Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Tja Jan... en dat terwijl iedereen hier ineens gevangen is door retro gevoelens.
Jij weer aan de carburateur, Marc wil ook niet deugen.... en dan krijgen we ineens dit!


Tot .... euhmm... binnenkort!
8)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nog maar eens een D-Crosser teaser....

Deze foto kreeg ik vanmiddag binnen..., leuke combi zo.
Zullen toch wel wat mensen vreemd opgekeken hebben toen René hiermee onderweg was van zijn huis naar Renard...

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

whahahha

dat is echt geen zicht :D geweldig! :D
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Hebben jullie die speciaal voor mij bij Renard neergezet?

Gaaf !!!!!!!

Zet de vloertrekkers maar klaar, dat wordt kwijlen 8)
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Hebben jullie die speciaal voor mij bij Renard neergezet?

Gaaf !!!!!!!

Zet de vloertrekkers maar klaar, dat wordt kwijlen 8)
Jammer Jan!

De D-Crosser is allang weer terug naar René's garage om verder afgebouwd te kunnen worden.
Inmiddels is er (meen ik) een gloednieuw onderblok binnengekomen en kan de al gekietelde cilinderkop daar binnenkort misschien wel opgekleid worden.
De DS koets gaat binnenkort van het LandCruiser chassis af om gestraald en gespoten te kunnen worden, en terwijl dat gebeurd gaan de assen uitelkaar voor revisie.....
Moet nog héél veel gebeuren!
Jeroen Bosma is gechartered om een volledige kabelboom voor de hele D-Crosser in elkaar te knutselen... en nee... er komt geen MegaSquirt in... :lol:



Overigens..... in principe heb ik met René afgesproken dat ik de D-Crosser een keer meeneem naar Nieuwegein... :shock:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Maar als troost Bossie...., we hebben wel een BMW 3.0 CS met MS, een CX GTi Turbo (tussenmodel, dus stalen bumpers in carrosseriekleur met serie 2 klokken maar voor de rest wel serie 1 interieur) waar momenteel een nieuwe koppeling ingaat en die met LPG-dampgas via MS gaat worden uitgerust..., een mooie GS Pallas, een SM ie met MegaSquirt :Thnks , een Xantia Activa V6 (Brutus dus), een AX die klaar is om K-Data/MS in in te bouwen, een CX 2400 GTi die te koop staat.....
En met wat mazzel is zelfs Bozzma aanwezig!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

fkkn bruut ! :shock: :music die ds.
BS-AutoTune wrote:Pas overigens op met gebruikte bobine's. Maar dat is een verhaal appart. :roll:
graag hoor ik nog iets meer over het bovenstaande.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

DuFF wrote:
BS-AutoTune wrote:Pas overigens op met gebruikte bobine's. Maar dat is een verhaal appart. :roll:
graag hoor ik nog iets meer over het bovenstaande.
Geen idee DuFF!
Behalve dan dat het me logisch lijkt dat de herkomst van een gebruikte bobine meestal onduidelijk is.... en de werking ervan dus niet gegarandeerd.
Het is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel.
Ik moet zeggen dat ikzelf bij dat soort onderdelen ook geneigd ben nieuwe aan te schaffen...., zeker binnen de AX-Club waar het een sport is om onderdelen te gebruiken die al door zoveel mogelijk clubbers zijn gebruikt.... :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:zeker binnen de AX-Club waar het een sport is om onderdelen te gebruiken die al door zoveel mogelijk clubbers zijn gebruikt.... :wink:
we zouden eigenlijk op elk onderdeel onze naam moeten zetten en dan verkopen en dan kijken hoe lang het duurt voordat je het weer in je handen hebt :D
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote:
2Black wrote:zeker binnen de AX-Club waar het een sport is om onderdelen te gebruiken die al door zoveel mogelijk clubbers zijn gebruikt.... :wink:
we zouden eigenlijk op elk onderdeel onze naam moeten zetten en dan verkopen en dan kijken hoe lang het duurt voordat je het weer in je handen hebt :D
Ik wil Brockje's Laguna splitter terug!
Dat lijkt me een héél goed voorbeeld.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het wordt een mooi topic om te volgen..
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag tot grote hilariteit van Nard m'n nieuwe videocamera eventjes laten draaien bij het demonteren van een CX 25 GTi Turbo versnellingsbak....

Die beelden ga ik gebruiken als studiemateriaal bij het leren kennen van videobewerkingssoftware.... terug naar school dus min of meer.

Hopelijk komt er een "how to remove a gearbox in 1 minute" filmpje uit...
(overigens duurde het in werkelijkheid ca. 24 minuten, met telefoontjes tussendoor)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

2Black wrote:Nog maar eens een D-Crosser teaser....

Deze foto kreeg ik vanmiddag binnen..., leuke combi zo.
Zullen toch wel wat mensen vreemd opgekeken hebben toen René hiermee onderweg was van zijn huis naar Renard...

[img]http://Citroën.realisatie.net/fotogalleries/dcrosser/081004_01_dcrosser-photo.JPG[/img]
Wàt een gaaf ding zeg!!
Eigenlijk moet ik nu direct in de auto springen. Maar helaas geen tijd....

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De vooruitgang van vandaag was dat vanwege een beetje ruimte tussen een BMW 3.0 CS en een CX GTi Turbo in... Nigel naar binnen is gerold om daar een beetje tijd aan te kunnen spenderen.
Was er zelf niet bij dus geen idee wat er is gedaan... :?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

Hallo lui,

AX-je te grazen genomen. Het kabelboompje ligt al min of meer. Ging reuze snel. Een goede voorbereiding is alles. Ik moet nog de stekkers op de juiste plek aankrimpen en dan is het qua elektra onder de kap wel weer gedaan. Het ziet er strak en high-tech uit door gebruik van erg mooie kabelhuls.

De gasklep van het rallye spruitstuk is wat lastiger. Daar zat een stappenmotor op. De stappenmotor is niet de gemakkelijkste om af te stellen. Ik gebruik liever een PWM idle valve. Deze ondersteunt KdFi ook goed. Maar dan moeten we dus wel alle kanalen van het gasklepje dichtmaken. Bij de Saxo hadden we hetzelfde probleem. Ook deze hebben we dichtgemaakt en een apparte omloopklep gebruikt voor het stationair toerental.

Onder het dashboard moet er nog goed gefatsoeneerd worden. De zekeringenkast moet zijn plek vinden en er moet een plaatsje gevonden worden voor de computerkast. Er zit een mooi plankje onder het dashboardkastje. Wellicht is dat wat. Het is natuurlijk een kleine auto dus je hebt geen verborgen plekjes zoals bij de grotere auto's.

Verder moet ik natuurlijk wat draadjes trekken naar het dashboardje voor de aansturing van de toerenteller, shiftlight en de schakelaar van de flat-shift. Ik pak morgenochtend nog een paar uurtjes mee en dan moet ze het veld weer ruimen voor de Belgische CX turbo.

Dat is een bizar project.

Ik ga ervanuit dat Collin wel wat plaatjes zal schieten. Ik ben erg tevreden hoe het loopt. Het schiet lekker op. Nigel gaat in de "verloren" uurtjes... Maar nu toch een grote stap verder.
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

2e hands bobine's.

Ik heb ooit op de MTS een Pontiac Fierro moeten onderzoeken. Deze auto kwam binnen bij de Opel dealer. Ze had erg vreemde klachten. Uiteindelijk na heel lang zoeken zijn de volgende onderdelen vervangen waarna de auto het weer goed deed:

Bougie's
Bougiekabels
Bobine
computer

Ik heb hetvolgende in mijn verslag gezet:

Vermoedelijk is door een defect aan de bougies / bougiekabels de bobine doorgeslagen welke hoogspanning naar de computer heeft gevoed. Daardoor is de computer deels defect geraakt.

Ik kreeg een 6-je voor de moeite en mijn conclusie werd als hoogst onwaarschijnlijk gewaardeerd.

Jaren later kom ik bij de firma AC-Tronics. Ik heb daar samen met een collega van de IVA (toen ik daar nog les gaf) een prive-rondleiding gehad. Hij vertelde mij toen dat de doodsoorzaak no.1 van motormanagement systemen een kapotte bobine was..........

Zolang de bougie's vonken gaat alles wel goed. Als er een onderbreking in de hoogspanning komt dan bouwt de hoogspanning zich onbeperkt hoog op ( U = I x R , weerstand is oneindig, spanning dus ook !) Deze hoogspanning is zo sterk dat ze door de isolatie van de secundaire hoogspanningsspoel naar de vlakbij gelegen primaire spoel kan slaan. De primaire spoel staat in verbinding met de ontstekingsdriver in het motormanagement systeem. Deze krijgt nu geen 300 volt voor zijn kiezen maar 20.000 volt. En zal redelijk snel kapot gaan.

Vaak wordt dan de computer vervangen en normaal gesproken zal deze het ook gewoon weer doen. Tot de weerstand van de bougie om de een of andere reden erg hoog wordt (hoge compressiedruk in combinatie van rijk mengsel met koude bougie's). Dan kan het goed zijn dat de gemakkelijkste weg van de vonk naar de primaire spoel is.

Wat ook kan gebeuren is dat een "behulpzame" monteur de bougiekabels losneemt om te controleren of de motor op 4 cilinders loopt. Op dat moment probeert de spanning dus door de isolatie van de bobine te komen. Is dat eenmaal gelukt dan kan ze haar vernietigende werk blijven doen, iedere keer dat er een hoge weerstand optreed in de bougies. En zo zal redelijk snel de vernieuwde computer wéér kapot gaan. Zie je dit gebeuren, stuur de man dan terug naar een goede school en vraag hem een nieuwe bobine te leveren... Sluit de hoogspanningskabel altijd kort op de massa als je toch de hoogspanningskabel los wilt nemen. De weerstand is dan 0, en volgens de wet van ohm is de spanning dan ook 0.

Je kan een bobine dus niet zondermeer vertrouwen. Ze kan prima werken maar kan ondertussen al wel gaten hebben in de isolatie tussen de primaire en secundaire spoel.

Gelukkig zijn de "drivers" in mijn systeem heel makkelijk te vervangen en kosten ze slechts een paar euro. Maar de ergernis is natuurlijk wel groot. En je moet dus wat achtergrond informatie hebben voor je in de gaten hebt wat er nu precies verkeerd gaat.

Bij deze.

Ow, en wat betreft die docent die mij dat 6-je voor de moeite gaf.... U wordt bedankt ! Ik had lekker toch gelijk. Het was toen een vermoeden... Maar het bleek juist te zijn.
Last edited by BS-AutoTune on TueOct21, 2008 10:51:19 PM, edited 3 times in total.
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

BS-AutoTune wrote:....veld weer ruimen voor de Belgische CX turbo.

Dat is een bizar project.
Dat is het zeker... maar wel leuk en bijzonder.
Het motorblok van die auto zit er weer in mét een aangepast vliegwiel.... (weet niet of ik dar van Jeroen teveel over kwijt mag..)


Hé DuFF! hierboven een reactie op je bobine wedervraag!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

Jawel....

http://www.bs-autotune.nl/vids/1224187702.mov

Even met rechtermuisknop, opslaan als... En dan afspelen.

Het aanpassen van een vliegwiel zodat de computer er ook wijs uit kan worden. De AX heeft een 60-2 patroon in het vliegwiel staan, de CX niet. Dus maken we dat zelf. Verder is het gebruikte turbo2 vliegwiel een stukje leuker... Minder zwaar....

Wat je met een goed stukje gereedschap allemaal niet voor leuke dingen kan maken..

:P
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dat wordt mooi!

Vanmorgen heel even Jeroen kunnen bespieden terwijl hij nog diverse stekkertjes aan het prutsen was.
Moet toch wel e.e.a. aangepast worden waardoor op het dashboard een paar kleine dingetjes waarschijnlijk niet meer werken zullen... een AX GT carburateur is té analoog.... :D , zoals het watertemperatuur wijzertje....
Wordt leuk en keurig! Draden liggen héél erg netjes op hun plek.

Jeroen had ook al een "shiftlight" voor me.... een LED-kanon is het... zelfs een blinde zal waarschijnlijk op tijd gaan schakelen...:lol:
Op mijn gevorderde leeftijd is zo'n hoeveelheid licht misschien niet eens een slecht idee....

Heb al wel een paar fototjes gemaakt maar m'n camera ligt nog bij Renard.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

2Black wrote: Hé DuFF! hierboven een reactie op je bobine wedervraag!
hey blacky, ik heb het gelezen, en mijn dank is groot voor de info :idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply