citroen AX SPORT
Moderator: webmasters
citroen AX SPORT
Hallo iedereen
Na een hele tijd wat rond kijken op het forum, dan toch eens beslist om iets te posten op de wie is wie pagina.
Mijn Naam is Sam 26j oud en woon in Belgie namelijk in Poperinge. Dat is namelijk een stadje in West -Vlaanderen niet ver van de Franse Grens(ter info voor de Nederlanders onder ons want heb het gevoel dat er meer Nederlanders dan Belgen liefhebber zijn van de Citroën ax en gebruik maken van dit forum )
Mijn eerste ax was een 1100cc die compleet rot was toen was ik 16 jaar en heb dan met de ax autocross gereden.(zonde achteraf bekeken)
Tijdens die periode heb ik mijn liefde voor het merk gevonden en toen ik 18 jaar was heb ik mij een Citroën C2 VTR aangekocht (1100cc)
na een jaar of 2 rijden vond ik de prestaties van mijn Citroën C2 VTR wat ondermaats en deze moest plaats maken voor een Citroën C2 VTS by Loeb editie .
Dit was natuurlijk al heel wat sneller met zijn 122pk en 1600cc 16 v motor na de chiptuning en de testbank was dit al snel 133pk op de voorwielen .
Na een periode van 3jaar heb ik de VTS verkocht omdat ik net een huis had gekocht en wij een eerste kindje kregen.
Daarna een tijdje rondgereden met een monovolume,
Het verlangen naar een Citroën AX werd wat te groot en besloot om er eentje aan te schaffen na een tijdje zoeken botste ik op een ax phase1 1400GT 85 pk niet echt 100 procent wat ik zocht maar dan toch gekocht omdat deze in goede staat verkeerde
Ik was eerder op zoek naar een AX SPORT.
Na wat plezier te hebben gemaakt met de GT en wat extra onderdelen hier en daar bijgekocht ben ik plotseling terecht gekomen bij een persoon die een AX Sport type b Staan had maar deze wou hij eerst niet verkopen.
Na een tijdje te praten met de man en zijn vertrouwen te winnen besloot hij toch zijn AX SPORT te verkopen .
Dus ben ik nu de trosse eigenaar van de Witte AX sport met 105000 km op de tellen .
Ondertussen heb ik de ax ingeschreven op O-Platen (oldtimer ) door gebrek aan een gelijkvormigheids attes door dat dit een Frans Voertuig is.
Enkele maanden geleden heb ik ook voor de eerste keer mee gereden met een rondrit en heb mij rot geamuseerd
Nu staat de ax onder een dekentje in mijn garage wachtend op wat herstellingswerkjes ,
ik had graag het kaske herspoten door wat roestvorming bij de klap ramen
en de motor een lichte revisie gegeven (lagerschalen, krukasdichtingen , weber revisie enz)
Maar zover zijn we nog niet gekomen enkel al wat opknap werkjes gedaan en wat kleine herstellingen door gebrek aan tijd
hopelijk heb ik hiermee genoeg over me zelf verteld
mvg Sam
foto van mijn eerste ax GT
foto van mij ax SPORT
foto tijdens de rondrit
Wat metertjes gemonteerd om alles goed in het oog te houden
de ax sport zelf in het klein
Na een hele tijd wat rond kijken op het forum, dan toch eens beslist om iets te posten op de wie is wie pagina.
Mijn Naam is Sam 26j oud en woon in Belgie namelijk in Poperinge. Dat is namelijk een stadje in West -Vlaanderen niet ver van de Franse Grens(ter info voor de Nederlanders onder ons want heb het gevoel dat er meer Nederlanders dan Belgen liefhebber zijn van de Citroën ax en gebruik maken van dit forum )
Mijn eerste ax was een 1100cc die compleet rot was toen was ik 16 jaar en heb dan met de ax autocross gereden.(zonde achteraf bekeken)
Tijdens die periode heb ik mijn liefde voor het merk gevonden en toen ik 18 jaar was heb ik mij een Citroën C2 VTR aangekocht (1100cc)
na een jaar of 2 rijden vond ik de prestaties van mijn Citroën C2 VTR wat ondermaats en deze moest plaats maken voor een Citroën C2 VTS by Loeb editie .
Dit was natuurlijk al heel wat sneller met zijn 122pk en 1600cc 16 v motor na de chiptuning en de testbank was dit al snel 133pk op de voorwielen .
Na een periode van 3jaar heb ik de VTS verkocht omdat ik net een huis had gekocht en wij een eerste kindje kregen.
Daarna een tijdje rondgereden met een monovolume,
Het verlangen naar een Citroën AX werd wat te groot en besloot om er eentje aan te schaffen na een tijdje zoeken botste ik op een ax phase1 1400GT 85 pk niet echt 100 procent wat ik zocht maar dan toch gekocht omdat deze in goede staat verkeerde
Ik was eerder op zoek naar een AX SPORT.
Na wat plezier te hebben gemaakt met de GT en wat extra onderdelen hier en daar bijgekocht ben ik plotseling terecht gekomen bij een persoon die een AX Sport type b Staan had maar deze wou hij eerst niet verkopen.
Na een tijdje te praten met de man en zijn vertrouwen te winnen besloot hij toch zijn AX SPORT te verkopen .
Dus ben ik nu de trosse eigenaar van de Witte AX sport met 105000 km op de tellen .
Ondertussen heb ik de ax ingeschreven op O-Platen (oldtimer ) door gebrek aan een gelijkvormigheids attes door dat dit een Frans Voertuig is.
Enkele maanden geleden heb ik ook voor de eerste keer mee gereden met een rondrit en heb mij rot geamuseerd
Nu staat de ax onder een dekentje in mijn garage wachtend op wat herstellingswerkjes ,
ik had graag het kaske herspoten door wat roestvorming bij de klap ramen
en de motor een lichte revisie gegeven (lagerschalen, krukasdichtingen , weber revisie enz)
Maar zover zijn we nog niet gekomen enkel al wat opknap werkjes gedaan en wat kleine herstellingen door gebrek aan tijd
hopelijk heb ik hiermee genoeg over me zelf verteld
mvg Sam
foto van mijn eerste ax GT
foto van mij ax SPORT
foto tijdens de rondrit
Wat metertjes gemonteerd om alles goed in het oog te houden
de ax sport zelf in het klein
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Re: citroen AX SPORT
Welkom! Altijd leuk om weer iemand met een sport te zien komen.
Re: citroen AX SPORT
Wauw! Welkom! Een leuk verhaal met nog leukere foto's!
Nu: ZH-81-XP & YF-26-BX,
EX: RR-44-YB, NN-11-BR, PD-PH-41, YV-84-NV, 61-FZ-LG
EX: RR-44-YB, NN-11-BR, PD-PH-41, YV-84-NV, 61-FZ-LG
Re: citroen AX SPORT
dank u welCitroCin wrote:Welkom! Altijd leuk om weer iemand met een sport te zien komen.
Re: citroen AX SPORT
dank u welBasfeijen wrote:Wauw! Welkom! Een leuk verhaal met nog leukere foto's!
Re: citroen AX SPORT
Leuke sport en tof verhaal. Ik ben ongeveer op dezelfde manier in de axwereld gerold.
Die GT lijkt mij geen onbekende binnen de club. Wat is ermee gebeurd? verkocht of staat deze nog gestald?
greetz
netheo
Die GT lijkt mij geen onbekende binnen de club. Wat is ermee gebeurd? verkocht of staat deze nog gestald?
greetz
netheo
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Re: citroen AX SPORT
Mooie sport
Fijn dat er nog her en der sportjes rondrijden. Zuinig op zijn
Fijn dat er nog her en der sportjes rondrijden. Zuinig op zijn
Re: citroen AX SPORT
Deze heb ik jammer genoeg moeten verkopen wegen plaats gebrek.Netheo wrote:Leuke sport en tof verhaal. Ik ben ongeveer op dezelfde manier in de axwereld gerold.
Die GT lijkt mij geen onbekende binnen de club. Wat is ermee gebeurd? verkocht of staat deze nog gestald?
greetz
netheo
De persoon waaraan ik hem heb verkocht woont hier in de buurt maar hij heeft hem ondertussen al doorverkocht door rugklachten.
Naar iemand die er rittensporten mee wil gaan doen, maar meer weet ik er ook niet van.
De ax GT had al rond de 200000km op teller maar had al een kleine motorrevisie ondergaan
en ondanks de km stand ging hij als een speer alles mooi droog en nooit geen problemen mee gehad.
De kas werd ook al herspoten geweest en hersteld van roest (op de erkende plaatsen) maar begon hier en daar al weer een blaasje opkomen.
Mijn vriendin is blij dat ik van 5 axkes naar 1 ben gegaan
heb hier nog enkele foto's gevonden
Last edited by norman24 on SunNov24, 2019 8:31:38 PM, edited 1 time in total.
Re: citroen AX SPORT
Zal ik zeker doen hoor ben er van gefascineerd, verschillende keren dat ik in mijn garage kom sta ik enkele ogenblikken te kijken naar de sportJ5 wrote:Mooie sport
Fijn dat er nog her en der sportjes rondrijden. Zuinig op zijn
en doe dan terug het dekentje erop
Mijn vriendin verklaard mij soms gek
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
- Location: Maasmechelen
Re: citroen AX SPORT
Gefeliciteerd met je Sportje, tof om zo'n zeldzaam ding weer eens in het wild te zien!
Fijne dingen zijn dat, heb er vroeger verschillende van gehad en het waren de ultieme AX-jes voor mij! Niets zo mooi als het gegorgel van een stel dubbele carb's en de bijbehorend trekkracht. Ook de 'korte' versnellingsbak zorgde ervoor dat veel mensen zich bij een (tussen) spurtje aardig mispakten aan de vinnigheid van zo'n Sportje!
Check wel even dat je er de gemodificeerde klepveerschotels in hebt zitten, -is makkelijk te controleren als de kleppendeksel eraf is-, als ze breken is meestal de schade vrij groot. Ik weet niet welke carb's erop zitten, de gangbare Solexen of de Webers uit de laatste lichting, maar een correcte afstelling maakt een wereld van verschil, niet alleen in het lekker oppakken maar ook in het verbruik.
Voor de rest zijn die blokjes echt wel bulletproof, met wat detail voor onderhoud en afstelling (de afstelling vd carb's durft wel regelmatig verlopen) kunnen ze best veel km's lopen.
Wees er maar zuinig op, sommige delen zijn met de beste wil vd wereld niet meer te vinden, oa originele zuigers zijn al jaren uitverkocht...
Fijne dingen zijn dat, heb er vroeger verschillende van gehad en het waren de ultieme AX-jes voor mij! Niets zo mooi als het gegorgel van een stel dubbele carb's en de bijbehorend trekkracht. Ook de 'korte' versnellingsbak zorgde ervoor dat veel mensen zich bij een (tussen) spurtje aardig mispakten aan de vinnigheid van zo'n Sportje!
Check wel even dat je er de gemodificeerde klepveerschotels in hebt zitten, -is makkelijk te controleren als de kleppendeksel eraf is-, als ze breken is meestal de schade vrij groot. Ik weet niet welke carb's erop zitten, de gangbare Solexen of de Webers uit de laatste lichting, maar een correcte afstelling maakt een wereld van verschil, niet alleen in het lekker oppakken maar ook in het verbruik.
Voor de rest zijn die blokjes echt wel bulletproof, met wat detail voor onderhoud en afstelling (de afstelling vd carb's durft wel regelmatig verlopen) kunnen ze best veel km's lopen.
Wees er maar zuinig op, sommige delen zijn met de beste wil vd wereld niet meer te vinden, oa originele zuigers zijn al jaren uitverkocht...
Re: citroen AX SPORT
Hallo,lummelke wrote:Gefeliciteerd met je Sportje, tof om zo'n zeldzaam ding weer eens in het wild te zien!
Fijne dingen zijn dat, heb er vroeger verschillende van gehad en het waren de ultieme AX-jes voor mij! Niets zo mooi als het gegorgel van een stel dubbele carb's en de bijbehorend trekkracht. Ook de 'korte' versnellingsbak zorgde ervoor dat veel mensen zich bij een (tussen) spurtje aardig mispakten aan de vinnigheid van zo'n Sportje!
Check wel even dat je er de gemodificeerde klepveerschotels in hebt zitten, -is makkelijk te controleren als de kleppendeksel eraf is-, als ze breken is meestal de schade vrij groot. Ik weet niet welke carb's erop zitten, de gangbare Solexen of de Webers uit de laatste lichting, maar een correcte afstelling maakt een wereld van verschil, niet alleen in het lekker oppakken maar ook in het verbruik.
Voor de rest zijn die blokjes echt wel bulletproof, met wat detail voor onderhoud en afstelling (de afstelling vd carb's durft wel regelmatig verlopen) kunnen ze best veel km's lopen.
Wees er maar zuinig op, sommige delen zijn met de beste wil vd wereld niet meer te vinden, oa originele zuigers zijn al jaren uitverkocht...
Bedankt voor de informatie
Wat bedoelt u met gemodificeerde klepveerschotels en hoe kunt u dat zien ?
Zo wie zo als ik stukken van een ax sport tegenkom probeer ik die in te kopen voor het geval ik ze ooit nodig heb.
Ik heb ook nog een compleet motorblokje liggen uit een AX sport van de eerste 5000 die ze hebben gemaakt op solex's carbrateurs
met 170 000 km. Maar verschillende bronnen bevestigen dat dit blokje een revisie heeft gekregen in de loop der jaren.
Op mijn sport zitten er DCOM webers deze zal ik laten ultrasoon laten reinigen en revisie kitjes voor bestellen .
Want bij lage toeren schokt en sputtert de AX wel .
Maar er moet nog een en ander aan gebeuren onderander de krukaskeringen zouden wel en druppeltje olie verliezen en de versnellingsbak de lagers maken wat lichtjes lawaai .
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
- Location: Maasmechelen
Re: citroen AX SPORT
De versterkte klepveerschotels zijn te herkennen aan de 4 opstaande 'puntjes' op de bovenkant, de oudere versies hebben slechts 2 puntjes. Als je het kleppendeksel eraf haalt kan je tussen de tuimelaars en de kleppen gemakkelijk zien welke er in jouw motor zitten.
Belangrijk hierbij is dat Citroën zelf deze modificatie heeft doorgevoerd omdat bij breuk vd schotels de kleppen loskwamen en daardoor meestal voor een enorme ravage zorgden. Ik heb hier nog zo'n onderblokje liggen waarbij een losgekomen klep zich finaal door de zuiger heeft geboord, allemaal te wijten aan de eerste versie klepveerschotels...
Ergens heb ik de technische nota van Citroën betreffende deze aanpassing nog liggen, ik zal eens kijken of er wellicht instaat vanaf welk motornummer de versterkte schotels zijn gemonteerd, moest dat zo zijn dan zal ik je dat even laten weten.
Het ultrasoon reinigen vd carb's is altijd een goed gedacht, check ook of de juiste sproeiers er nog inzitten, er werd nl nogal veel gerommeld aan die gasfabriekjes, meestal met zero resultaat. De standaard setup is voor een standaard sportblokje het beste, als de motor getuned werd is de afstelling natuurlijk een andere zaak.
Ik wil hier niet de wijze uithangen maar aangezien je motor wat inhoudt op lage toeren zijn er een paar zaken waar je zeker op moet letten.
Webers of Solexen zijn fijne dingen, ik schat ze op een Sport allebei even hoog in, miniem verschil is dat de Webers makkelijker af te stellen zijn en naar mijn ervaring wat langzamer verlopen qua afstelling.
Controleer zeker of de correcte sproeiers, luchtbuizen, stationairsproeiers, venturi's, enz aanwezig zijn. Zorg dat de vlotterhoogtes juist zijn afgesteld en vervang liefst alle pakkingen en dichtingen, ook die tussen het spruitstuk.
Op de uiteinden vd gaskleppen zitten hele kleine lagertje en ook dichtingen, check zeker of deze nog in orde zijn, zeker versleten dichtingen zorgen voor zgn-de valse lucht.
Maak er zeker werk van om de beide carb's goed te synchroniseren met een kwikkolom of een vacummeter, ook het juist instellen vd 4 (!) mengselschroeven en de 4 (!) CO-schroeven is heel belangrijk!
Als laatste, controleer aandachtig de rubberen flens tussen het spruitstuk en de webers, kleine ouderdomscheurtjes kunnen geen kwaad zolang ze niet compleet door het rubber lopen natuurlijk want dan gaat de motor te 'mager' lopen. Nadeel van het voordeel om een exclusieve sport te bezitten is dat deze rubber aanzuigbrug al jaren uit productie is, af en toe duikt er gelukkig nog eens een 'nieuwe oude stock' op in Frankrijk, helaas zijn de prijzen geen oude stock!
Dan nog een paar dingen die zeker in orde moeten zijn eer je de Carb's kunt afstellen;
Zorg dat het ontstekingstijdstip in orde is, de klepspeling ok is en dat er zeker de juiste bougies in zitten. Eigenlijk is (of was) er maar 1 type bougie waar de Sport lekker op liep en vooral goed startte bij koude motor, overigens voorgeschreven door Citroën, ik zal morgen eens zien welke dit juist waren, heb er nog 4 van liggen geloof ik. Controleer zeker ook of de juiste stroomverdeler gemonteerd is, de Sport heeft nl een specifieke vervroegingscurve.
Op de verdeler zit zoals bij alle AX-jes uit die tijd een onderdrukcapsule, die is best belangrijk want deze zorgt ervoor dat er een correcte vervroeging vd bougievonkjes plaats vindt. Ook het oppakken bij lage toeren gaat veel soepeler als de capsule in orde is.
Als laatste heeft een Sport nog een eigenaardige maar doeltreffende oplossing voor een goede start; in de linkerzijde vd cilinderkop zit ong. achter het thermostaathuis een soort contactje geschroefd waar twee onderdrukdarmpjes op aangesloten zitten. Dit contact is heeel belangrijk voor een mooie koude start en een mooie motorloop tussen koude en warme motor zeg maar. De originele set-up van onderdrukdarmpjes van de webers naar het contact, via wat T-stukjes naar de vaculcapsule en weer terug is nogal een complexe boel, maar als alles zit en werkt zoals het hoort dan start en loopt zo'n blokje als een speer!
Kort uitgelegd zorgt dit contact ervoor dat bij koude en lauwe motor de ontsteking enorm vervroegd wordt, dit is nodig om het verzuipen vh blok te voorkomen. Vanaf een bepaalde koelvloeistoftemperatuur heeft dit contact geen werking meer, het werkt dus temp. gebonden.
Ik weet het , dit lijkt allemaal veel info in 1 keer, maar als je het al doende eens bekijkt of laat bekijken dan wordt het allemaal wel logisch. Het is nu eenmaal een voor die periode semi competitie blokje en dat heeft graag wat meer aandacht dan zijn bravere broertjes.
Belangrijk hierbij is dat Citroën zelf deze modificatie heeft doorgevoerd omdat bij breuk vd schotels de kleppen loskwamen en daardoor meestal voor een enorme ravage zorgden. Ik heb hier nog zo'n onderblokje liggen waarbij een losgekomen klep zich finaal door de zuiger heeft geboord, allemaal te wijten aan de eerste versie klepveerschotels...
Ergens heb ik de technische nota van Citroën betreffende deze aanpassing nog liggen, ik zal eens kijken of er wellicht instaat vanaf welk motornummer de versterkte schotels zijn gemonteerd, moest dat zo zijn dan zal ik je dat even laten weten.
Het ultrasoon reinigen vd carb's is altijd een goed gedacht, check ook of de juiste sproeiers er nog inzitten, er werd nl nogal veel gerommeld aan die gasfabriekjes, meestal met zero resultaat. De standaard setup is voor een standaard sportblokje het beste, als de motor getuned werd is de afstelling natuurlijk een andere zaak.
Ik wil hier niet de wijze uithangen maar aangezien je motor wat inhoudt op lage toeren zijn er een paar zaken waar je zeker op moet letten.
Webers of Solexen zijn fijne dingen, ik schat ze op een Sport allebei even hoog in, miniem verschil is dat de Webers makkelijker af te stellen zijn en naar mijn ervaring wat langzamer verlopen qua afstelling.
Controleer zeker of de correcte sproeiers, luchtbuizen, stationairsproeiers, venturi's, enz aanwezig zijn. Zorg dat de vlotterhoogtes juist zijn afgesteld en vervang liefst alle pakkingen en dichtingen, ook die tussen het spruitstuk.
Op de uiteinden vd gaskleppen zitten hele kleine lagertje en ook dichtingen, check zeker of deze nog in orde zijn, zeker versleten dichtingen zorgen voor zgn-de valse lucht.
Maak er zeker werk van om de beide carb's goed te synchroniseren met een kwikkolom of een vacummeter, ook het juist instellen vd 4 (!) mengselschroeven en de 4 (!) CO-schroeven is heel belangrijk!
Als laatste, controleer aandachtig de rubberen flens tussen het spruitstuk en de webers, kleine ouderdomscheurtjes kunnen geen kwaad zolang ze niet compleet door het rubber lopen natuurlijk want dan gaat de motor te 'mager' lopen. Nadeel van het voordeel om een exclusieve sport te bezitten is dat deze rubber aanzuigbrug al jaren uit productie is, af en toe duikt er gelukkig nog eens een 'nieuwe oude stock' op in Frankrijk, helaas zijn de prijzen geen oude stock!
Dan nog een paar dingen die zeker in orde moeten zijn eer je de Carb's kunt afstellen;
Zorg dat het ontstekingstijdstip in orde is, de klepspeling ok is en dat er zeker de juiste bougies in zitten. Eigenlijk is (of was) er maar 1 type bougie waar de Sport lekker op liep en vooral goed startte bij koude motor, overigens voorgeschreven door Citroën, ik zal morgen eens zien welke dit juist waren, heb er nog 4 van liggen geloof ik. Controleer zeker ook of de juiste stroomverdeler gemonteerd is, de Sport heeft nl een specifieke vervroegingscurve.
Op de verdeler zit zoals bij alle AX-jes uit die tijd een onderdrukcapsule, die is best belangrijk want deze zorgt ervoor dat er een correcte vervroeging vd bougievonkjes plaats vindt. Ook het oppakken bij lage toeren gaat veel soepeler als de capsule in orde is.
Als laatste heeft een Sport nog een eigenaardige maar doeltreffende oplossing voor een goede start; in de linkerzijde vd cilinderkop zit ong. achter het thermostaathuis een soort contactje geschroefd waar twee onderdrukdarmpjes op aangesloten zitten. Dit contact is heeel belangrijk voor een mooie koude start en een mooie motorloop tussen koude en warme motor zeg maar. De originele set-up van onderdrukdarmpjes van de webers naar het contact, via wat T-stukjes naar de vaculcapsule en weer terug is nogal een complexe boel, maar als alles zit en werkt zoals het hoort dan start en loopt zo'n blokje als een speer!
Kort uitgelegd zorgt dit contact ervoor dat bij koude en lauwe motor de ontsteking enorm vervroegd wordt, dit is nodig om het verzuipen vh blok te voorkomen. Vanaf een bepaalde koelvloeistoftemperatuur heeft dit contact geen werking meer, het werkt dus temp. gebonden.
Ik weet het , dit lijkt allemaal veel info in 1 keer, maar als je het al doende eens bekijkt of laat bekijken dan wordt het allemaal wel logisch. Het is nu eenmaal een voor die periode semi competitie blokje en dat heeft graag wat meer aandacht dan zijn bravere broertjes.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: citroen AX SPORT
Dag Sam, welkom!
Heb je geen zotte foto's van die 5deurs waar je cross mee hebt gereden?
Heb je geen zotte foto's van die 5deurs waar je cross mee hebt gereden?
AX-kopen is verslavend.
Re: citroen AX SPORT
Bedanktcitrofenwick wrote:Dag Sam, welkom!
Heb je geen zotte foto's van die 5deurs waar je cross mee hebt gereden?
kheb er nog enkele gevonden van mijn ax met het k2a blokje erin
hier was hij nog redelijk intact
foto na mijn 2de koprol in 2 crossen (deze is fataal afgelopen voor de Ax
ikzelf heb met mijn armtussen de deur gezeten tijdens de koprol en zat een tijdje later op spoedgevallen (heb er nog altijd last van )
alles uitgehaald die nog bruikbaar was.De overschot is naar de schroothandelaar
Last edited by norman24 on SunNov24, 2019 8:34:19 PM, edited 1 time in total.
Re: citroen AX SPORT
Bedankt voor de nuttige informatie zal ik zeker iets mee kunnen doen.lummelke wrote:De versterkte klepveerschotels zijn te herkennen aan de 4 opstaande 'puntjes' op de bovenkant, de oudere versies hebben slechts 2 puntjes. Als je het kleppendeksel eraf haalt kan je tussen de tuimelaars en de kleppen gemakkelijk zien welke er in jouw motor zitten.
Belangrijk hierbij is dat Citroën zelf deze modificatie heeft doorgevoerd omdat bij breuk vd schotels de kleppen loskwamen en daardoor meestal voor een enorme ravage zorgden. Ik heb hier nog zo'n onderblokje liggen waarbij een losgekomen klep zich finaal door de zuiger heeft geboord, allemaal te wijten aan de eerste versie klepveerschotels...
Ergens heb ik de technische nota van Citroën betreffende deze aanpassing nog liggen, ik zal eens kijken of er wellicht instaat vanaf welk motornummer de versterkte schotels zijn gemonteerd, moest dat zo zijn dan zal ik je dat even laten weten.
Het ultrasoon reinigen vd carb's is altijd een goed gedacht, check ook of de juiste sproeiers er nog inzitten, er werd nl nogal veel gerommeld aan die gasfabriekjes, meestal met zero resultaat. De standaard setup is voor een standaard sportblokje het beste, als de motor getuned werd is de afstelling natuurlijk een andere zaak.
Ik wil hier niet de wijze uithangen maar aangezien je motor wat inhoudt op lage toeren zijn er een paar zaken waar je zeker op moet letten.
Webers of Solexen zijn fijne dingen, ik schat ze op een Sport allebei even hoog in, miniem verschil is dat de Webers makkelijker af te stellen zijn en naar mijn ervaring wat langzamer verlopen qua afstelling.
Controleer zeker of de correcte sproeiers, luchtbuizen, stationairsproeiers, venturi's, enz aanwezig zijn. Zorg dat de vlotterhoogtes juist zijn afgesteld en vervang liefst alle pakkingen en dichtingen, ook die tussen het spruitstuk.
Op de uiteinden vd gaskleppen zitten hele kleine lagertje en ook dichtingen, check zeker of deze nog in orde zijn, zeker versleten dichtingen zorgen voor zgn-de valse lucht.
Maak er zeker werk van om de beide carb's goed te synchroniseren met een kwikkolom of een vacummeter, ook het juist instellen vd 4 (!) mengselschroeven en de 4 (!) CO-schroeven is heel belangrijk!
Als laatste, controleer aandachtig de rubberen flens tussen het spruitstuk en de webers, kleine ouderdomscheurtjes kunnen geen kwaad zolang ze niet compleet door het rubber lopen natuurlijk want dan gaat de motor te 'mager' lopen. Nadeel van het voordeel om een exclusieve sport te bezitten is dat deze rubber aanzuigbrug al jaren uit productie is, af en toe duikt er gelukkig nog eens een 'nieuwe oude stock' op in Frankrijk, helaas zijn de prijzen geen oude stock!
Dan nog een paar dingen die zeker in orde moeten zijn eer je de Carb's kunt afstellen;
Zorg dat het ontstekingstijdstip in orde is, de klepspeling ok is en dat er zeker de juiste bougies in zitten. Eigenlijk is (of was) er maar 1 type bougie waar de Sport lekker op liep en vooral goed startte bij koude motor, overigens voorgeschreven door Citroën, ik zal morgen eens zien welke dit juist waren, heb er nog 4 van liggen geloof ik. Controleer zeker ook of de juiste stroomverdeler gemonteerd is, de Sport heeft nl een specifieke vervroegingscurve.
Op de verdeler zit zoals bij alle AX-jes uit die tijd een onderdrukcapsule, die is best belangrijk want deze zorgt ervoor dat er een correcte vervroeging vd bougievonkjes plaats vindt. Ook het oppakken bij lage toeren gaat veel soepeler als de capsule in orde is.
Als laatste heeft een Sport nog een eigenaardige maar doeltreffende oplossing voor een goede start; in de linkerzijde vd cilinderkop zit ong. achter het thermostaathuis een soort contactje geschroefd waar twee onderdrukdarmpjes op aangesloten zitten. Dit contact is heeel belangrijk voor een mooie koude start en een mooie motorloop tussen koude en warme motor zeg maar. De originele set-up van onderdrukdarmpjes van de webers naar het contact, via wat T-stukjes naar de vaculcapsule en weer terug is nogal een complexe boel, maar als alles zit en werkt zoals het hoort dan start en loopt zo'n blokje als een speer!
Kort uitgelegd zorgt dit contact ervoor dat bij koude en lauwe motor de ontsteking enorm vervroegd wordt, dit is nodig om het verzuipen vh blok te voorkomen. Vanaf een bepaalde koelvloeistoftemperatuur heeft dit contact geen werking meer, het werkt dus temp. gebonden.
Ik weet het , dit lijkt allemaal veel info in 1 keer, maar als je het al doende eens bekijkt of laat bekijken dan wordt het allemaal wel logisch. Het is nu eenmaal een voor die periode semi competitie blokje en dat heeft graag wat meer aandacht dan zijn bravere broertjes.
Ondertussen heb ik eens in mijn documentatie gekeken en heb dit punt gevonden waar ze van die klepveerschotels spreken (zal ik zeker eens controleren )
ik zal een compleet pakket van dichtingen bestelllen voor de revisie.
Hoe kun je zien of het de originele sproeiers zijn die erin zitten staan er nummers op ,zoja welke zouden er moeten opstaan ?
Ik heb ondertussen al tussen stukken in aluminium besteld ipv kunststof voor tussen het inlaatspruitstuk en de webers
Naar het schijnt zijn ze minder gevoelig voor valse lucht aan te zuigen ?
Last edited by norman24 on SunNov24, 2019 8:35:17 PM, edited 1 time in total.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
- Location: Maasmechelen
Re: citroen AX SPORT
Die alu bruggen zijn zeker goed! De rubberen bruggen hebben hetzelfde doel als de bakelieten plaatjes tussen de gewone carb's en het inlaatspruitstuk, nl het voorkomen van vapourlock.
Tijdens het rijden zal je met de alu exemplaren geen verschil merken, meestal gaat de motor slecht aanslaan als hij een tijdje stilstaat met een warm gereden blok, de brandstof gaat dan als het ware verdampen. Starten met volledig ingetrapt gaspedaal -niet pompen!- is dan de oplossing, om de motor weer op gang te brengen weet ik uit ervaring!
Op de sproeiers en de luchtbuizen staan idd nummers, door het rond dekseltje met de vleugelmoer bovenaan te verwijderen kan je er al een deel zien zitten. De luchtmengbuizen zitten onder deze sproeiers, om de andere te bereiken moeten de bovendeksels er compleet vanaf.
Voor het afstellen en calibreren kan je dikwijls goed terecht bij een renstal/werkplaats die nog klassieke rallywagens onderhoudt, die mannen kunnen meestal wel overweg met die 'ouderwetse' dingen!
Als je mij het serienummer op de carb's kan geven dan zal ik eens opzoeken welke sproeierbezetting er af fabriek heeft ingezeten, heb hier nog ergens de oude documentatie van de webers en solexen rondslingeren.
Tijdens het rijden zal je met de alu exemplaren geen verschil merken, meestal gaat de motor slecht aanslaan als hij een tijdje stilstaat met een warm gereden blok, de brandstof gaat dan als het ware verdampen. Starten met volledig ingetrapt gaspedaal -niet pompen!- is dan de oplossing, om de motor weer op gang te brengen weet ik uit ervaring!
Op de sproeiers en de luchtbuizen staan idd nummers, door het rond dekseltje met de vleugelmoer bovenaan te verwijderen kan je er al een deel zien zitten. De luchtmengbuizen zitten onder deze sproeiers, om de andere te bereiken moeten de bovendeksels er compleet vanaf.
Voor het afstellen en calibreren kan je dikwijls goed terecht bij een renstal/werkplaats die nog klassieke rallywagens onderhoudt, die mannen kunnen meestal wel overweg met die 'ouderwetse' dingen!
Als je mij het serienummer op de carb's kan geven dan zal ik eens opzoeken welke sproeierbezetting er af fabriek heeft ingezeten, heb hier nog ergens de oude documentatie van de webers en solexen rondslingeren.
Re: citroen AX SPORT
Bij een koude motor is starten geen probleem soms wat langer demarreren maar dit komt omdat hij een tijdje heeft stilgestaan en er geen benzine meer in de carb's aanwezig is .lummelke wrote:Die alu bruggen zijn zeker goed! De rubberen bruggen hebben hetzelfde doel als de bakelieten plaatjes tussen de gewone carb's en het inlaatspruitstuk, nl het voorkomen van vapourlock.
Tijdens het rijden zal je met de alu exemplaren geen verschil merken, meestal gaat de motor slecht aanslaan als hij een tijdje stilstaat met een warm gereden blok, de brandstof gaat dan als het ware verdampen. Starten met volledig ingetrapt gaspedaal -niet pompen!- is dan de oplossing, om de motor weer op gang te brengen weet ik uit ervaring!
Op de sproeiers en de luchtbuizen staan idd nummers, door het rond dekseltje met de vleugelmoer bovenaan te verwijderen kan je er al een deel zien zitten. De luchtmengbuizen zitten onder deze sproeiers, om de andere te bereiken moeten de bovendeksels er compleet vanaf.
Voor het afstellen en calibreren kan je dikwijls goed terecht bij een renstal/werkplaats die nog klassieke rallywagens onderhoudt, die mannen kunnen meestal wel overweg met die 'ouderwetse' dingen!
Als je mij het serienummer op de carb's kan geven dan zal ik eens opzoeken welke sproeierbezetting er af fabriek heeft ingezeten, heb hier nog ergens de oude documentatie van de webers en solexen rondslingeren.
Als hij warm ik start hij moeilijker en uit ondervinding moet ik demarreren tot op het punt dat hij zou beginnen aanslaan en dan een korte duw op het gaspedaal.
wanneer ik dit niet zo doe mag ik het vergeten en een tijdje wachten om dan nog eens te proberen
Zijn het deze nummers die u nodig hebt op het huis staat er 0470 04 type is 40DCOM 9 en 8
Zou u soms ook weten waar ik aan werkplaatshandboeken kan geraken voor een sport?
alvast bedankt voor u opzoekwerk en tijd
Re: citroen AX SPORT
stuur je email even in een PB.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Re: citroen AX SPORT
Ik weet niet of het pb is verstuurd ?denny wrote:stuur je email even in een PB.
Weet niet goed hoe ik het moet doen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
- Location: Maasmechelen
Re: citroen AX SPORT
Hoi Sam, morgen heb ik toch een rustige dag in de garage in het voorruitschiet dan zal ik de gegevens eens zoeken voor die webers. Normaal moet ik ook nog de afstelprocedure van Citroën in de oude boeken hebben zitten, heb indertijd genoeg van die dingen gesynchroniseerd, al waren het meestal de gasfabrieken van de BX Sport.
Van een handboek heb ik helaas geen weet, de documentatie die ik nog heb is van in de tijd dat ik nog dealer was en toen kwamen de (afstel)gegevens eigenlijk met beetjes door de jaren binnen, nooit in 1 geheel. De documentatie van de revisie vd motoren kregen we wel als een volledig handboek binnen en als het goed is moet ik de kaft waar de revisie van de Sportmotor MA24 in ondergebracht is nog hebben liggen, ik zal er morgen eens naar op zoek gaan, je hoort er nog van!
Klein weetje trouwens, het naakt Sport onderblok is 1 op 1 uitwisselbaar met een dat van een 1100 Carburateur. Soms handig omdat zo'n alu onderblok wel eens lelijk durft rotten onder zijn cilinderbussen, zeker als ze jaren zonder koelvloeistof hebben gereden. Zolang ze dicht blijven doet dat niet veel af maar ik heb er vroeger meerdere gezien waar de alu rand onder de bussen lelijk weg gevreten was en dan kan zo'n couranter 1100 blokje soms uitkomst bieden!
Van een handboek heb ik helaas geen weet, de documentatie die ik nog heb is van in de tijd dat ik nog dealer was en toen kwamen de (afstel)gegevens eigenlijk met beetjes door de jaren binnen, nooit in 1 geheel. De documentatie van de revisie vd motoren kregen we wel als een volledig handboek binnen en als het goed is moet ik de kaft waar de revisie van de Sportmotor MA24 in ondergebracht is nog hebben liggen, ik zal er morgen eens naar op zoek gaan, je hoort er nog van!
Klein weetje trouwens, het naakt Sport onderblok is 1 op 1 uitwisselbaar met een dat van een 1100 Carburateur. Soms handig omdat zo'n alu onderblok wel eens lelijk durft rotten onder zijn cilinderbussen, zeker als ze jaren zonder koelvloeistof hebben gereden. Zolang ze dicht blijven doet dat niet veel af maar ik heb er vroeger meerdere gezien waar de alu rand onder de bussen lelijk weg gevreten was en dan kan zo'n couranter 1100 blokje soms uitkomst bieden!