Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Vrijdag even bij de dealer geweest. Daar lagen wat onderdelen voor me klaar. Een nieuwe krukaskeerring, bakkant en de beide delen van de tellerkabel. Zaterdag maar eens kijken of de keerring vervangen kan worden. Vandaag al wel het deel van de tellerkabel vervangen vanaf de teller. Deze heb ik gelijk een beetje aangepast. Er zit nu een pulsgever tussen voor m'n Terratrip. Die heb ik ook aangesloten. Bij het uithalen van de tellerbal brak er een stuk van het dashboard af en die is ondertussen terug geplakt. Nog even wachten en de tellerbak kan weer terug. In de tellerbak heb ik ook nog de snelheidsmeter vervangen. Deze was niet fris meer, de tellers liepen niet meer mee. Uiteraard de vervangende teller even op de juiste stand gezet. Tot slot nog even bezig geweest met de afstandsbediening voor de Terratrip. Dan kan Hester straks gewoon blijven zitten om de teller op nul te zetten. Uiteraard even een lekker stukje gereden. Hmmm, het blijft heerlijk rijden 
De oude en de nieuwe tellerkabel

Geïnstalleerde Terratrip

Ingelijmd "stukje" in het dashboard

Tellerbak met vervangen snelheidsmeter

Afstandsbediening voor Terratrip



De oude en de nieuwe tellerkabel
Geïnstalleerde Terratrip
Ingelijmd "stukje" in het dashboard
Tellerbak met vervangen snelheidsmeter
Afstandsbediening voor Terratrip
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Lekker bezig geweest Jan.
Was dat altijd al een optie om de Terratrip op afstand te kunnen resetten of is dit een Bos optie?
Groetjes, Henk
Was dat altijd al een optie om de Terratrip op afstand te kunnen resetten of is dit een Bos optie?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Klopt, er zijn meerdere manieren om de Terratrip te resetten. De voetschakelaar waar Denny het over heeft of met de handbediening. De handbediening kost 31,50 excl. verzendkosten. Mijn oplossing is een aardig stukje goedkoper
Daarnaast maak ik gebruik van 1 drukknop en een wisselschakelaar. Hiermee lopen we niet het risico dat we de verkeerde teller resetten door op de verkeerde knop te drukken. En natuurlijk is het leuker om zelf een oplossing te bouwen.
De originele handbediening:

Originele voetpedaal:


De originele handbediening:

Originele voetpedaal:

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Gisteravond even een rondje gereden om te kijken of de gemonteerde snelheidsmeter het wel goed doet. Deze doet het prima
, heeft geen last van Parkinson en de dagteller en totaalteller lopen mee. Alleen reageert de naald wat minder snel. Gelukkig is het niet meer zo'n zenuwachtig geval. Daarnaast ook een controle uitgevoerd of de calibratie van afgelopen zaterdag klopt. Lang stuk weg in de polder met hectometerpaaltjes is daar ideaal voor. M'n calibratie heeft de test doorstaan. Het ziet er erg accuraat uit. Mocht tijdens de rally blijken dat we niet uitkomen met het roadbook, dan kunnen we het altijd nog aanpassen. Het wordt ook tijd om de afstandsbediening af te maken. Als ik in de gordels zit, kan ik de Terratrip niet bedienen. Misschien dat die nog anders geplaatst gaat worden.
Aankomende zaterdag maar eens een poging wagen om de krukaskeerring te gaan vervangen. De keerring is al in huis. Dan gelijk het laatste stukje kmtellerkabel vervangen en de onderste motorsteun.
Er stond gisteren ook een update op de site van Le Citron Pressé. Dat gaat een pittige rit worden. We moeten rekenen op zo'n 500 km per dag. We moeten ook genoeg brandstof meenemen. Binnenkort maar eens op zoek naar een paar goede jerrycans. We hebben er erg veel zin in. We kijken dan ook al uit naar de trainingsdag op 16 april. Daar zijn al 42 equipes voor ingeschreven.
Hieronder nog even de update van de website gequote, voor de liefhebbers

Aankomende zaterdag maar eens een poging wagen om de krukaskeerring te gaan vervangen. De keerring is al in huis. Dan gelijk het laatste stukje kmtellerkabel vervangen en de onderste motorsteun.
Er stond gisteren ook een update op de site van Le Citron Pressé. Dat gaat een pittige rit worden. We moeten rekenen op zo'n 500 km per dag. We moeten ook genoeg brandstof meenemen. Binnenkort maar eens op zoek naar een paar goede jerrycans. We hebben er erg veel zin in. We kijken dan ook al uit naar de trainingsdag op 16 april. Daar zijn al 42 equipes voor ingeschreven.
Hieronder nog even de update van de website gequote, voor de liefhebbers

30-03-11: De eerste route-informatie van de uitzetter, Michel Verbeek:
In 2002 maakte ik mijn laatste routeboek voor Le Citron Pressé. Mijn BX roffelt sindsdien nog jaarlijks duizenden kilometers weg in F, en niet op de péage. Maar er is wel wat in Frankrijk veranderd. De actuele situatie kort samengevat:
- Snelheid. Er zijn veel snelheidsbeperkingen gekomen in de bebouwde kom. Veel “ zônes max. 30” , vooral in de buurt van scholen en oversteekplaatsen. Daar liggen ook nieuwe verkeersdrempels, en die zijn echt max 30, óók voor een 2CV of DS. Ze zijn van het type “haha, als je te hard rijdt maken we je auto kapot!”. Effectief dus.
- Onverharde wegen. Er liggen er heel veel, maar ze zijn inmiddels allemaal verboden voor mensen die er niets te maken hebben. De bosbouw en de landbouw mogen er op, de recreatie op wieltjes, van mountainbike tot hobbytank, niet (meer) dus.
- Slechte wegen. Die zijn er nog steeds. Er zijn de zgn. ”routes déclassées”, wegen die niet meer tot het wegennet behoren, maar er nog wel liggen. Ze worden niet meer onderhouden, en zijn in allerlei stadia van verval. Ze zitten in het routeboek, maar de toerklasse gaat er omheen. Niet dat de toerklasse overal glad asfalt zal vinden. Ook de doorgaande wegen in F kunnen slecht zijn. Kijk uit voor puits ofwel potholes.
- Tanken. In 1900 biedt Michelin trots zijn eerste gids aan, ten dienste van de automobilist. Daarin staan de adressen van apotheken en drogisten waar de automobilist blikken (10 L) brandstof kan kopen. Naphtaleïne, Eoline, Automobiline, Shell en vrac . Anno 2010 introduceert Michelin een nieuw symbool op de detailkaarten van Frankrijk; een blauw pompje, daar is een tankstation! Daarmee zijn we HONDERDTIEN JAAR terug in de tijd, want tanken is inmiddels weer net zo lastig als in 1900. Maar er zijn toch overal supermarkten waar die Fransen voordelig tanken? Klopt, en die stations zijn onbemand, en die werken op een CB (Carte Bancaire en die heeft u niet). Dan stop ik toch mijn eigen bankpasje/creditcard er In ? Niet doen, dat wordt ingeslikt. Krijgt u nooit meer terug. Ter zake: U heeft per dag brandstof nodig voor ongeveer 500 kilometer. Ga er van uit dat u gedurende de dag NIET kunt tanken. En uw Citroën gebruikt wat meer dan u gewend bent, want ze moet werken. U bepaalt zelf het best hoeveel jerrycanruimte u nodig heeft. Aan het eind van elke dag loopt een neutraal parcours via een bemand tankstation naar uw hotel. Even omrijden, maar het is de enige mogelijkheid om vol te gooien. Hier en daar zijn supermarkten met pompen en een hokje. Die komen in het routeboek. Maar het hokje is soms leeg. Heeft u geluk en zit er een mens in het hokje, dan kunt u alleen iets met CASH. Een aantal tankstations buiten de route komen in het routeboek. Het kost u tijd die u nooit meer inhaalt, maar het kan een noodoplossing zijn. Waarmee we komen bij
- Service. Met de tankstations is ook de lokale garage vrijwel verdwenen. De idealisten die volhouden, aan of naast de route, staan in het routeboek. Maar ze zijn er gewoon niet meer overal. Wat neemt u mee aan onderdelen? Is één reservewiel genoeg (een band krijgt u nergens meer geplakt)?
- Boodschapjes. Het buurtsupertje, het Codec´je en het Casino´tje, ze zijn er niet meer. Carrefour boît l´obstacle! Onderweg even een pitstopje maken voor een hapje en een slokje, reken er niet op. En de route is in de ochtend behoorlijk lang, u bent meestal pas ongeveer 6 uur na het ontbijt bij de lunch, dus een klein noodrantsoentje is handig. Meenemen van huis dus. Onderweg kopen lukt meestal niet (en kost altijd TIJD), en het ontbijtbuffet is er zéér beslist niet voor bedoeld, calculerende Nederlanders!
- Hetzelfde. Blijft er dan niets hetzelfde? Natuurlijk wel. Frankrijk ligt er prachtig bij, met landschappen en wegen waar het prachtig rijden is. Hier is uw Citroën bedacht, hier voelt zij zich thuis.
- Meer van hetzelfde. Mijn gereedschap heet BX turbodiesel en doet het al 18 jaar. Alleen de tellerstand verandert. 469.752 zegt klok. Et le spectacle continue!
Klinkt pittig!
Weet je zeker dat het niet de route van TopGear door het middenoosten is in plaats van een paar dagen toeren door de Eiffel?
En tanken bij de Intermarché... mag je de injectiereiniger en brandstoffilters ook wel grootschalig inslaan. Rotzooi is dat zeg.
Trouwens, als je toch met de krukaskeering gaat stoeien; denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid
Weet wel een adresje.
Weet je zeker dat het niet de route van TopGear door het middenoosten is in plaats van een paar dagen toeren door de Eiffel?
En tanken bij de Intermarché... mag je de injectiereiniger en brandstoffilters ook wel grootschalig inslaan. Rotzooi is dat zeg.
Trouwens, als je toch met de krukaskeering gaat stoeien; denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid

Weet wel een adresje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Ik zit er ook al over te denken om de AX op te hogen (gewoon effe het onderstel wisselen met de Saxo
). Waarschijnlijk ook een imperial op het dak om de benodigde brandstof en eten&drinken mee te kunnen nemen. Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan? Ik zit er over te denken om 1.5 liter cola flessen te nemen. Die stop je makkelijk overal tussen. Daarnaast wil ik toch minimaal een liter of 20 brandstof op reserve meenemen, want op een tank van 42 liter ga ik geen 500 km redden.

Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine

(Ik wilde zeggen dat je twee jerrycannetjes moet nemen en dan tussen de stoelen en de achterbank klemmen zodat ze geen kant op kunnen en het zwaartepunt niet negatief beïnvloeden.
Maar daar heb je natuurlijk wel een achterbank voor nodig.)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Die dunne cola flessen van tegenwoordig kunnen niet echt best tegen olie of benzine.Rio97 wrote:Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine![]()
Zelf zou ik gewoon een stalen 20liter jerrycan meenemen dan heb je 62liter in de auto, kun je met 1:10 620km op halen, maar ik zou zelf nog van slechter uit gaan.
AX 11TRE 1988
Dat werkt alleen als je'm door een CiFo moderatoren-ploeg op een belgische oprit in de buitenlucht monteert! En daarna 4000km doorrijden met max. belasting!Rio97 wrote:...denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid![]()
...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Achter de voorstoelen gaat niet lukken. Als ik het zo lees, raden jullie petflessen dus af. Hmmm, misschien moet ik dan maar een dubbele of driedubbele vuilniszak vullen met een litertje of 20 benzine. Hester en ik roken toch niet, dus dat zal wel goed gaanRio97 wrote:Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine
(Ik wilde zeggen dat je twee jerrycannetjes moet nemen en dan tussen de stoelen en de achterbank klemmen zodat ze geen kant op kunnen en het zwaartepunt niet negatief beïnvloeden.
Maar daar heb je natuurlijk wel een achterbank voor nodig.)

2Black wrote:Dat werkt alleen als je'm door een CiFo moderatoren-ploeg op een belgische oprit in de buitenlucht monteert! En daarna 4000km doorrijden met max. belasting!Rio97 wrote:...denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid![]()
...
Ja, die koppeling wil ik er in hebben, incl. vliegwiel. Die koppeling is tenminste lekker ingelopen op dat vliegwiel, dus die moet straks het vermogen van mijn nieuwe blokje wel aankunnen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh