IceByte aka Eelco (Citroen C5 Break 2.2 HDI Exclusive 2006)
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Hebben jullie geen frituur?
Anders zou het zonnebloemolie- experiment wel eens een goudmijn kunnnen worden, namelijk:
1. gebruikte olie wordt gerecycleerd door te gebruiken als brandstof - geen kosten voor afvoer
2. er worden extra klanten gelokt naar de frituur als je maar blijft rondrijden in centrum
3. je rijdt goedkoper met je diesel
4. mogelijke extra reclame frituur: hier wordt elke dag de olie ververst!
Anders zou het zonnebloemolie- experiment wel eens een goudmijn kunnnen worden, namelijk:
1. gebruikte olie wordt gerecycleerd door te gebruiken als brandstof - geen kosten voor afvoer
2. er worden extra klanten gelokt naar de frituur als je maar blijft rondrijden in centrum
3. je rijdt goedkoper met je diesel
4. mogelijke extra reclame frituur: hier wordt elke dag de olie ververst!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
freewheeler wrote:Hebben jullie geen frituur?
Anders zou het zonnebloemolie- experiment wel eens een goudmijn kunnnen worden, namelijk:
1. gebruikte olie wordt gerecycleerd door te gebruiken als brandstof - geen kosten voor afvoer
2. er worden extra klanten gelokt naar de frituur als je maar blijft rondrijden in centrum
3. je rijdt goedkoper met je diesel
4. mogelijke extra reclame frituur: hier wordt elke dag de olie ververst!
probleem is dat je dr niet van opaan kan wat voor olie het is, en wat dr allemaal ingedonderd is, je kan dr donder op zeggen dat dr het nodige aan zout e.d in beland, en dat wil je volgens mij niet in de tank hebben, bovendien moet je het nog filteren ook.
Heb voorlopig ook weer ff wat anders om te doen, vond de laatste dagen de auto al zo vochting vanbinnen, achterruit beslaat, en ruit rechtsachter ook. Ik rook heel af en toe volgens mij koelvloeistof, en nu heb ik vanavond ns ff gekeken met een zaklamp, en ja hoor, onder mn kachel komt dus koelvloeistof uit, dus ik kan de kachelradiator gaan vervangen
Volgens mij is dat bij dat Type2 dashboard helemaal geen leuk klusje ?
zou je fotos/howto willen maken? ik moet binnenkort bij een type1 ook aan de slag en heb geen idee hoe te beginnen..
[die gast rijd nu zonder kachel.. KOUDDDDDDDD]
maar succes en sterkte..
en frituurvet lijkt mij idd ook niet slim.. heb genoeg horeca ervaring om te wten dat dat niet goed voor je motor is
zou je fotos/howto willen maken? ik moet binnenkort bij een type1 ook aan de slag en heb geen idee hoe te beginnen..
[die gast rijd nu zonder kachel.. KOUDDDDDDDD]
maar succes en sterkte..
en frituurvet lijkt mij idd ook niet slim.. heb genoeg horeca ervaring om te wten dat dat niet goed voor je motor is
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
q01z wrote:Volgens mij is dat bij dat Type2 dashboard helemaal geen leuk klusje ?
zou je fotos/howto willen maken? ik moet binnenkort bij een type1 ook aan de slag en heb geen idee hoe te beginnen..
[die gast rijd nu zonder kachel.. KOUDDDDDDDD]
maar succes en sterkte..
en frituurvet lijkt mij idd ook niet slim.. heb genoeg horeca ervaring om te wten dat dat niet goed voor je motor is
Ik heb ook nog geen flauw benul hoe het moet, eerst maar ns een type2 op de sloop vinden, weet niet of type1 ook past, maar ik wel hoe dan ook een beetje recent exemplaar, zodat ik niet over een korte tijd weer zit.
Op de sloop kan ik dan lekker makkelijk kijken hoe het uit elkaar moet, woensdag ns kijken bij een sloper in de buurt
btw, tis nu nog niet koud, vriend van mn zusje heeft in een oude 323 gereden toen het zwaar vroor, ook zonder kachel, die moest met handschoenen en een muts aan enzo rijden
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Zo, kacheltje ligt er uit, morgen komt een gloedjenieuwe binnen als het goed is, ben voor een nieuwe gegaan, omdat ik dan een model kon nemen met afneembare pijpjes, dat scheelt een hele bak werk, anders moet het halve dashboard dr uit.
Ik heb gewoon de slangen afgeknepen met een stel lijmklemmen, slangen losgemaakt en je verliest bijna geen koelvloeistof. Nadeel is wel dat ik het hele luchtinlaatgebeuren van mn AX dr af heb moeten halen om bij de slangen te komen. Als je gaat zagen, is het wel zo verstandig als je eerst ff de kachel een beetje leegblaast, tuinslang op de bovenste aansluiting en blazen maar (niet te hard, anders zitten je cylinders vol met koelvloeistof)
Ik heb gewoon de slangen afgeknepen met een stel lijmklemmen, slangen losgemaakt en je verliest bijna geen koelvloeistof. Nadeel is wel dat ik het hele luchtinlaatgebeuren van mn AX dr af heb moeten halen om bij de slangen te komen. Als je gaat zagen, is het wel zo verstandig als je eerst ff de kachel een beetje leegblaast, tuinslang op de bovenste aansluiting en blazen maar (niet te hard, anders zitten je cylinders vol met koelvloeistof)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
IceByte wrote:Zo, kacheltje ligt er uit, morgen komt een gloedjenieuwe binnen als het goed is, ben voor een nieuwe gegaan, omdat ik dan een model kon nemen met afneembare pijpjes, dat scheelt een hele bak werk, anders moet het halve dashboard dr uit.
Ik heb gewoon de slangen afgeknepen met een stel lijmklemmen, slangen losgemaakt en je verliest bijna geen koelvloeistof. Nadeel is wel dat ik het hele luchtinlaatgebeuren van mn AX dr af heb moeten halen om bij de slangen te komen. Als je gaat zagen, is het wel zo verstandig als je eerst ff de kachel een beetje leegblaast, tuinslang op de bovenste aansluiting en blazen maar (niet te hard, anders zitten je cylinders vol met koelvloeistof)
Pfff good old type 1. Dat was bij mij een klusje van een half uurtje! (inclusief ritje naar garage voor rubber ringetjes)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:IceByte wrote:Zo, kacheltje ligt er uit, morgen komt een gloedjenieuwe binnen als het goed is, ben voor een nieuwe gegaan, omdat ik dan een model kon nemen met afneembare pijpjes, dat scheelt een hele bak werk, anders moet het halve dashboard dr uit.
Ik heb gewoon de slangen afgeknepen met een stel lijmklemmen, slangen losgemaakt en je verliest bijna geen koelvloeistof. Nadeel is wel dat ik het hele luchtinlaatgebeuren van mn AX dr af heb moeten halen om bij de slangen te komen. Als je gaat zagen, is het wel zo verstandig als je eerst ff de kachel een beetje leegblaast, tuinslang op de bovenste aansluiting en blazen maar (niet te hard, anders zitten je cylinders vol met koelvloeistof)
Pfff good old type 1. Dat was bij mij een klusje van een half uurtje! (inclusief ritje naar garage voor rubber ringetjes)
doe mij toch maar het type2, vind ik qua looks aantrekkelijker, met name het interieur
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Zo, ook mn regensensor is binnen, weet al wel dat het niet zomaar gaat passen in een type2, aansluiting is hetzelfde als van een type1, of van een BX, of peugeot 106 205, etc etc. Handleiding zat er bij de mijne niet bij, heb ik achteraan gemaild, komt per post deze kant uit, en dan maar ns gaan knutselen om een verloop te maken.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Zo, vandaag ns een beetje tijd gehad om met de regensensor te gaan stoeien nadat ik vorige week een aantal dingen had nagemeten.
Vandaag een converter gemaakt om die sensor aan te kunnen sluiten in de auto, want het ging namelijk niet in 1x passen.
De originele kabels kon ik natuurlijk niet bij komen, en deze manier is nog mooier ook, ik hoef niks aan de originele kabelboom te verknippen, het neemt alleen wat meer ruimte in in de zekeringenkast.
Ik heb alles aangesloten bij wijze van proef, en het werkt naar behoren, nu kan ik gaan beginnen met het afwerken van het geheel, tis namelijk nogal een spaghetti op het moment
Vandaag een converter gemaakt om die sensor aan te kunnen sluiten in de auto, want het ging namelijk niet in 1x passen.
De originele kabels kon ik natuurlijk niet bij komen, en deze manier is nog mooier ook, ik hoef niks aan de originele kabelboom te verknippen, het neemt alleen wat meer ruimte in in de zekeringenkast.
Ik heb alles aangesloten bij wijze van proef, en het werkt naar behoren, nu kan ik gaan beginnen met het afwerken van het geheel, tis namelijk nogal een spaghetti op het moment
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Net even met de AX naar de garage geweest, vanwege verliezen van koelvloeistof, en het eruit gooien van de koelvloeistof bij koude motor na het bijvullen.
De diagnose is het volgende, het is ofwel de kop, of weer de koppakking, maar die ligt er net 20.000km in oid.
Hij staat mooi kleine belletjes te blazen in het koelsysteem, iets dat ie gisteren wel even deed, maar daar hield ie toen mee op, nu bleef ie echter doorblazen, afhankelijk van het toerental kreeg ik meer belletjes.
Ook kon ik testen na een stuk rijden om te kijken wat er gebeurt als de dop eraf gehaald wordt, er mag wel wat druk op zitten, maar het koelwater mag dr niet uitkomen, iets wat dus wel gebeurde nadat ik teruggereden was naar huis
Kortom, dat gaat weer een bak geld kosten, ik heb em namelijk wel bijna dagelijks nodig voor het werk
Heb gelukkig nog een kop liggen, weet echter niet fo die nog 100% in orde is, vermoedelijk wel, aangezien die kop er af is gekomen tijdens de vorige wissel, de vorige eigenaar had de koppakking wel vervangen, maar de hele bende er gewoon weer opgekwakt zonder vlakken, nieuwe bouten etc etc, en hij lekte toen weer als een gek.
De diagnose is het volgende, het is ofwel de kop, of weer de koppakking, maar die ligt er net 20.000km in oid.
Hij staat mooi kleine belletjes te blazen in het koelsysteem, iets dat ie gisteren wel even deed, maar daar hield ie toen mee op, nu bleef ie echter doorblazen, afhankelijk van het toerental kreeg ik meer belletjes.
Ook kon ik testen na een stuk rijden om te kijken wat er gebeurt als de dop eraf gehaald wordt, er mag wel wat druk op zitten, maar het koelwater mag dr niet uitkomen, iets wat dus wel gebeurde nadat ik teruggereden was naar huis
Kortom, dat gaat weer een bak geld kosten, ik heb em namelijk wel bijna dagelijks nodig voor het werk
Heb gelukkig nog een kop liggen, weet echter niet fo die nog 100% in orde is, vermoedelijk wel, aangezien die kop er af is gekomen tijdens de vorige wissel, de vorige eigenaar had de koppakking wel vervangen, maar de hele bende er gewoon weer opgekwakt zonder vlakken, nieuwe bouten etc etc, en hij lekte toen weer als een gek.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ok, heb ff zitten rotzooien met mn 2e tellerwerk, en heb de tempmeter in ieder geval passend gekregen in het tellerhuis, met wat aanpassingen aan zowel het huis als de meter.
Metertje komt uit een ZX, sloper was dr niet al te blij mee dat ik dat metertje dr alleen uitsloopte, maar tis nu ook niet zo dat het een hoogst zeldzaam metertje is
Anyway, hier is het resultaat van mijn gepruts:
Achterop komt je redelijk goed uit, al is het enigzins kl*te om de draden achterop aan te sluiten, 2 van de 3 pinnen komen perfect uit, de 3e misschien ook, al moet ik dat nameten, kom namelijk precies achter een diode uit die aan de zijkant zit, geen benul of dat toevallig de + is en of de pin dr achter ook de + is, anders is het perfect.
Metertje komt uit een ZX, sloper was dr niet al te blij mee dat ik dat metertje dr alleen uitsloopte, maar tis nu ook niet zo dat het een hoogst zeldzaam metertje is
Anyway, hier is het resultaat van mijn gepruts:
Achterop komt je redelijk goed uit, al is het enigzins kl*te om de draden achterop aan te sluiten, 2 van de 3 pinnen komen perfect uit, de 3e misschien ook, al moet ik dat nameten, kom namelijk precies achter een diode uit die aan de zijkant zit, geen benul of dat toevallig de + is en of de pin dr achter ook de + is, anders is het perfect.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
De kop is nog niks van bekend, zit dr voorlopig nog op, wordt waarschijnlijk aankomend weekend naar gekeken.
Radiateur is hier niet de oorzaak van dat weet ik wel zeker, daar blaast ie geen belletjes van in de radiateur, of op de koppakking, kan dr hooguit wat koelvloeistof door verliezen meer niet.
Radiateur is hier niet de oorzaak van dat weet ik wel zeker, daar blaast ie geen belletjes van in de radiateur, of op de koppakking, kan dr hooguit wat koelvloeistof door verliezen meer niet.
Ik dacht aan aan een slechte radiateur omdat deze wel eens verstopt kan zijn. Hetzelfde probleem deed zich voor bij de 106GTi van een maatje van me. We konden nergens een lek in het koelsysteem vinden en elke x liep de temp te hoog op. Ook in de winter. We hebben toen de radiateur vervangen voor een nieuwe en probleem opgelost.
AX 1.5D powered by Citroën
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Temperatuur loopt niet op, tenminste niet zo hoog dat ik kan zien met et lampje, ding bouwt gewoon druk op in het koelsysteem, exact dezelfde symptomen als de vorige keer, veel druk in het koelsysteem waardoor ie dr koelvloeistof uit gooit, bovendien blaast ie dr nu nog belletjes bij ook.
Hoe dan ook, het complete koelsysteem wordt dan ook gelijk vervangen, heb hier nog een compleet koelsysteem liggen met een nagenoeg nieuwe radiateur, met een apart vultankje en geen vulopening in de radiateur
Hoe dan ook, het complete koelsysteem wordt dan ook gelijk vervangen, heb hier nog een compleet koelsysteem liggen met een nagenoeg nieuwe radiateur, met een apart vultankje en geen vulopening in de radiateur
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Eindelijk bekend wanneer de kop en het koelsysteem onder handen genomen gaan worden, woensdag gaat ie uit elkaar, wordt hoog tijd, heb em over een aantal weken weer nodig, en dan moet ie wel goed zijn
Zal dan gelijk ns kijken of ik een andere temperatuursensor dr bij in kan bouwen, zodat ik het dashboard ook kan vervangen voor degene met het metertje
Zal dan gelijk ns kijken of ik een andere temperatuursensor dr bij in kan bouwen, zodat ik het dashboard ook kan vervangen voor degene met het metertje