Ik leef nog steeds. De W123 overigens ook.
In de afgelopen maanden amper kunnen rijden in dat ding, maar wel veel broodnodig onderhoud gedaan.
Ik heb de motorsteunen en de transmissie steun vervangen. De oliekoelerleidingen zijn vervangen (wat een boutklus, drie dagen over gedaan. Je moet er de motor voor opkrikken en dat voelt niet fijn) en ik moest dat overigens twee keer doen, omdat de eerste leiding die ik kocht een fabricage fout had en direct alweer lekte. Da's nu opgelost.
Uiteraard olie gewisseld met een nieuw oliefilter. Nog nooit zo'n raar filter gezien. Die zit bij een W123 in een oliefilterhuis. Bijna net zoals een luchtfilter. Raar. Je opent het oliefilterhuis en trekt aan een hendel het oude filter eruit, en propt de nieuwe erin.
Verder de cardanas van transmissie naar differentieel los gehad en cardanas lager vervangen icnlusief de rubberen ophanging en de
flex discs aan beide kanten. Is een soort rubberen hockey-puck ding. De cardanas zit dus niet direct aan de transmissie en het diff. vast, er zit zo'n flex disc tussen om de klappen en vibratie op te vangen. Dat kostte me ook een week. Ik ben blijkbaar niet de meest handige en snelle sleutelaar...
De oliekoeler zit weer vast (clipje met schroefje is 40 piek!...

) en de radiator zit ook weer vast. Ook de rotte radiator leidingen vervangen, de thermostaat en pakking vervangen en het koelsysteem doorgespoeld en koelwater vervangen.
Alle brakke aluminium zekeringen vervangen voor de juiste koperen en de radio weer aan de praat gekregen. Nog steeds geen antenne trouwens, maar dat komt later wel.
Ook transmissie afgesteld zodat 'ie beter schakelt. Ik dacht dat het volledig op vacuum was, maar na '82 doet ie dat met een kabel. Vacuum is voor hoe "hard" hij schakelt, en de kabel (bowden cable noemen ze dat hier) is voor "wanneer". kabel iets losser gezet en ze schakelt nu goed en m'n deursloten doen het weer half. Als de motor heeft gelopen doen de sloten het een paar minuten. Daarna lekt alle vacuum weg en kan ik alleen nog de bestuurdersdeur open krijgen. Da's leuk als ik passagiers heb, die moeten wachten tot de motor 15 seconden gelopen heeft voordat hun deuren van't slot gaan. Ik mis de deurknopjes die je omhoog trekt namelijk, dus kan de deuren niet manueel openen. Moet nog even van die knopjes bestellen, maar enfin...Zoveel te doen.
Oh, vervolgens pleurde de uitlaat er pardoes onderuit, dus tsja...Die moest ook weer vast (zit 'ie nu weer) eeeeen...we kunnen dieselen!
Nu nog een miljardmiljoen andere dingen, maar enfin... Dat krijg je altijd met die ouwe zooi. t' Is net een AX, zeg maar!

't Is nooit klaar.
Hoog op de prioriteitenlijst is duct-tape rond het brakke open dak, want toen ik gisteren door de wasstraat ging kreeg ik water in m'n nek. Verder nieuw transmissie filter en vloeistof, nieuw filter en vloeistof voor de stuurbekrachtiging, nieuwe remblokken en nieuwe remvloeistof, nieuwe as links achter, differentieel olie vervangen, en en en en.....
