Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

'k Weet welke je bedoelt. Maar dat geintje (van recht in de camera kijken) deed 'ie vaker:

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

blijven te vette beesten, er liep laatst iemand in de stad hier met 2 witte aan lijntjes :)

gecondoleerd.. :(
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Sterkte Marco! :(

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Aah... sterkte Man.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Image
Image
Image

wit, witter.... witst?

:P :twisted: :lol:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

ziet er netjes uit! 8)

wel echt té briljant dat die velgen gewoon noóg witter zijn als dat je lak al is :lol::lol:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zoooo...
Vandaag weer eens lekker bezig geweest aan 't dieseltje. :)

De laatste tijd trilde het stuur nogal tijdens remmen en dat was ik een beetje zat, dus de hoogste tijd om de remmerij eens flink onder handen te nemen.
Nu zitten er weer fijn nieuwe schijfjes (nu weer beide 247mm, ipv. links 247mm en rechts 238mm! :shock:) en 2 setjes nieuwe remblokjes. :)

Wat de remschijven betreft: het ding had bij de laatste APK NOOIT goedgekeurd mogen worden!!!
Heb zelf de dikte van beide schijven eens gemeten:
links (de 247) was 8,4mm (0,6mm onder 't minimum!) en
rechts (de 238 :?) was zelfs nog maar 6,5mm!! (2,5mm onder minimum! :shock:)

Ben er ook achter gekomen waardoor de rechter remklauw een paar weken gelegen is blijven hangen (sjeezzzz, wat een misselijkmakende stank!!): de zuiger was door 1-of-ander onverlaat echt gruwelijk mishandeld! Over de wand van de zuiger (wat normaal IN de cylinder zit) echt een enorme hoeveelheid krassen, alsof ze de zuiger met een grote tang hebben proberen te draaien / wrikken).
Binnenkort dus maar de hele remklauw vervangen. :roll:

M'goe, beide remtangen heb ik flink schoon geschrobt voordat 't nieuwe spul erin ging en 't resultaat is aanmerkelijk: 't remt nu allemaal veel vloeiender, remdruk is veel beter doseerbaar en 't remt steviger. :)
èn geen trillend stuur meer tijdens remmen. :)

Daarnaast constateerde Kevin vrijdagmiddag nog dat m'n radiateur lek was, dus die heb ik vanmiddag ook maar meteen vervangen.
Alle koelvloeistof opgevangen in een schone tijl: vloeistof was nog heel mooi zuiver. Geen rare verkleuring of smurrie erin dus da's weer een goed teken dat 't blok verder nog lekker schoon is. :)
'k heb dan ook die koelvloeistof weer gewoon in 't systeem terug gegoten.
Moest nog wel zo'n litertje nieuwe koelvloeistof bij, want 't ding had al zo veel verdampt dat 't waarschuwingslichtje soms al eens deed oplichten. :oops:

Voor redelijk binnenkort staat onderhoud aan 't brandstofleidingenwerk op 't programma.
'k Word dat rare gedoe met inhouden, stotteren en spontaan onverwacht meer vermogen geven een beetje beu.
Brandstoffilter ligt al klaar, evenals een nieuwer balgpompje.
Maar voordat ik daar aan ga beginnen, ga ik eerst 't hele brandstofleidingwerk maar eens grondig inspecteren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik zeg: Lekker bezig Marco ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

nu weer beide 247mm, ipv. links 247mm en rechts 238mm!
WAT :shock: :shock: welke idioot heeft dat ooit gedaan zeg, volkomen van Lotje getikt, gelukkig is het nu weer in orde, goed bezig Marco (y)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Citrosan wrote:
nu weer beide 247mm, ipv. links 247mm en rechts 238mm!
WAT :shock: :shock: welke idioot heeft dat ooit gedaan zeg, volkomen van Lotje getikt...
Mjah, my exact thoughts!

Ik had destijds al sterke twijfels over de diameter van die schijf, omdat de remblokjes uitstaken voorbij de rand van de schijf.
Vanwege de manier waarop de auto stond geparkeerd toen ik e.e.a. wilde nameten, heb ik (alleen) de linker schijf nagemeten: 247mm.
Onterecht heb ik toen aangenomen dat de rechter schijf dat dan ook wel zou zijn en dat het uitsteken van de blokken (wat links NIET het geval was!) aan de blokken moest liggen, daar die destijds door de monteur bij de garage waar de auto voor APK stond, waren vervangen.

Anderszijds kan ik het plaatsen van de 238mm schijf op 't dieseltje wel verklaren: remschijf.nl geeft namelijk voor de 1.5 diesel wel degelijk 238x8mm op! (hbase zegt trouwens wèl correct dat 't 247x10mm moet zijn!)

Maar desondanks is het toch de (ongeschreven) regel dat als remblokken danwel remschijven vervangen moeten worden, dat dan ALTIJD BEIDE remblokken-sets / schijven vervangen moeten worden?

Naja, de fout is gecorrigeerd en het remmen voelt nu gewoon een stuk zekerder aan. :)
(En nee, hierdoor wordt ik echt niet overmoedig of ga ik dichter op m'n voorganger rijden. Afstand tot je voorganger kun je NOOIT genoeg hebben!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

goed bezig hoor, je pakt het grondig aan :wink:

ongelofelijk, 2 maten remschijven.. hoe krijgen ze het voor elkaar :roll:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Twee weken geleden woensdagmiddag op weg naar huis begon m'n Volcane te mopperen. Iets met een rood lichtje in 't dash. Ik zag op weg van m'n werk naar huis in m'n ooghoek even oplichten, echter te kort om te kunnen zien welke 't was. Nou was dat net aan 't eind van de straat toen ik net bij de zaak vandaan reed. Nu weet ik dat 'n rood lichtje eigenlijk reden tot paniek is (of eigenlijk zelfs "STOPPEN LUL!" betekent), maar 'k wilde wel eerst weten waarvóór ik dan zou moeten stoppen. Afijn, ikke eigenwijs en lekker de 49km naar huis gereden. En je raad 't al: verder de hele reis GEEN LICHTJE! :evil:
Donderdagmorgen weer gewoon met goede moed de Volcane gepakt om naar m'n werk te gaan.
(W'rom de Volcane als de diesel veel goedkoper rijden is? ff geduld, eerst dit verhaal ff afmaken...)
Afijn, Volcane gestart (wat ook al niet van harte ging, maar dat komt doordat de accu al een paar weken op sterven na deaud is: controlevenstertje op de accu is al maaaaanden niet groen meer. :P) en weer op weg naar Barendrecht.
Vlak voor de grote rotonde bij M'neerse: rood lichtje. En deze keer lang genoeg om te kunnen zien dat 't waarschuwing oliepeil te laag was.
Dus de rotonde vol rond en weer terug naar huis en toch 't dieseltje maar gepakt.

Gelukkig was ik donderdag lekker vroeg klaar met werk en kon ik nog net ff bij de AGO langs voor 'n 5 liter fles motorolie (en 'n olie-filter en 2x 1 liter versn.bak olie).
Vrijdagaaf de Volcane bij 'n maatje voor de deur gezet (hulp was wel handig...) en maar eens aan de slag gegaan.
Eerst de oude olie maar eens aftappen...
Opvangbak onder 't carter... Doppie los draaien...
Komt er net een dun straaltje donkerbruine... euh... zooi? uit lopen.
En er zat teflon-tape om de schroefdraad van de carterdop! :shock:
(En aan 't koperen ringetje was ook duidelijk te zien dat die de laatste keer ook niet vernieuwd was!)
Afijn, komt er hooguit 'n halve liter motor... euh... zooi uit lopen. :oops:
Redelijk terecht dus dat de Volcane begon te mekkeren over "dorst".
Naja, oliefilter ook maar meteen vervangen.
Nou, 'kweenie waar ze die mee hadden vastgedraaid, maar absoluut niet - volgens voorschriften- handvast!
Lange schroevendraaier doorheen geslagen en vervolgens bijna een kwartier bezig geweest dat kreng los te krijgen! :evil:
En dan moet je weten dat dat maatje ex-militair is en nog dagelijks traint!
(Lees: bovenarmen waar de mijne 4x in kunnen!)
Uiteindelijk 't onding toch los gekregen en de nieuwe er deze keer wèl volgens voorschriften terug op gedraaid (pakking dun insmeren met nieuwe motorolie en dan HANDVAST terugdraaien).

Carterdop met nieuw koperen ringetje teruggedraaid en 't blok opnieuw gevuld met versche olie.
Kan goed merken dat de boel nu weer goed gesmeerd loopt. :)
(Moet alleen nog steeds een andere accu regelen... :oops:)

Binnenkort is de versnellingsbak aan de beurt.


Terugkomend op de vraag: w'rom pak je de Volcane als 't dieseltje goedkoper rijdt? Nou, daar had ik diezelfde week maandag dus weer ruzie mee: remklauw rechtsvoor bleef weer klemmen, met soms lichte verhittingsgeur tot gevolg. Nou had ik nog een remklauw in m'n schuurtje liggen en revisiemateriaal had ik ook nog, dus heb de vervangende klauw eerst helemaal schoongemaakt en gereviseerd en die heb ik er dinsdagaaf onder gezet. Probleem: remslang zit nu te veel getordeerd, omdat die kl*te-wartel aan de remleiding weer eens niet los wou (en nu dus óók doorgedraaid is :evil:) en de draad van de remslang-aansluiting in de remklauw op een ander punt begon. (Jah, ik heb dus eerst de oude remklauw los gemaakt van de veerpoot, en daarna pas de remleiding los gemaakt door de remklauw te draaien. Vastmaken remslang op vervangende remklauw dus ook door remslang stil te houden en de remklauw erop te draaien.)
Nu zit de boel dus wel weer vast en 'ie remt ook weer prima (evenals dat 'ie nu ook weer netjes vrij komt!), maar vanwege die torsie is de remslang wilde ik er toch maar niet te veel mee rijden. Vandaar dus dat ik uitweek naar de Volcane, totdat ik voor 't dieseltje een andere remleiding had geregeld.

En dat heb ik vandaag gedaan: op de sloop een remleiding rechts-voor gehaald voor 't dieseltje, een remleiding links-voor voor de Volcane (puur uit voorzorg, omdat daar nog een ander onderstel onder moet en ongetwijfeld ook dát kl*te-warteltje wel weer door zal draaien!) en twee voorgloei-relais voor 't dieseltje.
Ach, twee remleidingen en twee relais voor drie tientjes. Stuk gaan zullen die relais vast niet, maar voor €7,50 p.st. wil ik er liever 1 (in dit geval dan 2) op voorraad hebben, voor het zeldzame geval die van m'n dieseltje het wèl begeeft. Trouwens, die dingen kosten nieuw door de TACHTIG EURO! :shock:

En verder: vandaag met de Volcane bij Autoschadeteam Goeree-Overflakkee (voorheen: Karels Autoschade) in Nieuwe Tonge geweest. Was een actie vanwege her-opening: gratisch herstel sterretje in ruit en gratisch herstel "parkeerdeukje" (zonder spuiten).
Nou zat er dus een vrij diepe vouw-achtige deuk in 't rechter portier van de Volcane, precies dwars over de lengte-vouw in 't portier.
Nou, het is absoluut geweldig werk wat ze geleverd hebben!!!
Van heel die deuk is dus 100% NIETS meer te zien (afgezien van de krasjes in de lak, maar de vervorming van het plaatwerk is dus gewoon 100% WEG!).
Nu zitten er nog wel meer lichte deukjes in de Volcane, maar die komen tzt. nog wel aa nde beurt. De deuk die nu opgelost is, was me vanaf dag 1 dat ik de Volcane heb al een doorn in 't oog.
Ben weer helemaal blij nu. :D

Hmmm... ik praat te veel... :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

aardig wat werk verzet dus.... lekker hobby-en en daar over praten :lol:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Goed bezig geweest dus. Ik zou alleen een paar nieuwe remleidingen laten maken. Heb hele slechte ervaringen met remleidingen die onder een sloper vandaan komen. Degene die ze er bij mij op had gezet (voor ik de auto kocht) vond de leidingen die van de sloper kwamen er nog erg goed uitzien. Binnen 1.5 jaar kon ik ze vervangen en ze waren erg ver heen. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik was voor de leiding naar links voor en links achter bij elkaar een euro of 18 kwijt. Ik moet enkel nog de leiding naar rechts voor vervangen. Die komen onder dezelfde sloper vandaan en ziet er ook niet echt fris meer uit.
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, op zich heb je wel gelijk hoor.
Maar ik ben zo'n eigenwijs die persé stalen leidingen wil. :oops:
En aangezien mijn ervaring met het bestellen van originele leidingen bij Citroën zelf nou ook niet zo best was. (partnummer klopte wel voor het bouwjaar / model van de Volcane, maar er zaten dus bochten in op plekken waar ze niet moesten en waar er wel bochten moesten zitten, zaten ze niet. :roll:)

M'goe, waar heb jij die leidingen laten maken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Tja, dat je perse stalen leidingen wil ala, maar neem dan nieuwe, ga niet klooien met rotzooi onder een sloper vandaan.

Hier in Harderwijk zit Ronda, die maken oa. remleidingen op maat.
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

En zijn dat dan stalen of koperen leidingen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat zijn koperen leidingen. Je mag ze morgen wel bewonderen tussen de regenbuien door ;)
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ben er morgen niet bij. :oops:

Heb m'n Volcane beloofd dat ik 'm met de hand zou wassen als die deuk 100% onzichtbaar uit 't portier zou gaan. :roll:

...en daarna is 't dieseltje aan de beurt: die is inmiddels meer lichtgrijs dan helder wit. :o
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Koperen leidingen heb ik ook, komen van de rol af. Waarom zou je eigenlijk staal willen?

Teflon op de carterplug???
Dat heeft wel een erg hoog "mag ik even een teiltje" gehalte... :wall

Verder goed bezig geweest!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply