Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Aluminium 1.4 gti of wordt het een 1.5?
ik ga een 1.5 bouwen. Puur voor het gewicht eigenlijk. Hoop die volgend jaar draaiend te hebben.
ik ga een 1.5 bouwen. Puur voor het gewicht eigenlijk. Hoop die volgend jaar draaiend te hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Dit is nog steeds een 1.4. Een 1.5 staat nog wel op de planning, maar ik wil de rode GT nu eerst weer rijdend hebben.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Zoooo, wat een heerlijk klusweertje vandaag. Dus daar moest lekker gebruik van gemaakt worden. Ik zat al een tijdje tegen een klusje aan te hikken en heb dat vandaag maar eens even gedaan, het vervangen van de rembekrachtiger. Twee redenen waarom dit zo'n K-klus is: 1 moertje van de bevestiging zit heerlijk onhandig en de andere is de bevestiging aan het rempedaal, waar je eigenlijk alleen bij kunt komen door op je kop onder het stuur te gaan liggen. De oude was heerlijk verroest en ik had nog een mooie uit een 106 GTI liggen, die ook iets groter is.
Verder vandaag alvast de nieuwe waterpomp gemonteerd en de kabel van de brandstofpomp opgezocht en gevonden. Na het klussen de AX maar op een biertje getrakteerd
Link
Verder vandaag alvast de nieuwe waterpomp gemonteerd en de kabel van de brandstofpomp opgezocht en gevonden. Na het klussen de AX maar op een biertje getrakteerd
Link
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Lekker geklust jan!
Die rembekrachtiger blijft een K-ding om te wisselen.. Zeker als je remleidingen ook wat krap liggen
Dat biertje zal hij lekker gevonden hebben!
Die rembekrachtiger blijft een K-ding om te wisselen.. Zeker als je remleidingen ook wat krap liggen
Dat biertje zal hij lekker gevonden hebben!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Die ander glimt mooi.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Joepieeee, vandaag hebben ze nog even 2 draadeinden gedraaid om ook de andere 2 injectorgaten in de kop te dichten
Aankomende week gaan we die eens goed monteren en afwerken aan de binnenzijde van de inlaatpoort. Kan de kop daarna afgebouwd gaan worden. Kleppen schoonmaken en inslijpen, nieuwe klepseals monteren, nokkenas monteren en de huisjes aan de versnellingsbakkant monteren.
Aankomende week gaan we die eens goed monteren en afwerken aan de binnenzijde van de inlaatpoort. Kan de kop daarna afgebouwd gaan worden. Kleppen schoonmaken en inslijpen, nieuwe klepseals monteren, nokkenas monteren en de huisjes aan de versnellingsbakkant monteren.
-
- AX liefhebber
- Posts: 126
- Joined: SunAug10, 2014 3:04:41 PM
- Location: Apeldoorn
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
ziet er allemaal weer eng strak uit. Ik ben benieuwd hoe het blok gaat draaien (en natuurlijk hoe hij gaat klinken)
Doe FF relAX
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Bedankt Theo, daar ben ik ook erg benieuwd naar Theo. De laatste 2 draadeind zitten nu ook netjes op hun plek. 1 is al afgeslepen en glad gemaakt. Met de laatste ben ik nu nog bezig. Zodra dit klaar is, kan de kop verder klaar gemaakt worden.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Ik vroeg me af ... gaat dit geen problemen geven met krimpen en uitzetten ? ... heb je ze ook nog met locktide behandeld ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Ze zijn vastgezet met Loctite, dus hopelijk blijven ze goed op hun plek zitten. De stukken draadeind zijn van aluminium gedraaid (dat was ook de reden dat ze gedraaid moesten worden, standaard aluminium draadeind was maar leverbaar tot M12, dit is M16), de kop zelf is ook van aluminium. Ik verwacht dat uitzetten en krimpen geen probleem is. Maar we gaan het vanzelf meemaken.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Dat ziet er strak uit. Lekker bezig
-
- AX liefhebber
- Posts: 126
- Joined: SunAug10, 2014 3:04:41 PM
- Location: Apeldoorn
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Ik zie dat de draadeinde nog best die in de kanalen zitten. Gaat dit niet ten kosten van de luchttoevoer?
Doe FF relAX
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Die worden in het kanaal volledig weggeslepen. Die gaan geen luchtstroming hinderen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Mooie updates, Jan. Die rembekrachtiger wisselen is idd een kutklus. Het loont wel, want zo'n groot model voel je wel!
Kop begint er lekker uit te zien
Kop begint er lekker uit te zien
AX-kopen is verslavend.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Die rembekrachtiger is zeker een k-klus, vooral het palletje bij de pedalen en het moertje aan de bovenzijde. Maar het is gelukt Kop wordt ook zeker naar mijn zin. Nu even wachten op m'n zwager, tot hij tijd en zin heeft om samen de kop klaar te maken. Dan kunnen we naar de verdere stappen gaan kijken. Ik heb nog een Nissens radiateur liggen van een 106 GTI, die wil ik er eigenlijk ook wel in gaan zetten. Daarna eerst maar eens een seizoen gaan rijden. De schijvenas die ik heb liggen is een mooi klusje voor aankomende winter.
Verder na gaan denken over wat ik met de zwarte GT exact wil gaan doen. Wil hem eigenlijk origineel houden, maar er ligt ook nog een 4-gaats onderstel. Is natuurlijk wel beter, maar minder origineel. Daarnaast ook geen noodzaak, gezien die gewoon voor woon-werk gebruikt gaat worden door Hester. Waarschijnlijk ga ik de kop die van de rode GT afgekomen is wel netjes klaarmaken voor de zwarte. Dat beetje extra pit is natuurlijk wel lekker.
Ook maar eens gaan denken wat ik met dat 16v blok ga doen. Misschien toch maar wat actiever in de verkoop gooien.
Verder na gaan denken over wat ik met de zwarte GT exact wil gaan doen. Wil hem eigenlijk origineel houden, maar er ligt ook nog een 4-gaats onderstel. Is natuurlijk wel beter, maar minder origineel. Daarnaast ook geen noodzaak, gezien die gewoon voor woon-werk gebruikt gaat worden door Hester. Waarschijnlijk ga ik de kop die van de rode GT afgekomen is wel netjes klaarmaken voor de zwarte. Dat beetje extra pit is natuurlijk wel lekker.
Ook maar eens gaan denken wat ik met dat 16v blok ga doen. Misschien toch maar wat actiever in de verkoop gooien.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Prachtig ding!
Een lust voor zowel het oog als het oor.
Een lust voor zowel het oog als het oor.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Nice!! ziet gaaf uit!!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)
Vandaag was het eindelijk zover, tijd om met de AX naar Ruud Fredriks in Goes te gaan om hem af te laten stellen. 's Ochtends om 7 uur mijn vader opgehaald, daarna de trailer en tot slot de AX zelf. We hadden om 11 uur onze afspraak en aangezien Goes niet om de hoek ligt (goed 200 KM verderop) zijn we rond 8 uur vertrokken.
Bij Ruud aangekomen eerst een bakje koffie gedronken en de auto van de trailer gehaald. Op de bank gezet, de nodige apparatuur aangesloten en mijn laptop om de computer van de ontsteking te kunnen uitlezen en programmeren.
De eerste run bracht 98,1 PK op (aan de wielen). Na wat met lucht- en brandstofsproeiers gestoeid te hebben en elke run de meter weer iets hoger uit te zien komen was de ontsteking aan de beurt. Uiteindelijk is de meter blijven hangen op 106,1 PK en 121,7 NM. Aan de wielen, teruggerekend naar de krukas met 15% verlies hebben we het al over zo'n 125 PK wat het blok nu levert. Een resultaat waar ik erg tevreden mee ben Het blok loopt erg mooi en soepel. Nu op naar de volgende horde, de APK.
De meester aan het werk
Op de terugweg nog even een broodje eten
En hier ging het natuurlijk om, het resultaat
Bij Ruud aangekomen eerst een bakje koffie gedronken en de auto van de trailer gehaald. Op de bank gezet, de nodige apparatuur aangesloten en mijn laptop om de computer van de ontsteking te kunnen uitlezen en programmeren.
De eerste run bracht 98,1 PK op (aan de wielen). Na wat met lucht- en brandstofsproeiers gestoeid te hebben en elke run de meter weer iets hoger uit te zien komen was de ontsteking aan de beurt. Uiteindelijk is de meter blijven hangen op 106,1 PK en 121,7 NM. Aan de wielen, teruggerekend naar de krukas met 15% verlies hebben we het al over zo'n 125 PK wat het blok nu levert. Een resultaat waar ik erg tevreden mee ben Het blok loopt erg mooi en soepel. Nu op naar de volgende horde, de APK.
De meester aan het werk
Op de terugweg nog even een broodje eten
En hier ging het natuurlijk om, het resultaat