AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

De luchttol die ik te leen had had echt 0 kracht, ik kon met de losse hand en n ratel meer kracht zetten, maybe ff bij de autogarage binnenwandelen..

Zo, kleine overwinning, al mn verlichting aan de buitenkant doet het weer, dus ik kan nu ook weer veilig bochten linksaf maken..

Gisteren even onder de auto gekeken, blijkt dat de downpipe tussen 1.4 en 1.5 inderdaad anders is, het verschil is namelijk dat bij 1.4, op de afdekplaat op de v'bak, een opstaand klosje staat waar die downpipe tegenaan zit (zoals bij de benzine 1.4), en bij de 1.5 is het vlak blik, en is de beugel aan de downpipe langer om het verschil te compenseren.. Dus ik zal een plaat van een 1.4 moeten hebben om de 1.4 downpipe die ik heb zo te kunnen monteren.. Zou verder zonder al te veel gelazer moeten passen, hoop ik.. :) en toen begon het gelazer alsnog, ik kan mn inbus-setje namelijk nergens vinden, dus mijn tripje naar de sloop om dr een te halen ging niet door..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Bossie »

AlexanderB wrote:De luchttol die ik te leen had had echt 0 kracht, ik kon met de losse hand en n ratel meer kracht zetten, maybe ff bij de autogarage binnenwandelen..
Je hebt ook wel een aardige compressor nodig om optimaal gebruik te maken van een luchtsleutel. Met een simpel Ferm-geval met een 24 liter ketel kom je niet ver.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Grappig, dat was inderdaad zo'n beetje wat ik te leen had :P en die plastic krulslang maakt het inderdaad ook niet beter (want op zich kan je met 4-6 bar op de ketel en n goede slang best n paar slagen maken, maar dit was gewoon weak..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Terminal »

Die dunne krulslang werkt voor geen meter, een beetje slagmoersleutel heeft 150/200L/minuut nodig en dat trekt de compressor amper, en de luchtslang al helemaal niet. en 4~6 bar is ook aan de lage kant nog :)

Anders even vragen bij van Bemmelen of ze direct dat even voor je kunnen doen :)
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Yeps, morgen ff doen. :) Had ik vandaag willen doen, maar ik bleek te moeten werken..

Zo, mooie witte achterklep gemonteerd, nou nog ff die stickers dr af pulken...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

Dat smeekt gewoon om fotowsch! :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Als t licht weer aan is buiten zal ik ff wat leuke foto's maken. :)

Ben trouwens wat tools kwijt, dat irriteert me echt mateloos.. (namelijk mn lasbril, want die is gejat, mn inbus-setje (daar heb ik al n nieuwe voor moeten kopen) en mn draad-tap-setje kan ik ook al nergens vinden..)

Ik zoek trouwens een versnellingsbak-afdekplaat van een stalen 1.4 blok.. Sloop staat vol met alu blokken deze week.. :( Niemand die toevallig dat ding over heeft? Dan kan ik mn uitlaat-downpipe vervangen, want daar is een gat in gerot.. Dat 'ruftende' geluid zit dus niet in de einddemper, maar in de downpipe die lekt..

Voor MNM, het verschil tussen een diesel 1.4 downpipe, en de 1.5 downpipe, is dus dat het beugeltje dat aan de v'bak monteerd, anders is.. die van de 1.4 is korter, zodat het alu blok dr tussen past.. Voor de benzine 1.4's in zowel alu als staal is de uitlaat hetzelfde, en zit er op de afdekplaat voor de stalen blokken een klosje.. Dat klosje (en dus die plaat) heb je nodig om een 1.4 pijp (goedkoper/was goedkoop beschikbaar) op een 1.5 blok te passen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Ah, dangit, blijkt dat die 16V klauwen die ik had liggen niet compleet zijn, moet eigenlijk een rubber-revisiekitje tegenaan, maar die kan ik momenteel ff nergens vinden (die klauwen zijn blijkbaar niet populair, ik zie alleen maar spul voor net n ander type..)

Nja, dan moet ik dus wat anders, of ik gooi die 266 klauwen dr op, moet ik n nieuw setje 266 schijven en blokjes scoren.. Of ik gooi een (nieuw) setje massief 247 viergaats erop van een BX of 205 met de dieselklauwen die ik nu ook al heb..

Keuzes, keuzes..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Happytree »

16v (ATE) klauwen zijn volgens mij aardig populair en veel gemonteerd, ook gaan ze niet snel vast zitten en zijn het super remmen op lichte auto's, ik zou niet twijfelen en gaan voor geventileerd 247 ATE.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Eh, blijkbaar had ik het verkeerd, zijn Girling klauwen, na 10 minuten googlen lijken ze waarschijnlijk van een 205 1.9 GTI te zijn, ze lijken op de VTR/VTS remklauwen, maar dan uit 3 delen ipv 2..

Image
Like these..

[edit:] ik ben er van overtuigd dat het ZX 1.9DT (of 205 1.9GTI) klauwen zijn.. Dat is natuurlijk erg leuk op mn AX D(T) :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Brandstofmeter repareren heeft nu wel ff prioriteit gekregen.. Iets met langs de snelweg stil komen te staan en 5.8 km moeten lopen voor 5L diesel in een overpriced kannetje.. (omdat ik mn eigen perongeluk vanochtend samen met wat andere dingen uitgeladen had)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Wheelnut »

Uhm... Heeft dat ding van jou geen werkende tripteller dan? Ik weet ongeveer hoe ver ik kom op een tank...
(al kon ik met de vorige ruim 100 km verder komen dan normaal...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

ja.. ik dus 100 minder dan normaal, blijkbaar :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Wheelnut »

100 km minder? Heb je er bij de vorige tankbeurt 5 liter minder in gegooid, heb je de motor zwaarder belast, veel korte pleurisstukjes gereden, lang de motor stationair laten draaien?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Niet zeker of ik m even vol getankt heb, en aan de uitlijning van de voorwielen gezeten, hij staat redelijk toespoor, dat los ik van de week wel op als het viergaats onderstel dr onder komt..

Verbruik gestegen van 1:21 naar bijna-1:20 trouwens, maargoed, als je met het idee rijd dat dr nog minstens 2-3 liter in moet zitten, en hij zuigt ineens lucht, dan klopt er toch iets niet.. Te meer omdat er maar 40.35 liter in ging na 800 km, incl de 5 liter uit de jerrycan, dus er klopt gewoon iets niet, de laatste 3+ liter blijft in de tank steken.. dat is tenminste een conclusie waar ik wat mee kan...
Last edited by AlexanderB on ThuOct04, 2012 9:48:55 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Wheelnut »

Hm... Brandstofpomp niet helemaal goed gemonteerd? Aanzuiging te kort? Hangt de tank schuin?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Tank zit gewoon normaal vast, zit geen pomp in bij n diesel, maar een aanzuigbuis samen met de vlotter... maar blijkbaar hangt die te hoog ofzo, eens zien hoe ik dat ga fixen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Wheelnut »

Misschien zit er een gaatje in die zuigbuis?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Terminal »

Of misschien gewoon net als bij een benzine, dat die af en toe stottert bij een goede bocht als je nog maar weinig benzine hebt... Bij een diesel betekent luchthappen direct ruk lopen of zelfs niet lopen ;)
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

I dunno, ik zal dr binnenkort wel naar kijken..

-------------------------------------

Nieuwe lagers in de GTI poten geperst, originele GTI veren dr op laten zetten ipv verlagingsveren (iemand nog n setje van die rooie, ze zijn nog nieuw, ongebruikt) Dat kostte €69 voor de hulp @ garage, uurtje factuurtje, blijkbaar..

Meer nieuw spul gekocht, blijft wel dure hobby zo..
- nieuwe remblokjes
- nieuwe stuurkogels
- nieuwe stabilisatorstang-linkjes
- nieuwe rubbers voor de remklauwen
= €190

En over een paar dagen een nieuwe achteras (die ik nog moet betalen en ophalen) en waarschijnlijk moet daar ook vanalles aan vernieuwd worden..

Hm, zal ik mn remklauwen menie-rood houden, of zwart maken?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply