heb je je schakelmechanisme terug ok gemonteerd?
- staat je versnellingspook nog op dezelfde plaats?
- zit de grote stang naar voor over die grote bol?
- gaat links-rechts met je pook nog goed, met dezelfde verplaatrsing als vroeger (dan moet je het onderste stangetje met het onderste bolletje op je bak verbinden...
en anders - ben ik je helemaal het antwoord schuldig, ...
mijn schakelmechanisme heb ik niet aangezeten, hoefde er niet af om de as te vervangen. Misschien is deze olie net een andere viscositeit dan wat erin zat eerst? Heb het idee dat het langzaam wel beter wordt maar is me echt een raadsel hoe of wat..
Als de bak een tijdje zonder olie heeft gestaan, dan schakelt ie in het begin echt heel erg slecht, het schakelgevoel komt wel weer terug als je dr ff mee gaat rijden.
Als je de verkeerde viscositeit hebt, dan zal ie ook minder lekker schakelen.
AlexanderB wrote:Als de bak een tijdje zonder olie heeft gestaan, dan schakelt ie in het begin echt heel erg slecht, het schakelgevoel komt wel weer terug als je dr ff mee gaat rijden.
Er is al meer dan 500km mee gereden, zo lang duurt dat niet toch?
AlexanderB wrote:Als je de verkeerde viscositeit hebt, dan zal ie ook minder lekker schakelen.
johan had precies dezelfde en meer dan een jaar geen problemen gehad.
Enfin we zien wel.. Als 't over een paar weken nog niet weg is zal ik er eens meer werk van maken
joop wrote:Foto's van het vervangen vd as. . Wel schakelt mn auto opeens voor geen meter meer, ik moet regelmatig de pook in z'n versnelling rammen
Joop,
Je schreef dat de vervangende as een andere lengte heeft dan de oude. Ook lees ik dat de as bij de bak niet aansluit. Dit hoort volgens mij niet zo. Zou het kunnen dat de homokineet aan de bakzijde van de nieuwe as cq de hele as langer is , waardoor deze spanning zet op de bak en deze naar één kant gedrukt wordt?
Willemke wrote:Zou het kunnen dat de homokineet aan de bakzijde van de nieuwe as cq de hele as langer is , waardoor deze spanning zet op de bak en deze naar één kant gedrukt wordt?
Willem
Hoi Willem, de nieuwe leek juist ietsje korter dan de oude as. Nou heb ik nog eens goed naar de oude as gekeken en die zat er op dezelfde manier ook niet helemaal in bij de bak. Inmiddels is het probleem een stuk minder geworden, alleen de 1 en de 4 doen nog af en toe moeilijk.
Heel toevallig stond het pak oude vbak olie nog op mn kamer, dat is 75w-90. Na vervangen vd as is er 75w - 80w in gegaan. Ik heb geen idee wat de nummers betekenen, maar kan dit het probleem veroorzaakt hebben? In de haynes staat 75w-80w aangegeven als de juiste olie dus er zit nu in elk geval de juiste in.
Dag Joop,
De getallen geven de vloeibaarheid aan. Hoe hoger het getal, des te dikker de olie. Het getal voor de "W" geeft de vloeibaarheid aan bij lage temp. Het verschil tussen 80 en 90 zul je volgens mij niet merken.
Wat populaire uitleg vind je eventueel in onderstaande link. http://boothobby.nl/index.php/olie" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het misschien ook niet zo dat je schakelmechanisme in zijn bewegingen belemmert wordt, waardoor hij moeizaam schakelt?
Willem
Het schakelmechanisme werkt verder prima. Ik weet niet goed hoe je dit uitlegt maar ik voel altijd 2 klikjes als ik schakel, maakt niet uit welke versnelling. Die eerste is minimaal en de tweede is zegmaar als hij echt in z'n versnelling schiet. Die laatste klik wilde opeens regelmatig niet meer na het wisselen van de as. Nu is het wel wat beter geworden hoe meer ik ermee rij dus hoop dat het probleem zichzelf verhelpt haha.
Die tweede klik had ik ook niet meer toen ik te weinig bakolie had... vandaar iker ook achter vroeg... aangezien het bete enn beter gaat, houden we het op: TE nieuwe olie
Laurent wrote:Zou het kunnen zijn dat je oude assen slijtage erin hadden die de nieuwe niet hebben, waardoor het zooitje weer in elkaar moet slijten.
Ik denk het niet Laurent. De bediening van de bak en de plaats van de aandrijfassen zijn twee los van elkaar staande zaken.
Het schakelmechanisme laat in de bak synchromeshringen en een (achteruit)tandwiel schuiven. De aandrijfassen steken in het differentieel.
Laurent wrote:Zou het kunnen zijn dat je oude assen slijtage erin hadden die de nieuwe niet hebben, waardoor het zooitje weer in elkaar moet slijten.
Ik denk het niet Laurent. De bediening van de bak en de plaats van de aandrijfassen zijn twee los van elkaar staande zaken.
Het schakelmechanisme maakt het mogelijk om in de bak synchromeshringen en een (achteruit)tandwiel te verschuiven. De aandrijfassen steken in het differentieel.
laatste post is alweer veel te lang geleden! Redelijk wat onderhoud gedaan in tussentijd, waaronder achterremmen vervangen n.a.v. APK, een cilinder lekte. Bij de dealer een nieuwe complete set gehaald (kan ik aanraden). Er zijn een paar verschillende modellen cilinders in omloop, je kan onder de auto prima zien welke er onder de jouwe zit. Kijk waar de remleiding erin gaat.
oude onderdelen eraf
Spoiler Tuning:
privé parking
ging niet echt anders
verlengde pijp..
handrem zo los mogelijk maken
band er weer op, om trommel eraf te wrikken
tadaa
deze was nog goed, ziet er relatief schoon uit
dit kan nog wel toch?
aan bovenkant die schoenen uit elkaar trekken, dan gaat vanonder de veer er makkelijk uit
tie-wrap om de cilinder zodat de zuigers volgende stap blijven zitten
slang erop, nippel open en vloeistof eruit door op pedaal te staan. Ik maak in de slang 3-4 inkepingen van 1mm met een kniptang, dan pak ik met een waterpomptang 1-2cm van het einde die slang en schuif hem over het nippel. Dan zit hij veel steviger als wanneer je het met de hand probeert. Wel eerst je ringsleutel erop natuurlijk.
voorzichtig de leiding eraf, hier loopt nu als het goed is amper wat uit
Cilinder eraf. liefst regel je deze bouten nieuw voordat je begint.. heb ze hergebruikt maar meer omdat alle garages al dicht waren
Nieuwe onderdelen erop
Spoiler Tuning:
zoek de verschillen
voor de inbouw even goed schoonmaken! Staat niet op de foto, maar de delen waar je remschoen langs beweegt moet je insmeren met een dun laagje vet. Het zat erbij in mijn kit. Zorg in ieder geval dat het nooit op een remschoen terecht komt!
nieuwe cilinder erin
houder pennen enz zitten nieuw in de set. Die rubber ring in het midden aan de as heb ik ook vervangen, zat ook in de set. Heb de middelste as waar je wiel op steunt met klein beetje kogellagervet ingesmeerd.
Deze zat voor-geassembleerd in de set. Heb de onderste veer eraf gehaald om hem te kunnen monteren. Schoenen zijn schoongemaakt met remreiniger, evenals de trommel.
like this. Vergeet niet je handrem weer aan te sluiten
palletjes door de juist gaten steken, veer erop, dan 6-kantige moer erop
Wielmoer zat in de set, zou je in ieder geval moeten vervangen. Ik tik hier het borg-stukje erin. Als je geen moment-sleutel hebt, ze moeten echt héél erg vast.
En dan zoals normaal je wiel erop. Doe zelf de bouten altijd handvast en daarna op moment als de auto weer op zijn wielen staat. Daarna remmen ontlucht, ben te ongeduldig geweest en heb de nippels niet eerst met wd-40 ingespoten. Daardoor is nu 1 nippel van 6-kant naar cirkel gegaan In de haynes staat welke volgorde je moet aanhouden. Ik heb zelf 2 rondjes ontluchten gedaan om zeker te weten dat alle lucht eruit is. Vergeet ook niet je handrem af te stellen, staat ook in de haynes. Geloof dat bij tik 4 van de handrem de remschoen tegen de trommel aan moet zitten, maar dan kan het nog wel je wiel bewegen.
dit was de kapotte kant, door alle vloeistof remde dit wiel helemaal niet meer.
Spoiler Tuning:
Ben te lui geweest om het bij te verven, maar als je tijd, ontvetter en verf hebt zou ik het wel aanraden.
En verder nog een nieuwe liefde tegen het lijf gelopen vorige maand
Heb dit weekend de nokkanskettingspanner vervangen, samen met olie + filter, bougies, luchtfilter en remolie rondom ververst. Toen roest bijgewerkt, alle bouten met kopervet terug gestopt en alles afgemaakt met een wax job.
De motorhobby is wat grootser aangepakt dan de auto afgelopen jaar, zo is er nog een voertuig bijgekomen:
Met de CBR is ook een hoop gebeurd, ben hem langzaam voor circuit aan het ombouwen, keertje gevallen, veel onderhoud, het houdt me van de straat..
Nu werd 3 voertuigen van mezelf en nog 1 van mijn vriendin een beetje te gek, besloot om de AX te gaan verkopen. Helaas kwam hij niet door de APK, waardoor hij wat eerder weg moest dan gepland. Gelukkig naar Jelle binnen de AX club en niet naar de sloop . Het symbolische laatste ritje