Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

netjes Jan! via ebay?
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Nope, bij onze vrienden van rallye.nl
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Vrijdag even bij de dealer geweest. Daar lagen wat onderdelen voor me klaar. Een nieuwe krukaskeerring, bakkant en de beide delen van de tellerkabel. Zaterdag maar eens kijken of de keerring vervangen kan worden. Vandaag al wel het deel van de tellerkabel vervangen vanaf de teller. Deze heb ik gelijk een beetje aangepast. Er zit nu een pulsgever tussen voor m'n Terratrip. Die heb ik ook aangesloten. Bij het uithalen van de tellerbal brak er een stuk van het dashboard af en die is ondertussen terug geplakt. Nog even wachten en de tellerbak kan weer terug. In de tellerbak heb ik ook nog de snelheidsmeter vervangen. Deze was niet fris meer, de tellers liepen niet meer mee. Uiteraard de vervangende teller even op de juiste stand gezet. Tot slot nog even bezig geweest met de afstandsbediening voor de Terratrip. Dan kan Hester straks gewoon blijven zitten om de teller op nul te zetten. Uiteraard even een lekker stukje gereden. Hmmm, het blijft heerlijk rijden :)

De oude en de nieuwe tellerkabel

Image


Geïnstalleerde Terratrip

Image


Ingelijmd "stukje" in het dashboard

Image


Tellerbak met vervangen snelheidsmeter

Image


Afstandsbediening voor Terratrip

Image

Image
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Lekker bezig geweest Jan.
Was dat altijd al een optie om de Terratrip op afstand te kunnen resetten of is dit een Bos optie?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed bezig geweest Jan!

begint er erg goed uit te zien :)
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

lekker gewerkt :) Die terratrip is vet!

Jammer van het stukje dashboard, maar op een racertje is dat niet zo erg.
Succes met het vervangen van de krukaskeerring :P

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Henk,

Normaal kan de codriver de tripmaster resetten met zijn voet.
Net als dat de codriver met zijn voet ook bijna altijd de ruitensproeier kan bedienen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Klopt, er zijn meerdere manieren om de Terratrip te resetten. De voetschakelaar waar Denny het over heeft of met de handbediening. De handbediening kost 31,50 excl. verzendkosten. Mijn oplossing is een aardig stukje goedkoper ;) Daarnaast maak ik gebruik van 1 drukknop en een wisselschakelaar. Hiermee lopen we niet het risico dat we de verkeerde teller resetten door op de verkeerde knop te drukken. En natuurlijk is het leuker om zelf een oplossing te bouwen.

De originele handbediening:

Image

Originele voetpedaal:

Image
Image Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het is ook heerlijk freubel weer geweest :D
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Jan, doe binnenkort ook weer eens een foto van het geheel! ;)
Leuk project hoor! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Gisteravond even een rondje gereden om te kijken of de gemonteerde snelheidsmeter het wel goed doet. Deze doet het prima :), heeft geen last van Parkinson en de dagteller en totaalteller lopen mee. Alleen reageert de naald wat minder snel. Gelukkig is het niet meer zo'n zenuwachtig geval. Daarnaast ook een controle uitgevoerd of de calibratie van afgelopen zaterdag klopt. Lang stuk weg in de polder met hectometerpaaltjes is daar ideaal voor. M'n calibratie heeft de test doorstaan. Het ziet er erg accuraat uit. Mocht tijdens de rally blijken dat we niet uitkomen met het roadbook, dan kunnen we het altijd nog aanpassen. Het wordt ook tijd om de afstandsbediening af te maken. Als ik in de gordels zit, kan ik de Terratrip niet bedienen. Misschien dat die nog anders geplaatst gaat worden.

Aankomende zaterdag maar eens een poging wagen om de krukaskeerring te gaan vervangen. De keerring is al in huis. Dan gelijk het laatste stukje kmtellerkabel vervangen en de onderste motorsteun.

Er stond gisteren ook een update op de site van Le Citron Pressé. Dat gaat een pittige rit worden. We moeten rekenen op zo'n 500 km per dag. We moeten ook genoeg brandstof meenemen. Binnenkort maar eens op zoek naar een paar goede jerrycans. We hebben er erg veel zin in. We kijken dan ook al uit naar de trainingsdag op 16 april. Daar zijn al 42 equipes voor ingeschreven.

Hieronder nog even de update van de website gequote, voor de liefhebbers ;)
30-03-11: De eerste route-informatie van de uitzetter, Michel Verbeek:

In 2002 maakte ik mijn laatste routeboek voor Le Citron Pressé. Mijn BX roffelt sindsdien nog jaarlijks duizenden kilometers weg in F, en niet op de péage. Maar er is wel wat in Frankrijk veranderd. De actuele situatie kort samengevat:
- Snelheid. Er zijn veel snelheidsbeperkingen gekomen in de bebouwde kom. Veel “ zônes max. 30” , vooral in de buurt van scholen en oversteekplaatsen. Daar liggen ook nieuwe verkeersdrempels, en die zijn echt max 30, óók voor een 2CV of DS. Ze zijn van het type “haha, als je te hard rijdt maken we je auto kapot!”. Effectief dus.
- Onverharde wegen. Er liggen er heel veel, maar ze zijn inmiddels allemaal verboden voor mensen die er niets te maken hebben. De bosbouw en de landbouw mogen er op, de recreatie op wieltjes, van mountainbike tot hobbytank, niet (meer) dus.
- Slechte wegen. Die zijn er nog steeds. Er zijn de zgn. ”routes déclassées”, wegen die niet meer tot het wegennet behoren, maar er nog wel liggen. Ze worden niet meer onderhouden, en zijn in allerlei stadia van verval. Ze zitten in het routeboek, maar de toerklasse gaat er omheen. Niet dat de toerklasse overal glad asfalt zal vinden. Ook de doorgaande wegen in F kunnen slecht zijn. Kijk uit voor puits ofwel potholes.
- Tanken. In 1900 biedt Michelin trots zijn eerste gids aan, ten dienste van de automobilist. Daarin staan de adressen van apotheken en drogisten waar de automobilist blikken (10 L) brandstof kan kopen. Naphtaleïne, Eoline, Automobiline, Shell en vrac . Anno 2010 introduceert Michelin een nieuw symbool op de detailkaarten van Frankrijk; een blauw pompje, daar is een tankstation! Daarmee zijn we HONDERDTIEN JAAR terug in de tijd, want tanken is inmiddels weer net zo lastig als in 1900. Maar er zijn toch overal supermarkten waar die Fransen voordelig tanken? Klopt, en die stations zijn onbemand, en die werken op een CB (Carte Bancaire en die heeft u niet). Dan stop ik toch mijn eigen bankpasje/creditcard er In ? Niet doen, dat wordt ingeslikt. Krijgt u nooit meer terug. Ter zake: U heeft per dag brandstof nodig voor ongeveer 500 kilometer. Ga er van uit dat u gedurende de dag NIET kunt tanken. En uw Citroën gebruikt wat meer dan u gewend bent, want ze moet werken. U bepaalt zelf het best hoeveel jerrycanruimte u nodig heeft. Aan het eind van elke dag loopt een neutraal parcours via een bemand tankstation naar uw hotel. Even omrijden, maar het is de enige mogelijkheid om vol te gooien. Hier en daar zijn supermarkten met pompen en een hokje. Die komen in het routeboek. Maar het hokje is soms leeg. Heeft u geluk en zit er een mens in het hokje, dan kunt u alleen iets met CASH. Een aantal tankstations buiten de route komen in het routeboek. Het kost u tijd die u nooit meer inhaalt, maar het kan een noodoplossing zijn. Waarmee we komen bij
- Service. Met de tankstations is ook de lokale garage vrijwel verdwenen. De idealisten die volhouden, aan of naast de route, staan in het routeboek. Maar ze zijn er gewoon niet meer overal. Wat neemt u mee aan onderdelen? Is één reservewiel genoeg (een band krijgt u nergens meer geplakt)?
- Boodschapjes. Het buurtsupertje, het Codec´je en het Casino´tje, ze zijn er niet meer. Carrefour boît l´obstacle! Onderweg even een pitstopje maken voor een hapje en een slokje, reken er niet op. En de route is in de ochtend behoorlijk lang, u bent meestal pas ongeveer 6 uur na het ontbijt bij de lunch, dus een klein noodrantsoentje is handig. Meenemen van huis dus. Onderweg kopen lukt meestal niet (en kost altijd TIJD), en het ontbijtbuffet is er zéér beslist niet voor bedoeld, calculerende Nederlanders!
- Hetzelfde. Blijft er dan niets hetzelfde? Natuurlijk wel. Frankrijk ligt er prachtig bij, met landschappen en wegen waar het prachtig rijden is. Hier is uw Citroën bedacht, hier voelt zij zich thuis.
- Meer van hetzelfde. Mijn gereedschap heet BX turbodiesel en doet het al 18 jaar. Alleen de tellerstand verandert. 469.752 zegt klok. Et le spectacle continue!
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Klinkt allemaal echt heel leuk, Succes er mee :D

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klinkt pittig!
Weet je zeker dat het niet de route van TopGear door het middenoosten is in plaats van een paar dagen toeren door de Eiffel?

En tanken bij de Intermarché... mag je de injectiereiniger en brandstoffilters ook wel grootschalig inslaan. Rotzooi is dat zeg.
Trouwens, als je toch met de krukaskeering gaat stoeien; denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid :wink:
Weet wel een adresje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die benzine bij intermache weet ik niet, maar de diesel kwam er bij de xsara van me vader in grote zwarte walmen weer allemaal uit, heenweg 1:19.5 met BPultimate, intermache haalde met moeite 1:15! :shock:

maar jan mag blij zijn als hij 1:10 haalt denk ik :D
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik zit er ook al over te denken om de AX op te hogen (gewoon effe het onderstel wisselen met de Saxo ;)). Waarschijnlijk ook een imperial op het dak om de benodigde brandstof en eten&drinken mee te kunnen nemen. Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan? Ik zit er over te denken om 1.5 liter cola flessen te nemen. Die stop je makkelijk overal tussen. Daarnaast wil ik toch minimaal een liter of 20 brandstof op reserve meenemen, want op een tank van 42 liter ga ik geen 500 km redden.
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine :)

(Ik wilde zeggen dat je twee jerrycannetjes moet nemen en dan tussen de stoelen en de achterbank klemmen zodat ze geen kant op kunnen en het zwaartepunt niet negatief beïnvloeden.
Maar daar heb je natuurlijk wel een achterbank voor nodig.)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Rio97 wrote:
Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine :)
Die dunne cola flessen van tegenwoordig kunnen niet echt best tegen olie of benzine.
Zelf zou ik gewoon een stalen 20liter jerrycan meenemen dan heb je 62liter in de auto, kun je met 1:10 620km op halen, maar ik zou zelf nog van slechter uit gaan.
AX 11TRE 1988

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rio97 wrote:...denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid :wink:
...
Dat werkt alleen als je'm door een CiFo moderatoren-ploeg op een belgische oprit in de buitenlucht monteert! En daarna 4000km doorrijden met max. belasting!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Rio97 wrote:
Bossie wrote:Wat raden jullie trouwens aan qua jerrycan?
Eentje (of twee) waarvan het plastic tegen benzine kan.
Erg benieuwd wat een lege petfles doet met benzine :)

(Ik wilde zeggen dat je twee jerrycannetjes moet nemen en dan tussen de stoelen en de achterbank klemmen zodat ze geen kant op kunnen en het zwaartepunt niet negatief beïnvloeden.
Maar daar heb je natuurlijk wel een achterbank voor nodig.)
Achter de voorstoelen gaat niet lukken. Als ik het zo lees, raden jullie petflessen dus af. Hmmm, misschien moet ik dan maar een dubbele of driedubbele vuilniszak vullen met een litertje of 20 benzine. Hester en ik roken toch niet, dus dat zal wel goed gaan ;)
2Black wrote:
Rio97 wrote:...denk dat je dan beter meteen een met kevlar versterkte koppeling er in kan zetten.
Wordt meteen automatisch je vliegwiel afgedraaid :wink:
...
Dat werkt alleen als je'm door een CiFo moderatoren-ploeg op een belgische oprit in de buitenlucht monteert! En daarna 4000km doorrijden met max. belasting!


Ja, die koppeling wil ik er in hebben, incl. vliegwiel. Die koppeling is tenminste lekker ingelopen op dat vliegwiel, dus die moet straks het vermogen van mijn nieuwe blokje wel aankunnen.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply