Cindy (AX GT 1.4 '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Cindy wrote:Hoi, het was me dus inmiddels gelukt, scroll maar even naar boven, maar evengoed bedankt !


Ik zie de berichten nu wel staan,
maar toen ik mijn bericht plaatste stonden ze er niet :?
Echt raar, maja het is gelukt 8)
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

O, is dat een relais ?? Zag het wel hangen, maar weet niet waar het voor dient. (ben niet zo technisch :oops: )

En tja, een meeting, wie weet kom ik nog wel eens, maar ik vindt het allemaal zo ver weg, en heb zo weinig tijd...
Maar wie weet !

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een lekkend tankje repareren... tsja, ik heb er ook ff tegenop gezien, vond het achteraf meevallen.

Voorwoord :P
ik ben van onderuit gegaan, dan zie je simpelweg meer en het werkt makkelijker. het is de "moeilijke" maar trefzekere versie van het verhaal, aangezien je het probleem zeker vindt. het makkelijkste is het als je een brug ofzo hebt, maar dat heeft simpelweg niet iedereen... ik heb het zelf ook met een krik en twee steuntjes gedaan.

Benodigdheden
(vergeef me als ik iets vergeten ben)
- sleutelsetje/ratel+doppen (ben de maten vergeten)
- waterpomptang
- kniptang
- nieuwe slangklemmen
- nieuwe benzineleiding (van de dealer schijnt het beste te zijn hoor ik)

Tips vantevoren
ik houd het kort, maar denk dat je buurjongen er wel uit moet komen. bij mij lag er tijdelijk even geen uitlaat onder toen ik dit deed (iig niet verder dan voor bij het "blok" dat erin zit - de katalysator), die zal bij jou los moeten. Weet niet precies in hoeverre hij los moet, in principe is het het lekkerste werken als ie eronderuit is.

overigens heel belangrijk: Rijd je tank ZO VER MOGELIJK leeg voordat je begint! iedere liter is een kilo extra gewicht, een lege tank weegt een kilootje of 10 denk ik... als je 'm stilstaand (stationair) zou willen laten leeglopen; een AX 1.4 verbruikt ong. 0,5 liter per uur :P

denk er wel aan dat je de steuntjes achter breed plaatst, anders kan je tank er niet tussendoor zakken!

Probeer ook alles wat er onder hangt en zit zoveel mogelijk aan de kant te krijgen, de leidingkjes die erop vastgeklikt zitten enz.

Demontage
Dan kom je in je tank (dat grote, zwarte, plastic geval dat onder je GT hangt) twee boutjes tegen met een ringetje erachter, in rubbertjes. Volgens mij was het sleutel 13. die kan je losdraaien (en maak je geen zorgen hij komt niet direct naar beneden).

Oh ja, aan de rechterkant in je wielkast loopt de leiding vanaf je tankdop. (Weet niet hoe het bij een originele AX is, mijn auto is verlaagd en dus moest ik ff het wiel erafhalen om er fatsoenlijk bij te kunnen.)
Daar zitten metalen klemmen aan die je met die waterpomptang kan inknijpen (ook dit zat bij mij ERG strak nl.)

Vervolgens moet je de tank naar je toe trekken, moet waarschijnlijk met wat geweld, die van mij zat aardig vast iig. Hij schuift aan de bovenkant nl. door een soort rail in het midden die hem goed vasthoudt.

Daarna kan je de tank dus zomaar naar de grond laten zakken (beetje naar links en rechts is nodig ivm de remleidingen die er lopen. die moet je dus niet ff doorknippen :lol:), en kijk je boven op een interessant gevormd zwart gevaarte met een hoop slangetjes en aan de rechterkant een goudkleurig "plaatje" erin.

Dat "plaatje" is niet helemaal plat, maar steekt nog uit in de tank; er hangt namelijk een pomp onder, je brandstofpomp. Op de bovenkant zie je twee slangentuitjes met twee slangen eraan (iig, ik hoop voor je dat er twee slangen aan zitten ;) )

De slangetjes zelf
Om de slangen heen zitten slangklemmen die je naar alle waarschijnlijkheid kapot moet knippen met de kniptang, tenzij er al eens ooit met je tank gerommeld is - dan zijn ze al vervangen nl.

als je die twee slangen naar links volgt kom je bij nog zo'n setje slangenklemmen uit, nl. de klemmen die vastzitten aan de slangen in het chassis. Meestal vind je in dit (relatief korte) tussenstuk ergens een scheurtje in de retourslang.

die operatie is simpelweg de slangklem weghalen, slangetje van de pomp aftrekken (komt best wat kracht bij kijken - rukken heeft geen zin, gewoon stevig trekken, dan schuift ie langzaam los), slangetje uit de "chassisslang" trekken, de nieuwe voorzien van 2 slangenklemmetjes en dan tussen de pomp en het andere slanggedeelte zetten, goed aanduwen zodat ie er niet uit kan schieten en de slangklem op de "verbinding" aandraaien.

welke slang welke is... boeit in feite niet. je moet alleen zorgen dat je de slangetjes weer verbindt met dezelfde na de "operatie". ze zijn even dik, dus gewoon 1 voor 1 doen en alles komt goed!

"Assemblage" ;)
dat kleine beetje werk boven je tank... en je kan alles direct weer terug hangen! misschien is het een goed idee om eventuele roestplekjes boven je tank even in te smeren met een laagje hammerite, niet dat je er echt last van hebt maar het is wel zo netjes ;)

maar goed, reverse operation dus - tank in de geleiding, aanduwen, vulslang vastmaken (zonodig ook wel met nieuwe grote slangklemmen), boutjes erin en aandraaien, MET de rubbertjes ertussen zoals ze origineel zaten. alles wat aan de uitlaat zat vastgeklikt weer vastklikken, uitlaatje er weer onder, auto laten zakken en je bent voor eeuwig van de stank verlost...

oh ja, vergeet niet het rechter achterwiel weer te monteren, dan stuurt ie beter. :lol:

Hebben anderen nog tips? Ben ik iets vergeten? Altijd welkom...

Btw - waarom ik niet kies voor de doppen-onder-de-achterbank-methode is... omdat ik onder mijn AX helemaal nix zag hangen toen ik de doppen lostrok. Ja, de pomp, 2cm leiding, en daarna niks meer... Je kan het eerst even proberen, maar het lijkt mij een gefrunnik, kan je beter en netter onder de auto werken.

oh ja - voor tech support: verzamel gewoon een hoop telnrs. van binnen de club ;)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

He bedankt !!! Ik heb alles uitgeprint (nog ff snel op mijn werk haha) Heb nu vakantie, buurjongen ook, dus als het van dat rotweer blijft, hebben we in ieder geval wat te doen ! :lol:

Heb het doorgelezen, maar je hebt het wel heel duidelijk omschreven, bedankt daarvoor !
Mocht eea gebeurd zijn (misschien duurt het nog wel een paar maandjes hoor, dat het er in de vakantie niet van komt) dan hoor je het wel !

Post Reply