Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

@ PeterM: Waarom zou je parallelle injectie gebruiken als je MS2 hebt? Dat is ongeveer net zo nuttig als een fiets kopen omdat het zo lekker stept vanaf een trapper...

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag een DV-camera besteld... :)
Eens kijken of ik enig filmtalent bezit... het is in ieder geval mooi op tijd voor Nigel's wedergeboorte als multipoint injectie AX.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Solderen is bij mij juist andersom. Doe het graag zelf omdat ik dan zeker weet dat het met aandacht gedaan is. Heeft denk ik ook iets te maken met het feit dat ik van origine uit de elektronica kom.

@Kevin: zat te kijken naar de standaard spec's van het bordje, kwam maar één ignition driver tegen en geen aantal voor de injectordrivers. Dus kwam de vraag op wat de configuratie is voor de AX 1.3 Rally. Dat sequentieel de logische zet is klopt zeker, echter de winst bij een hoogtoerige motor met beperkte omvang is maar beperkt volgens mij.


P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

PeterM wrote:echter de winst bij een hoogtoerige motor met beperkte omvang is maar beperkt volgens mij.
Geen idee, nooit over nagedacht, maar leg eens uit?

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

Sequentiele injectie is enkel een milieu-maatregel. Dat voorkomt dat er brandstof in de uitlaat raakt op het moment dat de nokkenas op klepoverlap staat. Maar gaan we uit van 6000 toeren dan duurt de inlaatslag slechts 5 miliseconden. Dat is veel te kort om alle benzine in de motor te krijgen, de injectoren staan dan meer dan 10ms open. Dus dan kan je niet voorkomen dat je inspuit op het moment van de klepoverlap. Dan maakt het zelfs niet meer uit wanneer je nu eigenlijk inspuit. Qua vermogen zal het verschil dus niet waarneembaar zijn.

Wij passen een soort injectie toe dat de injectoren 2 om 2 inspuiten. Dit loopt over het algemeen nog het mooist. Verder spuiten we 2x per cyclus in, 1x per krukasrondje dus. Omdat we niet kunnen bepalen waar de nokkenas staat is sequentiele injectie en ontsteking voor de AX niet mogelijk. Het heeft verder ook geen nut.

Overigens zal ik het autootje zo afstellen dat het al zingende door de APK fietst. Onder vollast bovenin toeren mag ie goed benzine krijgen. Onderin bij geringe belasting mag ie mooi zuinig lopen. Zo hoort het. Switching tables zou je wel voor wat anders kunnen gebruiken. Ik gebruik het bijvoobeeld voor LPG injectie (en benzine). Maar een andere optie is een E85 mapping maken. Weer een andere optie is een mapping met een wat armer mengsel en latere ontsteking maken... voor als je de auto aan je vriendin mee geeft... Niet meer vooruit te fikken, wel zo veilig :P Bij een turbo auto zou je de turbodruk kunnen wegnemen. We noemen deze schakeling vanaf nu "the woman button".

Ik heb geen idee wat launch-controll gaat doen. Maar ik ben wel benieuwd. Launch-control kan je vergelijken met flat-shift. De hardware is hetzelfde, de software setting iets anders.

Bij flat-shift kan je met je voet op het gas schakelen. Je trekt door tot het shift-light aangaat, trapt de koppeling in, maar houdt je voet vol op het gaspedaal. De schakelaar in de koppeling wordt bedient waardoor de computer het seintje geeft de injectie en ontsteking te onderbreken tot de motor een maximaal ingesteld toerental draait. Ondertussen is de nieuwe versnelling ingelegd en kan de voet van de koppeling af, waardoor de schakelaar afvalt en het management systeem weer normaal zijn werk gaat doen.

Is dat wellicht wel leuk ? Dan doen we dat. Weg met de gasklep-verliezen bij schakelen :-) Kon nog best eens veel uitmaken.

Het systeem is ontworpen om in een originele behuizing gebouwd te worden.

Image

Een Motronic of een Digifant bijvoorbeeld. Ik wou bij Collin graag alle features benutten en dat ging net niet met de behuizing die we hadden liggen. En er nou een Motronic kast inbouwen... Nee, toch maar niet. Vandaar een universeel kastje. Mooi getrokken alu behuizing.

Image

Dat is even werk, maar vergeet niet dat het kale boardje maar 249 euro kost. Daar kan je best wat schone huisvlijt voor doen toch ? En sommige mensen vinden het leuk om te doen. Ik vind mijn werk heel erg leuk en het solderen ook.

Natuurlijk krijgt Collin de DIS ontsteking. We zullen het budget een beetje in de gaten houden want eigenlijk monteer ik het liefst 4 bobine's met interne drivers, maar omdat we sterven in de PSA parts toch maar een DIS die ons niets kost omdat we die van een kadaver in de achtertuin trekken. Pas overigens op met gebruikte bobine's. Maar dat is een verhaal appart. 4 bobine's is overkill, maar ik heb hele leuke die maar 3 tientjes per stuk kosten..... Met interne driver !

De KdFi heeft 8 plaatsen voor interne bobine drivers. Die kosten een paar euro per stuk. Insteken, solderen, klaar. Dat lukt zelfs met een 500 watt soldeerpistool nog wel in plaats van een geregeld soldeerstationnetje.

Je zou dus een AX een eigen bobine per cilinder kunnen geven en dan nog twin-spark ook... Of een V8 inbouwen.... Kan ook. En als we echt de truckendoos openrukken dan lukt een V12 ook nog wel... Maar goed. DIS gaat het dus worden.

Verder heb ik de programmeerbare relais uitgang samen geknoopt met een 5V draad. Die trekken we naar het dashboard en dan programmeer ik die poort dat ze bij 10.000 toeren aangaat, en bij 9.800 toeren weer uit. Dan weet Collin dat hij te laat was met schakelen. LOL.

Ik heb de draad voor een knock-sensor vast klaar gelegd. Of er echt een sensor bij op komt, ik weet het nog niet. High-speed knocks kan je beter op een andere manier detecteren. Eerlijkeid gebied me te zeggen: ik werk erg veel met LPG en dat pingelt niet. Ik ben dus best benieuwd wat de knock-sensor op de auto doet, als we hem aan het pingelen krijgen. Voor echt vermogen moet je daar toch tegenaan zitten. Je zou dan wel het middentoerengebied koppel op kunnen trekken: komt er een detonatie dan stelt het systeem het tijdstip bij. Stel je de mapping expres een haartje aan de vroege kant in, dan stelt de knocksensor hem terug naar een punt waar het net gaat. Uiterst theoretisch en ook een tikje gevaarlijk.. Maar Collin zal er toch wel niet vanaf kunnen blijven :-)

Het zal een dezer dagen gaan gebeuren. Gaat tussen de bedrijven door en met de AX staan 5 auto's op het planboard. De BMW moet nog af, een CX turbo voor bi-feul, een Audi A6 met K-jet voor LPG en mijn Volvo... Ik moet nog aardig doorwerken. En mijn eigen auto staat achteraan..... Het is ook altijd hetzelfde..

:roll:
Last edited by BS-AutoTune on TueOct14, 2008 6:59:30 PM, edited 1 time in total.
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed bezig, iets anders valt er niet over te zeggen..

ik wilde eigenlijk een hele intelligente opmerking maken over het bovenstaande, maar ik ben allang blij dat ik het allemaal snap :D
Image

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

Ik ga ervan uit dat Collin straks wel wat plaatjes zal schieten. En dan massaal systeempjes bij mij komen halen :)
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

BS-AutoTune wrote:Ik ga ervan uit dat Collin straks wel wat plaatjes zal schieten. En dan massaal systeempjes bij mij komen halen :)
ik heb niet voor niets een Carb gekocht hoor! ;)
maaruhm.. voor op mn porsche... :oops:
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ondertussen wordt mijn nieuwsgierigheid wel HEEL erg op de proef gesteld.

Helder verhaal over hogeschool motormanement en uitgelegd in begrijpelijk AXiaans

Ik ben verder razend benieuwd hoe dat blok gaat lopen.

@ Collin ik wil bij deze al vast een ritje meerijden boeken :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

BS-AutoTune wrote: Het zal een dezer dagen gaan gebeuren. Gaat tussen de bedrijven door en met de AX staan 5 auto's op het planboard. De BMW moet nog af, een CX turbo voor bi-feul, een Audi A6 met K-jet voor LPG en mijn Volvo... Ik moet nog aardig doorwerken. En mijn eigen auto staat achteraan..... Het is ook altijd hetzelfde..

:roll:
Haha... echt niet!
Nigel staat achteraan en/of tussendoor.... jouw VloVlo 242 Turbo op LPG behoeft enkel een versnellingsbak... :D
BS-AutoTune wrote:.....
Ik wou bij Collin graag alle features benutten.....
Ooohhh, altijd hetzelfde met Bosma hè...
Meen me te herinneren dat ik aangaf bepaalde functies wel beschikbaar te willen hebben.... dus het is meer een "WE wilden in Nigel alle features benutten".....:wink:

Mooi dat je na al die tijd eindelijk eens ook hier op het AX-Club forum een duit in het zakje doet 8) . Welkom!

Eigenlijk hadden we daar het MotorTuningTopic voor gemaakt...
Maar hier kan het ook.
Last edited by 2Black on TueOct14, 2008 7:40:57 PM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Henk Bats wrote: Ik ben verder razend benieuwd hoe dat blok gaat lopen.

@ Collin ik wil bij deze al vast een ritje meerijden boeken :wink:
Zullen we dan vanwege je gevorderde leeftijd wel van tevoren "the woman button" inschakelen Henk?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote: Eigenlijk hadden we daar het MotorTuningTopic voor gemaakt...
Maar hier kan het ook.
dat wordt als alles loopt wel ff tot ene mooi geheel gesmeden Collin ;)

@henk; laat je niet gek maken hoor, OpaGT heette ook niet voor niets OpaGT :P
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

2Black wrote:
Henk Bats wrote: Ik ben verder razend benieuwd hoe dat blok gaat lopen.

@ Collin ik wil bij deze al vast een ritje meerijden boeken :wink:
Zullen we dan vanwege je gevorderde leeftijd wel van tevoren "the woman button" inschakelen Henk?
In een auto voel ik me nog steeds 21 lentes jong :oops: , dus laat die knop maar achterwege :wink:

Grroetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vooruit dan maar Henk...
Zal het tempo gewoon rustig opvoeren.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

2Black wrote:Vooruit dan maar Henk...
Zal het tempo gewoon rustig opvoeren.
Collin, dank, dank, dank ...........

Ik krijg nu al het Sinterklaas gevoel van vroeger, wat ik als klein jongetje ook altijd had als de pepernoten weer in het land waren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Mijn boardje.... :twisted:

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

BS-AutoTune
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: ThuJul24, 2008 9:31:48 PM

Post by BS-AutoTune »

2Black wrote:jouw VloVlo 242 Turbo op LPG behoeft enkel een versnellingsbak... :D
Nee, die zit er al onder... Dat weet jij niet want dat heb ik 's nachts gedaan. Ow nee, jouw kabelboom heb ik 's nachts gemaakt en de Volvo heb ik zaterdag gemaakt. Zondag was ik spreker bij de BMW 02 club, maandag heb ik de CS opgestart en vandaag ben ik ziek... Uche..
2Black wrote:dus het is meer een "WE wilden in Nigel alle features benutten"....

Ehh, ja... Ik bouw het in, zal ik er eens mee spelen ook. Hetzelfde als een sigaretten aansteker in een auto. Als je niet rookt gebruik je hem niet, maar toch probeer je hem een keer uit...
2Black wrote: Eigenlijk hadden we daar het MotorTuningTopic voor gemaakt...
Maar hier kan het ook.
Gaan we daar verder zodra de auto binnen staat ?
http://www.bs-autotune.nl
Voor classics & specials.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

BS-AutoTune wrote:
2Black wrote: Eigenlijk hadden we daar het MotorTuningTopic voor gemaakt...
Maar hier kan het ook.
Gaan we daar verder zodra de auto binnen staat ?
Ja en/of nee....

Als q01z er uiteindelijk een knip en plak topic van samensteld is het ook goed.
Dat topic is niet specifiek Nigel (je weet toch wel dat m'n AX (en al m'n andere auto's trouwens) een naam heeft hè Jeroen...) georiënteerd maar was bedoeld als MotorTuning (met MMS) algemeen door iemand met verstand van zaken op dat gebied.
Natuurlijk is mijn A(ni)X daarin in eerste instantie het voorbeeld maar eigenlijk is het enkel meenemen van de technische achtergronden veel handiger, "samenstellen" is dan een heel goede optie lijkt me.


Trouwens Jeroen... BETERSCHAP!

Niet meer zo laat doorwerken en/of teveel achter elkaar.... gewoon netjes om half 9 bij JOUW WERKPLAATS (!!!???) aankomen en braaf om half 6 weer naar huis.... en tussendoor serveer ik je een uitgebreide lunch... :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Heel benieuwd hoe Nigel het gaat doen.

Op de site al even gekeken het systeempje er verder uitziet en wat de mogelijkheden zijn. Het is dat ik nu nog bezig ben met onderstel en rolkooi, anders was de bestelling al geplaatst. Het ziet er namelijk heel bruikbaar uit voor de komende projectjes. inbouw in die alu box is keurig zo!

Denk dat bij dit blokje de klopsensor wel nodig zal zijn, ze staan er nogal om bekend dat de boel kritisch ontworpen is daar in Frankrijk.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ziet er allemaal zeer goed uit. Het ziet er ook naar uit dat dit een leerzaam topic gaat worden dat ik met veel plezier zal volgen en waar ik nog veel van kan opsteken.

Ik kom binnenkort wel eens even spieken ;)

Succes en Bosma, beterschap!
Image Image Image

Post Reply