AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Rock's »

Komt de radiateur voor het schutboard of heb je voldoende ruimte .. zo ja... volgens mijn moet je dan nog een stukje zagen voor extra koeling.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Met de onderkant voor 't schutbord, bovenkant dr achter.

Dus ja, moet zagen, en wat beugeltjes bouwen, dat is morgenochtend als eerste aan de beurt..

Image
Van m'n schakelstangetjes de 3 netste uitgezocht en een beetje schoongemaakt. alle koppelingetjes ingevet, schakelt straks echt super. :D
Ik heb ook specifiek *niet* schakelstangetjes met van die rubberen bolletjes gebruikt, want die zorgen alleen maar dat het schakelen wazig word en meer speling krijgt.

Image

Image
Nieuwe parts

Image
Thermostaat, oliekoeler, uitlaatspruitstuk, lambda..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Losroyos »

Ziet er leuk uit alexander

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

Morgen bij de meet :D
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Vandaag 14 uur aan de auto gewerkt.. Bijna klaar, moet alleen nog:
-radiator vastzetten en kvs vullen.
-remmen ontluchten
-uitlaat dr onder hangen
-voorbumper dr op zetten
-tellerbak dr in zetten
-spiegels terug aan de deuren schroeven
-achterspatborden een beetje uitkloppen danwel met de slijptol rond zagen..
-wielen dr onder
-testen of ie ook rijden wil. :)

Kortom, als ik morgen een beetje op tijd wakker ben, dan ben ik (vrijwel zeker) bij de meeting. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Jurjenz »

Jeeeeemug jij gaat hard! Fingers crossed :D
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Well, iedereen heeft 't gezien, maar vandaag was ik dus bij de meeting *met* de 16V.

Ik heb de afgelopen 2 dagen bijna continu gewerkt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (waar ik normaal in sessies van 3, soms 5 uur dr aan werk) om de auto rijdend te krijgen, en dat is gelukt. :)

Helaas wel een *ahum* kleine olielekkage gevonden,ik schat dat ik bijna een hele liter olie kwijtgeraakt in 150 km, de helft dr van zit door m'n hele motorruimte. :( Al m'n mooi gepoetste onderdelen.. :(

Morgen weer een dag, dan ga ik eerst 't lek dichten (achterste klepdeksel), en daarna de motorruimte wassen, haha. En dan eens een lijstje opstellen met andere reparatiepuntjes en andere zaken die ik niet op tijd af kreeg. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Well, iedereen heeft 't gezien, maar vandaag was ik dus bij de meeting *met* de 16V.

Ik heb de afgelopen 2 dagen bijna continu gewerkt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (waar ik normaal in sessies van 3, soms 5 uur dr aan werk) om de auto rijdend te krijgen, en dat is gelukt. :)

Helaas wel een *ahum* kleine olielekkage gevonden,ik schat dat ik bijna een hele liter olie kwijtgeraakt in 150 km, de helft dr van zit door m'n hele motorruimte. :( Al m'n mooi gepoetste onderdelen.. :(

Morgen weer een dag, dan ga ik eerst 't lek dichten (achterste klepdeksel), en daarna de motorruimte wassen, haha. En dan eens een lijstje opstellen met andere reparatiepuntjes en andere zaken die ik niet op tijd af kreeg. :)
Dat heb ik gezien zag goed uit ga zo door (morgen even motorruimte afspuiten)

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Rock's »

Gefeliciteerd hoor...

Maaaruhm ... hoe rijd het ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Laurent »

Heb je zijn vriendin niet zien duwen? :lol: :lol:
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Rock's wrote:Gefeliciteerd hoor...

Maaaruhm ... hoe rijd het ?
Fantastisch, instant gasresponse, trekt heerlijk door op hogere toeren, het is alleen wel moeilijk om niet te hard te rijden, je merkt gewoon dat de auto graag hard wil.

Wel het een en ander aan probleempjes, maar dat is altijd op te lossen. :) om wat te noemen:
-olielekkage, obviously
-achteras-revisie en verlagen
-uitlijning
-handrem afstellen, wellicht 1 nieuwe remkabel, want 1 gaat stuk stroever dan de ander.
-tellerbak doet bijna niks (wel lampjes, geen meters.. bedrading?)
-wil eigenlijk een grotere HRC, moet de rem wel erg ver intrappen, maar remt wel lekker licht zo.
-wat roestgaatjes behandelen, die bij de voorruit is het vervelendst..
-skirtset
-betere banden
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Glen »

Na de to do list die ik zaterdag zag had ik niet gedacht dat je het zal halen, maar leuk dat het toch gelukt is, ondanks een kleine lekkage :lol: Succes met de rest.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Losroyos »

Lekker bezig!! dat heb je allemaal wel snel voor elkaar gekregen. Hoelang ben je nou in totaal bezig geweest denk je?

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Elsje »

:occasion5:
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

:occasion5:

Vandaag de kleppendeksel eens helemaal uit elkaar gehaald, is nog best interessant. Er zit namelijk een complete olieafscheider in met allerlei schotjes en zo, en alle lucht die dr in gaat komt direct (via de slang op de zijkant van 't blok) vanuit de carterpan. Dus in tegenstelling tot wat ik dacht, staat de afvoer bovenop dus niet direct in verbinding met de kop, maar is een soort platliggende catch-can die toevallig in de klepdeksel zit ingebouwd.. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by NickySchelfaut »

ziet er gaaf uit man!

die schakelstangetjes zonder rubber, slijt dat dan niet harder? Of zijn dit ook gewoon originele Citroën delen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Sommige zijn zonder, sommige met, de meeste AX'en lijken de onderste met te hebben en de bovenste zonder. Het maakt volgens mij niet zoveel uit, het is puur om vibraties te dempen denk ik. (Vibraties die anders aan de pook worden doorgegeven.)

Heb net een "oops" momentje, de rand naast het krikpunt boog een beetje krom, dus ik gaf dr een klap op met de hamer om 'm recht te maken, zit dr ineens een gat in m'n dorpel formaat 2 bierviltjes, van binnen doorgerot, van buiten niks aan te zien omdat 't door de verf bij elkaar werdt gehouden. Dat wordt nog ff stukje extra lassen.. (En ff met de hamer op de rest kloppen om te checken of dr niet nog meer roest zit..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Beetje verder gelast aan de nieuwe uitlaat, moet morgen ff wat hangertjes fabrieken om die Remus op te hangen, dan kan ik de rest daaraan op maat maken. :) Werken met vers materiaal is trouwens echt fijn vergeleken met roestig en dun blik lassen, kan gewoon met het apparaat op hoog lekker rupsjes trekken, ipv puntje voor puntje vast tikken en hopen dat je niet spontaan een gat brand in het materiaal.

Wat me op het volgende punt brengt, ff de slijptol in de dorpel gezet, vierkant gat om de roest heen gezaagd, maakt het inlassen van een vervangend plaatje een stuk simpeler. En ik doe 't voor mezelf, want je ziet dr straks toch niks van met de skirtset dr op, maar ik wil 't gewoon stevig hebben, dus moet 't gat dicht. :)

Dashbord weer in elkaar gezet, dat hing met 3 boutjes vast, nu zit bijna alles weer vast zoals het hoort (moet nog ff de tellerbak vastzetten en het dashbordkastje)

Interieur achter helemaal gestript, ga op de laadvloer een paar haken inbouwen zodat eventueel aanwezige bagage met een netje en wat spanbanden vastgezet kan worden, dan stuitert het niet door de wagen bij vlot rijden. :P

Verder ff de achterbumper dr af getrokken, met de boormachine een gaatje geprikt in de binnen-bumper, en behalve de 3 die ik zocht, 7(!) extra pinnetjes teruggevonden. De achterbumper is dr 2.3x eerder af geweest dus. :)

Donor-achteras uit elkaar gehaald, hoofdbuis lijkt goed te zijn, dus nou nog ff de schijvenas uit elkaar slopen, en dan kan ik de boel met een setje nieuwe naaldlagers en keerringen weer in elkaar zetten tot één goede achteras. :)

M'n voor-remklauwen lopen een beetje aan, ik zit te denken om die ook nog ff uit elkaar te trekken voor een snelle schoonmaakbeurt of revisie, afhankelijk van hoe erg het dr van binnen uitziet.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Avond voor de meeting:
Image
Image
Band, plank, krik, achteras opkrikken, ik krijg 't ding anders echt niet op z'n plek in m'n eentje..

Ochtend voor de meeting
Image
Image
Image
M'n nieuwe remmen. :)
Image
Roze. Voor krijgt ook nog roze, ga binnenkort de klauwen reviseren, dan kunnen ze gelijk een likje verf krijgen. :)

Image
Nog een foto van de meeting.

Achterste klepdeksel heeft een ingebouwde olie-afscheider.. (toen ik 't toch los had, toch maar ff van binnen bekeken. :)
Image

Image
4 van deze ogen, en ik had nog 2 ogen die in de gordel-schroefgaten passen (van een vierpunts-gordel denk ik zo), 6 ogen is wel ff voldoende denk ik zo. :)

Ooooops.
Image
Image
Image
Image
Gat dr boven (waar 't water binnen kwam wat al deze roest veroorzaakte) vandaag ook dicht gemaakt, moet de foto's nog op m'n PC zetten. :)
En je ziet dr straks niks van, zit toch een skirt overheen, maar het zit mij gewoon beter als ik weet dat dr geen dikke roestgaten onder m'n skirt zitten.

Image
Ander roest-gaatje... Vervelende plek, tussen de naad van het binnen-spatbord en de buitenkant van de auto..

Image
Dat gaat niet passen...

Image
Dus stukje uit het spatbord gehakt. :) Nou nog ff de skirtdelen dr op lijmen.

Image
Had volgens mij nog geen foto van m'n nieuwe tank en gas-regelaar..

Image
Helaas zijn de metertjes wel een beetje nutteloos, want met vloeibaar CO2 ipv Argon heb ik (altijd) maar 35 bar ofzo, ipv 200+, en m'n lasapparaat last prima wanneer de lagedruk meter amper met de naald van z'n stopje af komt. Zou dus eigenlijk een setje meters op moeten wat van 0-60 bar gaat en eentje die 0-2 bar doet voor de lage druk kant ofzo..
Niet dat 't echt uitmaakt, want die meter zal op 35 blijven staan tot de laatste druppel op is, om een idee te krijgen van de inhoud, moet je de tank wegen. :)

De uitlaat zit ook in elkaar (en klinkt prachtig :D) ik zal morgen de foto's daarvan uploaden. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Pff, net een testrit, slaat 't ding ineens spontaan af voor 't stoplicht, en ook direct niet meer aan te krijgen. :/ accu mat nog 12.5v, maar wanneer ik de startmotor gebruikte, meteen 0v, en bleef 't 30 seconden lang 0v. Uiteindelijk met startkabels startte ie meteen, maar probeerde ie ook gelijk weer uit te vallen, uiteindelijk met voet op 't gas de hele weg naar huis gereden., (Is nog best lastig kan ik je vertellen, als je geen drie voeten hebt.)

Zal dr zo ff een andere accu in hangen, hopelijk werkt 't dan beter.. en ff op laten drogen, denk dat de motor met hogedrukspuit afwassen misschien beetje teveel van 't goede was..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply