Paco's Pigletta...
Moderator: webmasters
Paco's Pigletta...
Hey allemaal,
Op het Citroën forum heb ik me ook al even voorgesteld maar ik ga de tekst van daar even naar hier kopiëren.
Het is te warm om terug alles te typen .
Vroeger toen ik nog jong en sexy was had mijn moeder een Ax’je gekocht.
Welke versie dat was weet ik niet meer. Alleen weet ik dat het een witte was Very Happy.
Ik heb het altijd leuke autootjes gevonden en ik herinner me dat ze erg relaxed rijden.
Nu +-15 jaar later waren mijn vriendin en ik op zoek naar een tweede wagentje en toevallig zijn we uitgekomen op deze Citroën AX Okay.
Toen ik de advertentie zag dacht ik dat het een rode was totdat we ter plekke waren. Geen rood maar roze .
Ondanks de aparte kleur zijn we beide toch wel gevallen voor de charme van dit ding.
Gelijk gekocht en grondig gepoetst.
Dus het gaat over deze:
Citroën AX Okay 1.0
Bijnaam: Piglet
Kenteken: 1-KSK-206 (Belgische wagen. Omdat hij Piglet is gedoopt is het kenteken ook toevallig KSK -Klein Schattig Knorretje-)
Van de eerste eigenaar (origineel inschrijvingsbewijs zat er nog bij, ook het onderhoudsboekje compleet met alle handleidingen enz enz).
En het mooiste van dit alles zijn de kilometers. Hij/Zij heeft maar 30483km gelopen.
Geboortedatum: 22/03/1995 (Toeval/het lot, noem het wat je wil maar ik ben jarig op 22/03
Piglet is geblutst/gekrast maar rijdt erg goed… We zijn er superblij mee.
Genoeg geleuterd… Hier is het fotootje
Op het Citroën forum heb ik me ook al even voorgesteld maar ik ga de tekst van daar even naar hier kopiëren.
Het is te warm om terug alles te typen .
Vroeger toen ik nog jong en sexy was had mijn moeder een Ax’je gekocht.
Welke versie dat was weet ik niet meer. Alleen weet ik dat het een witte was Very Happy.
Ik heb het altijd leuke autootjes gevonden en ik herinner me dat ze erg relaxed rijden.
Nu +-15 jaar later waren mijn vriendin en ik op zoek naar een tweede wagentje en toevallig zijn we uitgekomen op deze Citroën AX Okay.
Toen ik de advertentie zag dacht ik dat het een rode was totdat we ter plekke waren. Geen rood maar roze .
Ondanks de aparte kleur zijn we beide toch wel gevallen voor de charme van dit ding.
Gelijk gekocht en grondig gepoetst.
Dus het gaat over deze:
Citroën AX Okay 1.0
Bijnaam: Piglet
Kenteken: 1-KSK-206 (Belgische wagen. Omdat hij Piglet is gedoopt is het kenteken ook toevallig KSK -Klein Schattig Knorretje-)
Van de eerste eigenaar (origineel inschrijvingsbewijs zat er nog bij, ook het onderhoudsboekje compleet met alle handleidingen enz enz).
En het mooiste van dit alles zijn de kilometers. Hij/Zij heeft maar 30483km gelopen.
Geboortedatum: 22/03/1995 (Toeval/het lot, noem het wat je wil maar ik ben jarig op 22/03
Piglet is geblutst/gekrast maar rijdt erg goed… We zijn er superblij mee.
Genoeg geleuterd… Hier is het fotootje
Re: Paco's Pigletta...
Had hem al gezien op het Citroën forum.. Blíjft een aparte kleur.
Re: Paco's Pigletta...
Krijg wel regelmatig 'uitlach' gezichten te zien.
Trek me daar niks van aan .
Mooi vind ik het niet. Mijn vriendin vind het geweldig maar zij rijdt er niet mee :lol
Trek me daar niks van aan .
Mooi vind ik het niet. Mijn vriendin vind het geweldig maar zij rijdt er niet mee :lol
Re: Paco's Pigletta...
Haha, bij een ander vind ik het een mooie kleur. Hartelijk welkom ook. Hoe is het onderhoud?
Re: Paco's Pigletta...
Wel het onderhoudsboekje is erbij.
De laatste notering is echter van 2009. (600km verschil met 2008 )
Daarna niets meer. Ook niets te vinden wanneer de Driem is vernieuwd.
Ik wil dus de distributieriem laten vervangen incl spanrol, waterpomp.
Kost wel erg veel om dit in een garage te laten doen. Ben dus op zoek naar een goedkoper alternatief.
Ook trilt de auto bij snelheden hoger dan 80km/u. Ook dit moet ik laten nakijken.
Verder lijkt alles dik in orde.
De laatste notering is echter van 2009. (600km verschil met 2008 )
Daarna niets meer. Ook niets te vinden wanneer de Driem is vernieuwd.
Ik wil dus de distributieriem laten vervangen incl spanrol, waterpomp.
Kost wel erg veel om dit in een garage te laten doen. Ben dus op zoek naar een goedkoper alternatief.
Ook trilt de auto bij snelheden hoger dan 80km/u. Ook dit moet ik laten nakijken.
Verder lijkt alles dik in orde.
Re: Paco's Pigletta...
Het goedkoopste alternatief is zelf doen, mits je dat ziet zitten natuurlijk. Waar woon je? Wellicht dat een mede clublid in de buurt woont en bereidt is je te helpen.
De trillingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Hoe is je bandenprofiel? (niet scheef afgesleten?), zit er speling in het wiellager? Zijn de wielen uitgelijnd, banden gebalanceerd?
De trillingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Hoe is je bandenprofiel? (niet scheef afgesleten?), zit er speling in het wiellager? Zijn de wielen uitgelijnd, banden gebalanceerd?
Re: Paco's Pigletta...
Wel ik zou het wel willen doen maar ik heb 0,0 kennis van automechanica/techniek.
Ik blijf er beter af denk ik zo.
Ik woon in Maasmechelen (Limburg, België). Ligt op ongeveer 15min van Maastricht.
Banden zijn nieuw opgelegd dan mag ik ook hopen op een uitlijning en uitbalancering. Wiellager??? Geen idee
Net een tweede probleem. Hij start niet. Wou net ff naar de nachtwinkel maar krijg hem niet gestart.
Sleutel draait door, contact springt op (radio enzo) en dan hoor ik wat geklik? Startmotor?
Ik blijf er beter af denk ik zo.
Ik woon in Maasmechelen (Limburg, België). Ligt op ongeveer 15min van Maastricht.
Banden zijn nieuw opgelegd dan mag ik ook hopen op een uitlijning en uitbalancering. Wiellager??? Geen idee
Net een tweede probleem. Hij start niet. Wou net ff naar de nachtwinkel maar krijg hem niet gestart.
Sleutel draait door, contact springt op (radio enzo) en dan hoor ik wat geklik? Startmotor?
Re: Paco's Pigletta...
Arrrgh, dat is heel vervelend! Ik begrijp uit je verhaal dat de startmotor niet wil rondgaan. Heb je een multimeter?
- Ik zou beginnen met het meten van de accu of deze nog voldoende is opgeladen.
- Is dat wel het geval, de bekabeling controleren van de accupolen. Ook de massapunten (de meest dichtbijzijnde zit achter de accu) opschonen door op te schuren.
Ik zou iig hiermee beginnen.
- Ik zou beginnen met het meten van de accu of deze nog voldoende is opgeladen.
- Is dat wel het geval, de bekabeling controleren van de accupolen. Ook de massapunten (de meest dichtbijzijnde zit achter de accu) opschonen door op te schuren.
Ik zou iig hiermee beginnen.
Re: Paco's Pigletta...
Accu is nieuw.
Toen ik hem kocht was de batterij dood.
Andere nieuwe ingestoken en startte onmiddellijk.
Waar bevind de startmotor zich eigenlijk??
Toen ik hem kocht was de batterij dood.
Andere nieuwe ingestoken en startte onmiddellijk.
Waar bevind de startmotor zich eigenlijk??
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Paco's Pigletta...
welkom hier ...
Ik heb ook een Okay gehad ... hij is vermoord door een mede forumer ik ga geen namen noemen maar hij gaat dit nog vaak horen
Ik heb ook een Okay gehad ... hij is vermoord door een mede forumer ik ga geen namen noemen maar hij gaat dit nog vaak horen
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Paco's Pigletta...
Als de motor wilde starten met een nieuwe accu, dan is de bekabeling nog goed (checken kan natuurlijk nooit kwaad). Al wel de accu gecontroleerd op voltage? Het kan zijn dat je accu namelijk niet genoeg wordt bijgeladen door de dynamo, maar meten is weten
Als je voor de auto staat, de startmotor zit achter de motor, linksonder het luchtfilterhuis. Op de pluspool van de accu zitten twee dikke kabels, een kabel gaat direct naar de startmotor.
Ziet er zo uit:
Als je voor de auto staat, de startmotor zit achter de motor, linksonder het luchtfilterhuis. Op de pluspool van de accu zitten twee dikke kabels, een kabel gaat direct naar de startmotor.
Ziet er zo uit:
Re: Paco's Pigletta...
Hoi Paco, welkom
Als de auto met de nieuwe accu gelijk wilde starten en nu niet meer, dan gaan mijn eerste verdenkingen naar de dynamo. Probeer eerst eens of de auto wel wil starten als je hem aan een andere accu/auto hangt met startkabels. Meet ook even de spanning op de accu. Zowel nu als de motor niet draait als wanneer je hem wel gestart hebt en hij loopt.
Als de auto met de nieuwe accu gelijk wilde starten en nu niet meer, dan gaan mijn eerste verdenkingen naar de dynamo. Probeer eerst eens of de auto wel wil starten als je hem aan een andere accu/auto hangt met startkabels. Meet ook even de spanning op de accu. Zowel nu als de motor niet draait als wanneer je hem wel gestart hebt en hij loopt.
Re: Paco's Pigletta...
Heb net even onder de kap gekeken.
Die startmotor... Is die wel zichtbaar/toegankelijk zonder het filterhuis te verwijderen?
Ik heb een week gereden +-60km/dag. Zou het dan nog de dynamo kunnen zijn?
Helaas zit nameten er niet in omdat ik geen multimeter/startkabels/andere accu in het bezit heb.
En dank je wel voor de verwelkoming!!
Die startmotor... Is die wel zichtbaar/toegankelijk zonder het filterhuis te verwijderen?
Ik heb een week gereden +-60km/dag. Zou het dan nog de dynamo kunnen zijn?
Helaas zit nameten er niet in omdat ik geen multimeter/startkabels/andere accu in het bezit heb.
En dank je wel voor de verwelkoming!!
Re: Paco's Pigletta...
Het luchtfilterhuis moet je verwijderen om er bij te kunnen. Is allemaal plug&play!
Re: Paco's Pigletta...
Ik heb nog wat ongemakkelijkheden ontdekt maar dat ga ik in het desbetreffende subfora posten.
Hier wat fotootjes
Het motief van de zetels... echt iets voor manschkerels...
En een bluts aan de bestuurderskant
Hier wat fotootjes
Het motief van de zetels... echt iets voor manschkerels...
En een bluts aan de bestuurderskant
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Paco's Pigletta...
Welkom, mede-belg! ik denk ook meteen aan de dynamo. Als die (net) niet genoeg laadstroom geeft krijg je dit soort toestanden.
AX-kopen is verslavend.
Re: Paco's Pigletta...
Dank je wel!!
Wel het AX'je start eindelijk weer.
Contactslot was gaar. Heeft me een reis naar Bartebben gekost voor een andere maar we zijn weer aan het rijden.
Volgende week D-riem + spanrol + waterpomp, alternator + riem, olie- lucht- en benzinefilter vervangen samen met de vloeistoffen.
Hoevaak moet die olie van de versnellingsbak vervangen worden eigenlijk? Raadzaam om te doen?
Wel het AX'je start eindelijk weer.
Contactslot was gaar. Heeft me een reis naar Bartebben gekost voor een andere maar we zijn weer aan het rijden.
Volgende week D-riem + spanrol + waterpomp, alternator + riem, olie- lucht- en benzinefilter vervangen samen met de vloeistoffen.
Hoevaak moet die olie van de versnellingsbak vervangen worden eigenlijk? Raadzaam om te doen?
Re: Paco's Pigletta...
Volgens mij is de versnellingsbakolie bedoeld om er een autoleven lang in te blijven zitten, maar vervangen kan nooit kwaad.
Is ook niet zo heel moeilijk trouwens.
Aparte kleur AX heb je. Ik dacht in eerste instantie dat het verschoten rood was, maar hij hóórt gewoon die kleur te zijn!
Volgens mij nog nooit zien rijden.
Is ook niet zo heel moeilijk trouwens.
Aparte kleur AX heb je. Ik dacht in eerste instantie dat het verschoten rood was, maar hij hóórt gewoon die kleur te zijn!
Volgens mij nog nooit zien rijden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Paco's Pigletta...
Bij mij gaat er elk jaar wel verse olie in de vbak maar dan ook wel omdat het nodig is. Bij een normaal axje voor dagelijks gebruik, misschien nu vervangen en dan niet meer...
AX-kopen is verslavend.
Re: Paco's Pigletta...
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Welkom op het forum. Leuke kleur, zie je niet vaak. Veel plezier van het autotje