AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

Ik vind het nog steeds een moedig project! Veel succes met de inbouw en het afstellen!
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oh, hij loopt! ik had de pomp (blijkbaar) een kwartslag verkeerd getimed, ja, dan doet ie 't niet he! :) met een foto van de XUD waar ie vanaf gekomen is was snel duidelijk hoe ie wel moest staan, op tijd gezet, starten-lopen, en soepel ook! :D

Daarna een flinke testrit gemaakt (voor JSP een set velgen ophalen "net over de grens in België, dat bleek 2x 140 km te zijn, haha)
Een paar keer gestopt om aan de stelschroeven te draaien, hij trekt onderin nu echt heel hard (maar rookt wel een beetje, dus zal 'm nog wat terugschroeven), middengebied is echt goed, maar hij knalt bij iets-boven-3000 vol de toerenbegrenzer in. :( Topsnelheid is nu dus 110 in de begrenzer. Verder klinkt ie nu echt als een tractor, dus moet nog ff kijken of de precieze timing nog iets minder advance moet of dat 't zo wel goed is. :)

Een ander voordeel is onmiddelijk duidelijk, de zuinigheid is er flink op vooruit gegaan. Ik ga morgen ff tanken, maar ik denk dat ik van m'n 1:19 gemiddeld naar ruim over de 1:20 ben gegaan, inschattend aan de hand van de stand op de meter.

Morgen lekker verder klussen thuis voor de deur. Ga ff prutsen met de gashendel (stand, eindstops, positie van de gaskabel, etc..) om wat meer toeren te krijgen, en anders moet de pomp nog een keer open om wat extra vulringetjes erin te gooien, maar dat zou niet nodig moeten zijn.. :) Ik zal m'n naslagwerk over pomp nog eens nakijken hoe ik alles goed krijg. :)

Foto's en video's komen dr aan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

Netjes! Ik vond het nogal een project waar best wel iets fout kon gaan, maar je hebt het toch voor elkaar! Is de AX er ook aanzienlijk sneller op geworden?
Ben je nog van plan om hem op een Dyno te zetten om te zien hoeveel pk je er nu uithaalt? Ik (en waarschijnlijk velen met mij) ben namelijk wel benieuwd!

Petje af hoe je altijd alles voor elkaar krijgt!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Lekker bezig geweest. Ik ben benieuwd naar hoe het er allemaal uit ziet.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Holländer wrote:Netjes! Ik vond het nogal een project waar best wel iets fout kon gaan, maar je hebt het toch voor elkaar!
Dat is het ook.. Daarom heb ik bij elke stap alle originele onderdelen bewaard zodat ik altijd nog terug kan, maar het was (tot nu toe) niet nodig. :)
Holländer wrote:Is de AX er ook aanzienlijk sneller op geworden?
Nog niet, want het gebied waar m'n maximumvermogen zit (/hoort te zitten) is compleet onbereikbaar door de toerenbegrenzer. Maar daar ga ik vandaag ff naar kijken dus. :) Onderin heb ik wel merkbaar meer koppel, maar dat komt omdat de brandstofpomp denk ik iets te rijk staat daar..
Holländer wrote:Ben je nog van plan om hem op een Dyno te zetten om te zien hoeveel pk je er nu uithaalt? Ik (en waarschijnlijk velen met mij) ben namelijk wel benieuwd!
Als het af is (en de turbo dr op zit. Rollenbanksessies zijn niet bepaald goedkoop namelijk.
Holländer wrote:Petje af hoe je altijd alles voor elkaar krijgt!
Met veel moeite en een beetje handigheid, haha. :)
JBo wrote:Lekker bezig geweest. Ik ben benieuwd naar hoe het er allemaal uit ziet.
I know :D Zal de foto's er zo op zetten, was ik al mee bezig toen ik gisteravond in slaap ben gevallen, haha.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by mini_mouse »

Dit gaat echt de goede kant op, zie ik. :D

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Image
Ingebouwd, moest hier alleen nog wat slangen aansluiten

Image
Online een foto gevonden van hoe het pomp-tandwiel moet staan op TDP, die positie ook ingesteld, en toen werkte het!


Link


Natuurlijk moet er nog vanalles aan afgesteld worden, dus onderweg ff de motorkap open om aan de schroeven te draaien, topsnelheid ging meteen van 80 naar 110
Image

Morgen ga ik weer verder met afstellen, vandaag uiteindelijk niks kunnen doen ivm een verjaardag. :)
Last edited by AlexanderB on ThuJan15, 2015 4:33:58 PM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JSP »

Bedankt voor het langskomen :D
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Geen probleem, jij bedankt voor alle hulp. :D Was een beste berg werk voordat 't allemaal een beetje in elkaar zat.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Glen »

Mooie updates! Waar kan het probleem met de begrenzer zitten denk je?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eigenlijk is het vrij eenvoudig, de AX is waarschijnlijk een van de weinige dieselmotoren die zo veel toeren maakt (rijd bijna net als een benzine-auto), en de pomp komt van een andere motor af die begrenst is op een lager toerental. Dus moet die "opgevoerd" worden. :)

Twee dingen die ik dr aan kan doen:
- Bij de gashendel kan ik de gaskabel dichter naar het midden toe zetten, en de eindstop verder draaien, zodat die een grotere hoek maakt tussen gas los en gas op de vloer. Waarschijnlijk gaat het niet echt helpen, dus dan de betere methode:
- De "govenor"-veer aanpassen. Door de veer stugger te maken, wordt zowel de toerenlimiet als de hoeveelheid brandstof bij hogere toeren verhoogd. Stugger maken kan met een andere veer, of in dit geval door stalen ringetjes tussen de veer te leggen zodat ie op "voorspanning" staat en pas bij een hogere druk ingedrukt wordt. Meer toeren, en meer brandstof bovenin, precies wat ik wil. :)

Image
(en ja, precies bij dat onderdeeltje wat ik gebroken had, oops!) Ik heb dr nu 2 ringetjes tussen zitten (bij elkaar misschien 1.5 a 2 mm), dus ik gooi dr gewoon nog een paar bij en dan zou het al een stuk beter moeten zijn. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Glen »

Heldere uitleg en simpele oplossing. Succes

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Ik meen me te herinneren dat je je toerentellertje aangepast had naar max 6000 toeren.
Voor een kleine dieselmotor is dat helemaal geen raar toerental toch?
Of denk ik nu aan direct ingespoten diesels?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heb nu een toerenteller van een ZX diesel dr in zitten, met een wijzerplaat die inderdaad tot 6000 gaat, daarvoor had ik inderdaad een plaat gecustomised, maar nooit gebruikt. Ben nu bezig om een printplaatje te bouwen wat het krukas-sensor signaal kan omzetten naar het juiste toerenteller-signaal. :) Printplaatje is doodsimpel, hoe het programma moet werken op de microcontroller heb ik net ook bedacht, gaat helemaal goedkomen denk ik zo. :)

Dan denk je inderdaad aan moderner spul, want in het AX-tijdperk haalden de meeste dieselmotoren hun max koppel op 1500-2000 rpm, max vermogen op 3000-3500 en max 4000-4500 onbelast. Dan is een max koppel op 3000, max vermogen op 5000 en pas bij 5700 toerenbegrenzer behoorlijk hoog. :)

Overigens korte update: chinese ebay onderdelen sucken soms wel, van de 6 dingen die ik besteld heb zijn er 2 met de verkeerde schroefdraad geleverd. (m10x0.75 ipv 1/8 NPT die gewoonlijk wordt gebruikt voor allerlei oliedruk-gerelateerde aansluitingen)
Eentje heb ik een nieuwe voor gekregen (was een voorraad-foutje) die is nu in de post.
Geen idee wat ik met die andere doen ga, kijken of ik die draad kan nog kan uitboren en naar de juiste tappen (of dr genoeg materiaal voor over is, ik heb de juiste draadtap) en anders een andere kopen van een andere verkoper en hopen dat 't wel goed is. Gezien de behuizing wel met de "juiste" letters ingeslagen is, vermoed ik dat ze gewoon een hele batch verkeerd gedaan hebben, en als ik dan een nieuwe krijg dat ze me dezelfde foute toesturen.. :(

Anyway, tot zover de voortgang.. we komen dr wel, uiteindelijk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wesley »

Mijn 106 1.5d heeft zijn begrenzer ongeveer op 5100 zitten, bleek bij de APK met de roetmeting. Hoe kom jij bij 5700? :P
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Die kwam die ergens tegen bij de motor-specificaties..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Alexander je fotoś zijn kapot op de vorige pagina's. Maar als ik het zo lees, lekker bezig!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik weet het, m'n foto-host ligt dr uit.. Zal eens gaan kijken naar een nieuwe, misschien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

ax_cx
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: ThuJun26, 2014 10:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by ax_cx »

Begrenzen op 5300rpm vindt ik geen slecht idee. Ik heb berlingo 1.9D gehad van werk en die waren begrensd op 5100rpm. Heeft het echt wel zin om naar 5700 te gaan?

Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Uiteraard, want standaard zit het maximumvermogen pas bij 4800~5000 rpm, ofwel +/- 160 in z'n 5.
De toerenbegrenzer in zo'n diesel werkt op de hoeveelheid brandstof, die neemt eerst toe tot aan het maximum koppel-toerental, en daarna weer af (maar omdat vermogen is koppel*toerental, neemt dat nog wel to.) Bij het maximum toerental is de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten weer (bijna) nul, net genoeg om de weerstand van de pomp, nokkenas, dynamo, etc.. te overwinnen.

De karakteristiek van de pomp die ik nu hebt klopt daar dus niet bij, onderin de toeren geeft ie teveel brandstof, vanaf 2000 begint ie al brandstof terug te nemen, en bij 3500(+/-) zit ik met het pedaal op de vloer en gebeurt dr niks meer, dan rij ik net 120-125 op de teller. Dus het moet worden aangepast, en als ik dan toch bezig ben, kan ik op z'n minst zorgen dat ie z'n originele topsnelheid, of iets meer, kan halen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply