AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Vervangend skirt-boogje gekregen van Rogier, waarvoor dankjewel. :D

Alleen wel een parkeerboete gekregen om 11 uur 's nachts van de gemeente Delft, omdat het kaartje wat ik had gekocht net een paar minuten te krap was. Duur skirtboogje, fucking hell. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Rock's »

Jullie kunnen beide niet stoppen met praten dus dan weet je dat je een kaartje moet kopen waar veel tijd op staat :wink: :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

om 11 uur 's avonds zijn er natuurlijk ook 100 andere mensen die op dat plaatsje willen staan, dus dat kost de gemeente ook gewoon veel geld :?

boetes.:evil: was bijna €100.- zeker?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zal iets van €60 zijn, heb niet gewacht tot ie z'n bonnetje uitgeprint had, we zien 't vanzelf wel..

[update] Wielboogje en achterste helft van de skirt opnieuw vastgelijmd, nou de andere 6 nog ff lostrekken en opnieuw vastlijmen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Vandaag eindelijk tijd om ff wat met de auto te doen.

Eerst naar de sloop geweest. :) Een nieuwe antenne voor dr op (kan ik weer radio luisteren) en een boutje voor de uitlaat (die onderaan waar ie aan de bak vast hoort te zitten)

Toen ik dr onder lag voor die bout ook nog eens gekeken naar alle olie-vlekken die aan m'n blok en bak hangen ( :(), en heb een paar dingen die vervangen moeten worden:
-Aandrijfas-keerring bestuurderskant
-De keerring die achter die hevel-met-spie zit
-De spie zelf heeft ook speling, en kost wel helemaal iets van 70 cent, dus die ook.
-Koperen ringetje van de olieaftapplug (zweet)
-Ergens bovenaan bij de klepdekselpakking lekt 't nog/weer, het loopt langzaam langs m'n dynamobracket naar beneden.
-De schakel-bal (die grote plastic bal) vooraan het schakelmechanisme heeft ook een paar vlakke kanten, misschien die ook eens vervangen om de laatste speling helemaal uit het schakelsysteem te krijgen.

Verder heb ik nog een paar van die stabistang-stokjes besteld op ebay (flink goedkoper dan bij de onderdelenhandel in NL) want tot dusver rijd ik ze (blijkbaar) ieder jaar aan barrels. Ik kan(lees: wil) ook eens kijken of daar niet wat aan aan te passen is met een paar haakse beugeltjes en stokjes van een ander type/merk auto, want het is gewoon stom ontwerp natuurlijk dat die kogelgewrichten precies in hun minst-sterke richting belast worden *en* eigenlijk te ver gebogen worden bij volledig uitveren.

Maar anyway, zo ff testritje maken om te kijken voor hoeveel "bonkjes" die uitlaat nou verantwoordelijk was (als ie tegen de bak lag te bonken dan snap ik dat wel zegmaar..)

En iemand (Drake) zei "toplagers" hoe controleer ik of die nog goed toplageren? Behalve door de bovenkant van de veerpoot los te maken en ff te voelen of ze nog goed draaien.. Ga ik dat wel ff doen als ik toch bezig ben met de bak-keerring.

--------

Update: en ik was nog vergeten te vermelden, ik moet echt een nieuw setje achterste remblokken, want de achterremmen doen bijna niks meer, ik kan de auto niet met de handrem stilhouden op de helling van een parkeergarage ofzo. Remt met de voetrem verder wel prima, maar wellicht doen de voorremmen dan 95% van het werk ofzo..

Uitlaat vastgezet --> weer een rammeltje pleite. Nou alleen die andere nog, heb nu een duidelijke oorzaak, (bijna) elke keer dat ik een bocht maak + over een hobbel of kuil (drempels) ga bonkt dr iets bij het linker voorwiel. Ik ga eerst wel ff de stabistang losmaken aan die kant, en anders kan de hele zooi aan die kant ook uit elkaar om te kijken wat dr stuk is. (Maybe eerdergenoemde toplager ofzo.)

--------

Update 2: ik ga morgen ff de camera onder de auto hangen en kijken of ik kan zien wat dr precies beweegt op 't moment dat m'n onderstel geluid maakt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

Ik snap niet hoe jij die droplinks dan sloopt! Bij mijn dagelijkse GTI heb ik die nog nooit hoeven te vervangen. Wel had ik onlangs een vergelijkbare klop in het onderstel en toen was er gewoon een moer van een droplink los aan het komen. Ik zou zeggen, loop alles eens goed na en kijk of alles nog goed aangespannen is. Alsook de schokdemper en de moer waarmee de topmount vastgehouden wordt.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik weet 't ook niet, maar heb zo m'n vermoedens. Denk dat de voornaamste oorzaak is dat bij uitveren de onderste kogels onder een hele pijnlijke hoek komen te staan, als die stabistang nou iets platter lag was 't beter denk ik, en haakse kogelgewrichten (zoals bij elke andere auto) kunnen zo'n draai veel beter opvangen.

Mja, oplossingen daarvoor zijn dr wel: 1: stang laten buigen 2: stabistokjes iets inkorten, en dan hopen dat de stang bij maximaal inveren niet tegen de koets aan komt 3: haakse beugeltjes monteren en de stokjes van een 306 ofzo gebruiken (kogels haaks op de belasting en buigrichting, dan blijft het bij een verdraaiing ipv een hele scherpe buighoek) 4: de stabistang oplassen, slijpen en onder een andere hoek de gaten dr in boren. 5: niet een 16V stabi onder een AX stoppen. 6: rustiger rijden

Image
Dit was ~10k geleden, die aan de andere kant heb ik afgelopen week vervangen omdat ie plopte, bonkte, en rammelde, en iets van 1-2mm lengte-speling had op de onderste kogel, en ik heb nu weer een ploppend geluid aan deze kant (mogelijk de 10k oude vervanging van deze stok, mogelijk iets aan de veerpoot) wat waarschijnlijk nu pas opvalt omdat de rechter kant stil is.

Ik ga dr nog wel ff naar het onderstel kijken de komende tijd, sowieso voor de lekkende bak, maar met de wielen van de vloer heb ik in elk geval nergens speling gevonden.

Denk trouwens dat ik optie "2" ga doen met alle dooie stokjes die ik aan het verzamelen ben, en anders optie 3 als m'n huidige voorraad nieuwe AX-stokjes weer op is en optie 2 niet werkt. (Heb net 3 nieuwe besteld, 1 voor links, en dan nog een compleet setje voor volgend jaar.)

[update] net ff de stabistok aan de linkerkant dr onderuit gehaald, en dat maakte geen verschil qua geluid over drempels. Volgende candidaat: de toplager, heb gelijk een setje besteld, is een van de weinige delen waarvan ik de geschiedenis niet ken (lees: die ik niet zelf vervangen heb door nieuw spul)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Wel naar van dat gebonk. Ik kan me voorstellen dat je daar helemaal gek van wordt. Dit schuift het turbo project alleen maar verder door..?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik word er inderdaad een beetje gek van, eigenlijk gewoon in 't algemeen dat die AX steeds stuk blijft gaan. Uiteindelijk gaat die turbo dr wel komen trouwens, maar het duurt gewoon veel langer dan ik graag zou willen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik ga morgen als 't weer een beetje mooi is buiten ff onder de auto liggen, had een idee voor iets wat ik nog kan testen.

Bedenk me namelijk net dat ik (toen ik dr eerder deze week onder lag) iets gezien heb wat niet helemaal lekker zat, namelijk de achterste draagarmrubber bestuurderskant, dus daar ga ik ff de koevoet tussen zetten en kijken of daar beweging in zit. :) Hopelijk is 't daarmee opgelost, wie weet.

En als dat 't niet is, ga ik tzt ff de veerpoten onder de auto vandaan halen (als ik toch bezig ben met de aandrijfas-seals) en dan trek ik ze ff uit elkaar om de schokdemper en toplager apart te controleren.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Zou 'mooi' zijn als dat de oorzaak blijkt te zijn!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ja, dan is 't opgelost en kan ik weer verder met wat ik wil doen voor 't turboproject..

Net ff krik en assteunen dr onder gezet, en toen begon 't te hozen, ik ga morgen wel ff kijken als de grond weer droog is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Het hoost en stormt vandaag nogsteeds. Matig. :(

Wel ff nieuwe ruitenwisser dr op gezet, nieuwe onderdelen voor de auto komen langzaamaan binnen per post. :)

- Nieuwe remblokken achter (ivm verglaasd)
- Nieuwe toplagers, een setje nieuwe was cheap, dus wellicht preventief vervangen om dat als oorzaak van rare geluiden uit te sluiten.
- Nieuwe stabistokjes, die onder de auto zijn nog goed, maar ze lijken elke 20-30k vervangen te moeten worden tot nu toe, dus gelijk maar paar op voorraad.
- Aandrijfas-seals zijn nog onderweg.
- Nieuwe afdichting voor waar de schakelhevel de bak in gaat. Tevens nieuwe spie.
- 1L nieuwe bakolie, weet niet precies hoeveel ik al kwijt ben, maar moet het sowieso gaan aanvullen.
- Koperen ringetje voor de aftapplug van de carter, die zweet. Dit keer hopelijk wel de juiste, denk dat ik de verkeerde had en dat ie daarom zweet.
- Chip voor de toerenteller is binnen, nu nog een printplaatje voor de toerenteller maken en de Attiny programmeren.
- Heb nog het een en ander aan bedrading dat ik moet installeren of fixen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Hulde dat je überhaupt gisteren nog iets aan je auto hebt gedaan. Ik ben niet verder gekomen dan auto rijden.
Heb je op ebay besteld dat het zo binnen druppelt? ;-)

Hoe ga je die toerenteller bakken dan?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

In zoverre dat ik uit 't raam gekeken heb en geconcludeerd dat 't niks was om naar buiten te gaan. :P

Deels van ebay, de dingen die ik al heb komt van de dealer, mister-auto, en dingen die ik al eerder op ebay besteld had idd..

Ik heb een LM1815n besteld, die kan van het signaal van den krukas-sensor een 5v blokgolf maken met verder weinig extern spul (2 weerstanden en 2 condensators). Daarna gebruik ik een Atmel microcontroller (ATTiny) om van het veelvoud aan pulsen van het vliegwiel, minder pulsen te maken. En dan hang ik daar weer een standaard toerenteller-printje achter om de wijzer aan te drijven. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Rock's »

Welke onderdelen bestellen jullie zoal op welke ebay ?

de nederlandse ebay staat geen ... op ... via de engelse ebay betaal je enorm veel verzendkosten ... duitse idem ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Engelse ebay vooral, verzendkosten zijn soms "relatief" laag als je vergelijkt dat het product incl verzendkosten soms wel 2-4x zo veel kost in NL. Duitse eBay zou ik ook gebruiken (soms doe ik dat wel) maar m'n Duits is niet zo best, en heb dr tot nu toe weinig/niks gevonden wat goedkoper was.

Niet alles is goedkoper (soms is de dealer zelfs het goedkoopst!), maar ik heb net 3 stabistokjes incl verzendkosten op de kop getikt voor 40 euro totaal via ebay, moet je voor de gein eens kijken wat die bij mister-auto kost, en degene die ik daarvoor gekocht heb ook ~30 per stuk waren bij een andere onderdelenhandel in NL.

Zelfde met de aandrijfas-seals, die kostten 15 euro incl gratis verzenden per twee op ebay.. tov 20 per stuk in NL.

Maar andersom, de schakelhevel-seal kostte bij de dealer 4 of 5 euro ofzo, en 14 euro incl verzenden op ebay. Dealer it is.
(Altijd handig, servicebox account om prijzen te vergelijken en partnummers op te zoeken)

Lang verhaal kort: altijd prijzen vergelijken, als je meer dan 1 van hetzelfde koopt, afdingen op verzendkosten. (Want die worden niet altijd automatisch goed berekend door eBay)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo! De "kloenk" is gevonden, blijkt dat m'n fuseeekogel aan de bestuurderskant naar de kl*te is, maar je ziet 't alleen als de auto niet opgekrikt is, of als je 'm (zoals nu) los hebt. Dat wordt ff een nieuwe, ga lekker lui wel ff door de garage laten doen, die hebben een pers.

Ondertussen ook ff de aandrijfas-keerringen vervangen (daarvoor was ik bij de garage) ik krijg alleen de oude schakel-spie dr niet uit, ben nu ff een betere doorslag aan 't halen (lopend..)

[update:] met de juiste spie-drijver (doorslag) was 't zo gepiept, daarna nog ff het keerringetje wat achte de schakelhevel zit dr uit gepriegeld (was knetterhard, en lek) en de boel met een hoop nieuw spul weer in elkaar gezet. :) (2 as-keerringen, 1 schakel keerring en 1 spie). Schakelt nu weer superstrak, en lekt geen olie meer. Ik was bijna 1L bakolie kwijt sinds kerstmis, dat is wel rederlijk excessief.

Nou alleen morgen nog ff de garage bellen hoeveel 't kost als ze voor me een kogel in de losse draagarm persen (meer/minder dan een nieuwe draagarm..)
Last edited by AlexanderB on WedApr01, 2015 6:47:22 PM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden! :D
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Fuseekogels? Dat zou zomaar kunnen bij mij. Of zo'n fuseebout naar de knopjens.
Dank je voor de tip. Aan het eind van de maand ga ik toch PPR bellen in verband met APK enzo, dus dat zeg ik er meteen even bij!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply