AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D [Verf!]

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Zó lelijk is een VW Golf nou óók weer niet. 't Zijn eigenlijk best leuke auto's. Alleen vanwege het type bestuurder dat ermee geassocieerd wordt zou ik er zelf ook nog niet dood in gevonden willen worden. Maar dat ligt niet echt aan de Golf an sich...:P

Had overigens nog niet eens gezien dat er GTD stond...Dat is eigenlijk best wel cool...:D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Verf!]

Post by AlexanderB »

Oh, shoot, vergeten camera mee te nemen.. Nou, het positieve bericht is dat ie, met hulp van Ard, bijna geheel in elkaar zit, *en* dat de motor in 1x startte.. :D

Nog to-do:
- Uitzoeken waarom de verlichting (en nog wat dingen) niks doen.. Ergens een stekker gemist?
- De klapruitjes er terug inzetten
- Wielbouten aanhalen op moment
- Tellerkabel aan de bak-zijde insteken en dat rubberen ^*&^%$%^&* ding terug dr in zien te krijgen..
- Bakolie vullen
- Een achterruit bestellen en laten monteren

En dan issie klaar :D dan kan ik alles inladen, naar huis dr mee, en voor de deur mn hele interieur weer terug in elkaar zetten.. :) Nadat ik n hamburger heb gehaald, en een rondje door de polder gescheurd heb natuurlijk.. :)

Oh, iemand nog n tip voor die rubberen rand om het raam? die heb ik vanwege het verven dr af gehaald, maar die gaat nu dus niet meer op zn plek :/ (lees: ik zit dr haast over te denken om die n beetje te trimmen zodat ie makkelijk past, en dan vast te kitten)

Hm, jullie zijn allemaal wel enthousiast over de stickerstreep.. dan moet ik nog ff die stootstrips van de deuren af zien te weken, zonder de lak al te hard te mollen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Verf!]

Post by Wheelnut »

Ceristimo wrote: Zó lelijk is een VW Golf nou óók weer niet. 't Zijn eigenlijk best leuke auto's. Alleen vanwege het type bestuurder dat ermee geassocieerd wordt zou ik er zelf ook nog niet dood in gevonden willen worden. Maar dat ligt niet echt aan de Golf an sich...
Dat, en het feit dat Volkswagens ergonomische nachtmerries zijn kwa zitmeubulair. Tenminste, ík pas er voor geen meter in...
Het totale VAG wagenpark is voor mij de grootste automobiele no-no die er bestaat...
Maar goed, da's mijn mening...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: AlexanderB AX 1.5D [Verf!]

Post by joop »

haha die middelste foto, mooie paint-actie daar :P
Vind zelf die onderste erg gaaf :) . Behalve GTD dan :P

Vw's...zit niet je-dat en ze maken zo'n hoop kabaal, weinig vermogen..
maar dán een AX :D. Een stoel die je bijna niet kan verstellen en alsnog perfect zit :) .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Verf!]

Post by AlexanderB »

"en nog wat dingen" = alles, het enige dat werkt is de motor/motorkabelboom, de achterste knipperlichten (gaan heel snel want knipperrelais niet nominaal belast), en de achterruitenwisser half.. (als in: hij gaat aan als je aan de knop draait, maar stopt ook gelijk weer als je m uitdraait, de doordraaien-naar-rustpositie krijgt geen stroom), en het acculampje gaat branden op contact, dus het laadcircuit is ook goed..

Ik zit nu al 2 uur naar de elektrische schema's in mijn kopietje van de Haynes te staren, maar die zijn net niet scherp genoeg eigenlijk (ik kan de kleurcodes niet lezen, en de nummering op de stekkers ook niet), en sowiso aardig confusing, en mogenlijk niet eens compleet of correct.

Ergens klopt iets niet, ik heb al naar de zekeringen gekeken, die zijn allemaal gewoon OK.. Lijkt wel of ik een dikke + kabel mis ergens.. en ja, die aan het zekeringkastje onder de motorkap zit er aan, anders was de motor niet gestart..

Vooral dat van die knipperlichten snap ik niet, want die zitten volgens het electrisch schema gewoon parrallel geschakeld, geen rare fratsen..

[edit:] ik heb nog een 2e dashkabelboom, eens zien als ik die dr in prop, wat dr dan gebeurt.. ik heb namelijk het idee dat het daar in zit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Electronica-fail]

Post by AlexanderB »

Een nieuwe achterruit kost blijkbaar 215 euro :wall f*ck dat, op zoek naar een achterklep met ruit in kleur.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D [Electronica-fail]

Post by Holländer »

Das best prijzig! en kl*te dat je een electrisch probleem hebt, das altijd rot!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Electronica-fail]

Post by AlexanderB »

Eh.. het viel mee :) Ik was n stekker vergeten.. (Daar kwam ik achter toen ik die andere kabelboom ging voorzien van relais en zekeringkastje, toen zag ik dat die ook zo'n stekker had, dus nog eens gaan zoeken achter het dash, en inderdaad.. 2 tellen later werkte het licht..)

Nu alleen de knipperlichten nog, maar dat lijkt een massastoring te zijn, en ik weet bij welk punt, dus dat is ook geen issue :)

En de garage opruimen, en alle meuk weer terugmonteren op mn auto :P panelgaps instellen, deursluitingen instellen..

Ja, dat van die ruit is prijzig.. Lullig gezegd: een kapotte achterruit maakt een AX economisch total loss als je geen achterklep in kleur kan vinden en geen achterklep met andere kleur wil..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by IceByte »

Ik heb een witte klep liggen van een AX Teen mocht je een witte klep zoeken, mag zo weg, ligt toch alleen maar in de weg, tis alleen aan de andere kant van het land voor je

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

2 tientjes aan diesel is goedkoper dan 215 euro voor n nieuwe ruit, haha.. :) voordeel van n zuinige auto :)

Ik zou m wel graag ophalen dan :) thnx!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

Ik ben zooooooooooooo benieuwd naar de eindresultaat-foto's!!!

Wat een prettig voordeel van zo'n diesel eigenlijk, hè: je hoeft eigenlijk alleen maar te zorgen dat 'ie brandstof krijgt (=leidingwerk in orde) en dat de plunjer open is (motordraadboom correct aangesloten) en hij loopt! :D
Da's bij benzinemotoren toch vaak wel anders. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Tja, bij n benzinemotor omvat de kabelboom gewoon veel meer..

Ik kwam dr trouwens achter dat de gaskabel tussen benzine en dieselversies verschillend is.. handig, de verkeerde ingebouwd! Moet ff iets fixen om de boel netjes pas te maken.. ik zie wel een voordeel, de gaskabel die ik nu heb steekt meer kabel uit, dan heb ik meer vrijheid om de kabel van de cruise-control dr aan te knopen.. :)

Ik zal straks alle foto's uploaden :)

Zo eerst eens de garage opruimen, zodat ik morgen de sleutel in kan leveren, en de huur (auw :( ) kan betalen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Spitfire »

Ben wel benieuwd hoe je ax er uit ziet, leuk datje der zo mee bezig bent
Alles of niks

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Image
Image
Hij is weer helemaal nice :) wel een beetje kleurverschil tussen de wel en niet geverfde delen, maar dat komt voornamelijk omdat de niet geverfde delen nodig schoongemaakt en gepolijst moeten worden.. (omdat ze mat-wit met zwarte vegen zijn :P)

Alleen dit is natuurlijk jammer:
Image
Maar daar gaan we volgende week wat aan doen :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Holländer »

Ziet er goed uit! een witte AX heeft toch altijd wel wat, staat 'm gewoon goed!

mooi eindresultaat, alleen de klep nog ff
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Klep, hele auto polijsten, skirtset, GT bumper, spoilertje, witte steelies op t GTI onderstel.. Genoeg te doen optisch, en nog wat onderhoud (d-riem, waterpomp en spanrollen, ja, dat had ik willen doen, maar ik had gewoon geen tijd meer, morgen sleutel inleveren, en €300 huur aftikken, ik ga wel weer verder als ik weer geld heb, want dat was mn laatste spaargeld..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by MNM(tm) »

WAUW!! Wat een schitterend resultaat!

Overigens is het best goed te doen hoor: het distri-setje vervangen terwijl het blok in de auto hangt.
'k Heb het ten slotte al een keer gedaan bij die witte. ;)
Mocht je hulp nodig hebben (en ik in de gelegenheid zijn), wil ik best komen helpen om dat 'klusje' te klaren. :)

(En ps.: 't is maar één spanrol hoor. ;))

Overigens wel een maF gezicht om te zien dat 'ie nu 'ineens' een zonnedak heeft. :P


Ps.2: Zijn de dakstrips nu ook wit of zitten die er nog niet op?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by AlexanderB »

Spanrol en geleiderol dan.. het zijn wel echt 2 rollen, maar 1 is draaibaar om de spanning in te stellen inderdaad..

Hulp is altijd welkom.. Het verrotste is altijd om die waterpomp dr uit te krijgen, maar ik weet hoe t moet (stuk hout en 1kg hamer en gewoon rossen dr op van onder en boven afwisselend tot ie dr uit plopt)..

Ja, mooi heb ik dat overgezet he? Webasto dakje, vrij eenvoudig.. :) Ik ga denk ik wel die rubber strip nog even van de deur af pulken, als ik bedenk hoe ik die dr af krijg zonder de lak mee te nemen (die plakstrip is echt redelijk bizar, hoewel langdurige blootstelling aan warmte en/of terpentine wel enig resultaat lijkt te geven..)

[edit:] dakstrips zitten er nog niet op.. ik zit te twijfelen om ze dr direct op te zetten, of ff te wachten tot de lak is uitgehard, na het polijsten ze dr weer op te zetten..

----------------------------------------------------------

Image
Ik kwam vandaag dit tegen op mn fototoestel.. IK MIS MN GTI :( :cry:
Last edited by AlexanderB on SunSep23, 2012 11:24:25 PM, edited 3 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Spitfire »

Ziet er goed uit, strip eraf halen is inderdaad een ramp om netjes eraf te krijgen.. plakresten etc.
Alles of niks

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D [Hij rijd weer! :)]

Post by Terminal »

Nice!

Ziet er gaaf uit zeg, ben heel benieuwd hoe het eruit ziet met skirts en staal eronder!
AX 11TRE 1988

Post Reply