Rare verschijning hier op het forum (*kuch kuch*) - iemand die zich niet in een AX verplaatst maar in een ander voertuig met de bekende dubbele chevron op de motorkap.
Ik ben dus Koen, nog net 27, en van kinds af aan besmet met het Citroën-virus. Helaas ook in het bezit van twee linkerhanden, die onder de bezielende leiding van het Citroën forum en wat leden van hier (met name Tim1993 en René Jongejan), en m'n schoonvader, gelukkig steeds minder onhandig worden. Mijn hele familie heeft zo ongeveer in Citroëns rondgereden, behalve mijn eigen ouders; in mijn jeugd heb ik een vloot BXen, CXen, AXen, ZXen en Xantia's aan mij voorbij zien trekken (mijn ouders hebben zich beperkt tot Nissan en Renault...). Mijn lesauto was een C3, nog van het oude bolhoed type, dus ook mijn eerste ervaring zelf achter het stuur was Citroën.
Doordat ik tijdens mijn studie eigenlijk overal kwam met het openbaar vervoer (en ook nog eens anderhalf jaar in het buitenland heb gewoond), ik voor m'n werk altijd wel een auto van de zaak kon pakken en ik geregeld met andermans auto weg kon als het nodig was, heb ik de eerste jaren na het halen van mijn rijbewijs eigenlijk nooit de aandrang of noodzaak gehad een auto aan te schaffen - ik heb doodleuk bijna 8 jaar lang rond kunnen tuffen in andere auto's, waaronder ook weer de nodige Citroëns. Toen kwam echter het punt waarop ik was afgestudeerd, geen korting meer kreeg op het OV en moest gaan werken.
Uiteraard had ik een eisenpakket. Mijn eerste auto moest geen koekblik zijn zoals de eerste auto's van de meesten van mijn vrienden, het moest iets aparts zijn, trekhaak was een must, het verbruik redelijk zuinig voor hoe groot de auto was, de auto moest licht zijn en goedkoop in de verzekering. Kleur geen bezwaar, overige opties niet van belang. Aangezien ik al van kinds af aan interesse heb in auto's moest de auto ook wel sleutelvriendelijk zijn, maar in het kader van mijn twee linkerhanden en compleet gebrek aan sleutel ervaring ook wel een écht 'instapmodel' wat dat betreft. Met de blik exclusief gericht op Citroëns was de keuze snel gemaakt: er moest een BX komen.
Ik ben met mijn budget in het achterhoofd gaan zoeken en kwam al snel een BX Deauville tegen die mij beviel. 921kg schoon aan de haak, van 1993, dus spotgoedkoop in de wegenbelasting en verzekering, trekhaak, redelijke kilometerstand voor de leeftijd (215.000) en qua verbruik zou de auto rond 1 op 14 zitten, waarmee het de zuinigste auto in jaren zou zijn bij ons thuis. Afspraak gemaakt, auto bekeken samen met m'n vriendin (weinig kaas gegeten van auto's maar wel met handige vader) en m'n beste vriend (geen kaas gegeten van auto's), proefrit gemaakt en een week later de auto ook daadwerkelijk opgehaald voor de machtige som van €750. Ik ben inderdaad zo'n vent die gewoon de eerste, de beste BX gekocht heeft die hij kon vinden.
Het is een basis auto - Deauville is dan wel een luxe Franse badplaats, maar als ze het de BX Sparta hadden genoemd had ik het ook geloofd. Mijn BX heeft geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen, geen ABS, geen centrale vergrendeling - eigenlijk helemaal niks behalve een zonnedakje. Maar het leuke is: ik mis het ook niet, geen moment. Ze doet wat ze moet doen, namelijk starten en lopen, rijden en zweven. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Maar waarom zit ik dan op het AX forum? Nou, da's een simpele vraag om te beantwoorden. Mijn BX heeft een TU3 KDY motortje (1400cc met monopoint inspuiting) en een MA5 versnellingsbak - in principe dus niks anders dan een AX 1.4, maar dan met hydropneumatische vering. Dit forum is al meerdere malen een rots in de branding geweest, zoals bij het schoonmaken/vervangen van het injectiehuis en het uitlezen van motorstoringen.
De BX heeft zich eigenlijk al anderhalf jaar redelijk goed gehouden - de eerste dag wel een vastgelopen voorste hoogteregelaar (eigen schuld), en op een gegeven moment is m'n injectiehuis gesneuveld (achteraf gezien was dat al bij de vorige eigenaar aan het storen), maar eigenlijk maar weinig aan de hand: ze heeft met alle verhuizingen waar ze voor gebruikt is de bijnaam Het Kasteel verdiend, en ik rijd er nu dagelijks mee rond voor m'n werk naar volle tevredenheid.
En toen was het plots oktober 2015. Ik had 's ochtends met de BX nog rondgereden, had overleg op kantoor en stapte na dat overleg weer in de auto: het rode STOP lampje bleef maar branden, de kont van de auto bleef strak op de grond en ik hoorde de pomp niet aanslaan. Foute boel dus. Er was lucht in het LHM systeem gekomen. Ik heb de auto stapvoets naar de garage 200 meter verderop gereden (gelukkig Citroën specialist), die hebben haar weer in de benen gekregen. Toch vertrouwde ik het niet helemaal omdat de pomp nu niet rustig tikte maar snel ratelde als een machinegeweer bij het oppompen en remmen. Een week later was het weer foute boel: de auto kwam niet omhoog. Nu zag ik echter ook LHM onder de auto liggen. Een retourtje garage voor reparatie, LHM bleef nu weer netjes binnen, maar de pomp ratelde nog steeds als een bezetene. Volgens de hydrauliek specialist in Breda was de voorraadbol nog goed, dus waar het aan lag wist hij ook niet, maar ik kon wel weer rond rijden. Weer een week later zag ik plots kleine plasjes onder de auto - verdraaid, het zal toch niet? Olie! Maar goed, tot ik echt olie moest bijvullen was het advies: doorrijden! Tot in de kerstvakantie Tim1993 mij kwam helpen de veerbollen te vervangen: mijn motorblok was drijfnat, net zoals de versnellingsbak. Wat bleek? Geen motorolie, maar LHM! Wéér lek! Na de kerstdagen heb ik de auto stil laten staan en meteen een afspraak bij de garage gemaakt, want het leek erop dat er een leiding op knappen stond. Helaas was er pas 13 januari plek, maar ik moest in de tussentijd wel werken...

Wat doe je in zo'n situatie? Je leent een auto van een maat: praktisch heel januari heb ik rondgereden in Tim z'n AX. Compleet gestript, knokkelende asjes, kromme remmen, brakke lambda - maar oh oh oh wat een heerlijke kart.


Het plan is om met de ICCCR 2016 met een AX én BX te komen!
Hier nog wat fotootjes van Het Kasteel (nu op 231.000km), hopelijk binnenkort aan te vullen met plaatjes van m'n eigen AX!

Zoals ze doorgaans bij ons achter geparkeerd staat.

Trekhaak wordt goed gebruikt.

En de TZI stoelen die ik in oktober gekocht heb.