Dik plaatstaal en lasbochten zijn binnen, nou moet ik alleen nog de flenzen uit het 8mm staal zagen. Ik zit sterk te denken om een plasmasnijder te huren, maar ik kan dr natuurlijk ook een kopen.. (als ik 't ding vaker gebruik, dan is 't al meteen goedkoper om dr een te kopen.)
Heb ook *nogmaals* de wielen laten balanceren, dit keer met een "road force" machine, 3 wielen waren bijna goed (minder dan 5 gram afwijking) 1 was zo krom als wat, (en dat wist ik wel, zat ook heel veel lood aan, op een gewone machine in balans, maar toch trilde ie heel erg op de weg..), was niet de velg (die was recht) maar de band die onrond was op eenofandere manier. Maar het voordeel van die machine is dat ie ook een suggestie geeft om de band te draaien om het probleem op te lossen, band 120 graden verdraaid op de velg, nu hoefde dr nog maar 30 gram lood aan, onrondheid weg, probleem met dat wiel opgelost!
Helaas niet het andere probleem opgelost waarmee ik nogsteeds zit (bij 115+ km/u krijg ik een lichte trilling in het stuur, en hoor ik een rammelend geluid (a la gare aandrijfas)) Bij lagere snelheden (up to 110) is dr helemaal niks aan de hand.
Heb het idee dat de remklauw heen en weer klappert op de remschijf, want als ik een stukje 120+ heb gereden dan trillen de remmen ook een beetje, na 2x remmen is dat ook weer weg. Maar of dat nou de oorzaak of het gevolg is van de trilling weet ik niet.
Ik ga denk ik een setje nieuwe wiellagers inbouwen, ik twijfel allen of ik gelijk ook een set nieuwe naven koop of niet. Maar voorlopig kijk ik het nog ff aan, want dat road force balanceren heeft al wel een hele verbetering gemaakt, de auto trilt zo goed als niet meer, en dat is erg fijn iig.
Zo, ik heb ff alles op een rijtje gezet wat ik aan de AX wil doen de komende tijd, het kleine lijstje kan in principe voor de deur en wil ik de komende weken het een en ander van doen, het grote lijstje wil ik in de kerstvakantie allemaal gaan doen, ik mag bij Siyu in de garage werken voor een kleine vergoeding.
To do lijstje kleine dingen:
- Spatbord bestuurderskant dr af:
- Schanierpinnen bestuurdersdeur vervangen, zodat de deur eindelijk recht hangt en fatsoenlijk sluit ipv met grof geweld dichtslaan. (update: krijg ze dr zo niet uit, haal denk ik ff spatbord dr af..)
- Truckhoorn onder spatbord monteren
- Spatbord bestuuderskant weer dr op.
- Stoelkussen fixen (schuim is intern gescheurd, ff openmaken en lijmen en dan weer dichtmaken denk ik zo..)
- Passagierdeur roestgaatje fixen, CV en EL raam installeren, GTI deurtrim installeren
- Kabel trekken voor CV achterklep
- Kofferbakklep GTI kabelboom (tilt-switch voor lampje, CV) installeren.
- Kofferbak GTI trim installeren + lampje
- 3e remlicht op de kofferklep maken (rode 12v ledstrip watervast)
- Diesel brandstoffilter weer terugplaatsen op originele plek.
- Toerenteller werkend maken (incl conversie-printje dat op de bdp sensor van het 16v vliegwiel werkt.)
To do lijstje grote dingen:
- Achteras revisie
- Vliegwiel + koppeling 16V
- Bosch inspuitpomp + injectoren installeren (is nu compleet, heb de juiste spie gevonden.)
- EGT sensor (ligt klaar)
- Bosch pomp afstellen (straat op en neer rijden met stopwatch en EGT sensor, vooral focussen op soepel stationair, goede gasresponse, niet roken, en toerenbegrenzer enzo)
- Flenzen voor in en uitlaatbuizen snijden uit 8mm staal, buizen lassen
- Turbo inbouwen
- Opnieuw afstellen voor de hogere toerentallen (maar 3 schroeven, ipv 10 ofzo)
- Auto extern strippen, schuren en opnieuw wit lakken.
- Polijsten en in de was zetten.
Last edited by AlexanderB on SatDec13, 2014 5:21:53 PM, edited 1 time in total.
Haha, ja, ik was vandaag aan 't werk in Den Haag, tijdstip klopt ook. eeuh, ik zit net de beelden van m'n nieuwe dashcam te bekijken, dus eens zien waar ik een tram ben tegengekomen om 16.30..
FFFFFUUUUUUUUU
En toen was ik een wielboog van m'n skirtset kwijt. Geen idee hoe ik dat niet gemerkt heb toen ik gisteravond thuiskwam, maar toen ik vanochtend buiten kwam was ie weg.
Eens zien of iemand nog een andere heeft liggen...
Last edited by AlexanderB on ThuJan15, 2015 4:40:24 PM, edited 2 times in total.
2 hele dagen (in totaal bijna 30 uur) aan de auto gewerkt, en hij zit weer in elkaar. Alleen start ie niet, dus daar gaan we morgen nog ff naar kijken.
De volgende zaken gedaan:
- Blok uit de auto getrokken
- Bak dr af
- Vliegwiel, koppeling en druklager vervangen, was hard nodig ook, de plaat en druklager waren allebei verrot, de drukgroep was nog wel oke.. Kleine les: 16V koppeling vereist M8 imbus boutjes ipv de M7 (!?) die op de diesel-koppeling zaten..
- Sensor voor cruise-control geinstalleerd.
- Lucas Injectoren vervangen door Bosch 120 bar injectoren
- Lucas brandstofpomp vervangen door Bosch brandstofpomp. Dit had heel wat voeten in de aarde omdat die van een XU af komt.
-- ander schroefdraad op de steun, geen schroefdraad in de pomp
-- langwerpige schroefgaten voor verstelling ipv een verstelbaar riem-tandwiel.
-- steun zat in de weg om de moeren vast te draaien, dus heb uiteindelijk met de slijptol er het een en ander afgeslepen om ruimte te maken.
-- pomp had allerlei uitstekende stukken die op eenzelfde manier niet pasten, ook afgeslepen
-- stukje uit de koets moeten zagen voor de turbo-compensator, dat was eigenlijk onvermijdelijk.
-- om de motor op z'n plek te krijgen deels pomp gedemonteerd, daarbij een onderdeeltje gebroken, dat heb ik moeten lassen (als tijdelijke oplossing, ga nog een andere kopen, want ik vertrouw er niet helemaal op dat die las het materiaal niet te veel verzwakt heeft.)
- Motor weer terug op z'n plek gezet.
- Alle brandstofslangen voor op de motor vervangen door nieuw. (Helaas alleen nu geen doorzichtig stukje meer, dus dat moet nog een keer dr in gezet worden, maybe)
- Radiator past eigenlijk niet meer dr in met de nieuwe pomp, dus hoog tijd om die saxo diesel radiator in de bouwen die ik heb klaarliggen.
- Geprobeerd te starten, maar dat werkte niet. Op dat moment was ik ook al 21 uur wakker en kwam de zon al weer bijna op, dus hebben we besloten om er later (2 januari) verder naar te kijken.
Omhoog
Motor+bak dr uit.
Verschil in vliegwiel.
Versleten 180mm naar goede 200mm
Koppeling gemonteerd. (M8 imbus, ipv M7 van het diesel-vliegwiel.)
Bosch links, Lucas rechts.
Vulringetjes
Verbeterpunten:
- Achteraf was het VEEEEEl slimmer geweest om de Bosch pomp van een 106 te gebruiken, en het turbo-compensator gedeelte er later op te schroeven. Dan was het een stuk makkelijker geweest om de auto rijdend te krijgen (want deze pomp mist onder andere een blokkeergat voor de D'riem), en ook geen gekloot met schroefdraad tappen enzovoort.
- Ik kan die 3 imbus M10 bouten beter vervangen door 3 M10 studs, maar dan moet ik die nog ff kopen.
- De radiator past nu echt[i/] niet meer, de gaskabel op de pomp zit in de weg, dus hoog tijd om de nieuwe te installeren. (Die heb ik al liggen, maar moet worden pas-gemaakt.)
- De brandstofslang heeft geen doorzichtig stukje om te checken op luchtbellen. Oh well.
- De motor (en bak?) zweten nog hier en daar, op zich geen grote hoeveelheden, maar genoeg om de boel plakkerig te maken, waardoor er dikke lagen zwarte troep overal aangekoekt zitten. Idem met de brandstoffilter die ineens begon te lekken eens zien of dat is opgelost met een andere filter.
Morgen weer verder, kijken of we 'm lopend krijgen.
In de tussentijd, nog een sneeuw-foto'tje:
Last edited by AlexanderB on ThuJan15, 2015 4:45:13 PM, edited 2 times in total.