Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Schema komt wel goed, ik heb nog een pin-out van een 106 rallye en die heeft daar dezelfde stekker (?).

En uiteraard ziet hij er weer bling bling uit, low budget wil niet zeggen dat de kwaliteit daaronder voor zal doen :) .
Image

Hij is infeite klaar voor inbouw, wat kleine zaken zoals de dynamo enz ontbreken maar die komen er na de inbouw pas in.

Verder moet de bak er natuurlijk ook nog op maar zo is het wat prettiger te verplaatsen (staal blok is niet echt bepaald... licht)

Ik weet alleen niet zeker of de inbouw gedaan gaat worden, ik ben momenteel aan het orienteren om eventueel een studie volgend jaar te gaan doen(HBO). Dus wellicht word ik weer (of voor het eerst echt) een student. Echter zou ik dan graag de AX zo goedkoop mogenlijk houden ivm ik dan aan een strikt en krap budget zit en een 1.4 gti blok zuipt nogal.

Hoe dan ook ik hoop op een korte termijn wat zaken rond te krijgen en alvast een idee, daarna kijk ik rustig aan wat ik ga doen gezien de ax momenteel ook prima rijd. Blokje loopt ook niet weg :wink: .Ik kan ook zeggen dat ik de first afbouw, daarin rijd en volgend jaar bij het begin van mijn studie een 1.1 neem :wink: . Maar nogmaals niks is nog zeker daarom is het een beetje en chaos voor mijzelf.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Of tegen die tijd weer een monopoint met een lange vijf erop.
Ik heb nog steeds reuze lol met die combinatie op de mijne; als de AX snel moet zijn is dat geen enkel probleem en met die vijf rij ik 1:16,5 a 17 op de snelweg.

Blokje hierboven ziet er echt super uit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Gaaf hitteschild ook!
Ziet er mooier uit dan dat saaie ding dat standaard op AX TU-blokjes zit.

Maarreh, een GTI met Group-N software schijnt volgens GTI Ruudje een stuk zuiniger te zijn bij normale rijstijl (in vergelijking met de originele fabriekssoftware).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

We zullen het wel zien :) ik wil eigenlijk de first als project afmaken dus ik gok dat het wel zover gaat komen dat het blokje erin komt.

Het keerpunt voor mij is rond februari dan weet ik pas zeker of ik wat ik wil echt kan, en ik kan dan altijd nog beslissen het ding weer uit elkaar te trekken en er een zuiniger blok in te doen ivm de feitelijke studie pas een x aantal maanden later zal beginnen.

Als ik de keuze moet maken nu nog +30 jaar lang door te gaan op de huidige manier of ~4 jaar lang bikkelen en dan echt te gaan doen wat ik wil hoef ik daar eigenlijk niet heel lang over na te denken. Maar helaas is het niet een kwestie van "He ik wil even HBO gaan doen!" :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Drake wrote: En uiteraard ziet hij er weer bling bling uit, low budget wil niet zeggen dat de kwaliteit daaronder voor zal doen :) .
In één woord: KEURIG!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

nog een foto tegegekomen :

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik heb voor de AX alvast de knoop doorgehakt of liever gezegt valsgespeeld. Ik heb vandaag het nieuwe blok erin gehangen, nu kan ik niet meer terug :lol: .

Was wel even prutsen gezien de vorige eigenaar een bout had laten afbreken in het blok waar de bak mee vast moet, uitborden tappen e.d maar allemaal goedgekomen en hij hangt er nu in. Kwestie van alles weer aansluiten, olie, kvs enz erin cosmetisch nog een paar dingetjes en dan de kabelboom ombouwen.

Infeite zijn er maar 3 dingen die gedaan moeten worden om hem in "basic" modus te laten draaien.
-Geschakelde plus.
-Singaal contactslot > startmoter.
-Benzinepomp prik geven.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

2 dagen flink zwoegen, maar hij ligt erin. Alles is aangesloten en er zijn nog maar een paar zaken die gedaan moeten worden:
-alle vloeistoffen (er zit nog moterolie in maar die word meteen vervangen)
-kabelboom (schema van de 106 xsi ontbreekt nog steeds)

Image

Wat ik in de toekomst moet nalopen:
-schakelsysteem, ondanks dat de spie vervangen is zit er nog teveel spelling op naar mijn zin.
-demper van de uitlaat is.... niet veel meer, ik heb echter nog een 106 gti demper liggen.

Maar opzich loopt het project prima en ik hoop van de week de sleutel te kunnen omdraaien.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Goed bezig geweest !

Ligt dat nu aan mij of zijn hier op dit forum de laatste tijd veel motorswaps?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Gaat prima Chris.

En geloof me, je volgende stap moet vóór volgend jaar een programmeerbaar injectiesysteem zijn.
Sequentiële injectie op een 1.4 GTI-blok is op z'n minst net zo zuinig als een GT monopoint. Eventueel zou je de nokkenas nog kunnen vervangen voor een uit een Saxo 1.4, dan is ie minder hoogtoerig. Maar denk dat twee programma's draaien voor jou prima moet werken (lambda 1.10-1.15 voor dagelijkse ritjes, hoog in de toeren richting 1.00, en dan gewoon volop 0.85 voor op het circuit).

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En toen wou hij niet starten.....

Alles is aangesloten zoals het zou moeten zitten maar hij doet noppes (ja de startmoter e.d draaid rond).

Benzinepomp en het onstekingsmodule krijgen geen stroom (geen pomp en geen vonk).

Probleem zit hem vermoedelijk in het 2e deel van de aansturing van het injectierelais, deel 1 geeft domweg stroom naar de ecu zodra je het contact omzet (relais klikt gewoon) waarna hij deel 2 zou moeten aanzetten(pomp en onstekingsmodule) .... maar dat gebeurd dus niet gok ik (draad 1255). Mijn gok is domweg een kabelbreuk en gezien we in het donker aan het proberen waren moesten we wel stoppen.

Dus morgen ga ik 1 voor 1 de draden doorlopen die daarvoor bedoeld zijn, eventueel schakel ik het 2e deel handmatig aan om te kijken of hij dan loopt.
Last edited by Drake on MonSep29, 2008 10:23:10 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zou eerst eens met de hand 12V op de draden gooien.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jup maar das hetzelfde als je het schema bekijkt :wink: maar och het komt wel goed, kinderziektes...
Last edited by Drake on MonSep29, 2008 10:24:36 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

net zoveel werk, maar dan loopt ie wel een dag eerder :D

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jup maar ik wil het feitelijk probleem bij de basis oplossen :wink: laten lopen is niet zo moeilijk maar het moet gewoon kloppen zoals het hoort.

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Niet toevallig last vvan een verrot dubbelrelais? Zelfde symptomen en heel simpel te testen.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat relais bedoelt ie ook :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Aspeve wrote:Niet toevallig last vvan een verrot dubbelrelais? Zelfde symptomen en heel simpel te testen.
3 relais geprobeerd :wink:

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Shit zeg, kijk ik net in de spiegel, is vannacht mijn hele haar BLOND geworden :-)
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Doorlopen zal even moeten wachten, weer is vanavond te slecht (jup buiten sleutelen is een bitch anders had ik al klaar kunnen zijn).

Ik heb het schema compleet 100x doorgelopen en het kan 2 dingen zijn:
-Of het relais word aangestuurd vanaf een bypass draad (de 1255)
-Of de ecu stuurd het relais aan, maar ik heb al een andere ecu voor the heck of it geprobeerd.

De datasheet van de ecu heb ik niet dus het is voor mij een gok. Tijd gaat ook dringen gezien hij de 8e eigenlijk functioneel moet zijn en ik niet nog meer incidentele storingen kan hebben.

Maar dit is dus de reden waarom ik liever een orginele kabelboom had. Nu komt dit niet door het verkeerd aansluiten maar puur door een extra storing in de bedrading, nu had dit met een orginele kabelboom ook kunnen gebeuren maar dat is het een stuk makkelijker de storing te verhelpen.

Post Reply