AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Een lief schattig klein Garrett turbo'tje dat van alles van de 1.2 ecodiesel van VAG tot en met de 2.2 TiD van Saab, en uiteraard alle (kleine) PSA HDI modellen gebruikt wordt.. In principe geschikt voor 100-150 pk, dus hij is misschien wat groot, maar de 1 maat kleinere was "50 tot 75" en dat was me weer net te weinig.

Ja, voordeel is dan weer dat je bij diesels ook gewoon de inspuiting later kan doen als de diesel sneller gaat ontbranden.. het sneller ontbranden zelf is op zich positief, daar wordt het efficiënter van. :)

Voor diesel is dr niet echt anti-lag.. ja, met een commonrail kan je 0.01s voor de uitlaatklep opengaat nog ff n pufje brandstof geven, en dat gebeurt trouwens ook in praktijk, maar met een mechanische diesel is er niet zoveel aan te doen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Zo, een GTI tellerbak meegekregen toen ik mn skirtset en voorbumper ging ophalen. :) Nou alleen nog een 0-6k plaat achter de toerenteller ipv een 0-8k.. In de tussentijd plak ik dr wel n stukje rode tape op ofzo..

Nieuwe aandrijfas besteld.. Poging 2..

Zit te twijfelen over mn intercooler. In principe is een kleine intercooler genoeg, hoe minder inhoud, hoe vlotter de boel op druk is en minder turbo-lag.
Zo'n kleine intercooler ligt normaal bovenop de motor.. Met zo'n Subaru-style luchthapper en alles.. Is wel een beetje patserig qua uitterlijk maybe..
Dan kan ik beter een intercooler voor in de bumper monteren.. een GT bumper heeft daar een fraai gat voor, dat eventueel aan te passen is aan de dikte van de cooler.. Maar dat kan mogelijk weer negatief uitpakken voor mn prestaties, en is flink duurder aan materiaal.
Kom net op MP 2 intercoolers tegen voor weinig van de R5 GTT, wat had die ookalweer? 100 pk ofzo? Mooi compact vierkant dingetje.. Ziet dr wel aardig uit eigenlijk. :)
Dusja, twijfel twijfel..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by Wheelnut »

Het ligt allemaal aan wat je precies wilt doen met je GTTD.
Een wolf in schaapskleren wordt het geloof ik al niet, vanwege die skirtset die je erop wilt zetten, dus dan blijft over:

-Subtiel en beschaafd
-Lekker dik
-Proleetmobiel...

Ik denk, als je die luchthapper een redelijk beschaafd formaat weet te houden, dat het helemaal zo gek niet staat...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Ik probeer het inderdaad zo beschaafd mogelijk te houden. Het wordt dus of zo'n zelfde stijl luchthapper die die blauwe ook had (maar dan beter doorgerekend en uitgevoerd, als NACA duct.), of ongeveer het formaat en model dat Q01Z op zn "hulk" heeft zitten, dan moet ik ff wat van die windtunnel-plakstripjes plakken om te kijken hoe om dat ie het meest effectief is (vooruit als luchthapper, of achteruit om lucht uit de hogedruk-zone vlak voor de vorruit te trekken)


Stealth-alternatieven zouden zijn dat ik koude lucht uit de paravaanbak, of van achter de (niet gemonteerde) mistlampjes laat komen met een slang of 2. Daar staat beide overdruk op op snelheid, en zit beide frisse buitenlucht. Tijdens stilstand moet er sowieso een fan op de intercooler eigenlijk, anders wordt ie heet en verliest hij totaal zn effect.

[edit:] of een tussenweg, lucht vanaf 1 van de mistlampen met een slang naar binnen, en via een rooster er weer uit.. denk dat dat m gaat worden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by Wheelnut »

Fijn dat je niet voor een proletenbak gaat!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Dan had ik wel een slOpel gekocht.. :P

Ik heb een intercooler gekocht, van een Renault 5 GTT. bij de R5 zit ie ook naast de radiator in de neus. :)
En ik wil m in principe op dezelfde manier gaan inbouwen, intercooler en radiator samen naast elkaar in de neus, zelfde montagemethode. (pootjes onder, 2 van die veer-haakjes boven) :)

Hm, ik heb nou toch iets gedaan waar ik een hekel aan heb, een niet-standaard draad en niet-standaard aardpunt maken.. Ik kan namelijk onder het dash niet uitvinden waarom/waar de kachelfan geen aarde krijgt. Anyway, die werkt nu, het autorijden is gelijk 5000% comfortabeler geworden. Nou nog uitvissen waarom de tankmeter niks doet, en alle sensoren voor mn nieuwe zelfbouw dash kopen en aansluiten. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Zo, de nieuwe aandrijfas is binnen, eindelijk de goede, de komende dagen ff n burg regelen en wat onderdelen gaan monteren.. Eindelijk! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Image
Zo, kleine dingetjes.. (voor- en achterbumpers gewisseld, GTI tellerbak met aangepaste toerenteller..)

Toerenteller aangepast met watervaste stift, alleen de verlichting schijnt er dwars doorheen dus als de lampies achter de tellerbak aangaan (altijd als de motor loopt, lol) dan ziet het dr niet meer uit.. dat moet dus nog n keer overnieuw, of ik moe de juiste toerenteller van een ZX diesel vinden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Nice, zo,n GT bumpertje doet em goed!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker, zeker :D alleen ff n sleepoogkapje vinden eigenlijk, en liefst iets om over de mistlampgaten te schroeven, of een setje mistlampen..

Heb de skirtset er ook al in liggen, en had al bijna de spoiler dr ook op zitten, maar dat kreeg ik niet voor elkaar zonder hulp, en had geen zin in weer een gebroken ruit :X
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by CitroenZetiX »

Ziet zeker er beter uit met die zwarte bumpers.
Komen er ook nog gele lichten op?
Citroën! What else? Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ben zelf niet zo van het geel, die worden dan wit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent92 »

Die GT bumper staat m echt goed, ik zou voor een setje mistlampen gaan :)

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Spitfire »

Moooi mooi zwart op wit, begint erop te lijken! ( al idee qua velgen je ging over op 4gaat toch?)
Alles of niks

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heb n setje steelies liggen, worden wit.. (zijn nu zwart/vies/roestspikkels), als ik de banden die daar op zitten opgereden heb zie ik wel weer verder.. (wil eigenlijk OZ supertourismo's of iets wat dr op lijkt, maar die zijn uiteraard rete-duur)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Image
Zo, met een heleboel afplaktape, een zwarte spuitbus en een rode spuitbus.. Best een strak resultaat zo, veel beter dan met stift.. Even inbouwen binnenkort, en een passende HAL sensor regelen zodat ie ook werken gaat.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

zo, tentamens klaar, weekeinde, maybe weer eens wat aan de auto doen.. de to-do lijst wordt zo wel erg erg lang..

- Nieuwe beugeltjes lassen voor de remslangen voor.
- Nieuwe uitlaat-downpipe installeren.
- Nieuwe voorpoten, remklauwen, stuurkogels en 1 nieuwe aandrijfas monteren.
- Uitlaat omlassen zodat de GTI stabi past.
- Stabi en droplinks monteren.
- Velgen een verfje geven.
- Raamrubber van de voorruit en de dakstrips terugplaatsen.
- De nieuwe toerenteller (zie boven) plaatsen.
- Vervangende koudstart-thermostaat en watertemperatuur-sensor beide in het thermostaathuis schroeven.
- Bedenken waar ik mijn extra metertjes wil hebben..
- Achteras ophalen en installeren
- Uitlijnen
- Deuren en motorkap polijstjen, auto wassen, skirtset plakken, auto in de wax zetten..

Goede vraag trouwens, waar ga ik de extra metertjes plaatsen.. De 1e van de 3 is vandaag binnen gekomen, en ik wil m eigenlijk wel gelijk inbouwen..
- A-pilaar (Vind ik persoonlijk erg erg lelijk)
- In een "bult" op het dash (Niet heel mooi, wel praktisch)
- Op de plek van de radio (Onpraktisch! Wel mooi..)
- Op "steeltjes" bovenop of naast de tellerbak.. (meeeh!)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

extra metertjes:

Image

hier vind ik ze wel cool staan...

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Ik neem aan dat je niet voor mijn oplossing kiest... (boven de radio, op het dashboard)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

JPG-slalom-racing wrote:extra metertjes:

Image

hier vind ik ze wel cool staan...
Hm, dat ziet dr gelijk beter uit dan wat ik in mn hoofd had (mickey-mouse oren, elke kant 1 meter), die hou ik in gedachten..
Wheelnut wrote:Ik neem aan dat je niet voor mijn oplossing kiest... (boven de radio, op het dashboard)
Dat is wat ik bedoelde met "bult", zo'n plastic "bobbel" als een soort 2e mini-tellerbak, dus maybe..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply