Wij zijn Alex en Jelle, twee auto-enthousiastelingen van 22 en 23, in het dagelijks leven eigenaar van ons eigen autobedrijf in Bleiswijk. Prive rijdend op een Kawasaki Zephyr motorfiets (Alex) en een Volvo 343 1.4 DL Special (Jelle). Nou zijn wij hier niet om eens een AX te lozen die in onze voorraad staat. Ook niet om klanten te winnen of om wat voor reden ook commercieel bezig te zijn. Nee, wij zijn begonnen aan een AX opknappen en kunnen elk advies en elke centimeter kennis over deze kleine Franse racemonsters goed gebruiken. Want zeg zelf: het is zonde als ze naar de sloop moet, niet? Ons eerste sleutelproject is: een Citroën AX 1.4 GT Injection uit 1992, ruim twee ton gedraaid en met een hoop werk.
Deze Citroën ruilden we in op een Volkswagen Golf III. De vorige eigenaar had de Golf gezien op de website van mijn autobedrijf en aangezien hij elke drie maanden een andere auto koopt en daarna weer wegdoet, ruilde hij dit brutale race-ijzer bij ons in. Vanaf ons raam op de 1e etage riepen we direct: ik bied u 150 euro. Meer dan de sloopwaarde is menig AX voor ons handelaren niet waard, en zeker niet in deze staat, zo dachten we van een afstand.
Maargoed, we hadden uiteraard beiden ons bril niet op en toen we dichterbij kwamen merkten we pas op dat de auto een ander bumperpakket heeft en een type striping dat we nog niet eerder hadden gezien op een AX. Na een korte zoektocht bleek dat we een - volgens mij langzaam zeldzaam wordende - 1.4 GT Injection op de kop hadden getikt! Wij keken elkaar aan en besloten vrijwel direct dat dit ons al lang gewenste sleutelproject moest worden. Hij staat dus weliswaar in de bedrijfsvoorraad, maar dient niet als verkoopobject!!
Maargoed. De AX.
Een 'kort' lijstje wat er moet gebeuren:
- Laswerk achterbak, de bodem van de achterbak is half weggerot. De gemiddelde subwoofer lazert er zo doorheen *krak*
- Laswerk wielkasten/motorruimte, we kunnen zo vanaf de motorruimte het bandenprofiel checken...
- Laswerk dorpel, fijn he, plastic sideskirts...
- Spuiten velgen, deze zien eruit alsof Napoleon ze voor het laatst heeft gezandstraald.
- Spuiten plaatwerk, aangezien er een aantal roestpukkels opdoemen uit het lakwerk.
- Spuiten achterbumper, ze heeft wat ritjes naar de Gamma gemaakt. Is gelukkig peanuts.
- Vervangen achterklep, hier is een hap uit. Lees: een hap uit. Geen geintje. Lijkt alsof iemand honger had. Sluit ook beroerd.
- Koppeling nalopen, deze piept. Vermoedelijk druklager (?).
- Rem LV loopt aan, remmenreiniger to the max!
- Massaprobleem/sluiting achterlichten, goh...*ucheFRANSEAUTOuche*
- Start alleen met gas bij, daar moeten we nog even over brainstormen :S
- Uitlijnen, trekt naar links met volgas, duikt naar rechts met gas los.
- Twee voorbanden + balanceren, uiteraard combineren we dat met uitlijnen.
- Kapjes etc., in de loop der jaren zijn er een aantal plastic delen verloren gegaan. Zoals bijvoorbeeld de rechter wielkastskirt.
- Restylewerk L+R, want het is best lastig om normaal uit te stappen *bedankt de mensheid*.
Reeds uitgevoerd:
- Verdelerkap vervangen, er waren letterlijk twee contactpunten weg. Weg, ja. Pleite. Dat heb ik dus nog nooit gezien *-)
- Inspuiting + Gasklephuis gereinigd, het woord 'vuil' was zelfs niet meer van toepassing...
- Bougies schoongemaakt, zijn wel nog in prima staat
- Gepoetst en gewaxt
Al met al is dit racemonster in het hart nog een prima auto. Qua het lopen van de motor, het onderstel en de bodem is de auto in prima staat. Juist dát maakt dit voor ons een leuk project om als het ware mee 'aan te klooien' en wat autotechnische ervaring op te doen. Voor het AX'je is de afgelopen pak 'um beet tien jaar gewoon helemaal niet gezorgd. Des te leuker is het om dit exemplaar weer in goede staat te krijgen.
Velen zullen denken: da's niet de moeite waard. Vergeet niet dat we een autobedrijf zijn en dus spotgoedkoop kunnen werken! Ook dat maakt het leuk om dit bijzondere voertuig op de weg te houden!
En aangezien een thread worthless is zonder pics....

Zo ruilde we haar in. Alsof ze jaren in de schuur heeft gestaan. Niets is minder waar, de APK loopt nog tot 02-04-2015. Jammer genoeg is er écht niet voor gezorgd. De achterbak en bank liggen onder de haren die Samson heeft achtergelaten, er is een hoop troep achtergebleven, etcetera...

Jaja, het is een echte! Origineel nieuw geleverd bij Le Velo in Den Haag, tegenwoordig opgegaan in Het Motorhuis.

Na de was, poets, wax en plastishine ziet ze er al een stuk beter uit. Mooi plaatje, toch?
Onderstaand nog twee sfeerfoto's.

