AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:Hulp is altijd welkom.. Het verrotste is altijd om die waterpomp dr uit te krijgen, maar ik weet hoe t moet (stuk hout en 1kg hamer en gewoon rossen dr op van onder en boven afwisselend tot ie dr uit plopt)..
Nix erop rossen! :evil:
Als je zo tekeer gaat op die pomp, heb je grote kans dat je de wand van het pomphuis beschadigt en de boel voortaan blijft lekken!
Gewoon een beetje met de hand wrikken en 'ie komt echt wel los.

Trouwens, vergeet niet dat de ruimte tussen de draagbalk en het motorblok nèt iets kleiner is dan bij benzinemotoren en dat betekent dat je (als je truuk niet kent) de pomp nevernooitniet tussen het blok en de draagbalk door gewurmt krijgt! :P
(Ben er destijds ook net geen uur mee bezig geweest, tot ik het licht zag en het truukje door had. Toen was het met nog geen minuut voor elkaar! En nee, de truuk is NIET de motorsteun aan distri-zijde losmaken en het blok kantelen! :roll:)

En je hebt idd gelijk: 'k was die geleiderol ff vergeten. :oops:

Ps.: wat jij hebt met je blauwe GTI, dat heb ik dus met 't witte dieseltje. :(
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by gigawebs »

Beetje met de hand wrikken gaat niet altijd op. Bij mijn Volcane kreeg ik hem er inderdaad met een beetje wrikken wel uit. Bij mijn GTI zat de waterpomp echt heel vast, daar moest wat meer geweld bij komen kijken.
ImageImageImage

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Wheelnut »

Dan nog liever met beleid tikken dan keihard erop rossen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Het zal bij deze zeker weten eenvoudiger gaan dan bij mn GTI blok dat 8 jaar had stilgestaan.. Die zat dus helemaal vastgekoekt met n soort roest-zand, en had grof geweld nodig om los te komen.. De GT van mn naamgenoot AlexB was al niet veel beter, maar de diesel had, in tegenstelling tot die 2, volledig heldere KVS, dus blijkbaar geen van binnenuit roestend motorblok..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jeffrey1992
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriFeb18, 2011 12:17:41 AM
Location: Zwijndrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Jeffrey1992 »

AlexanderB wrote:Spanrol en geleiderol dan.. het zijn wel echt 2 rollen, maar 1 is draaibaar om de spanning in te stellen inderdaad..

Hulp is altijd welkom.. Het verrotste is altijd om die waterpomp dr uit te krijgen, maar ik weet hoe t moet (stuk hout en 1kg hamer en gewoon rossen dr op van onder en boven afwisselend tot ie dr uit plopt)..

Ja, mooi heb ik dat overgezet he? Webasto dakje, vrij eenvoudig.. :) Ik ga denk ik wel die rubber strip nog even van de deur af pulken, als ik bedenk hoe ik die dr af krijg zonder de lak mee te nemen (die plakstrip is echt redelijk bizar, hoewel langdurige blootstelling aan warmte en/of terpentine wel enig resultaat lijkt te geven..)

[edit:] dakstrips zitten er nog niet op.. ik zit te twijfelen om ze dr direct op te zetten, of ff te wachten tot de lak is uitgehard, na het polijsten ze dr weer op te zetten..

----------------------------------------------------------

Image
Ik kwam vandaag dit tegen op mn fototoestel.. IK MIS MN GTI :( :cry:
Kopen? :D
Bezitter van een Zwarte Citroën AX 1.1i Volcane uit 1994

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Ben je t ding nou al weer zat dan? :( Ik heb trouwens nog wat plastic frutsels voor je, die ik iig zelf dr altijd bij had willen hebben maar nooit gevonden heb, en nu ineens dubbel heb.. :)

Nee, ik heb net mn laatste spaargeld in die diesel gestoken, tenzei je m wil ruilen tegen n paar knopen, n paperclip, en wat broekzakpluis? :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jeffrey1992
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriFeb18, 2011 12:17:41 AM
Location: Zwijndrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Jeffrey1992 »

AlexanderB wrote:Ben je t ding nou al weer zat dan? :( Ik heb trouwens nog wat plastic frutsels voor je, die ik iig zelf dr altijd bij had willen hebben maar nooit gevonden heb, en nu ineens dubbel heb.. :)

Nee, ik heb net mn laatste spaargeld in die diesel gestoken, tenzei je m wil ruilen tegen n paar knopen, n paperclip, en wat broekzakpluis? :P

Nou. niet zat, dat beesie zal nooit vervelen. Maar ik heb nu 3 auto's en 2 daarvan moeten het veld ruimen, waaronder de Ax..

Hij staat nu voor de apk, er is al aardig wat aan gelast, helaas.. maarja, dat is het risico van een 22 jarige auto..


En er zijn in de tussentijd al wat slangen en dergelijke vervangen.
En de achterremmen zijn deels vernieuwd.

Maar hij zal binnenkort in het verkooptopic verschijnen, met een nieuwe APK tot november 2013. Het bedrag zal rond de 1050 euro liggen aangezien ie echt weg moet.


Hopen dat ie weer een goede nieuwe eigenaar vindt..
Bezitter van een Zwarte Citroën AX 1.1i Volcane uit 1994

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:...maar de diesel had, in tegenstelling tot die 2, volledig heldere KVS, dus blijkbaar geen van binnenuit roestend motorblok..
Fijn blokje, hè? ;) Wees er maar HEEL zuinig op!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Laurent »

En dat zeg je tegen iemand die remschijven met een slijptol te lijf gaat... :P
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

...in my defence, die was krom en vastgeroest/plakt aan de naaf, na n beetje slijptollen en n goede klap met de hamer was ie los en kon er een mooie verse schijf op.. :) ik had ook gewoon n uur lang met de hamer kunnen slaan, dan had ik gelijk n nieuw wiellager kunnen halen.. :P

Overigens heeft mijn blokkie een krukassensor.. zo te zien origineel? Dat maakt het installeren van een toerenteller wel heel eenvoudig.. (ff n 8 potig AVR'retje dr tussen klussen die er het juiste signaal van maakt, en klaar, de juiste toerenteller vinden is een stuk lastiger..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by joop »

Voor je dieseltje toch? Deze lijkt me meer dan geschikt ;)
Spoiler Tuning:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Ja, lekker :D misschien meer bruikbaar als ik het toerental n factor 10 deel dan, lekker zuinig onder de 1800 toeren...

Ik zoek specifiek van n ZX diesel *met* toerenteller.. Ik ben er nog niet één op de sloop tegengekomen...

--------------------------

Hm, de downpipe is een gat ingerot, heb dr een liggen, die past iig qua bocht gewoon 1:1, maar ik moet ff zien of het beugeltje waarmee ie aan de versnellingsbak schroeft hetzelfde is.. Zo niet, wat het verschil is.. (Want dat zou gewoon moeten passen, naar mijn mening :P).. Verder even een middenpijp de "hobbel" uitzagen en achterstevoren inlassen, zodat de GTI stabi dr onder past..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Spitfire »

wow had ik dit eerder gelezen, .. vandaag n zx diesel afgevoerd !
Alles of niks

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

afgevoerd waarheen, dan kan ik dr nog ff achteraan bellen?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Spitfire »

wilko haag, denk het niet maar je het proberen.

Ding wordt gewoon samen geknepen naar mijn weten..
Alles of niks

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Ik ga het wel ff proberen, wie niet waagt, wie niet wint..

Hm, zonder stabi's stuurt ie wel als een sloep :P Oh, en ik heb mn uitlijning verkloot, hij stuurt nou zeer sterk terug naar het midden, mn 1e AX die graag echt rechtdoor wil, ipv bochten maken.. Mja, ga ik wel ff doen als het 4gts onderstel dr onderzit binnenkort.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Spitfire »

Heb je al een onderstel?

Ga mijn achteras dit weekend ofzo, vervangen voor een saxo vts as.

misschien datje nog iets aan die as van mij hebt, anders gaat ie naar het oud ijzer.
(haal wel de remkit set eruit aangezien die er nog geen 5k onderzit)

misschien wel leuk om beetje te knutselen, kost je niets.

Edit; evt kan ik die schokdempers v.d. saxo as der ook bij doen (gooi m'n eigen shocks eronder)
Alles of niks

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:Overigens heeft mijn blokkie een krukassensor.. zo te zien origineel? Dat maakt het installeren van een toerenteller wel heel eenvoudig.. (ff n 8 potig AVR'retje dr tussen klussen die er het juiste signaal van maakt, en klaar, de juiste toerenteller vinden is een stuk lastiger..)
Welke sensor bedoel je precies? Die aan de zijkant van het koppelingshuis of die aan de voorkant?
Beiden geven niet echt een zinnig signaal af, dat heb ik al lang getest!
Die aan de voorkant is overigens dezelfde als bij de benzinemotoren en werkt dan ook met een tandkrans op het vliegwiel. Echter, die tandkrans is bij dieselvliegwielen van de TUD5 niet aanwezig. Of in ieder geval niet bij de TUD5's die in AX-en zijn gemonteerd.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Spitfire wrote:Heb je al een onderstel?

Ga mijn achteras dit weekend ofzo, vervangen voor een saxo vts as.

misschien datje nog iets aan die as van mij hebt, anders gaat ie naar het oud ijzer.
(haal wel de remkit set eruit aangezien die er nog geen 5k onderzit)

misschien wel leuk om beetje te knutselen, kost je niets.

Edit; evt kan ik die schokdempers v.d. saxo as der ook bij doen (gooi m'n eigen shocks eronder)
Ik heb n compleet onderstel en meer..
- 4gaats GTI poten, waar ik nog n setje lagers in moet persen.. (kom ik van de week ff voor langs bij van bemmelen)
- Gezandstraalde 106GTI klauwen die nog ff gelakte en in elkaar gezet moeten worden, heb ook t juiste vet enzo dr bij, helaas zijn ze gisteren nat geworden, dus zitten extern onder de oppervlakteroest, hopelijk hecht de lak die ik dr voor had nog..
- 106GTI schokdempers rondom
- AX GTI veren
- AX gti stabi, moet alleen ff droplinkjes van ebay halen..
- De viergaatspoten hebben nog n setje splinternieuwe verlagingsveren dr op, die wil ik dr af, maar krijg geen beweging in de schokdempermoer, iemand nog n idee?
- Een 4gts achteras zonder stabi, geen idee wat de remmen nog doen, wss oud-ijzer, oh well..
- Een 4gaats achteras van een XSI met dikke stabi en torsies, geen idee wat de staat van de remmen is, wss alles vervangen.

Oh, en iemand nog n tip voor de schokdempermoer? Die lijkt aardig vast te zitten...
MNM(tm) wrote:
AlexanderB wrote:Overigens heeft mijn blokkie een krukassensor.. zo te zien origineel? Dat maakt het installeren van een toerenteller wel heel eenvoudig.. (ff n 8 potig AVR'retje dr tussen klussen die er het juiste signaal van maakt, en klaar, de juiste toerenteller vinden is een stuk lastiger..)
Welke sensor bedoel je precies? Die aan de zijkant van het koppelingshuis of die aan de voorkant?
Beiden geven niet echt een zinnig signaal af, dat heb ik al lang getest!
Die aan de voorkant is overigens dezelfde als bij de benzinemotoren en werkt dan ook met een tandkrans op het vliegwiel. Echter, die tandkrans is bij dieselvliegwielen van de TUD5 niet aanwezig. Of in ieder geval niet bij de TUD5's die in AX-en zijn gemonteerd.
Euh.. die aan de voorkant, maar waarom zit die sensor dr dan op, als die tandenkrans mist op het vliegwiel? :)

Een zinnig signaal, het idee is n analoog signaal met 40-ofzo pulsjes per omwenteling, dat zal je inderdaad moeten verwerken naar de 1-ofzo duidelijke puls die de toerenteller per omwenteling wil zien. Ik ga dr uiteraard vanuit dat je al met een scope gekeken hebt.. Raar dat er niks zinnigs uitkwam..

Die aan de zijkant (die zit dr niet op trouwens) kijkt toch naar de tanden van de starterkrans? Die zou het met elk vliegwiel moeten doen...

Anyway, ik kan ook n klein neodium magneetje of 2 op het nokkenastandwiel plakken en een hallsensor op de afdekkap lijmen, dan heb ik ook zekerweten signaal, maar als het op een OEM methode kan is natuurlijk wel veel fraaier..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Mastenhose »

Schokdempermoer ff met een luchttol doen, meestal lukt dat wel.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply