Rob van der Giesen aka Kakelbont (AX 1.4 Service Diesel)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

mwoah, aandrijfasjes valt nog wel mee, de poot losmaken van de fusee is de grootste kutklus, verder zijn ze er dan zo onderuit. Blijven die mistlampen bij jou een beetje droog vanbinnen, ik had dr laatst 1 waar vocht instond, en ik heb toch echt niets aan dat ding kunnen vinden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:mwoah, aandrijfasjes valt nog wel mee, de poot losmaken van de fusee is de grootste kutklus, verder zijn ze er dan zo onderuit. Blijven die mistlampen bij jou een beetje droog vanbinnen, ik had dr laatst 1 waar vocht instond, en ik heb toch echt niets aan dat ding kunnen vinden.


Nee, 1tje liep steeds vol vocht. Ik kon ook niet vinden waarlangs.
Maar achteraf bleek het de verbinding van het glas op de metalen kap te zijn van de lamp. Heb in die naad rondom 2 componentenlijm gesmeerd en nu blijft tie kurkdroog. Ook kun je een tiewrapje of elastiek doen om die afdichtrubbers zodat ze beter aan de lamp klemmen. :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heel simpel. Je wiel eraf halen. Dan de naafmoer losdraaien (wees creatief dat ding zit echt vast) Vervolgens het borgboutje van de fusee eruit halen en met een paar wel gemikte tikken met een hamer via een blok hout op de draagarmheb je de onderkant los. dan die moertjes aan de bovenkant een beetje losdraaien. Je trekt dan zo je aandrijfas ertussen uit. Hooguit half uurtje werk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Sander wrote: Je trekt dan zo je aandrijfas ertussen uit. Hooguit half uurtje werk.


Nou, vorige keer dat ik het deed niet hoor! Die aandrijfas zat zo verotte vast omdat ie taps toelopend is, ik heb de raarste fratsen uit moeten halen om hem los te krijgen...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

nog een tip harder slaan ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ok nieuw project! Heb voor 125 Euro een ax diesel uit '93 gekocht. Een 5 deurs. Hij had een koelprobleem en nu blijkt dat de koppaking lek is. Omdat het toch nog een net wagentje is ga ik hem zelf proberen te vervangen.

Hij staat helemaal klaar op blokken nu en het koelsysteem is afgetapt. Morgen ga ik verder met de kop strippen. (branstof leidingen, luchtfilterhuis, uitlaatspruitstuk los van uitlaat etc.)

Ik maak zoveel mogelijk foto's, ook voor m'n eigen om terug te kunnen kijken hoe het allemaal zat. Dus ik zal er hier ook wel een aantal posten te zijner tijd.

Ik hoop dat het gaat lukken, heb nog nooit een blok gesplitst dus ik zie wel hoe ver ik kom. Gelukkig heb ik om me heen wel wat mensen met verstand van dieselmotoren. :)

Groeten Rob!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:ok nieuw project! Heb voor 125 Euro een AX diesel uit '93 gekocht. Een 5 deurs. Hij had een koelprobleem en nu blijkt dat de koppaking lek is. Omdat het toch nog een net wagentje is ga ik hem zelf proberen te vervangen.

Hij staat helemaal klaar op blokken nu en het koelsysteem is afgetapt. Morgen ga ik verder met de kop strippen. (branstof leidingen, luchtfilterhuis, uitlaatspruitstuk los van uitlaat etc.)

Ik maak zoveel mogelijk foto's, ook voor m'n eigen om terug te kunnen kijken hoe het allemaal zat. Dus ik zal er hier ook wel een aantal posten te zijner tijd.

Ik hoop dat het gaat lukken, heb nog nooit een blok gesplitst dus ik zie wel hoe ver ik kom. Gelukkig heb ik om me heen wel wat mensen met verstand van dieselmotoren. :)

Groeten Rob!


Zorg wel dat je alle pakkingen nieuw haalt, en ook een nieuwe set kopbouten. En vergeet vooral niet om de kop te laten vlakken, anders heb je kans dat je alsnog opnieuw kan beginnen, helemaal omdat dat ding warm loopt, dan kan je dr vanuit gaan dat de kop gevlakt moet worden (moet altijd bij koppaking vervangen). Als je slim bent pak je gelijk de distributieriem mee.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Van de vorige eigenaar hoorde ik dat de koppaking al eens eerder vervangen is. Dus waarschijnlijk hebben ze toen idd de kop niet gevlakt :? Als het goed is kan ik dit wel ergens goedkoop laten doen.

Moet trouwens ook nog uitvogelen hoe dik de nieuwe koppaking moet worden na vlakken. In de vraagbaak staat dat je de uitsteek van de zuiger moet meten. Ik ben dit van plan te doen met een digitale schuifmaat. En ik hoop maar dat er een zuiger op het hoogste punt staat met de blokkeringspennen van het vliegwiel in plaats. Maar dat zal wel.

De auto heeft nu 250dkm gelopen. Is niet weinig maar moet voor een diesel geen probleem zijn dacht ik zo. De d-riem is nog vrij nieuw; vervangen bij 227dkm. Zou het nodig zijn deze te vervangen?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:Van de vorige eigenaar hoorde ik dat de koppaking al eens eerder vervangen is. Dus waarschijnlijk hebben ze toen idd de kop niet gevlakt :? Als het goed is kan ik dit wel ergens goedkoop laten doen.

Moet trouwens ook nog uitvogelen hoe dik de nieuwe koppaking moet worden na vlakken. In de vraagbaak staat dat je de uitsteek van de zuiger moet meten. Ik ben dit van plan te doen met een digitale schuifmaat. En ik hoop maar dat er een zuiger op het hoogste punt staat met de blokkeringspennen van het vliegwiel in plaats. Maar dat zal wel.

De auto heeft nu 250dkm gelopen. Is niet weinig maar moet voor een diesel geen probleem zijn dacht ik zo. De d-riem is nog vrij nieuw; vervangen bij 227dkm. Zou het nodig zijn deze te vervangen?


Wij hebben de nieuwe pakkingset enzo allemaal bij het bedrijf gekocht waar ook de kop gevlakt is, dus wij hadden geen omkijken naar de dikte vd pakking enzo. 250k moet geen probleem zijn. De riem moet nog zo'n 40-50.000 km meekunnen, dus dat lijkt me wel te kunnen blijven zitten.

Bij mijn dieseltje was de kop vermodelijk ook niet gevlakt door de vorige eigenaar, en het gevolg was dat ie een bak druk opbouwde in het koelsysteem, en ook oververhitte.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

eeste foto's;

De auto;
Image
Image

diesel blok;
Image
Image

Luchtfilter, Distributiekappen, bovenste motorsteun, etc.
Image

Blok na verwijderen bovenstaande onderdelen;
Image
Image

Ben er alleen nog niet uit waar ik het vliegwiel moet blokkeren...
Image
Image

vraagje over vliegwiel in Technisch
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Update diesel koppaking project;

Kleppendeksel eraf:
Image
Image
Image

De kop met metalen pakking er nog tegenaan geplakt:
Image
Image
Image

Het kale blok. Bij de rechtse cilinder was de koppaking kapot;
Image
Image


De kop is geperst, gevlakt, nieuwe koppakking + overige pakkingen zijn binnen. Dus ik ken weer vooruit 8)

To be continued....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Kakelbont wrote:To be continued....


Hoe staat het er nu mee?

Gefeliciteerd met je verjaardag nog trouwens! :verjaardag
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Rob GT wrote:
Kakelbont wrote:To be continued....


Hoe staat het er nu mee?

Gefeliciteerd met je verjaardag nog trouwens! :verjaardag


Yeah... congratz! :D

Altijd leuk die pics....

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Thanx :)

Enneh kop is geperst en gevlakt, en v/d week pas (weinig tijd gehad) heb ik de kop weer in elkaar gezet.
Dus; voeibare pakking tussen thermostaathuis/branstoffilterhuis en vacuumpomp er weer op. Uitlaatspruitstuk schoongeschuurt en gemonteerd.

Het blok heb ik ook licht opgeschuurt zodat hij mooi vlak is. Binnenkort gaat de kop er dus weer op. Dan maak ik zeker nog foto's. Zit alleen nu met iets waar ik niet uitkom. Bij de koppakkingset zaten 8 buisjes met een veertje eromheen. Weet alleen niet waar die heen moeten :? FF vragen aan de dealert hiero dus.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

KLEPVEREN WELLICHT ??

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

hmz zou kunnen. Ik zal vanavond is wat fototjes schieten. :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Whohoooo de diesel doet het :shock: :)

Zit nu al een nieuwe ruit in (zijruit was kappot) en bij het vervangen stuitte ik op 2 splinternieuwe 3weg speakers van 250watt die nog in de deuren zaten. (wel oelieboelie merk maarja) Heeft die diesel dus nog minder gekost 8)

Nu nog de claxon maken (schakelaar kaduuk) en dan ken tie naar de keuring. :)

Oja ik zag op de sloop 5 deurs skirts staan. Zou ik ze moeten kopen. M'n geld is wel bijna op. Wat denken jullie?


:)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Kakelbont wrote:Whohoooo de diesel doet het :shock: :)

Zit nu al een nieuwe ruit in (zijruit was kappot) en bij het vervangen stuitte ik op 2 splinternieuwe 3weg speakers van 250watt die nog in de deuren zaten. (wel oelieboelie merk maarja) Heeft die diesel dus nog minder gekost 8)

Nu nog de claxon maken (schakelaar kaduuk) en dan ken tie naar de keuring. :)

Oja ik zag op de sloop 5 deurs skirts staan. Zou ik ze moeten kopen. M'n geld is wel bijna op. Wat denken jullie?


:)


kopen .. kom je niet vaak tegen dus tja..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:
Kakelbont wrote:Whohoooo de diesel doet het :shock: :)

Zit nu al een nieuwe ruit in (zijruit was kappot) en bij het vervangen stuitte ik op 2 splinternieuwe 3weg speakers van 250watt die nog in de deuren zaten. (wel oelieboelie merk maarja) Heeft die diesel dus nog minder gekost 8)

Nu nog de claxon maken (schakelaar kaduuk) en dan ken tie naar de keuring. :)

Oja ik zag op de sloop 5 deurs skirts staan. Zou ik ze moeten kopen. M'n geld is wel bijna op. Wat denken jullie?


:)


kopen .. kom je niet vaak tegen dus tja..


Sloperij bij Rotterdam-Alexander heeft ook een 5-deurs staan met complete skirtset.
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

En de diesel zit in de wegenbelasting en is verzekerd en ben er voor het eerst mee naar stage gereden (70km) :cheers:

Hij moest eigelijk gisteren al voor de apk maar de keurmeester is ziek. Tsja.... Maar apk zal niet veel aant licht brengen. Nix mis mee.

Hier wat fototjes van hoe die er nu bij staat;
Image

Image

Ok en wat moet ik er allemaal zeker nog aan doen;
-mijn radio moet erin
-temp sensor van radiator weer aansluiten (misschien nieuwe erin)
-antenne op dak monteren
-slotje kofferbak definitief vastzetten. (1 schroef daarvan is dol)
-wassen, poetsen Maar daar mag me vriendin mooi mee meehelpen 8)
Toekomstmuziek;
geschikt maken voor ppo (puur plantaardige olie) dmv warmtewisselaar en extra tankje.
-interieur aanpakken (andere stoelen, misschien die uit de k-way)
-beter geluid achterin


En waarschijnlijk nog veel meer. Maar moet in de tussentijd ook nog afschijd zien te nemen van de k-way. Ik had eerst plannen om er een andere motor in te leggen mar daar zie ik toch maar vanaf. Het complete dashbord is doormidden gescheurd door de torsie, en maandag trok ik (alweer) door de handrem heen. Daarnaast remt tie zowiezo voor geen meter meer en zijn de banden op. :cry:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply