Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by AlexanderB »

yep, dat word dus doowerken :P

solderen is niet zo heel moeilijk, gewoon eerst de einden ontdoen van een stukje isolatie en dan vertinnen
(bout voorzien van n klein beetje tin, draad ertegen houden zodat de warmte dr goed in trekt, dan met n stuk soldeertin tegen het draad drukken, als t goed is smelt het en trekt het zo de draad in.)
daarna eeeeerst de krimpkous dr omheen doen (je zal t maar vergeten zoals ik met mn 25 aderige video-kabel) en dan de 2 einden tegen elkaar houden en aan elkaar smelten, evt voorzien van n klein druppeltje extra tin om de verbinding goed stevig te maken.

en onthou, een verbinding is goed als hij glanst (behalve met zilversoldeer, dat glanst gewoon nooit)
Last edited by AlexanderB on ThuJun09, 2011 3:25:25 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de tips. Dat klinkt allemaal niet dodelijk ingewikkeld :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

Vosje en ik hebben allebei de hele zaterdag beschikbaar, dus we gaan morgen bezig. De planning is toch wel om de hele zooi tegen de avond weer rijklaar te hebben.

We beginnen om 9 uur met het herstellen van de doorgefikte interieur-kabelboom. Daar hopen/denken we 4 uur voor nodig te hebben.
De motorkabelboom vervangen we in 't geheel, omdat die vrijwel onaangepast is. Bij de huidige motorkabelboom zit een extra draadje bij de bobine gestoken die naar de stekker achterop de tellerbak gaat voor de aansturing van de toerenteller. Die solderen we op de nieuwe kabelboom ook wel terug als alles weer op z'n plek zit. Dat is opzich niet zo interessant.

Planning:
- 09.00u - 13.00u Kabelboom solderen
- 13.00u - 14.00u Motorkabelboom inbouwen (dat moet in minder dan een uur kunnen, maar we nemen 't ruim)
- 14.00u - 16.00u Interieurboom terugbouwen (moet in minder dan twee uur kunnen...)

16.00: Contactslot omdraaien en hopelijk doet ie dan van "VROOEEEM!"

En dan nog een uur of twee voor terugbouwen dashboard (tellerbak, autoradio, dashboardkastje, extra aanhangsels en rommel van 't dashboard) en kleine details zoals draadje bobine enzo. Al met al is de planning om 18.00 klaar te zijn. En dan tijd voor frikandellen en kroketten om een hopelijk geslaagde knutseldag te vieren...:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Terminal »

Kleine tip, zoek naar lood houdend tin! Soldeerd 1000x gemakkelijker, maar word steeds meer uitgebannen :(
Solderen verder wat Alexander zegt, alleen houd de verbinding goed stil tijdens het harden! Anders word die dof/breekt zoals al werd gezegd.

Succes iig!
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

Volgens wikipedia wordt loodhoudend tin sinds 2006 in heel Europa al uitgebannen inderdaad...Dus ik vraag me af of we dat vinden gaan.

Bedankt in elk geval! Sowieso de mutlimeter erbij en iedere zojuist gesoldeerde verbinding doormeten, of het stroompje wel aankomt...

[beunhaas]
Heb ook de verbrande kabelboom doorgemeten en eigenlijk geconstateerd dat zelfs alle verbrande kabels het nog doen. Met een grote rol duct-tape en dan ieder individueel draadje omwikkelen zodat ze weer opnieuw geisoleerd zijn kan je er volgens mij ook prima mee verder rijden...
[/beunhaas]
:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by degene »

Nieuwe planning :D

- 09.00u - 13.00u Kabelboom solderen
- 13.00u - 13.30u frikandellen en kroketten
- 13.30u - 14.30u Motorkabelboom inbouwen (dat moet in minder dan een uur kunnen, maar we nemen 't ruim)
- 14.30u - 15.00u frikandellen en kroketten
- 15.00u - 17.00u Interieurboom terugbouwen (moet in minder dan twee uur kunnen...)
- 17.00u - 21.00u frikandellen en kroketten, draadbomen in vuurton, meer kroketten, meer vuur. Halve frikandellen in kokend koper frituren.
- 21.00u - 06.00u flinke testrit maken. zandweggetjes onveilig maken, het strand op en naar ameland crossen. Halverwege snel een foto maken. Op ameland rondscheuren, op het strand reservewiel aansteken tot het een vreugdevuur is en vieren dat operatie kabelboom geslaagd is. Frikandellen aan een stok rijgen en boven het vuur afbakken. Bezatten met mensen die aan kwamen waaien en als de lont op is, het (dak)licht uit doen en languit op het axdak de ochtend in ronken.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

@Degene
Hahahaha! Hij's prachtig;). Ik nodig je hierbij uit voor een rondje Ameland morgenavond :lol:

Alleen volgens jouw planning doen we dan een rondje Ameland zonder dashboard....:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by citrofenwick »

veel succes ermee :D
AX-kopen is verslavend.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

Van 11 uur 'smiddags tot 1 uur 's nachts bezig geweest. wat een enorme rotklus. Kabelboom herstellen was veeeeel meer werk dan gedacht. De hele auto zit weer in elkaar en alles werkt, maar hij start niet.

Op tweede contact brandt ECU lamp niet en je hoort de brandstofpomp niet zoemen. Wel een klik van het relais onder de ECU, maar dat is het.
Hulp! Waar kan dit aan liggen? We zien vast iets simpels over het hoofd, maar wat?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by AlexanderB »

de plus die geschakeld word door dat relais? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

Mja, misschien...We hadden er allebei ook geen zin meer in, en ik kan geen kabel of soldeer meer zien. Gatsiedarrie zeg, wat een boutklus.

En zelfs een in de fabriek gebouwde kabelboom is een bij elkaar geplugd zooitje in zo'n rot AX. Die kabelboom van de sloop was ook hier en daar met bij elkaar geprikte draden, en dat aan de ene kant een draadje grijs is en hij aan de andere kant spontaan geel wordt omdat er IN het niet-zichtbare deel (in die ronde plastic geribbelde dingen) het gewoon met een soort kabelschoentje van de ene kabelkleur naar de andere over gaat.

Misschien is het wel die plus, maar dat kan haast niet, want motorkabelboom is gewoon één op één overgezet. Ik las wel dat de stekker op de bobine voor dit probleem kan zorgen (geen ECU lampje, geen brandstofpomp), en we hebben de sloopkabelboom niet gecontroleerd qua vieze/gecorrodeerde stekkers.
't Was laat, 't was donker, we hebben hem er gewoon *prik prik* zo op gezet. Eerst slapen. Morgen verder kijken. Eerst stekker bobine, en anders maar weer doormeten ofzo.

In elk geval lijkt de interieurkabelboom ondanks z'n meer dan 35(!) solderingen prima te werken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Hilko »

Dat het veel werk was had ik je al verteld... Maar wel hulde voor jullie doorzetten. Ongetwijfeld is hetgeen waar je nu tegenaan loopt stomweg een stekker die net verkeerd, of helemaal niet aangesloten. Succes met zoeken!
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by degene »

Hij start dus, maar slaat niet aan?
Wel een vonk, maar geen benzine toevoer?

Ik heb hetzelfde gehad na een koppeling wissel.
Toen was deze opmerking van Johannus de messias.

Maar die had je geloof ik al gelezen :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell

Post by Ceristimo »

@Hilko
Ik hoop het. Was inderdaad veel (priegel en puzzel) werk.

@Degene
Had ik gelezen. Alleen ik zit nu weer in Groningen en de auto staat nog 40km verderop in Assen. Mijn kameraad met wie ik gisteren aan het klussen ben geweest woont in Assen, en heeft mijn autosleutels, dus gaat straks even kijken naar die stekker op de bobine.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Nog geen bericht uit Assen. Ik wacht nog steeds in spanning af.... Ik zou zelf graag heen willen gaan, maar in 't weekend is bus en treinverbinding best waardeloos en ik moet nu eigenlijk heel druk met mijn scriptie bezig...Vandaar dat ik ook op het forum van de AX Club zit...:P

Wat foto's van gisteren dan maar.


Zo stond Die-Andere er 's ochtends bij op de parkeerplaats.
Image

Interieur...Wat een zooi...
Image

Van de andere kant.
Image

Dan maar beginnen? Maarja, waar?...Het rood omcircelde deel hebben volledig vernieuwd, van voor tot achter, en nog enkele andere verderop verbrande draadjes.
Image

Soldeerbout erbij, en rammen maar...
Image

Zo, één onverbrande stekker klaar...Nu de rest nog.
Image

Alles opschrijven is belangrijk. Op den duur weet je echt niet meer welk draadje nou waaruit kwam...
Image

Dit kom je érg vaak tegen bij een AX-kabelboom. Van dat aan elkaar gefrotte spul...
Image

Sommige stekkers kan je met een beetje pielen open krijgen en losmaken. Scheelt weer solderen, want dan hang je er zo een nieuw draadje tussen.
Image

AX Club logo hoort er natuurlijk op.... ;)
Image

De kabelboom van de sloopt begint steeds kleiner te worden. Die staat moedwillig al haar draden en stekkers af.
Image

Superfragiel, ultrabreekbaar Type 1 rammel dashboard...
Image

Zucht, kreun en steun....Komt dit ooit nog goed?
Image

Dashboard weer op z'n plek. Hangt nu alleen nog maar in de twee rubbers, dus hij zit nog niet echt vast. Kabels moeten nog worden weggewerkt. Fabrieksaf zitten de kabels eerst aan het dash, en is dat denk ik zo in de auto gehangen, maar dan kon met deze kabelboom echt niet meer. Dus we hebben eerst de kabelboom gemonteerd, dan dash erover, alle knoppen teruggeplaatst en de draden die er nog hangen komen weer terug achter het dash met tiewraps.
Image

Tja, en nu nog starten dus... En dashboard terugbouwen, zichtbare kabels wegwerken, de boel opruimen, hopen dat ik geen schroefjes ben kwijtgeraakt, en en en....*diepe zucht*...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Alle stekkers bobine schoongemaakt, en auto doet nog niks. ECU lampje op dash brandt niet, brandstofpomp loopt niet.

Wie kan me vertellen wat ik nou eens moet doen?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Terminal »

3polige stekker bij onder/bij de ECU aangesloten? :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Bedankt voor het meedenken, Terminal. Help me even op weg. Er zit toch maar één hele dikke platte brede stekker op de ECU, aan de voorkant? Onder de ECU hangen twee relais, en da's volgens mij alles?
Kan me niet herinneren een stekker over het hoofd gezien te hebben, maar je kunt nooit weten....

Het gaat hier om een Type 1 met Bosch ECU en injectiesysteem.

Overigens,(dit bedenk ik me nu net) er komen ook drie kleine massastekkertjes bij de ECU vandaan, welke rechts, aan de achterkant (links als je vóór de auto staat en de motor inkijkt) van het kleppendeksel met een moertje geaard zitten. Dat totaal verotte moertje brak af bij het vastdraaien, en de afgebroken bout blokkeert nu het gat, dus dat is niet bruikbaar meer.

Dus moest ik opzoek naar een nieuw massapunt dichtbij. En die vond ik bij de veerpoot bevestiging. In mijn auto zijn dat slechts twee bouten, en bij het derde gat steekt wel een 'staafje' met schroefdraad uit, maar die is aanzienlijk minder dik dan de andere twee. Ik vond een passend boutje, en heb daar nu de kabels aan geaard.
Maar ik bedenk me nu net dat dat gewoon wit is gelakt daar. En verf geleid geen stroom zeker.... Als die drie kleine massadingetjes niet goed zijn aangesloten, kan dat de hele ECU lam leggen?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Terminal »

Zou kunnen, geen idee of dat zo is. Wat je kunt doen is even de weerstand meten tussen de massapunten en de massa op de accu.

Onder langs bij de ECU loopt een 3polige stekker, de volgens mij het dubbelrelais aanstuurt. Komen iig 3 redelijke dikke kabels op aan... Heb er zo snel geen foto van, maar valt niet te missen normaal.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Als hij niet te missen valt is hij ook niet vergeten... Ga het nog wel even bekijken, maar lijkt me sterk dat we zo'n opvallende stekker vergeten zouden zijn.

Ik wil wel even kijken of de ECU überhaupt stroom krijgt. Straks blijkt de ECU 'gewoon' kapot.
Op welke pinnen zou stroom moeten staan van de ECU, weet iemand dat? Ik heb een multimeter. Zet ik die dan gewoon op 'Voltage' meten, ik druk één kant in de pin van de stekker als auto op contact staat en de andere tegen massa? Is dat hoe je meet?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply