Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by jb »

deze namidag heb ik de k-way kunnen bewonderen , en wat een pracht exemplaar :love7:
kraaknet , en heel goed verzorgd , was onder de indruk van de conditie en hoe die reed , echt top
zorg er goed voor laurent :wink:

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by Laurent92 »

jb wrote:deze namidag heb ik de k-way kunnen bewonderen , en wat een pracht exemplaar :love7:
kraaknet , en heel goed verzorgd , was onder de indruk van de conditie en hoe die reed , echt top
zorg er goed voor laurent :wink:
Dankje! :) Was ook erg onder de indruk van de Sport, wat een auto :D Ook de GT is echt super om mee te rijden! :)
Image
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by Laurent92 »

Zo, vrijdag nog eens langs geweest bij de verdeler om de remolie te verversen:
Image
Verder bleek alles in orde te zijn.

En daar is de GT:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Staats sinds deze namiddag in onze hangar. Ze heeft nu 106000km op de teller, ook carpass en papieren zijn aanwezig.

Op sommige plaatsen roest, zoals achter linker koplamp:
Image
...
Image

Ik heb nog veel nagedacht over de wielkasten van de K-Way en heb besloten om ze zo te laten. Om wat plaats te maken voor bredere velgen heb ik ze alvast iets naar buiten geklopt, waardoor de verf aan de boorden natuurlijk is beginnen losbarsten. Dat moet ik nog zo snel mogelijk behandelen tegen roest.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update p.6

Post by Laurent92 »

Zo, heb vorige maandag mijn rijexamen afgelegd met de AX, en geslaagd! :D
Dan meteen na het werk bij het stadhuis langsgeweest om mijn rijbewijs aan te vragen, het zou een week duren omdat de nieuwe rijbewijzen nu in de vorm van een identiteitskaart worden gemaakt, zonder chip. Dus zou die normaalgezien morgen klaar zijn.

De achterste wielkasten van de K-Way zouden niet te herstellen zijn zonder de K-Way strepen eraf te halen, dus in dat geval dan toch liever die skirtset monteren denk ik dan. Heb gisteren de skirts van de GT al proper, of toch zo goed mogelijk kunnen demonteren:
Image
Verder ook nog roest ontdekt, is hier volgens mij al eens hersteld geweest:
Image
Met de verbreders wordt de bestickering wel iets onderbroken, maar toch veel liever dat dan ze weg te halen:
Image
Maar voor ik de zaag er in zet vraag ik me nog af hoe ik die verbreders eigenlijk ga monteren? Ik had al gedacht aan plakken met silicone voor autoruiten of zoiets?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update p.6

Post by AlexanderB »

Laurent92 wrote:Ik had al gedacht aan plakken met silicone voor autoruiten of zoiets?
Dat zou prima moeten werken. Ik heb zelf witte polyurethaan kit ervoor gekocht, maar nog niet gebruikt. (heb hetzelfde spul wel gebruikt om de lasnaden af te dichten, omdat siliconenkit niet overschilderbaar is en PU wel.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Browny »

Mag dat in België wel zonder tuningsrapport oid?

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Laurent92 »

Browny wrote:Mag dat in België wel zonder tuningsrapport oid?
Tuningsrapport? Dat is het eerste wat ik er van hoor.
AlexanderB wrote:
Laurent92 wrote:Ik had al gedacht aan plakken met silicone voor autoruiten of zoiets?
Dat zou prima moeten werken. Ik heb zelf witte polyurethaan kit ervoor gekocht, maar nog niet gebruikt. (heb hetzelfde spul wel gebruikt om de lasnaden af te dichten, omdat siliconenkit niet overschilderbaar is en PU wel.)
Dan ga ik mij eens zo'n silicone aanschaffen, is het mogelijk om de volledige skirtset te plakken met sterke silicone, zonder dat die los komt bij 120-145km/u? Kwestie van geen of toch zo weinig mogelijk gaten te boren enzo :wink:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by AlexanderB »

Ze werden vanuit de dealer soms ook met siliconen geplakt, als iemand toch een skirtset op zn 1.0/1.1 wilde hebben en niet een volcane uitgekozen had.. en er zijn meerdere auto's op het forum die heb zo hebben.. lang verhaal kort: siliconen werkt gewoon, geen probleem. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Laurent92 »

AlexanderB wrote:Ze werden vanuit de dealer soms ook met siliconen geplakt, als iemand toch een skirtset op zn 1.0/1.1 wilde hebben en niet een volcane uitgekozen had.. en er zijn meerdere auto's op het forum die heb zo hebben.. lang verhaal kort: siliconen werkt gewoon, geen probleem. :)
Klinkt super, dan wordt het dus siliconen :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by q01z »

let wel op, gebruik zuurvrije lijm!
maar dat lijkt me vanzelfsperkend...


sileconen weet ik trouwens niet of je die moet hebben, ik zou montage lijm/kit gebruiken..
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Johannus »

Ik heb geloof ik ook gewoon kit voor ruiten te monteren gebruikt. Werkt prima, zitten er al een paar jaar op :)
Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Browny »

Laurent92 wrote:
Browny wrote:Mag dat in België wel zonder tuningsrapport oid?
Tuningsrapport? Dat is het eerste wat ik er van hoor.
Vraag voordat je gaat slijpen anders even na bij Fenwick of Speederd, die hebben er voldoende ervaring mee. Ik weet er erg weinig van, maar zelf een afwijkende bandenmaat mag niet zomaar.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Laurent92 »

Zo, dat wist ik niet. Ik weet wel dat je hier niet zomaar je auto mag verlagen of een rolkooi installeren etc ...

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 rijbewijs behaalt!

Post by Laurent92 »

De laatste weken druk bezig geweest met de AX, de skirtset zit er bijna helemaal op enkel nog de sierlijsten aan de deuren :)
En uiterraard zijn de rondgezaagde wielkasten behandeld met 2 laagjes roestomvormer, anti-steenslagverf en primer/lak. Daarna de skirts erop geplakt met ruitenkit en montage/lijmkit :)
Foto's volgen als de set er volledig op zit.

Momenteel ben ik ook nog bezig met de stalen velgen van de GT. Die zijn sinds vorige week voorzien met 4 nieuwe 175 bandjes.
De velgen heb ik ondertussen al opgeschuurd met zo'n staalborstels voor op de boormachine. En die worden dan, uiterraard, wit.
Toen ik gisteren in de lokale doe-het-zelf zaak op zoek was naar een goeie primer kwam ik deze tegen:
Image
Een hobby verfpistool, voor die paar keer dat ik die nodig zal hebben ... dan heb ik natuurlijk nog verf nodig om te spuiten, en hebben ze mij deze primer en syntetische verdunner meegegeven:
Image
Dat zou het dus moeten doen. Weet enkel nog niet de juiste verhouding verf/verdunner, staat nergens vermeld.

En vandaag heb ik al 1 van de velgen voorzien van een randje overschilderbare silicone:
Image

Ook moet ik met de AX naar de keuring, er zitten momenteel terug witte lampjes in en heb ze vrijdag laten regelen bij de verdeler, ook de co eens laten meten en die was goed. Waar ik mij wel zorgen om maak zijn de handrem (die pakt niet altijd even goed), de tikkende aandrijfassen en een gat in de einddemper. In de garage vertelden ze me dat ze je daar niet meteen voor afkeuren, voor een kapotte einddemper. Heb dat vandaag ook eens gechekt en ie blaast lucht in de buurt van de flens. Dus wie weet zit de einddemper gewoon niet meer goed aangesloten met de middenpijp ... maar zou het echt eens van heel dichtbij moeten kunnen bekijken.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by Laurent92 »

Vandaag naar de keuring geweest, en een rode kaart ... enkel afgekeurd voor de achterste remmen, iets te veel verschil.
De uitlaat hebben ze als opmerking beschouwd, dus net niet afgekeurd. Morgenavond gaat de AX naar de garage om de remmen te reparreren. Dat zou met de werkuren rond de €350 kosten.

En daarnet nog de dashboardlampjes vervangen :)
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by citrofenwick »

lekker bezig :) achterremmen voor de keuring valt nog goed mee! Niet getwijfeld om zelf aan de slag te gaan? Tkan zo een stuk goedkoper. Volgens mij heb je dr de handigheid wel voor :)
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by Laurent92 »

citrofenwick wrote:lekker bezig :) achterremmen voor de keuring valt nog goed mee! Niet getwijfeld om zelf aan de slag te gaan? Tkan zo een stuk goedkoper. Volgens mij heb je dr de handigheid wel voor :)
Zelf herstellen zou inderdaad bijna de helft goedkoper zijn, alleen heb ik geen ervaring met trommelremmen. Ook heb ik enkel tijdens het weekend tijd om er aan te werken. Daarom maar bij de verdeler langsgeweest :wink:
Vandaag ook reeds online een afspraak gemaakt voor de herkeuring, donderdag.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by Laurent »

Trommelremmen had ik ook geen ervaring mee, tot ik een week of 5 geleden moest omdat de voering los was geschoten. Dodelijke eenvoudig, mits je het zooitje los krijgt, om de remschoenen te vervangen.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by Laurent92 »

De remmen zijn weer in orde, was wel duur maar ze remt duidelijk veel beter dan voordien.
Vandaag ook naar de keuring geweest en de remtest was goed, een groene kaart dus :)
Laurent wrote:Trommelremmen had ik ook geen ervaring mee, tot ik een week of 5 geleden moest omdat de voering los was geschoten. Dodelijke eenvoudig, mits je het zooitje los krijgt, om de remschoenen te vervangen.
Ik heb hier al ergens gelezen dat er iets heel moeilijk los te krijgen is als je die wil vervangen. Mocht het nog eens nodig zijn probeer ik het de volgende keer zelf, de totale prijs bij de verdeler was €387 en een beetje, niet goedkoop dus maar duidelijk wel goed gedaan.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.6

Post by AlexanderB »

Trommelremmen losmaken is juist verbazingwekkend eenvoudig in 99/100 gevallen, alleen bij die ene die op zo'n manier is afgebroken dat t klem zit en niet los wil, of waarbij ze dingen hebben lopen vastlassen aan de binnenkant :!: wil het nog wel eens tegevallen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply