Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

Ik kom nu vooral hoogte tekort maar zit zonder zware aanpassingen een beetje aan de limiet van de mogelijkheden denk ik.
De wielen neigen nu al een beetje naar negatief camber en ik ben bang dat mijn assen op hun maximale lengte zitten. (Al kan ik dat wel controleren)

Als ik de voorkant nog ga verhogen plan ik een spacer te plaatsen tussen de koets/poot die de poot ook direct wat meer camber geeft zodat de wielen er recht onder blijven staan. De a-assen kunnen evt met een ring iets verlengd worden.
Achteraan zal de as iets naar achteren moeten als ik niet ga willen slijpen in de koets.

4x4 is idd verleidelijk maar dan zal de hobby direct zn cheap karakter verliezen.
Mbt de koppeling; eerlijk gezegd was ze reeds vrij ver 'op'. Op baan zou ze nog wel een tijdje hebben gereden.
Ik denk dat ik gewoon terug een 180mm monteer :)
Wel ga ik eens kijken hoe ik die 1.1 wat meer vermogen kan geven. De andere 1.1's waar ik mee reed waren een stuk sneller. Nu moest ik wat toeren maken eerst om voldoende kracht te hebben om te vertrekken, en dat heeft de koppeling absoluut niet graag :)
Ik vraag mij af hoeveel trager een ax is als die het dunne uitlaatpijpje heeft ipv dezelfde diameter als 1.4.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by AlexanderB »

Assen verlengen met een ring is op zich een goed idee, als ze te ver naar buiten komen gaat de binnenste CV stuk.

Vergeet niet dat er achter het achterwiel ook nog een bumpersteun zit, naar achter is ook niet heel veel extra ruimte, maar misschien dat een klein beetje, icm omhoog, net het verschil maakt wat je nodig hebt. :)

Waarom sommige 1.1's langzamer zijn dan andere weet ik eigenlijk ook niet, ik hoor er meer mensen over.
Aan de uitlaat zou het niet moeten liggen (en type 2 1.1 uitlaat is sowieso al dikker dan type 1.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

De uitlaat is het enige waar ik aan kan denken. Een vriend (tim, ook lid) heeft nu ook een 1.1, en die is een stuk sneller dan die van mij. Ook met de dikke uitlaatversie
Beiden lage kmstand en een goed lopend blok. Motorcodes zijn dezelfde.
Die van mij loopt maar 140 ofzo. Echt een lome bak :P

Of misschien iets mis met de ontsteking(afstelling)...

Nuja, is geen prioriteit. Eerst maar eens verder doen aan de GTI.
Mbt die GTI, ik ben weer aan het dromen om er een 16V in te steken. Zeker nu er een procedure bestaat waarmee het wellicht 100% legaal kan...
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by AlexanderB »

Aad zei dat z'n Volcane ook sloom aanvoelt en daar zit toch echt een dikke uitlaat onder. Ik zou eerder kijken naar nokkenas en ontstekingstijdstip en zo meer.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

Onlangs gereden met de 1.1 van Tim hier van het forum, en zijn 1.1 was ook echt een pak sneller. Mijn gevoel zat dus zeker juist.
Maargoed, eerst verder aan de slag met de GTI!


Hier bezig met de onderkant quasi volledig verf/roestvrij maken:
Image

Dan in de epoxy:
Image

Dan hier aan verder werken:
Image

Image

Image

Ik denk dat de laswerken nu volledig klaar zijn!
Volgende stap is alles afplakken en de onderkant opnieuw in de teer zetten.
Dan voorzichtig terug opbouwen :)
AX-kopen is verslavend.

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by JSP »

mooie project ga zo door. wanneer de gti af is zou ik best jullie kant op willen met mijn tgs.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by Jurjenz »

Goed bezig Fenwick! :music
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by Rio97 »

Goed grondig bezig!

En voor de 1.1 inderdaad eerst maar 's de ontsteking wat vroeger zetten.
Kleine moeite, veel plezier!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

Dankje heren!
Leuk dat je nog eens komt kijken Rogier :) Aan die ontsteking zal ik idd maar eens moeten gaan klooien!

Ondertussen nog een klein beetje verder gedaan. De onderkant is geprimerd en voorzien van undercoating.
Helaas nog niet veel verder kunnen doen ondertussen. Zit al een kleine week met de griep.

Image
Image

Ik denk dat ik nu eerst de kofferruimte langs binnen netjes zal afwerken. Beetje plamuren, beetje klodderen etc en dan alles samen spuiten in het bordeaux.
Ik weet nog niet of ik er terug bittumen in zal kleven. Zo kan ik het wel beter in de gaten houden mocht het terug beginnen roesten.

Dan nog:
Achteras + benzinetank monteren
Vorenste dorpelskirts er eens af doen en daar ook behandelen waar nodig
Remmen ontluchten
Alles terug ineen zetten van interieur etc
Garage erg grondig opruimen

Als ik nu bezie hoe hard ik dat ding sedert 2016 uiteen heb gegooid had ik hem beter volledig ineens gestript, maarja dat had ik vooraf niet gedacht.
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

Ondertussen ben ik alweer een heel stuk verder :)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
voor:
Image
Ben al naar de keuring geweest ook!

Uiteraard afgekeurd:
- Remmen voor lopen aan. Had ik wel verwacht want voelde het ook. Reeds opgelost met ander setje klauwen.
- Remverschil achter. Verwonderde me wel want vrij nieuw. Komt wel in orde nog!
- Handrem verschil te groot.
- Barst raam. Nieuw raam wordt volgende week geplaatst.
- Banden achter. Ga setje 13" velgen leggen nu. Later denk ik terug mn groene 15" speedlines, maar nog niet zeker.

En de alternator is inmiddels al gesneuveld ook. Kooltjes zijn op. Wel sterk na 10000km! Vermoed dat het te maken heeft met het kabelboomprobleem dat ik gehad heb. Er zit nu een model in dat ik nog nooit gezien had. Doet het prima!
Tijdens eerst testrit werd ie te warm ook. Ik vermoed dat de thermostaat nog niet wakker was. Inmiddels vanzelf opgelost :P

Er nu al een paar dagen mee gaan werken. Doet het verder prima. Toch wel wennen om terug met zo'n hoogtoerige ax te rijden!
Fototjes van het geheel plaats ik nog als ik hem eens netjes gepoetst heb etc :)
AX-kopen is verslavend.

norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by norman24 »

Mooi werk fenwick !!!
Je moet dan maar eens langskomen om te polieren.
Ik kijk er naar uit om die van u nog eens te zien.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Post by citrofenwick »

Dankje Sam. We moeten inderdaad nog eens afspreken :)
Image

De remmen heb ik eens uitgeblazen en wat opgeschuurd. Is terug prima nu :)
Image
Image
Nieuwe voorruit zit er ook in.
Vooraan heb ik andere klauwtjes gemonteerd.
Tijdens de keuring viel hij plots terug stil en kreeg ik hem niet meer gestart. Ook niet met booster.
In gang duwen werkte wel.
Toch keuring gekregen. Begripvolle sympathieke kerel!
Thuisgekomen de massakabel vervangen tussen batterij-motor-vbak en het probleem was opgelost :)

Ik ben ook bezig geweest met mn ouwe Honda Amigo. Dit omdat we het doel hadden met oude brommers op reis te gaan naar Noord Frankrijk.
Image
Image
Ik heb ook nieuwe zuigerveren gemonteerd.
Image
carbrevisie
Image
Achterste wielnaaf onder handen genomen. Alsook nieuwe tandwielen + ketting:
Image

Dan nog wat gepimpt en vol goeie moed vertrokken naar Frankrijk!
Image

Iets over de grens voor het eerst problemen gehad met een losgekomen vliegwiel. Dit terug kunnen vastzetten, maar tegen dat ik er was nogmaals problemen gehad met nog erg weinig vermogen als gevolg. Misschien vond hij het niet leuk dat ik aan 70 van de Kasselberg ben gereden.
Terplekke is een vriend langsgekomen met wat reserve-onderdelen, maar ik kreeg hem niet meer beter rijdend helaas.
Image

Nu thuisgekomen heb ik het motortje opnieuw opengemaakt. Gelukkig niets aan de zuiger/cilinder. Wel erg veel koolafzetting door slechte verbranding met lekkende kleppen als gevolg. (falende druktest) Ik ga denk ik de krukas vervangen om geen problemen meer te hebben met het vliegwiel en ontstekingstijdstip.
Hopelijk loopt hij dan opnieuw zijn snelheid ook.
Momenteel in de poets-en-demonteerfase:
Image
AX-kopen is verslavend.

Post Reply