AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Koen88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by Koen88 »

Oef, da's schrikken. Dan zie je maar weer eens hoe raar de constructie van die achterklep eigenlijk is.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Tja, het is een slimme constructie, alleen glas en een stuk plastic ipv een zware stalen achterklep, totdat het glas breekt, dan is het een domme constructie. :P

3 achterkleppen in 4 jaar, waarvan 2 in de afgelopen 4 maanden. :/

Image
51.5mm flex koppeling en flens gebouwd, matcht met de spaghetti, en vervangt straks de 45mm standaard-aansluiting die nu nog op m'n 54mm uitlaat zit. :)
Ik kan alleen ff niet terugvinden waar die bolkonische ring nou ookalweer vandaan kwam, ergens met een doos onderdelen mee besteld, was geloof ik voor een Saab ofzo.

Korte termijn 16V:
-Voorbumper is gespoten, die op de 16V monteren
-Gelijk kijken of m'n ruitensproeiertankje (weer) lek is, of alleen leeg. Moet een andere oplossing verzinnen, want de standaard-positie is niet geschikt icm verlagen.
-Achterkant opkrikken, wielen dr af, en wielkasten afmaken/skirts oplijmen
-Standaard 1.1 uitlaat met kat dr onder hangen.
-onderste bevestigingspunt van spaghetti repareren (lassen)
-ff aan de stelschroef voor de remverdeler draaien, heb teveel remkracht achter.
-Afspraak maken voor de APK (vermoedelijke puntjes: roest op de A-stijl, wellicht 4gastest)
-Voorruit uitsnijden, roest fixen aan de A-stijl, en nieuwe voorruit (laten) plaatsen.

Diesel:
-Onderstel repareren
--achteras revisie (kit bestellen, as demonteren, reviseren)
--voorkant maakt rare geluiden, waarschijnlijk (wéér, elke 10-20k) de stabilisator-stokjes.
-klepdekselpakking fixen, 99% van de lekkage
-nieuwe radiator inbouwen
-motorruimte beetje poetsen, vorige keer (bijna) afkeur op overmatige lekkage omdat alles ranzig was.
-APK-klaar maken voor de zomer.
-voorgloeisysteem fixen.

Langere termijn 16V:
-Vloermat dr uit, voor 't lassen van de stoelrails en rolkooi voetplaten
-Uitlaat voorste stukje upgraden, ook gelijk kijken of ik 'm iets beter kan hangen dat ie minder resoneert met de bodem tussen 3k en 4k rpm.
-Stoelrails lassen
-Voetplaatjes voor de rolkooi kopen en inlassen
-Deurbalken voor de rolkooi regelen
-Vijfpuntsgordels kopen en plaatsen
-Deukje in achterspatborden beter fixen.
-Zijramen verwijderen, deuren, achterspatborden, achterbumper en achterklep schuren/verven.
-Binnenste stuurkogels upgraden van gare oude rubber naar mooie nieuwe HD kogels.
-Uitlijning (laten) controleren
-Semi's monteren en trackday rijden!

Langere termijn diesel:
ik twijfel nog steeds, maar voorlopig blijft ie nog even, ik denk dat ik toch maar ff doorzet, en de turbo in ga bouwen, ik heb toch alles liggen. :)
-turbo flenzen snijden met de plasmasnijder @ hackerspace
-turbo naar spruitstuk adapter lassen
-turbo downpipe lassen
-olieaanover en retour aansluiten
-oliekoeler aansluiten
-intercooler inbouwen achter de voorbumper
-extra sensoren en metertjes inbouwen/aansluiten
-roestgaatje kofferbak lassen
-auto opnieuw wit rollen
-rollerbank, afstelling fine-tunen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Oude voorbumper van de 16V afgehaald
Ruitensproeitankje was lek, lijm was weer losgelaten. Andere lijm geprobeerd
"stangetjes" van de bumper in de electrolysetank gegooid, van roestige zooi naar supernetjes zonder moeite. :D Daarna ff in de primer gezet.
Image

GT bumper mist 2 bevestigingsgaatjes, zijn andere gaatjes voor geboord, moet ff kijken hoe ik die ga benutten.
Hij zit in ieder geval al wel op de auto:
Image

1.1i uitlaat (APK uitlaat voor de 16V) de roest afgeschuurd en in de primer gezet. Zag net dat ik 'm nog moet "omdraaien" om met de 16V stabi te passen. Ik kan natuurlijk ook ff proberen of ik door de APK kom zonder kat met de sportuitlaat, maar ik vermoed van niet. :)

Diesel opgekrikt, de oorzaak van het rammelende geluid in de voorophanging gevonden: de stabilisatorstang raakt de draagarm, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
De rubbers van de stabistang zijn redelijk gaar, dus die verdenk ik als eerste, ik zie niet direct speling in de draagarm.

Revisiekitje besteld voor de achteras (schijvenas) van de diesel. :) €67 voor beide kanten, en een donor-as voor de middenbuis.
Last edited by AlexanderB on SunApr03, 2016 7:02:25 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

16V..

-Voorbumper vastgezet met wat ijzerwaren (lange moeren, van beide kanten M5 boutje dr in gedraaid)
-Uit de garage gereden om de vloer aan te vegen, in de garage ff beetje stoelendans gedaan om iets meer werkruimte vrij te maken, daarna terug in de garage gezet.
-Nummerplaat dr opgeschroefd. :)
-Auto opgekrikt
-Uitlaat dr af
-1.1i Einddemper geplaatst, moet de 1.1 middenpijp nog ff "omdraaien" om 'm passend te maken. Denk dat ik katloos namelijk niet door de APK kom. :)
-Vulbusjes van de handremkabels vervangen, 13 cm was te weinig, 15 is goed.
-Remkrachtverdeler afgesteld (stukje losgedraaid, had teveel remkracht achter)

Nog te doen voor de APK:
-Middenpijp omdraaien (voorste bochtje onder de stabi door) en installeren
-Nu 't ding toch omhoog staat, onderste oogje aan de spaghettig spruitstuk lassen wat dr afgebroken is (al voordat ik 'm kocht)
-Laatste afwerking aan de wielkasten achter, skirts opplakken
-Stevige rit gaan maken om de remmen beetje in te remmen, zit wat oppervlakkige roest op van 't stilstaan. Als dat afkeur is zet ik ze in de electrolyse-tank, dan zit dr een dag later geen spatje roest meer aan. :P

Het enige mogelijke afkeurpuntje wat mij betreft is de roest in de A-stijl, staat nog op de lijst om te fixen, maar dan moet ik waarschijnlijk ook gelijk een nieuwe voorruit hebben, en die heb ik nog niet gekocht..

Image
In de garage, laatste dingetjes voor de APK fixen. :) Oh, en de acculader dr ff aan gehangen, kan ik lekker naar de radio luisteren.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

De wielkasten achter een beetje bewerkt met de dremel, nu schrapen de wielen niet meer. alleen nog ff kijken of 't met bredere banden nogsteeds niet schraapt. :)

Heb wel nog 2 kleine olielekjes gevonden, de carterpanpakking zweet, en de aandrijfas-keerring lekt, en dat is balen, want die had ik net vervangen (!) :(

Oh, en een van de veerpoten heeft speling in de breedte-richting, alsof de schokdemper los zit binnenin ofzo. Misschien het rubber bovenaan?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Achterste wielkasten opgelijmd, weer 1 ding klaar.

Daarna ff bij Chris langs geweest, ik had last van speling in de veerpoot, blijkt dat de dop bovenop de schokdemper niet helemaal vast zat, dus de schokdemper kon wiebelen in de veerpoot. Ff aangedraaid met een grote tang, en dat is ook weer goed.

Daarna naar de APK, en fail:
-Kentekenlampje (daar heb ik 'maar' iets van 20 reservelampjes voor. :) Gewoon vergeten te checken na monteren van vervangende achterklep.)
-Remkrachtverdeler zit vast op vol-open, moet ff een andere van de sloop halen dus. :)
-CO te hoog. Rest van de waardes kloppen wel, dus waarschijnlijk de Kat die beetje dood is. Ff een andere uitlaat lenen voor de APK dus. Ik zit nog te kijken of ik een goede niet-restrictieve kat kan vinden voor in m'n 'goede' uitlaat, want katloos rijden is ook een beetje aso, hoewel technisch nog net legaal.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Image
:D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by Fruit »

Goed bezig!!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by Rock's »

Gefeliciteerd ! :dance
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by j0achim »

Top!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Grr.. Rolkooi in de auto gezet, maar hij ergens gaat iets niet goed, want 't past voor geen meter, lijkt wel of de kooi krom is. Eens zien hoe ik dat ga oplossen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:Grr.. Rolkooi in de auto gezet, maar hij ergens gaat iets niet goed, want 't past voor geen meter, lijkt wel of de kooi krom is. Eens zien hoe ik dat ga oplossen..
dat ken ik, en mijne was een nieuwe, niet opgeven zou ik zeggen. Een goede carrosserie pomp doet soms wonderen :D ik heb thuis eentje liggen, mss woon je te ver, maar anders mag je hem lenen hoor
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

De kooi lijkt een beetje diagonaal te staan, de linkerpoten staan allemaal verder naar voren dan de rechter, en te laag, de gaten op de B-stijl komen niet uit..
Een beetje recht trekken met een hydraulische pers is op zich geen gek idee..

(En ja, ik weet dat dr platen onder horen, maar dan kom ik nogsteeds een halve tot een hele cm te kort op de pootjes..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:De kooi lijkt een beetje diagonaal te staan, de linkerpoten staan allemaal verder naar voren dan de rechter, en te laag, de gaten op de B-stijl komen niet uit..
Een beetje recht trekken met een hydraulische pers is op zich geen gek idee..

(En ja, ik weet dat dr platen onder horen, maar dan kom ik nogsteeds een halve tot een hele cm te kort op de pootjes..)
ik heb het ook gedaan met zo'n pers, werkt echt goed als je weet hoe je ermee moet omgaan. Ik heb het toen zelfs in de auto gedaan, weet je direct tot hoever je mag gaan en of er beterschap in zicht is :D . succes :)
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Het is niet bepaald in de buurt nee, maar ik kan best een keer die kant op rijden als ik de pers mag lenen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Diesel..

Gisteren aan de kant gezet door de lokale hermandad, ze hadden het idee dat de uitlaat lek klonk, en toen ze dr toch achter stonden, dat m'n achterwiel ook een beetje scheef stond. Ik ben dr met een waarschuwing vanaf gekomen (waarvoor dank), maar het moest wel zo snel mogelijk opgelost zijn, dus vandaag maar ff de auto in de schuur gezet. :)

Uitlaat was denk ik alleen de achterste klem (daar gaan die dingen altijd lekken), dus die plak ik wel ff opnieuw dicht en draai de klem wat strakker aan. Zal 't uiteraard ook ff testen door de achterkant dicht te houden en kijken of het ergens anders uitkomt..

Achteras ook gedemonteerd, eerst de remmerij volledig dr afgehaald, daarna de as onder de auto uit.
Ik kreeg alleen de T40 schroefjes van de torsiestaven niet los, want die zitten echt ontiegelijk vastgerot (Nog meer dan normaal..), dus daar ga ik morgen ff verder aan puzzelen.
Ondertussen de donor-hoofdbuis weer voorzien van remleidingen, en op z'n plek gehangen.
Nu alleen nog de armen en torsiestaven losmaken, schoonmaken, lagers inpersen en weer monteren, en dan de remklauwen dr op, ontluchten en dan is dat ook weer klaar. :)

En nu de auto toch in de garage staat, ga ik de rubbers van de stabilisatorstang ook ff vervangen, en gelijk ff kijken naar een paar olielekjes die nu wel eens dicht moeten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Diesel:
Stabilisatorstang rubbers vervangen, de oude waren minder gaar dan ik in eerste instantie dacht, maar wellicht heeft het toch geholpen. We gaan 't zien. :)
Klepdeksel en vacuümpomp en nokkenas-lagers gedemonteerd, grondig schoongemaakt, en op de juiste plaatsen vloeibaar pakking aangebracht. De motor zou nu een stuk minder moeten lekken.
Gloeipluggen geinspecteerd, ze geven allemaal 0.3 Ohm aan, zijn allemaal netjes droog. Dan betekent het slecht starten waarschijnlijk een brandstoflekje (lucht in brandstof) ipv niet-voorgloeien..?

Achteras uit elkaar getimmerd, volgende stap is de oude lagerschalen dr uit halen en de nieuwe lagers erin persen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Nieuwe lagers ingeperst, alles netjes ingevet, en de hele achteras weer in elkaar gemonteerd. Had alleen niet genoeg remvloeistof meer om de boel te ontluchten, dus ik ga morgen ff langs de automaterialenzaak.

Andere dingetjes waar ik ff naar wil kijken
-Voorgloeien, of ie dat nou wel of niet doet. Misschien ff paar draadjes trekken en een ledje dr aan hangen zodat ik visuele bevestiging heb dat er stroom op staat ja/nee.
-Stationair afstellen, staat nu verkeerd afgesteld waardoor je flink gas bij moet geven om weg te rijden om 'm niet te laten afslaan.
-Kijken of ik dr achter kan komen waar al m'n KVS steeds heengaat.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by JSP »

diesel restauratie? begint erop te lijken.

Ben er trots op je dat je de diesel hebt gehouden. Zijn er bijna geen meer in NL.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker

Post by AlexanderB »

Beetje 50/50, ik ben dr nog niet over uit. Ik wil het ding wel rijdend houden tot ik klaar ben met m'n studie, want het is gewoon goedkoop vervoer. Na m'n studie zie ik dan wel weer.

<6 cent de km aan brandstof, en een paar tientjes per maand aan vaste lasten, kan je weinig anders voor rijden (wellicht een andere kleine auto op LPG G3, maar heb niet echt het budget om een complete vervangende auto te kopen momenteel.)

Achteras zit dr weer onder, maar moet dr nog ff naar kijken, vind eigenlijk dat ie net te hoog staat.
Hij rijdt nu wel een stuk beter, voornamelijk nu de stabi weer werkt (was aan 1 kant de bout afgebroken).

Deze week vakantie, ga denk ik de 16V flink aanpakken:
-Staalplaat bestellen voor de rolkooi voetplaten, paar extra buizen bestellen voor deurbalken en gordel-balk.
-Stoelrails lassen
-Voetplaten rolkooi lassen
-Rolkooi inbouwen
-Deurbalken toevoegen aan rolkooi
-Kuipstoelen inbouwen
-Racegordels (moeten toch aan de rolkooi vast)
-Laatste panelen uitdeuken, schuren, plamuren, spuiten.
-Uitlaat voorste stukje upgraden
-Binnenste stuurkogels upgraden van gare oude rubber naar mooie nieuwe HD kogels.
-Uitlijning (laten) controleren
-Meer mee rijden, trackdays gaan doen enzo.

Diesel, korte termijn:
-Kijken waar m'n KVS heen gaat, begint redelijk veel te worden wat ik steeds kwijt ben.
-Roestgat in de kofferbak begint nu wel een beetje groot te worden, daar ff plaatje in bakken.
-Reservewielhaak kopen, die is dr af gevallen en moet nog een keer vervangen zodat ik niet zonder reservewiel hoef rond te rijden.
-Radiatorbeugeltjes fixen en de nieuwe radiator installeren. (Hopelijk is de radiator lek, dan is dat gelijk dé oplossing voor het KVS-verdwijnprobleem.)
-Alle elektrische meuk een keer aanpakken.
-Auto een keer wassen met korrel 50, en opnieuw wit rollen.
-Losgeraakte skirtdelen vastlijmen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply