Michael aka FoxHunter Volcane 1.4 + Audi A3 Sportback

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

:D Thnx!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik vraag me nou nog steeds 1 ding af, is het een 100% 1.4 dus met de 1.4 versie van magnetti minarelli, of is het een 1.4 blok met de 1.1 enjectie spullen erop, aangezien een 1.4 magnetti systeem vrij zeldzaam is, de motersteun is namenlijk van een 1.1 (van een 1.4 is alu)

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Hele goeie. De gene die mij geholpen heeft vertelde bij dat het een KDY blok is. Deze is van een ZX, aangezien er een verdelerloze ontstekking opzit!

Het injectiehuis is van magnetti minarelli. Maar of alles van een 1400 is durf ik je nie te zegen! Naar mijn mening is de versnellingsbak enzo ook van een 1.1.
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

FoxHunter wrote:Hele goeie. De gene die mij geholpen heeft vertelde bij dat het een KDY blok is. Deze is van een ZX, aangezien er een verdelerloze ontstekking opzit!

Het injectiehuis is van magnetti minarelli. Maar of alles van een 1400 is durf ik je nie te zegen! Naar mijn mening is de versnellingsbak enzo ook van een 1.1.


bij de volgende meeting spiek ik wel even onder de moterkap :wink:

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

is goed :lol:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Drake wrote:Ik vraag me nou nog steeds 1 ding af, is het een 100% 1.4 dus met de 1.4 versie van magnetti minarelli, of is het een 1.4 blok met de 1.1 enjectie spullen erop, aangezien een 1.4 magnetti systeem vrij zeldzaam is, de motersteun is namenlijk van een 1.1 (van een 1.4 is alu)

Ik zie de foto's nu pas, heb het druk druk druk gehad op mijn werk :?
Mooie pics, helaas gaat sleutelen met vieze handen en foto's maken niet samen, het zijn gelukkig mooie foto's geworden.

Het is absoluut een 1.4 blok, de distributiekappen zijn duidelijk anders dan die van een 1.1i en er zijn nog een paar kleine kenmerken die duiden dat het een 1.4i is. Een van deze kenmerken is de toerenteller, deze zit ingebouwd in het instrumentenpaneel, dit type krijgt zijn signaal van de ECU. Voor elke ECU en bijbehorende versie hiervan heb je een andere toerenteller, er is steeds maar 1 type dat werkt en ze lijken allemaal op elkaar. De ECU van een 1.1i met verdelerloze ontsteking stuurt geen signaal uit voor het toerental, voor zover ik het weet is er verder geen TT die je op de verdelerloze ontsteking kan aansluiten. Ik bedoel hiermee geen TT die ook nog eens gewoon in het instrumentenpaneel past.

Een 1.4 blok met de 1.1 injectie spullen is niet mogelijk, voor zover ik het weet kun je de software in de ECU niet aanpassen voor een grotere motor, de connectors enzo zijn ook nog eens anders.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dashboard is van een standaard volcane in rock's oude auto, welke dus ook in de mijne zit,en een 1.1 is. de toerenteller zit op de bdp sensor aangesloten bij de versnellingsbak als ik het niet verkeerd heb.

ik heb ook een verdelerloze ontsteking (magnetti/boschs systeem).
Wat ik gehoord heb is dat het een 1.4 onderblok is, met de rest van de 1.1 wat niet zo heel vreemd is sinds het injectiesysteem van een 1.4 ook prima draaid op een 1.1 en andersom, je hebt natuurlijk niet het complete vermogen als met een 1.4 systeem maar theoretisch gezien werkt het (je hebt ook 1.4's met kleine en grote/dubbele carburateurs gehad monopoint is eigenlijk niet meer dan een luxe carb). magnetti systeem heeft een iets groter gasklephuis dan het 1.1 boschs systeem.

Verder de distrubutiekappen zijn anders bij mij hetzelfde als die van de 1.4 GT van mijn broertje, verwar het niet met een oud type 1.1(gietijzerblok) ;) welke idd andere kappen heeft.


Ik weet een heel simpele oplossing :) foto van het inlaatspruitstuk.

Nog makkelijker btw, code van de ecu.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

(stond in het andere topic :D)

Image

das sowieso 100% zeker van een 1.4, alleen injectiehuis/ecu weet ik dan nog niet 100% zeker :P

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Die melkpak is niet van een 1.4 :lol: Zal even de code morgen opzoeken van de ecu en eventueel foto van het spruitstuk maken. Geloof dat die wel van een 1.1 is... Laat het je morgen weten (wel laat op school dus, even geduld ;) )
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Drake wrote:Dashboard is van een standaard volcane in rock's oude auto, welke dus ook in de mijne zit,en een 1.1 is. de toerenteller zit op de bdp sensor aangesloten bij de versnellingsbak als ik het niet verkeerd heb.

De TT zit niet op de BDP aangesloten, kijk maar in het elektrisch schema van de AX/ZX. De BDP sensor word door de ECU gebruikt om het moment van inspuiting en ontsteking te bepalen.

1) Bij een ontsteking via een verdeelkap zit de TT aangesloten via een stekker op de bobine.
2) Bij een volledig elektronisch geregelde verdelerloze ontsteking (bosch of Magnetti) komt het signaal direct vanuit de ECU.

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ah dan heeft mijn broertje (moet toch iemand de schuld geven :lol: ) het fout, die vertelde mij dat de bdp sensor het tt signaal doorgaf bij een verdelerloze onsteking, nette uitleg igg :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

had Aad niet gewoon een complete 1.4i met ontsteking, inlaat en al uit een ZX gehaald en in z'n Volcane gedropt?

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Zoals ik begreep was het onderblok van een BX met de kopt van een 1100. Maar volgens ZX1.4 is dat niet mogelijk. Aangezien er later geen productie meer was van een 1400 motor in een BX. En de ontstekking is anders. Is ZX als ik me niet vergis?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

wat een discussie,........ ik zal eens kijken of de persoon die het blok heeft gemonteerd kan bereiken om het eea duidelijk te krijgen,.......
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

het maakt mijn niet uit :lol: Het rijd prima. Maar het balletje begon te rollen toen ik een nieuwe waterpomp wou hebben. Er waren zo vier verschillende types :o En toen kwamen we erachter dat de code KDY was, en das een ZX je
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

FoxHunter wrote:Zoals ik begreep was het onderblok van een BX met de kopt van een 1100. Maar volgens ZX1.4 is dat niet mogelijk. Aangezien er later geen productie meer was van een 1400 motor in een BX. En de ontstekking is anders. Is ZX als ik me niet vergis?

De 1.4i heeft een grotere boring X slag volgens de technische gegevens, lijkt mij dus onmogelijk om op een 1.4 een 1.1 kop te monteren :?
Het zal ongetwijveld wel passen aangezien de buitenafmetingen gelijk zijn, maar afdichten zal het niet, laat staan werken.

72 x 69 voor de 1.1i en 75 x 77 voor de 1.4i

Dit is het 1.4i KDY blok, zo eentje lag er ook in mijn ZX.
In de BX is uitsluitend dit blok geleverd, vanaf 1994 is de KDX gekomen in de ZX met verdelerloze ontsteking, in dat jaar zijn de laatste BXen geleverd, uitsluitend Breaks met 1.6i en groter.

Nog een kenmerk is de olie pijlstok, bij de KDY zit deze links en zit niet vast aan de kop, bij de KDX zit deze rechts en zit vast aan de kop.

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zou dus betekenen dat er een KDX in Joris z'n AX ligt?

als i kme niet vergis zat die rechts ?n vast aan de kop.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

kakanox wrote:zou dus betekenen dat er een KDX in Joris z'n AX ligt?

als i kme niet vergis zat die rechts ?n vast aan de kop.

Wie is Joris :?:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Goeie! 8)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Present!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Post Reply