen haal ? :P
nee, omdat het jouw auto is :P
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ik ben overtuigt het word geen oliekoeler! het word gewoon goede olie en als hij te warm word (waar het niet op lijkt) komt er anderen radiateur in(maar deze lijkt wel nieuw :? )

Verder trekt de auto iets naar rechts boven de 100 daaronder natuurlijk ook maar gaat het wel heel langzam en was het niet echt merkbaar, vind het storend dus moet verholpen worden wat kost zo'n grapje uitlijnen enzo en waar kan je dat het beste doen? (want is niet zelf te doen)

Wat overgens wel gek is is dat hij met remmen mooi recht blijft, met gas geven niet, kan het zijn dat 1 van me remmen iets aanloopt of kan dat nooit zoveel schelen? misschien van midag maar even controleren.

Post Reply