AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Zo, nieuwe aanwinst, 73-LR-RR, de bordeaux-rode AX met roze wieldoppen van Els (Elsje) staat nu bij mij voor de deur. :)

Image

Zo op het eerste gezicht een prima karretje, heeft nog wel het een en ander aan werk dr aan zitten, vooral veel kleine roestplekjes, kras in de lak, deukje in de achterkant wat ik nog ff dr uit wil hameren, en blijkbaar een probleem dat ie ergens KVS verliest en daarna oververhit, hoewel ik dat nog niet gezien heb.
En nog 4 dagen APK, dus van de week maar ff regelen dat ik die daar doorheen krijg en/of kijken wat daar nog voor moet gebeuren.

En daarna bepalen wat ik dr mee doe, extreem race-hok van bouwen of (boodschappen-)auto voor m'n vriendin, of een beetje van beide.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Fruit »

Super gaaf :D Ben benieuwd wat je er mee gaat doen.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Elsje »

Je hebt een supermooie bak gescoord :)
Kvs 'probleem' hopelijk gewoon een verdwaalde luchtbel

Veel plezier alexander.
Ben blij dat ie bij jou op de stoep staat. Lief zijn he :fluffle
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Jurjenz »

Mooi! Apk zal voor jou geen probleem worden lijkt me :) wel de roze wieldoppen laten zitten hè :lol:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Ze zijn wel heerlijk roze inderdaad, dat zou helemaal grappig zijn, 16v met roze wieldoppen, maar ik hou het ff op een "maybe". :)
Heb denk ik liever gewoon lichtmetalen velgjes dr onder, of op z'n minst 14" staal, en gezien de staat van de huidige banden (zit nog 2-2.5mm profiel op rondom) ga ik waarschijnlijk gewoon een compleet setje velgen+banden op de kop tikken, of een viergaats onderstel (heb namelijk al een extra set viergaats wielen liggen)

Hmm, ik zit zo ff naar die nummerplaat te kijken, en moest ineens ergens aan denken..
Image
:lol: (Voor de mensen die 't niet kennen, uit Futurama, van dezelfde makers als The Simpsons)

Anyway, eerst ff APK, dan boodschappenlijstje maken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Samen naast elkaar. :) Groot contrast eigenlijk, ook qua gevoel tijdens het rijden.
Image
Image
Image
En dit moet nog ff aandacht:
Image
Image
Alsmede de standaard plekjes achter de koplampen, en wat roestblaasjes hier en daar. Meeste lijkt gewoon goed hard te zijn, wat ik kan zien in ieder geval. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

FF bij de garage langs geweest vanwege de APK, helaas een afkeur, maar het valt eigenlijk alleszinds mee:
- Accu los (moet ik ff de moer aandraaien, simpel)
- Remverschil achter (200-nogwat v/s 300-nogwat, hopelijk met schoonmaken opgelost, geen zin om daar verder wat aan te doen, komt immers toch een andere as onder..)
- Adviespunt olielekkage (Zo te zien bakolie, ga ik denk ik ook niet zo veel aan doen, dr komt toch een andere bak in.)
- Adviespunt banden (Voorbanden zitten op 2-2.5mm ofzo. Komen toch nieuwe banden op)

[edit:] bedenk me net wat, die remmen zijn als 't goed is net vervangen, misschien moeten ze gewoon ff ingeremd worden..?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wouzziej
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: SunApr26, 2009 11:07:54 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Wouzziej »

Remmetjes ontluchten doet ook vaak wonderen!
1980 Suzuki GS850 L
1987 Ford Orion MK2 1.6 CL
1996 Citroën AX 1.4XSi
2011 Renault Twingo 1.5DCi

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

hmm, dat kan ik ook nog wel ff proberen ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Image

De oplossing voor de remmen was trouwens gewoon ff stevig inremmen, de schoenen en cylinders waren 2 maanden terug vervangen, en daarna amper gebruikt, en dus gewoon nooit fatsoenlijk ingesleten op de trommels. Even een rondje wezen rijden en op m'n favoriete weggetje voor elke bocht ff de handrem aangetrokken om van 80 naar 30 te remmen, en toen scoorde ie een nette 310 links, 300 rechts (3% verschil) op de rembank. :) Zo simpel kan 't soms zijn. :)

Nu gauw verder met leren voor m'n tentamens. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Jurjenz »

Goed nieuws!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Een nieuwe dag, een nieuw avontuur.

Besloten om de draagarm van m'n diesel (kapotte fuseekogel) te vervangen door een van de twee draagarmen die ik gisteren gekocht heb.
Die fuseekogel vervang ik dan later wel een keer, voordat die draaragm onder de image gaat.
Vloermat dr uit, 1 moer dr af, andere moer draait rond.. en rond.. en rond.. en rond.. maar komt niet omhoog, dolgedraaid dus. :/

Mijn semi-slimme idee: ik draai dr een tweede moer losjes bovenop en las die ff met 2-3 puntjes vast aan de dolgedraaide moer, dan zou de boel omhoog moeten komen? :) Ik ga zo maar weer ff m'n lasapparaat ophalen.. (zucht..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Glen »

in ieder geval een 2e auto om je las apparaat op te halen :lol: Succes met de draagarm :wink:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Correct, ik ben inderdaad ff met de rode auto m'n lasapparaat gaan ophalen. :)

Alleen m'n lasapparaat doet 't nu dus niet (draad wil dr niet uitkomen, wieltje slipt) dus denk dat die aan revisie toe is.. :( Kan ik alsnog niet verder met m'n draagarm..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Jurjenz »

AlexanderB wrote:Correct, ik ben inderdaad ff met de rode auto m'n lasapparaat gaan ophalen. :)

Alleen m'n lasapparaat doet 't nu dus niet (draad wil dr niet uitkomen, wieltje slipt) dus denk dat die aan revisie toe is.. :( Kan ik alsnog niet verder met m'n draagarm..
Slipt het wieltje of zit de draad vast in de slang? Stelschroef van het wieltje strakker zetten? Zit de draadrol niet te strak?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Draairol zit strak, wieltje slipte altijd al een beetje, nu is 't gewoon klaar. Ik denk dat ik weet wat 't probleem is, de slang waar de draad doorheen gaat naar het handvat is waarschijnlijk aan vervanging toe als 't draad zo stroef loopt, en misschien moet 't mechanisme ook versterkt worden ofzo met een stripje staal om te zorgen dat de spanrol zeker weten goed parallel zit en optimaal drukt. :)

Anyway, ga denk ik de lompe oplossing doen, ik hak het draagarmrubber wel vanaf de buitenkant kapot met de slijptol, moet 99% zeker toch een nieuwe op ivm het verrotte schroefdraad, dus dan maakt 't ook geen reet uit of ie dr in 1 of 10 stukken vanaf komt, wel? :)
En dan kan de nieuwe draagarm die klaar ligt dr gewoon onder. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

306.000 km, en de draagarm is vervangen. :)

Inderdaad gewoon maar met de slijptol het achterste draagarmrubber doorgehakt, en daarna het resterende stukje weggeslepen tot alleen de schroefdraad en een stukje rubber nog in de vloer zat, waarna ik die zo door het gaatje naar boven de vloer in kon drukken.

Daarna nieuwe draagarm gemonteerd, en alles werkt weer naar behoren, auto stuurt weer superstrak en gaat weer zonder rare bijgeluiden over drempels. :D

Nou moet ik aleen nog ff een achterste draagarmrubber bestellen, en zien dat ik een pers ofzo kan lenen/huren om de fuseekogel en dat rubber te vervangen, zodat die draagarm later weer bruikbaar wordt voor de Image. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by JSP »

Bedankt voor het langskomen. Weer stuk verder aan mijn en de jouwe ax gewerkt.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Heb een garagebox van ~6 bij ~4 gevonden voor een acceptabel bedrag per maand, als het goed is ga ik die huren (ik zit eigenlijk op antwoord te wachten dat ik 't contract kan komen tekenen.. Ben benieuwd. :))

Verder op zoek naar een 16V blok (of een hele donor-auto), kreeg net een linkje van Chris voor een goedkope, dus bod gedaan, ben benieuwd.

En m'n lasapparaat voorzien van een nieuwe 'torch liner', nou alleen nog ff een nieuw tipje regelen voor dr in en dan issie weer als nieuw. :)
Verder besloten dat ik ff een houder ga 3d-printen om m'n grote rol draad dr aan te hangen ipv het kleine rolletje wat dr standaard op zit. (want ben het over-wikkelen zat)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Wesley »

Een 16v kan ik je ook nog wel aan helpen, helemaal compleet en met geunlockte ECU. :)
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Post Reply