Raôel -> 1.1 Spot BLAUW || 2CV

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Nog ff een update over de AX:

Brief van RDW binnen, APK komt er weer aan. Begin augustus.

Rechterfuseekogel moet 99% zeker vervangen worden. Dat doe ik niet zelf, met mooi gereedschap is dat vast zo gedaan maar als hobbyist een pittige klus. Verder is de aandrijfas aan vervanging toe.
Verder zie ik wel wat laswerk eraan komen.. deze keer of volgende keer.

M.a.w.: ik heb een AX die op zich superstrak is (was), altijd start en alles doet het, voor mij altijd dealer-onderhouden, maar er zit een dikke deuk in, en er zitten dure reparaties aan te komen... dus ik zit er wel over te denken hem.. mja.. naar de eeuwige jachtvelden te sturen.


Verkopen doe ik niet, de verkoopwaarde is zo laag, het rechtvaardigt de reparatiekosten niet.

Nou wil ik graag wat onderdelen eruit halen, mocht iemand ze nodig hebben.
De motor is een simpele 1.1i, maar hij loopt zo goed, lekt niks, start altijd (minder dan 150k). Bijna alles is nog 100% aan deze AX. 2 banden 1 jaar oud, ik gok minder dan 10000 km.


Iemand enig idee wat de sloper ervoor geeft, nee vraagt, als ie hem op moet halen? Ik heb 3 opties:
1. hier op de straat onderdelen er vanaf plukken en kijken of ik nog iemand blij mee kan maken (heb geen stalling) en op laten halen
2. z'n laatste rit zelf maken. Ja dan heb ik 'm werkend nodig :)
3. zijn laatste tocht slepen. Ja dan heb je 99% van de onderdelen nodig, remmen enzo :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hoezo dure reparaties?
Een fusée moet je gewoon niet vervangen, maar meteen de hele draagarm vervangen. Heb je ook meteen versche draagarm-rubbers èn 't kost iets van €5,- meer dan alleen een nieuwe fusée in de huidige draagarm te laten persen. En een nieuwe (gereviseerde, maar zeer goede kwaliteit!) aandrijfas kost ook 'slechts' €75,- .
En lassen kon je zelf, toch?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

MNM(tm) wrote:Hoezo dure reparaties?
Een fusée moet je gewoon niet vervangen, maar meteen de hele draagarm vervangen. Heb je ook meteen versche draagarm-rubbers èn 't kost iets van €5,- meer dan alleen een nieuwe fusée in de huidige draagarm te laten persen. En een nieuwe (gereviseerde, maar zeer goede kwaliteit!) aandrijfas kost ook 'slechts' €75,- .
En lassen kon je zelf, toch?
nee, ik kan niet lassen.. alleen koffie zetten en eieren bakken :)

En, ach, je hebt wel gelijk, voor 300 euro heb ik weer een betrouwbaar gebakkie met bloemen. Maar er speelt ook nog een andere overweging mee: ik zie zoveel mooie auto's voor heel weinig (ja die hebben hun eigen gebreken weer), en die lijken niet op de mijne :) (eigenlijk wil ik gewoon een AX type 1:) ).

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

raoel wrote: eigenlijk wil ik gewoon een AX type 1:) ).
Klinkt goed! :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

raoel wrote:(eigenlijk wil ik gewoon een AX type 1:) ).
(8))

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, da's een kwestie van een type 1 dash erin schroeven en een type 1 grille. Al klaar. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dan is ie wel te nieuw op kenteken. :lol:

En je vergeet de mooiere motorkap, achterklep... bumpers.. ;)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

nee, ik kan niet lassen.. alleen koffie zetten en eieren bakken
En heel goed ook!!! Heb er al weer trek in :D
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Hij is er, de nieuwe AX, eindelijk een type 1 :)


Mooi interieur :) Nog niet eerder gezien..
http://www.raoeloomen.nl/foto/ax/100_1108.JPG

Wat een leuke kleur voor 't plafond:
http://www.raoeloomen.nl/foto/ax/100_1109.JPG

Eindelijk Oranje knippers.. en verchroomde grill!! :)
http://www.raoeloomen.nl/foto/ax/IMAG0200.jpg

En dan het totaalplaatje:
http://www.raoeloomen.nl/foto/ax/100_1106.JPG

Gekke manier van roestbehandeling.. op alle bekende plaatsen:
http://www.raoeloomen.nl/foto/ax/100_1114.JPG


Het verhaal: staat al maanden stil, lambda-sonde is dus waarschijnlijk stuk, eigenaar gaf aan dat de kat misschien verstopt zat waardoor er veel roet ontstond.
De uitlaat was dan ook flink mishandeld, ja wel een nieuwe eronder gezet, maar met pleister-achtig verband. Hij klinkt goed sportief ;) Mooi zo'n lage brom.

Injectiehuis zag er ook smerig uit. Dus volgens mij zijn de storingen goed op te lossen.

Verder had ik onderweg benzine-lekkage. Lekke koplamp. Zachte banden. Olienivo ernstig te laag... En een deukje in de rechterdeur.

Maar wat een prachtig bakkie!! :shock: Ik ben er hardstikke blij mee! :D

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

nice:D

nog een image in enschede alleen heb ik een 3 deurs uit 90
welke straat kan ik hem is zien staan?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hahaaaaaa... Geweldig hoor!
Leuk dat de AX-verslaving sinds de BX nog lang niet over is. :lol:

Een 1.1i uit '91. Dat zou dan een Bosch MA2.2 met verdeelkap moeten zijn?!
Lang stil staan hoeft trouwens echt niet te betekenen dat de lambda dood is hoor. 'k Zou niet weten w'rom. :roll:
Eerst de boel maar eens lekker schoon schrobben, versche vloeistoffen erin, ECU resetten en dan nog maar eens kijken hoe 'ie loopt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

mooooi raoel!!
een van de mooiste uitvoeringen vind ik voor een ax! Ff alles oplappen en dan istie helemaal mooi :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Hij is mooi! :D Een ontzettend gaaf kleurtje, zo'n image.
En al helemaal vet dat het een 5D is! :)

Heel veel plezier ermee en succes met de, kleine, werkzaamheden 8)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

MNM(tm) wrote:Hahaaaaaa... Geweldig hoor!
Leuk dat de AX-verslaving sinds de BX nog lang niet over is. :lol:

Nee hoor.. enneh, ik heb het idee dat dit interieur lekkerder zit dan het First Impression interieur en het Chic interieur waar ik tot nu toe in heb mogen rijden :) Maar moet nog ff kilometers erin maken...

MNM(tm) wrote:Een 1.1i uit '91. Dat zou dan een Bosch MA2.2 met verdeelkap moeten zijn?!
Lang stil staan hoeft trouwens echt niet te betekenen dat de lambda dood is hoor. 'k Zou niet weten w'rom. :roll:
Eerst de boel maar eens lekker schoon schrobben, versche vloeistoffen erin, ECU resetten en dan nog maar eens kijken hoe 'ie loopt. ;)
Injectie heb ik nog niet gecheckt, er zit een mooi kapje overheen..
Dat over de lambda: ja het lijkt net alsof ik zeg dat door het lange stilstaan de lambda dood is, maar was eigenlijk verwijzing naar de lambda van grietje die ik dus wil overnemen. Eigenaar gaf aan dat de lambda zwart was. Lampje van de motorstoring staat constant aan.

Tenminste, het 1e rode lampje in dit rijtje:
Image
Dat lijkt verdorie wel op een kat, maar Citroën kennende.. en zou niet weten welk ander lampje anders voor motorstoring zou zijn ;-) (dit plaatje is van internet, de mijne zijn weer anders geloof ik).

En ja, het kleurtje is echt geweldig! Er zitten welk wat vlekjes en krasjes op, maar nog best netjes voor een 91'er.

Zo, ff mijn todo updaten, wordt een flinke lijst :D

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kleutscher wrote:nice:D

nog een image in enschede alleen heb ik een 3 deurs uit 90
welke straat kan ik hem is zien staan?
Rijd over de Waalstraat, ter hoogte van de Niersstraat zie je nu 2 AX'en, een opgeschilderde bus, 'n Eend en de BX :D

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Netjes hoor! Ik heb dat interieurtje ook, zit idd erg lekker.

Misschien zie ik hem nog wel eens rijden in Enschede, ben er regelmatig :P

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

raoel wrote:Lampje van de motorstoring staat constant aan.

Tenminste, het 1e rode lampje in dit rijtje:
Image
Dat lijkt verdorie wel op een kat, maar Citroën kennende.. en zou niet weten welk ander lampje anders voor motorstoring zou zijn ;-) (dit plaatje is van internet, de mijne zijn weer anders geloof ik).
Klopt. Bij Phase 1 AX-en wordt het kat.lampje gebruikt als motorstoringslampje. :roll:
En als die altijd aan blijft staan... 'sniegoe. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

dat het lampje motorstoring aanstaat wil niet meteen zeggen lambda en die hoort zwart te zijn ;)


Lees hem morgen eerst meteen ff uit raoel! Dan weet je teminste meteen wat er mis mee is. Er is een how to van, maar komt kort gezegt op het volgende neer:

Pak 2 draadjes, strip deze. prop de ene onder je min-pool- accu klem van je accu en prop de ander in de groene uitleesstekker die onder je rijcomputer bungelt (Achter de passagiers zijde koplamp, groene stekker met paars binnenwerk)

Je moet pool 2 van die stekker hebben maar en staan geen nummers op, dus probeer er gewoon 1 als het niet werkt doe je de ander.

Die 2 draadjes leg je met de andere uiteindes door je openstaande raam bij de bestuurder.

Ga dan in je auto zetten, zet je auto op contact (M) Het katalysator/motorstotrings lampje brand dan.

Dan druk je die twee draadjes die je door je raam had gegooid strak tegen elkaar aan met het koper uiteraard voor ongeveer 5 seconden.
Dan laat je ze los en moet je motorstoringslampje uit gaan.

gebeurd dit niet, nog een keer proberen en anders die andere pool van de groene stekker proberen ;)

Anyways, als het lampje uitgaat, gaat ie daarna knipperen.
hij doet: knipper knipper. Dan begint ie met uitlezen
Dan druk je weer een aantal secondes die draadjes tegen elkaar en dan gaat ie fout meldingen geven, bijvoorbeeld:
knipper knipper knipper knipper.
Dat zou storing 31 zijn. ff op t forum opzoeken wat t betekent, gewoon ff opschrijven ergens

anyways, als je deze krijgt:
knipper knipper knipper
zijn de fout codes op en kan je stoppen ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:
raoel wrote:Lampje van de motorstoring staat constant aan.

Tenminste, het 1e rode lampje in dit rijtje:
Image
Dat lijkt verdorie wel op een kat, maar Citroën kennende.. en zou niet weten welk ander lampje anders voor motorstoring zou zijn ;-) (dit plaatje is van internet, de mijne zijn weer anders geloof ik).
Klopt. Bij Phase 1 AX-en wordt het kat.lampje gebruikt als motorstoringslampje. :roll:
Dit lampje hoort als het goed is oranje te zijn maar dat terzijde... om precies te zijn komt dit lampje door China. Hier zat vanaf het allereerste uur dat de AX daar geleverd is een temperatuur sensor in de kat. Het lampje gaf dus eventuele oververhitting in de kat aan. Omdat er dus zat van deze plaatjes gedrukt zijn (links en rechts van de tellerbak zitten velletjes waarop meerdere pictogrammen te vinden zijn) zou het zonde zijn van het geld nieuwe te ontwerpen. In China is het overigens zo dat het lampje rood is (in veel carbjes zitten deze plaatjes ook maar zit er niks achter omdat het nergens voor dient) maar in de injecties zijn deze lampjes oranje geworden om het minder ernstig te laten lijken.

Vandaar dus dat het een oververhitting van de katalysator pictogram is.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Gaaf man, van harte gefeliciteerd!
Wel een beetje de roest in de gaten houden... de Images die ik wel 's gezien heb.... :roll:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply