Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v paar nieuwe plaatjes

Post by Wheelnut »

Op Zolder voelden ze inderdaad ondermaats aan na een paar ronden, maar niet zo erg als de tweede keer op Zandvoort.
Op Zandvoort heb ik volgens mij véél harder op die rem gestaan. In ieder geval lag de snelheid hoger...
gare remblokjes
AHAHAHAHAHA! Letterlijk! Loei- en loeiheet geweest, dus krokant gebakken!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v paar nieuwe plaatjes

Post by citrofenwick »

Dat ziet er terug goed uit zoals het hoort!

Mijn ervaring met remblokken waar voorheen nooit sportief / op circuit is mee gereden, is dat ze nogal slecht tegen plotse extreme temperaturen kunnen.
Je moet maar eens voor het eerst echt sportief met een auto gaan rijden. Je zal het wel merken :)
AX-kopen is verslavend.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Wheelnut »

Okee, dus ik wil m'n distributieriem gaan vervangen, omdat ik niet weet wanneer dat voor het laatst gebeurd is, ik toch alweer een kilometer of 12000 met deze auto gereden heb, en in die kilometers bij tijd en wijle niet echt zachtzinnig met alles ben omgesprongen.

De onderdelen en reparatiehandleidingen enzo heb ik wel onder controle, maar over het gereedschap heb ik een vraagje:

Welke gereedschappen kan ik het beste als provisorisch blokkeergereedschap gebruiken?
Ik heb vanalles gehoord, van inbus-sleutels en boren tot bouten en moeren, maar wat wat werkt nou goed, en welke formaten moet ik hebben?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by AlexanderB »

Enneh.. De reparatiehandleiding heeft dr niks over te vertellen? :)

Als ik een gok moet maken: M10 boutjes in de kop (x2), maar dat weet ik niet zeker. (Voor de 8v is het iig 1x m10 van voldoende lengte)
Voor het blok in ieder geval een imbus/torx L-sleutel of doorslagpen in het gaatje boven de BDP sensor.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Wheelnut »

Die handleiding verwijst naar speciaal gereedschap.
Komt uit garagesoftware.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by AlexanderB »

Oke.. maar "pinnetjes" (al dan niet met handvat) zijn ook genummerd speciaal gereedschap.

Image
2 seconden google..
Als je goed kijkt zie je ook dat er 2 "bultjes" aan de binnenkant op de tandwielen zitten waar de witte lijntjes op de tandriem boven uitkomen. Maar er zitten ook gewoon locking-gaten in waar pinnen (of boutjes) in passen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Wheelnut »

Google geeft mij nooit wat ik hebben wil. Zal wel weer aan mijn trefwoorden liggen.
Ik zie trouwens de maat van die boren niet op die foto...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Willemke
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Willemke »

Wheelnut wrote: Ik zie trouwens de maat van die boren niet op die foto...
Bij Peugeot was het 8 mm

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Wheelnut »

Aha. Dát vroeg ik!

Nou heb ik toevallig een paar setjes boren, en twee setjes L-sleutels op de kop getikt (torx én imbus)
Dus dat gaat helemaal goed komen nu.

Dank jullie!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje in de planning

Post by Wheelnut »

Image

Setje strakke pedaalrubbertjes!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje verwisseld

Post by Wheelnut »

Succes!

Distributieriem voor het eerst helemaal zonder hulp vervangen! (nou ja, fysieke hulp...)

Ik ben erachter gekomen dat een boor dus niet in het inlaatnokkenastandwiel past, omdat de motorsteun in de weg zit.
Daar heb ik dus maar een T45 L-sleuteltje voor gebruikt. Gaat ook prima. En een houtboor gebruiken voor het uitlaatnokkenastandwiel is niet snugger. Daar zit namelijk zo'n lekker scherp puntje aan. *kras!* Au! *prik!* Au!

Waar ik niet achter gekomen ben, is waar dat verrekte gat voor de blokkeerpen van het vliegwiel zit!
Ik zie wel een gat waar op een ander type blok misschien een BDP-sensor in zit, maar bij mij dus niet. En daar zit géén gat in het vliegwiel...
En omdat ik rond die omgeving ook zat te klitten met de leidingen van de oliekoeler, heb ik het er maar zonder blokkering op gewaagd. (Wel in z'n 5 gezet)
Ik weet het, gevaarlijke beunmanier, en ik weet ook wel beter, maar ik kon het gewoon níet vinden.
*edit: En nu dus wel... *zucht*

Maar al met al is er niks fout gegaan, en het riempje kan er weer zo'n 60-80k tegenaan!



Even heel wat anders trouwens: Een heel apart elektrisch kwaaltje!
Als ik mijn portierramen (elektrisch) volledig open, dan kappen mijn deurspeakers (andere heb ik niet) ermee.
Doe ik het raampje iets omhoog, dan werkt de speaker weer.

Dit gebeurt zowel links als rechts, linkerraam kapt de linkerspeaker af, rechterraam kapt de rechterspeaker af,
om het even of het andere raam nou open staat of niet.

Ik denk dat er een stekkertje niet helemaal lekker vast zit...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Distri-riempje verwisseld

Post by Wesley »

Dan drukt de ruit denk ik de draden van je speaker naar beneden waardoor hij slecht contact maakt op de speaker. Raam omhoog en contact is weer goed. ;)
Even loshalen en de speaker zo draaien dat de draden aan de rechterkant zitten bij de linkerdeur, en bij de rechterdeur de draden aan de linkerkant.

Tip voor de volgende keer: motorsteun even loshalen. Is sowieso makkelijker om de distributiekap dan los te halen maar scheelt ook een berg ruimte, aangezien de ruimte die je hebt al niet bijster groot is.
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Wheelnut »

Image

Deze strakke actie wilde ik jullie niet onthouden...

(De foto blijft niet staan vanwege een beveiliging op de site van Leon Weggelaar zelf.
Even refreshen en je kan mijn stuurmanskunsten een paar seconden aanschouwen)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Fruit »

Mooie foto!!!

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Wheelnut »

Ja toch? Ging maar net goed. Leve ABS!
Ik had niet eens door dat ik zo'n mooie stofwolk opwierp...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Browny »

Dat was vast even schrikken.

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by j0achim »

Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Laurent92 »

Mooie actiefoto! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by citrofenwick »

Al redelijk warm zo te zien! Dit soort momenten zijn eigenlijk niet slecht om je toch altijd een klein beetje bewust te houden van de gevaren.
AX-kopen is verslavend.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Actiefoto

Post by Wheelnut »

Yup, was inderdaad even schrikken.
Bedankt voor de permanente foto, trouwens. Ik heb nooit gesnapt hoe dat foto uploaden hier werkt, ik gebruik altijd links naar photobucket.

Saxo is vandaag zonder kleerscheuren door de APK gevlogen!
Ze hadden drie opmerkingen:

-Lenskapjes van de kentekenverlichting missen.
Dat was bekend. Die heb ik er niet bij gekregen toen ik de auto kocht.

-"Overmatige" Olielekkage. (Genoteerd onder aandachtspunten)
Het is mij ook bekend dat het blok hier en daar wat vettig is, maar hij laat geen plassen achter ofzo.

-Speling op de draagarm rechtsachter. Nog toelaatbaar voor de APK, geen notering.
Die kwam als een verrassing, vooral omdat de achteras er vorig jaar onder gegaan is! (10.000 km)
Hoe lang gaat een gereviseerde achteras eigenlijk mee? Ik denk dat op het circuit crossen de levensduur niet bevorderd...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply