AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ja he, maar alles daar is ook echt net nieuw, dan krijg je dat eh. :D

Hmm, m'n bestelde ATE Power Disc schijven waren niet leverbaar, dus ik heb Brembo Max schijven gekregen. :) Nou nog ff uitzoeken welke blokken in dr bij wil hebben, zat zelf aan Textar te denken, maar kan ook voor wat anders gaan.. :)

Enige nadeel van niet alle onderdelen van het remsysteem van 1 fabrikant: de waslijst aan verschillende stickers die op het "boodschappenlijstje" moeten :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, tentamens zitten dr bijna op, tijd om wat hoognodig onderhoud te doen, en de APK. :)

Ik tril bij hogere snelheden zo'n beetje m'n auto uit door de onbalans in de wielen, heb de ergste ff vervangen door een reserveband. Blijkbaar kan je velgen niet eerst laten balanceren, en daarna verven. Oops. :)
Verder met inbouwen van de CV en EL ramen een paar electrische probleempjes veroorzaakt, die ff oplossen.

En de remmerij, bij beide remklauwen van m'n nieuwe achteras zijn de ontluchtingsnippels afgebroken. :( dus ff kijken wat nu, dr uit krijgen of geheel de klauw vervangen..
Verder wat remleidingen op maat laten maken, etc. Ik zit te denken om een rol los koper te kopen, maar dan moet ik een tool kopen/lenen. Alternatief is voor €10 de meter bij de brezan, maar dat wordt gauw duur als je 2x 3.5 meter nodig hebt van de HRC naar de drukverdeler achter.

En heb nogsteeds een raar knakkend geluid als ik met 1 wiel over 'n drempel heel ga, (niet in geval beide), denk dat het de stabilisatorstang is. Geen speling op de wielen verder..

To do:
- Wielen laten balanceren. Tril m'n auto uit met de nieuwe set, dus blijkbaar zijn ze niet goed gebalanceerd.
- Remschijven voor wisselen
- Schijvenas klaarmaken voor installatie
- Schijvenas installeren.
- Koplampen en mistlampen
- Bedrading CV/EL ramen
- Gebroken achterklepslot vervangen (door CV slot, gelijk upgraden! :))
- Knakkend geluid zoeken
- APK

Of ja, tot nu, nu maakt ie bij elke oneffenheid geluid. Van de week maar ff naar de garage, ff laten checken of ze kunnen vinden wat het probleem is.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Dat zijn weer klusjes waarbij je niet altijd vrolijk wordt. Succes in ieder geval! :)
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

Fels setje mag je van me lenen =)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Goh, bij mijn nieuwe banden hoefde er geen loodje of wat dan ook op, beide kanten. Die vent heeft ze uiteindelijk allebei nog een keer laten draaien, maar weer niets. En ik heb ook geen trilling. Maar 't is weer een aardig lijstje. Die klauwen, uitboren en linkse tap een optie?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

degene wrote:Fels setje mag je van me lenen =)
Kan ik die dan van de week ff ophalen ofzo? :D
Laurent wrote:Goh, bij mijn nieuwe banden hoefde er geen loodje of wat dan ook op, beide kanten. Die vent heeft ze uiteindelijk allebei nog een keer laten draaien, maar weer niets. En ik heb ook geen trilling.
Jij mazzel. :) Bij mij hoefde dr maar een paar gram op, tot ik vroeg of het ook kon door plaklood aan de binnenkant, en toen moest dr ineens een heleboel op op de machine happy te krijgen. Denk dat dat, en het feit dat ik ze daarna nog gespoten heb, resulteert in het feit dat ze dus gewoon in onbalans zijn. :)
Laurent wrote:Maar 't is weer een aardig lijstje. Die klauwen, uitboren en linkse tap een optie?
Klopt ja. :)
Nja, uitboren schijnt niet zo'n succes te zijn. Ik ga dr gewoon met de MIG een ringetje op lassen, en daar een moer op lassen, en als dat niet helpt, dan haal ik een paar klauwen van de sloop. (Zijn de zelfde bij een heleboel PSA auto's, dus zat te vinden.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En toen was het krak tijdens een scherpe bocht, en toen was het stil. Een inspectie leverde dit op:

Image

Oops. :)

[edit:] ze zijn dr 22 Oktober onder gegaan, dus 8 maanden oud. Ik heb ze 2 jaar geleden besteld bij een NL webshop, en ze waren iets meer dan €30 per stuk, dus ik ga garantie claimen. Ik verwacht wel iets meer levensduur van m'n duur betaalde onderdelen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Ik herken het even niet/ka het even niet plaatsen, dus wat is dat precies?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Droplink van de stabi (GTI, dus niet aan de draagarmen vast, maar aan de veerpoten)

Kogelgewricht is uit de kom geschoten. kaput. De stofhoes is ook pleite..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Haha, slecht inderdaad. Dingen gaan vrij lang mee normaal volgens mij. :P Of jij rijdt heel sportief door bochten....
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Slecht ja. Desondanks, daar zijn ze toch voor? Sportief door de bochten?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

True. :P
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nog niks gehoord, (tot zover: "binnen 1 werkdag antwoord"), dus nog maar een mailtje achteraan gedaan.
[edit:] heb maar op eigen kosten een nieuwe besteld. Bijna 2x zo duur als bij mister-auto, maar dan heb ik 'm wel morgen in huis, ipv volgende week..
En dan ga ik daarna wel onderhandelen of ik 't geld terugkrijg of niet.


Ondertussen m'n wielen laten balanceren (Profile Tyrecenter is duuuuuuur :X Ik had 4 losse wielen meegenomen, dus ze hebben geen brug nodig gehad of niks, maar toch ff bijna 60 euro rekenen voor krap 10 minuten werk.. :X Daar ga ik voorlopig dus ook niet meer terug heen :roll: )

Bij 3 van de 4 zat 't gewicht niet helemaal in balans, en bij een wiel zat er een beetje hoogteslag in het loopvlak van de band, dat was daarvoor ook goed te merken in de auto.. Denk dat ik die achter zet en kijk of het nog wegtrekt, en anders een nieuw bandje dr op..?

En nu bezig met:
- De brembo's monteren
- De sideskirts onder de deuren teruglijmen, lijm was losgelaten na veelvuldig (hard) aanstoten tijdens het instappen..
- Straks ff felssetje ophalen.
En voor later deze week:
- Remleiding en nippels bestellen
- Slang voor de oliekoeler heb ik nu liggen, die ff installeren.
- Olielekje dichten door vervangen van een pakking. :) (heb ik liggen)
- Remdrukregelaar achteras klaarmaken voor gebruik.
- Achteras dr onder zetten.
- Handremkabels installeren
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

die hoogteslag kan ook komen door een te haastige montage van de band op de velg. Dat het rubber dus te veel wrijving heeft met de 'lepel', waardoor ie als het ware gewokkeld erop komt te liggen.
Zou te verhelpen zijn door de band leeg te laten lopen en dan een beetje op de zijkanten gaan staan en dan een paar nachten de band zich laten 'zetten'...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En dan weer opnieuw balanceren? Want het lood zit aan de andere kant van de "bult", uiteraard.

Een andere tip die ik hoorde is met (zeer) lage bandenspanning een rustige rit maken, dan kan de band zich opnieuw zetten op de velg. Mocht ie daadwerkelijk niet helemaal recht op z'n "bead" zitten. En uiteraard ook dan, wederom balanceren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Uit de categorie werkverschaffing:

M'n electrische ramen die ik een tijdje terug heb ingebouwd doen 't niet, krijgen geen 12v op de schakelaar.
Dus het hele dashbord uitgebouwd, schutbordkabelboom (waar de kabelboom van de ramen in zit verweven) uitgebouwd, alles doorgemeten, alles goed. Volg ik de draad die het dashbord in loopt naar de zekeringkast.. ..naar een lege relaisvoet. Dusss, ff een relais zoeken en dr in proppen, en alles weer terug in m'n auto bouwen.

10 tegen 1 dat het dan gewoon werkt. Dat ik dat niet eerder gezien heb, hoop werk voor niks. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Dat is een behoorlijk 'Doh!' moment! :evil:

:)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

"Een tijdje terug"...

Rijd je dan zo weinig met je AX, of doe je de ramen gewoon niet open?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ben begonnen met 't linker raam, en ik heb dus inderdaad een aantal weken lang elke keer de deur moeten opendoen bij slagbomen enzo. Erg irritant. En warm, nu het zomer is.

Ondertussen een relais gevonden en dr in gestoken, en nu werken m'n ramen (of raam in dit geval) weer. Zo ff de rechter deur ook ombouwen, en dan is dat ook weer klaar. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Nice!

Bij Die-Andere heeft het bestuurdersraam nooit goed gewerkt, en dat was bij parkeergarage en dergelijke altijd erg irritant. Inderdaad de hele deur open doen. Gelukkig deed daar het passagiersraam het nog wel, voor enige verkoeling tijdens warme zomerdagen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply