Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - bandjes...

Post by Fruit »

Is een thuiskomertje maat weet ik niet meer..

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - bandjes...

Post by Jurjenz »

Nieuwe banden Maxxis zitten er nu onder. Staat mucho mucho veel beter! Komende week aanbieden voor de APK! :music
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Jurjenz »

Schijt, Sofie is niet door de keuring gekomen :wall
-CO2 waarde te hoog
-Remmen voor lopen aan
-Ruitenwissersproeier niet in orde (had ik van te voren kunnen fixen)
-ruitenwisserreservoir verstopt: dit is dan waarschijnlijk de leiding die naar achteren gaat, de leiding naar de voorruit is in orde. Als achter het niet doet, is dat dan APK afkeur??

CO2
Balen van de CO2! Garage wist me niet te vertellen hoe hoog de waarde is. M.a.w. zit het er nét boven of substantieel. Maakt het zoeken wat eenvoudiger. Ik ga het forum wel napluizen maar als jullie quick tips hebben? :) Wat ik zoiezo wil doen is om de nieuwe lambasonde van de 1.1. over te zetten naar de GTI, dit kan zonder problemen? Welke kleuren stekkers moet ik met elkaar verbinden? Ze verschillen namelijk.

Het is ook een beetje een kip en het ei verhaal. De mogelijkheid om flink het gas open te trekken op de snelweg is ook niet handig met een niet APK gekeurde auto om de boel schoon te blazen.

Remmerij
De remmen voor blijken aan te lopen. Ik heb het in eerste instantie niet zo ervaren, maarja, ik ben niet degene die de keuring uitvoerd.. De geleidebussen van de remklauw heb ik aan beide zijden gangbaar gemaakt dus de zuiger zal stroef gaan in de behuizing. Met name rechtsvoor kreeg ik met het plaatsen van nieuwe remblokken en schijven niet makkelijk volledig terug in de behuizing (uiteindelijk na heeeeeeeel veeel kracht!!). Ik zal de klauw dan ook moeten reviseren. Wat is handig in deze? Oude dunne schijf & versleten remblokken terugplaatsen en dan op de rem trappen? Dan schiet de zuiger uit de behuizing en kan ik de boel smeren. Of verdient het toch de voorkeur om het hele zooitje uit elkaar te halen? Ik heb hier eigenlijk weinig zin in - maar zal waarschijnlijk wel moeten. Kan iemand me vertellen waar ik een revisiesetje online kan bestellen? Mocht iemand nog goede remklauwen hebben liggen, dan houdt ik me van harte aanbevolen :)

motor
De garage vond het motorblok ook niet lekker lopen, ben ik wel mee eens. Met name stationair is de motor steeds 'zoekende', maar schijnt dat de blokjes zoiezo stationair beroert lopen? Ik zal voor de zekerheid ook de D-riem checken op tijd, maar volgens mij heb ik dit toch echt goed gedaan.. Toen ik de auto kocht was het blokje ontzettend fel, is nu niet naar mijn gevoel.


Daar stond ze dan gisteren:
Image

Nu maar weer terugbrengen naar de garage en de regen trotseren, bleh :(
Image

Biebs
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedMay21, 2014 10:28:36 PM

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Biebs »

Balen! Toch weer wat werk aan dus..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by AlexanderB »

Ik zag dat je gebeld had, zat ff in de auto..

Hmm, dat is toch wel weer een lijstje.
Lambdasonde kan je uit een 1.1 halen ja, kleuren weet ik zo 123 niet uit m'n hoofd. Kijk naar de kleuren draad die uit de stekkers komen, de ene stekker heeft 2 dezelfde en de ander 2 verschillende. (geen garantie enzo dat 't bij allemaal hetzelfde is, maar daaraan kon ik 't bij de mijne zien.)

Je hebt niet toevallig een group N chip dr in zitten? Die geeft standaard een te hoog CO bij lage toerentallen.
Ik zou de d'riem toch ff checken inderdaad, motor hoort soepel op te pakken en flink door te trekken. Toen ik mijn d'riem er een tand naast had staan had ik ineens nog maar ~40 pk over van de 100 ofzo (gevoelsmatig). Hij reed nog wel, maar echt van harte ging 't allemaal niet.

Tja, remmen, argh!. Ik zou zeggen, besteed die €30 voor een setje klauwen, dat is de snelste en minst hoofdpijnveroorzakende oplossing.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Wheelnut »

Valse lucht of een lek uitlaatspruitstuk misschien?
Misschien de katalysator die vol zit of defect is?

De sproeier achter hoeft volgens mij niet te werken voor de APK, of zelfs maar aanwezig te zijn.
Idem voor de achterruitwisser trouwens.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Fruit »

Hielp een openlucht filter niet om de co omlaag te krijgen?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by AlexanderB »

Valse lucht, dat zou het ook kunnen zijn, maar dat zit bij een GTI allemaal wel redelijk in elkaar. (met O ringen enzo, niet van die gare papieren pakkingkjes overal), en sowieso injectie vlak voor de kleppen maakt het geheel vrijwel ongevoelig dr voor..

Ik zou eerder het slangetje van de gasklep naar de ECU (en het T-stukje naar de benzinedrukregelaar) ff checken, als dat poreus of lek is loopt ie heel beroerd.
En de benzinedrukregelaar ff fixen met de juiste C clip, maar die had je al op de lijst staan. :)

Uitlaatspruitstuk.. ik weet 't niet, meestal is dat minder problematisch of het lek is echt overduidelijk aanwezig, dan is het ook instant afkeur uit de categorie "lekke uitlaat".

Sproeier en ruitenwisser is weer zo'n gevalletje en-en, als de wisser dr op zit, moet de sproeier werken.
Je kan dus ook (tijdelijk) de wisser en de knop op de pook verwijderen / aftapen en dan zou 't ook goedkeur moeten zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Laurent »

Ik weet niet of jij een ATE of een Bendix systeem hebt, maar ik heb voor mijn 1100 dit rubberset besteld: http://www.onderdelendirect.nl/Citroën/ ... uw--r43573" onclick="window.open(this.href);return false; Deze tent heeft nog wel meer dingen.
AX 1.1i Volcane Rood

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by mini_mouse »

Mocht je die group N chip al gemonteerd hebben, die geeft zo'n 2,5% co! Onder een bepaald toerental werkt de lambda regeling niet.

Remklauwen zou ik gewoon reviseren! Met tweedehands spul weet je vaak ook niet wat je hebt :!:

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Jurjenz »

Thanks voor de tips!

-Ik ga vrijdag een remklauw bij de sloop halen. Ik ben blij dat ze nog een Girling klauw hebben liggen. Prijs valt ook mee, 25 euro :)
-Ik heb ook nog een rondje Ring Groningen gereden in zijn drie om het blok een beetje 'schoon' te blazen. Ik mis echt enorm veel motorvermogen. Zelfs mijn 1.1 is sneller en feller!! Toen ik de auto kocht (met alle mankementen vandien) werd ik desondanks behoorlijk in mijn stoel gedrukt bij vol gasgeven in zijn tweede versnelling, nja, dat is nu absoluut niet het geval.. In combinatie met een te hoge CO2 waarde vrees ik toch (nja, hoop ik eigenlijk) dat de distributieriem toch een tandje verkeerd staat.

Kennen jullie dit filmpje nog? Onderstaand de d-riem spanning toen ik hem kocht. Zoals je ziet stond hij erg slap, nu staat de riem wel 'op spanning' terwijl ik dezelfde verhouding tussen krukas en nokkenas heb gehouden. Misschien toch iets verkeerd gegaan? Vrijdag even kijken..

Link


Ook heb ik last van veel trillingen wanneer ik rij in een lage versnelling tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik hoop dat dit het gevolg is van een combinatie d-riem & remklauw. Ik zou het anders niet weten? Trillingen houden op als ik het gas loslaat, dus het moet uit de versnellingsbak/motor komen?

Ik ga ook naar een andere garage voor de APK, niet omdat de huidige niet bevalt - maar zij rijden de auto naar een keuringsstation waar je vervolgens terplekke niet nog even kleine dingen kunt doen. Zoals het goed afstellen van lichten en dergelijke. Ik ga nu naar een Citroën specialist waar ze de keuringen wel zelf doen. Kan ik er tenminste zelf bij zijn en zijn de mogelijkheden wat ruimer om evt. te sleutelen aan de CO2 waarde.

Wordt vervolgd!
Image

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Nico »

Aan de achterruitenwisser en/of sproeier worden in het geheel geen eisen gesteld:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Gewoon laten zitten dus, is geen afkeur. Bij mij zit er een wisser op waar nog maar een paar resten rubber aan zitten, ik gebruik hem nooit. Nooit een opmerking over gehad.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by mini_mouse »

Jurjenz wrote:
Ook heb ik last van veel trillingen wanneer ik rij in een lage versnelling tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik hoop dat dit het gevolg is van een combinatie d-riem & remklauw. Ik zou het anders niet weten? Trillingen houden op als ik het gas loslaat, dus het moet uit de versnellingsbak/motor komen?
Dat is duidelijk niet zoals het hoort! Lijkt een beetje of die niet op alle cilinders loopt oid. Het trillen, weinig vermogen en hoog co. hebben waarschijnlijk de zelfde oorzaak.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Browny »

Gare lambda kan ook alle problemen veroorzaken. Trek ff je bougies eruit en bekijk ze, old-skool diagnose... Allemaal zelfde kleur? Pikzwart?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Jurjenz »

Browny wrote:Gare lambda kan ook alle problemen veroorzaken. Trek ff je bougies eruit en bekijk ze, old-skool diagnose... Allemaal zelfde kleur? Pikzwart?
Zitten allemaal nieuwe bougies in maar ik loop ze voor de zekerheid even na. De vorigen zagen er zo uit:
Image
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Laurent »

Jurjenz wrote:-Ik ga vrijdag een remklauw bij de sloop halen. Ik ben blij dat ze nog een Girling klauw hebben liggen. Prijs valt ook mee, 25 euro :)
Mijn ervaring met gebruikte klauwen is dat ze na verloop van tijd allen problemen gaan geven. Als je het red, haal dan een setje. Kan je op je gemak de andere gaan reviseren.
Kennen jullie dit filmpje nog? Onderstaand de d-riem spanning toen ik hem kocht. Zoals je ziet stond hij erg slap, nu staat de riem wel 'op spanning' terwijl ik dezelfde verhouding tussen krukas en nokkenas heb gehouden. Misschien toch iets verkeerd gegaan? Vrijdag even kijken..
Heb je hem wel juist geblokkeerd?
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Jurjenz »

Jemig, wat was het vandaag zweten zeg! :) Gelukkig wel het een en ander kunnen doen & controleren. Grootste vraag ten aanzien van de hoge CO was of de D-riem wel goed op tijd stond, dat staat hij. Vervolgens de bougies gecontroleerd en het bleek dat één bougie een (significante) zwarte aanslag heeft ten op zichte van de anderen, die ieder lichtbruin waren. Vervolgens de injectorrail losgehaald en de injectoren getest. Ze doen het allemaal. Ook zag ik dat de benzinedrukverdeler verkeerd gedraaid zat, zit nu goed. Na alles weer teruggebouwd te hebben startte ik de motor, en hij deed het! Hij klinkt beter stationair, geen schokken meer in de lage toeren en zij heeft haar vermogen terug, zoals toen ik haar kocht - AX POWERRRRRRRRRRR! :D

Geen idee wat het nu precies was, maar het feit dat het nu verholpen is, zo fijn! Er is echter een dingetje bij gekomen: stationair loopt ze rond de 900 toeren, na een stukje rijden en dan stationair, dan begint ze te 'zoeken' tussen 900-1100. Alexander vertelde dat ik het eea moet schoonmaken - dus dat gaan we nog doen.

Verder ben ik naar de dealer geweest voor het stellen van de lichten. Dat is nog een secuur werkje om dat goed te krijgen! Leuk dat de monteurs de de wagen prachtig vonden en even polshoogte kwamen nemen, "ik vond het al apart - een AX met viergaats velgen, o wacht een GTI, die zien we nooit.."

Zoektocht naar een tweehands remklauw heb ik even uitgesteld. Kon bij de sloperij in het magazijn neuzen, maar dat ging niet werken zonder de klauw mee te hebben om te vergelijken. Ik heb nu een nieuwe APK afspraak gemaakt bij een andere garage (Citroën specialist) waar ze de keuring zelf verrichten. Dus mochten er dingen nog aan het licht komen, mogen ze er direct mee aan de slag. Het laten aanbieden bij een keuringsstation heeft voor mij geen zin.

We wachten het maar weer af!
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Ceristimo »

Het is nu ietwat te laat omdat de afspraak met de Citroën dealer al staat, maar een tip: gezien je dicht bij Groningen woont is Carfit geen gekke plaats om de auto te keuren. Ze adverteren zichzelf als 'een garage speciaal voor de oudere auto' en alhoewel een keuring er 50 pietermannen kost, is de kans dat 'ie wordt goedgekeurd een stuk groter. Wees niet ongerust, als iets onveilig is keuren ze 'm echt niet goed, dus het is geen louche garage. Wellicht een idee voor volgend jaar. Succes met de APK trouwens, en top dat 'ie weer mooi loopt! :-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by Jurjenz »

Whoops, zit aan de Florakade. Is een project van mij, gaat volgend jaar tegen de vlakte...

Weet niet of het zo handig is als ik daar naartoe ga :lol:
Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jurjen AX GTI '91 - help Sofie de keuring door..

Post by TvL »

:lol:

Wel jammer dat Sofie na al die moeite niet door de APK gekomen is... Succes met de laatste werken!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Post Reply