[OUD] Kevin aka kakanox (AX GT 1.6 8V '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

[OUD] Kevin aka kakanox (AX GT 1.6 8V '90)

Post by kevin.broke »

Ik zal me eens voorstellen!

Ik ben Kevin, 22 jaar, woonachtig in Eindhoven. Voor m'n overige hobbies.. Zie m'n profiel, ik vind het in elk geval heel erg leuk om in m'n auto te rijden of om er dingen aan te veranderen :D In deze openingspost plaats ik voortaan even updates over wat ik zoal aan m'n auto doe enzo..

Heb er een beetje structuur in gebracht: Bovenaan lees je het nieuws, dus de laatste ontwikkelingen aan mijn laatste automobiel. Klik je op zo'n titel dan ga je naar het topic of de post waar het over gaat.. Nooit meer zoeken dus! Daaronder vind je wat historie over mij + AX'en en vervolgens lees je het een en ander over mijn huidige AX + de voorgaande AX'jes. Wat er zoal staat: beknopt onderhoudsoverzicht, foto's, RDW-info...

Have fun!

Groetjes Kevin.


Nieuws
27-06-2005 >>> Mijn AX wordt uiteindelijk toch een 1.6!
12-04-2005 >>> Foto's van de schade... en het nieuwe skirt/bumperkleurtje!
11-04-2005 >>> Meeting, productief weekend gehad... en de motorkap opengewaaid :(
05-04-2005 >>> Speakers binnen, en ik ga verhuizen!
04-04-2005 >>> PC te koop, fotos van mijn audio..
03-04-2005 >>> Begonnen met de sloop van de AX Plaisir
02-04-2005 >>> Radio ingebouwd, motorsteunen ingevet, computer opnieuw ingelezen
01-04-2005 >>> Leer ingebouwd, vanalles verkocht/gekocht
31-03-2005 >>> Blaupunkt Valencia MP34 headunit gekocht!
30-03-2005 >>> audio in de GT: toekomstplannen + speakers besteld
29-03-2005 >>> zilvergrijze AX GT van Jasmijn gekocht
21-03-2005 >>> de rode Plaisir wordt gesloopt!
19-03-2005 >>> 1.6 NFZ blok uit een Peugeot 306 gekocht!!
11-03-2005 >>> Plaisir 1.1 goes 1.4!

Historie
Ik ben ooit bij toeval aangestoken met het virus; toen ik toevallig een auto nodig had kwam ik een witte AX tegen die er niet heel netjes bijstond. Aangezien ik geen zin en/of tijd had om er iets aan te doen heb ik het zo gelaten en na wat gewiswas over dat er een 1.1 motortje in hoorde te zitten en er toch op het kentekenbewijs 1294 vermeld stond toch maar tot koop van mijn nieuwe dagelijkse vervoer overgegaan.
De AX liep niet heel erg lekker in het begin, trok eigenlijk alleen onderin, bij zo'n 4000 toeren per minuut was het echt uit met de pret, en liep ook erg onregelmatig. Na een paar weekjes was daar de diagnose: Kapotte carburateurs, dus op de sloop een setje andere gehaald die er ondanks het afwijkende formaat volgens een bekende (autokenner) wel op te hangen waren. Nog even een paar weken rondgereden met een slecht afgestelde motor, maar toen dat eenmaal gebeurd was toonde mijn AX zich met net geen 200 km/u op de teller en BMW-beschamende acceleratie bijzonder snel; hij werd echter na maanden scheuren nogal onbetrouwbaar en het olieverbruik rees de pan uit, daarnaast ging ik veel meer rijden dus ik kocht me een Charade Turbodiesel.

Al snel ging ik het pittige motortje en kartachtige weggedrag missen, daarnaast ging mijn Charade kapot en dus ging ik op zoek naar een nieuwe AX. Overigens, toen ik me er wat meer in verdiept had bleek dat wat ik afgetrapt en uiteindelijk voor 150 euro verkocht heb een echte AX Sport met Plaisir-velgjes en maar een halve spoilerset geweest te zijn - HEEL erg zonde!

Maar goed.. gedane zaken nemen geen keer, en uiteindelijk kwam ik uit bij een goedkope AX Plaisir in het Noorden van het land. Die snel en in goed vertrouwen gekocht, en - zoals dat helaas altijd gaat met goed vertrouwen - werd mijn vertrouwen flink beschaamd: De hoofdremcilinder, beide achterremcilinders, de voorruit, het achterste deel van de uitlaat en nog wat kleinigheden moesten vervangen worden. We zijn inmiddels net geen 900 euro verder, maar ik heb w?l een goeie auto. Ook valt dit lichtere motortje me helemaal niks tegen, hij is een stuk zuiniger, minder bokkig dan de Sport en duikt zomaar over de 170 km/u op de snelweg!
En nu hij toch zo lekker rijdt en ik al 1300 euro in m'n AXje gestoken heb, heb ik besloten hem voorlopig nog niet weg te doen, dus waarom zou ik er niet de voor mij ultieme AX van maken?

Thuis wegens buikgriep ging ik dus eens over het internet struinen, op zoek naar mogelijkheden om mijn autootje GT-looks mee te geven. Ook ga ik de audio op peil brengen. N?et met 10 subwoofers, hij moet wel een beetje pittig blijven namelijk, en aangezien ik muzikant ben wil ik m'n oren nog even heel houden. De bedoeling is: een kwaliteits-composet, en een setje goede 8- of 10-inch bassmids in de hoedenplank. Dat hang ik dan aan een nette versterker en dat aan mijn goedkope maar degelijke headunit (of misschien een nieuwe?) en klaar is Kevin.
Of toch niet? Nee, want ik wil eigenlijk ook wel centrale deurvergrendeling (m?t alarm), electrische ramen, en nog wat van die gein...

...ik droom nog even verder!

AX #3: MIJN HUIDIGE AX GT ('90 - ZILVERGRIJS METALLIC)
20.06.2005 - Na een hele periode gek*t en gekloot (nee, dat kan niet anders verwoord worden) met de AX loopt ie weer enigszins. Ondanks alle bijgeluiden blijf ik het een superlekker karretje vinden dat voorlopig nog niet weggaat ;) Guess I'm back.
02.04.2005 - Radio ingebouwd, motorsteunen ingevet, computer opnieuw ingelezen
01.04.2005 - Leer ingebouwd, vanalles verkocht/gekocht
31.03.2005 - H??l veel gebeurd de afgelopen dagen. Sinds vandaag heb ik mijn nieuwe speeltje voor de deur staan: De zilvergrijze AX GT! Meteen al even een halflederen interieurtje opgehaald, dat ligt er nu losjes in.. ga het morgenavond inbouwen. Als ik tijd over heb ga ik meteen m'n audio aanleggen, zo niet dan komt dat vrijdag. De rode Plaisir is mogelijk in z'n geheel verkocht, komt vrijdag iemand kijken. Zie ook onderaan op pag. 6!
23.03.2005 - En toen was het over met de Plaisir. Nadat er ook nog iemand wat schade aan m'n autootje verzorgd heeft gaat ie definitief in onderdeeltjes de deur uit. Een "nieuwe" GT staat binnenkort voor de deur! :-)

Image
Image
Image
Image
Image

Voertuigsoort : Personenauto
Merk : CITROEN
Handelsbenaming : AX GT INJ. U9
Kleur(en) : Grijs
Brandstof : Benzine
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1360 cm3
Aantal zitplaatsen : 0
Aantal staanplaatsen : N.v.t.

Massa ledig voertuig : 730 kg
Maximum massa voertuig : 1.160 kg
Massa rijklaar : 0 kg
Laadvermogen : N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd : 365 kg
- geremd : 700 kg
- oplegger geremd : N.v.t.
- autonoom geremd : N.v.t.
- middenas geremd : N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland : 22 februari 1990
Datum eerste toelating : 22 februari 1990
Datum aanvang tenaamstelling : 31 maart 2005

Vervaldatum APK : 25 januari 2006

AX #2: Citroën AX PLAISIR ('91 - ROOD - ZN-72-BF)
20.06.2005 - De rode AX is afgevoerd. Alle handige onderdelen heb ik er nog even uitgeschroefd buiten wat men er alvast voor me af gejat heeft (:evil:). Het enige dat ik niet loskreeg is de rv poot, daar brak de ratel op.
03.04.2005 - Begonnen met de sloop! Het blok is verdwenen naar Joris...
18.03.2005 - Zo, en toen had ik een gebroken motorsteun...
12.03.2005 - Zo, de 1.4 zit erin! Rijdt lekker, alleen erg lange overbrengingen. De zoektocht naar een spaghettispruitstuk (waarschijnlijk nieuw - ik probeer even een inkoopactie te starten) en een gechipte computer kan beginnen :-)
09.03.2005 - Versnellingsbakolie aangeschaft.. motorolie had ik eerder al een paar honderd liter ingekocht, dus die ligt er nog. Ook maar meteen even ge?nvesteerd in een open luchtfilter, voor het geluidje :-D
08.03.2005 - Hmm... de 1.1 heeft het begeven.. :( dat wordt lopen de komende daagjes. Na het weekend: 1.4
07.03.2005 - Ghehe.. KLPD-ervaring met een 1.1... ook lollig :-) Zie frustraties voor meer info.
27.02.2005 - :o it's been a while! Er zit heel wat aan te komen though. Harttransplantatie, andere velgen, GT interieur, Saxo bumper... en nog veel meer!
11.02.2005 - Hij maakt weer steeds meer herrie.. M'n uitlaat is lek! AAARGH!
07.02.2005 - Laatste nieuws: Auto wordt opvallend traag. Compressie gemeten en ??n cilinder is duidelijk v??l zwakker. Tijd voor een nieuw blokje.. iemand een passende tweeliter liggen? :P
03.02.2005 - Hoppa.. 3e remlicht erin, en een nieuwe lichtunit rechtsachter, want die was kapot..
02.02.2005 - Ok, als alles goed gaat ben ik as of daarnet (op "papier"!) eigenaar van Rock's tweede Saxo-voorbumper.. die kan ik op de meeting (20 Febr.) in ontvangst gaan nemen in ruil voor een paar flapjes, de buitenkant laat ik dus voorlopig nog even zoals die is. Ik ga wel voorlopig even m'n lichtje rechtsachter repareren, en dan meteen even een derde remlichtje inbouwen. Wat ook nog op de planning staat voor de komende weken is een GT-interieur inbouwen en m'n auto-audio een beetje op peil brengen, in ieder geval d.m.v. mijn nieuwste aanwinst; een 4x175w versterker. Wait & see!
Nou, ik heb dus inmiddels geregeld: 14" GT LM-velgen (zonder banden), GT interieur, Saxo VTS voorbumper, sideskirts, en een 4x175w versterker.. komt goed!
31.01.2005 - Ziek thuis met buikgriep.. En wat doet een mens ziek thuis? Zich registreren bij de AX Club en het forum spammen natuurlijk! :P
27.01.2005 - Na bijna een hele maand met te weinig geld m'n AX naar de garage Versantvoort (Veldhoven) gebracht voor een APK en reparatie. De diagnose van de Kwikfit bleek aardig kloppend; het halve remsysteem is vervangen, naast nog wat andere gein. Een rekening van ruim 750 euro, maar ik heb wel weer een rijdende AX, en een goeie, m?t APK! Ben overigens erg te spreken over deze garage, goede en snelle service en ze doen alle moeite om de kosten niet hoger te laten worden dan ze al zijn! Hier gaat ie dus voortaan heen voor alles wat ik niet zelf kan.
31.12.2004 - AX naar de Kwikfit gebracht voor een nieuwe uitlaat. Word vervolgens opgebeld met de melding dat er meer aan de hand is. Ge?nstrueerd toch maar de uitlaat te vervangen en dat ik de rest later wel bekijk. Ik kom daar om hem op te halen.. mag ik er niet mee rijden. Onderop de bon lees ik het volgende:
ADVIES.WIELREM CILINDERS ACHTER LEK. REMVOERING NAT. HOOFDREMCILINDER DEFECT.
Maar mooi laten staan dus, dat ding. Eerst maar eens nieuwjaar vieren en dan zien we wel verder.
30.12.2004 - Even op stap met een goede vriend, en wat denk je? Breekt m'n uitlaat af, n?t voor de demper! Voorzichtig naar huis gereden.. Remt steeds dieper trouwens, erg opvallend.
28.12.2004 - Blij als een kind ging ik naar huis met mijn nieuwe AXje.. Hij remde een beetje raar, dat viel me wel al direct op..

Image Image
Image Image
Image Image
Links: Heerlijk, scheuren op verlaten regenachtige landweggetjes... Mila maakte hier een foto terwijl ik m'n AX even lekker de sporen gaf!
Rechts: Dit zagen we vanaf een landweggetje op dezelfde dag als van de bovenstaande foto's: Vrachtwagentje omgevallen!

Voertuigsoort : Personenauto
Merk : CITROEN
Handelsbenaming : AX PLAISIR U9
Kleur(en) : Rood
Brandstof : Benzine
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1124 cm3
Aantal zitplaatsen : 0
Aantal staanplaatsen : N.v.t.

Massa ledig voertuig : 648 kg
Maximum massa voertuig : 1.120 kg
Massa rijklaar : 0 kg
Laadvermogen : N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd : 324 kg
- geremd : 600 kg
- oplegger geremd : N.v.t.
- autonoom geremd : N.v.t.
- middenas geremd : N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland : 31 mei 1991
Datum eerste toelating : 31 mei 1991
Datum aanvang tenaamstelling : 28 december 2004

Vervaldatum APK : 27 januari 2006

AX #1: Citroën AX SPORT ('89 - WIT - YB-72-FJ?)
Van deze auto zijn weinig gegevens overgebleven, zelfs helemaal geen foto's. Ik heb ermee gereden van midden 2003 tot ergens halverwege 2004. Het laatste dat ervan bekend is is dat de nieuwe eigenaar er in elk geval een ongeluk mee heeft gehad. De auto is niet meer geregistreerd bij de RDW. Als ik het me niet verkeerd herinner was het kenteken YB-72-FJ.
Last edited by kevin.broke on SunOct02, 2005 11:10:52 PM, edited 92 times in total.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Mooi verhaaltje...

Leuk dat je de club hebt gevonden.. Ik wens je dan ook veel plezier hier en vraag zoveel mogelijk hier.. :) Antwoord gegarandeerd!

Welkom dus.!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

jo welkom! gelijk een vraagje, wat is die linker meter in je dashbord? (daar waar in de sport de toereteller zit) Ik heb daar gewoon het citroen logo zitten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

links is m'n toerenteller, staat op de foto op 4800 tpm.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ey kakanox

ook eindhovenaar :D hoe gezellig :)

welkom hier!! jij hebt dus wel een toerenteller gevonden voor die plek enn aangesloten gekregen?? doe je goed :)

misschien zie ik je nog wel een keer rijden (route willemstraat-TU dagelijks)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ghehe, nee, die toerenteller zat er al in toen ik hem kocht :-)

lui he? :P

goh.. nog een eindhovenaar dus.. misschien eens een keer een meeting in Eindhoven organiseren, kost het me niet zoveel benzine! :twisted:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

RDW-info toegevoegd aan openingspost.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

trouwens, voor mensen die misschien ook wel zo'n toerentellertje willen: De mijne is van EQUUS, en volgens mij is het een 52mm-model.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Welkom hier! Leuke ax heb je....kom je ook naar nieuwegein op de volgende meeting?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

In nieuwegein ben ik van de partij.. en als m'n nieuwste ideetje vorm krijgt met een saxo-voorbumper ?n sideskirts!

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

saxo-voorbumper?
dan heb je dus veel tijd over :shock:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Hoi welkom hier.

Ik heb ook een 1.1 plaisir uit 91 gehad. Ik had er al side skirts op zitten. Leuke auto!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

bumpertje gaat trouwens dus nog niet lukken voor nieuwegein, aangezien ik hem daar pas krijg. sideskirts wacht ik dan ook nog even mee, dan kan het allemaal in 1x onder de verspuit..

PEEER
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuNov13, 2003 11:46:27 AM
Location: Eindhoven

Post by PEEER »

hallo medestadsbewoner :D welkom.

ik heb over een week of 4 wel een GT interieur in de aanbieding voor je als je interesse hebt. misschien zelfs wel keuze uit 2 :D
grtz.

Peter.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

het wordt nog leuk zo met mijn AX :D wie helpt me interieur ombouwen op de parkeerplaats in Nieuwegein? :P

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zo, en nu heb ik een ?cht derde remlicht op m'n hoedenplank liggen.. :D nu nog even vastzetten :-P

ook rechts een nieuwe unit erachterin trouwens. die was kapot nl..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:het wordt nog leuk zo met mijn AX :D wie helpt me interieur ombouwen op de parkeerplaats in Nieuwegein? :P


als jij zorgt dat je thuis alvast alles eruit hebt.. en we het er alleen nog maar in hoeven te zetten..


:)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hmm, ja, da's goed.. rails moet blijven zitten neem ik aan? of zijn die van een GT ook afwijkend?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:hmm, ja, da's goed.. rails moet blijven zitten neem ik aan? of zijn die van een GT ook afwijkend?


stoel wordt inclusief rails verwijderd ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ok, dan ga ik dat morgen even doen, ga ik morgen een stuk harder :P

nee geintje.. doe het de 19e wel ofzo..

Post Reply