Jurjen GTI '91
Moderator: webmasters
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Tip voor als je weer eens met een vaste remtrommel zit;
Laat het wiel er aan vast zitten en draai alleen de centrale wielmoer er af.
Je hebt dan een veel grotere krachtarm en meer houvast om te wrikken.
Laat het wiel er aan vast zitten en draai alleen de centrale wielmoer er af.
Je hebt dan een veel grotere krachtarm en meer houvast om te wrikken.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Ah, heb het ook wel al eens voorgehad dat het lager plots kapot was. Gelukkig zijn de lagers zelf niet zo duur.
Waarschijnlijk heb je het automatisch stelmechanisme niet losgezet voor je er aan begon? Dat zijn die tandjes die op elkaar staan. Die kan je met de trommel er nog op door een gaatje van een wielbout met een platte schroevendraaier. Als je het niet snapt wil ik wel ff een prentje painten met meer uitleg
In principe moet de trommel er op/af kunnen zonder veel kracht. Anders riskeer je ook de voeringen te slopen.
Succes! De aanhouder wint.
Waarschijnlijk heb je het automatisch stelmechanisme niet losgezet voor je er aan begon? Dat zijn die tandjes die op elkaar staan. Die kan je met de trommel er nog op door een gaatje van een wielbout met een platte schroevendraaier. Als je het niet snapt wil ik wel ff een prentje painten met meer uitleg
In principe moet de trommel er op/af kunnen zonder veel kracht. Anders riskeer je ook de voeringen te slopen.
Succes! De aanhouder wint.
AX-kopen is verslavend.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Ik snap het niet, ik heb wel een vermoeden maar of dat de juiste is? Heb je misschien een foto hoe het los zit voordat je de trommel erop schuift?citrofenwick wrote: Waarschijnlijk heb je het automatisch stelmechanisme niet losgezet voor je er aan begon? Dat zijn die tandjes die op elkaar staan. Die kan je met de trommel er nog op door een gaatje van een wielbout met een platte schroevendraaier. Als je het niet snapt wil ik wel ff een prentje painten met meer uitleg
Verder ben ik aan het twijfelen, gaan voor witte knipperlichten of toch oranje?... Wat vinden jullie?
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Phase 2 motorkap wit, phase 1 motorkap oranje. Maar dat is mijn mening. Ligt eraan welke look je wilt. Ik heb de zelfde twijfel gehad. Het is puur smaak.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Oranje is best mooi hoor op een zwarte kap! Zelf heb ik ook oranje op mn ene GTI. Niet omdat het 'type 1' is maar omdat ik het mooi vind!
En wat het openmaken betreft:
Hier tussen prutsen met een platte schroevendraaier. Dit doet de voeringen naar binnen springen. Normaal kan je er aan door een boutgat.
Als je trommels een grote 'rand' hebben binnenin kan het zeker geen kwaad om hem eens af te laten draaien. Dat heb ik ook al laten doen en dat scheelt een hoop als hij nogmaals open moet.
En wat het openmaken betreft:
Hier tussen prutsen met een platte schroevendraaier. Dit doet de voeringen naar binnen springen. Normaal kan je er aan door een boutgat.
Als je trommels een grote 'rand' hebben binnenin kan het zeker geen kwaad om hem eens af te laten draaien. Dat heb ik ook al laten doen en dat scheelt een hoop als hij nogmaals open moet.
AX-kopen is verslavend.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Ik heb ook altijd ruzie met dat palletje, blij dat ik die trommels niet te vaak open moet maken.
Ik heb zelf witte richting aanwijzers. Die hele goedkope van winparts, die zijn niet aan te raden, ze passen niet zo goed.
Als er weer centen over zijn maar eens valeo's erop.
Ik vind bordeaux rood en oranje niet zo heel mooi samen. Bij zwart/ grijs zou ik het ook hiet weten. Je kan ook gewoon afwisselen! Je hebt voor een paar euro oranje richtingaanwijzers op de sloop.
Ik heb zelf witte richting aanwijzers. Die hele goedkope van winparts, die zijn niet aan te raden, ze passen niet zo goed.
Als er weer centen over zijn maar eens valeo's erop.
Ik vind bordeaux rood en oranje niet zo heel mooi samen. Bij zwart/ grijs zou ik het ook hiet weten. Je kan ook gewoon afwisselen! Je hebt voor een paar euro oranje richtingaanwijzers op de sloop.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
de foto van de remtrommel is niet degene die je doorgaans tegenkomt. (foto staat overigens ook op zijn kop)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91 - Remtrommel trouble
Het palletje zit ook net boven de bovenste rand van de foto trouwens.
En als je van die mooie First-velgjes zonder centraal gat hebt: Je hebt vast wel een reservewiel op een stalen velg...saxo100 wrote:Tip voor als je weer eens met een vaste remtrommel zit;
Laat het wiel er aan vast zitten en draai alleen de centrale wielmoer er af.
Je hebt dan een veel grotere krachtarm en meer houvast om te wrikken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Goede klusdag gehad vandaag! Heel veel kleine werkjes van afgelopen periode heb ik vandaag kunnen afronden:
-nieuwe fuseekogels
-draagarmen weer netjes gemaakt
-nieuwe stabilisatorstangen
-nieuwe remblokken
-nieuwe remschijven
-kleine elektrawerkjes gedaan
-nieuwe assen
Zit er nu allemaal op! Maar wat een kracht kostte het zeg om de zuiger in de klauw weer helemaal terug te duwen, had ik niet verwacht! Aan het einde van de dag kwam Jan langs want zijn dynamo was gaar geworden. Gelukkig had ik er nog een liggen dus samen de 'nieuwe' er maar onder gezet. Ben een paar speciaal biertjes rijker -jum jum.
Nieuwe buurauto!
Het houdt maar niet op, grrrrrrr
O yeahh!
Stukken beter dan hoe het was...
Jan zijn AX met de billetjes bloot
Volgende keer de laatste roestplekken wegwerken en de achterremmerij doen. Heb toch maar twee nieuwe handremkabels besteld en een nieuwe montage set. (en nieuwe achterdempers, grille, radiateur, kachelradiateur en bougies Bosch)..
Was ie weer!
-nieuwe fuseekogels
-draagarmen weer netjes gemaakt
-nieuwe stabilisatorstangen
-nieuwe remblokken
-nieuwe remschijven
-kleine elektrawerkjes gedaan
-nieuwe assen
Zit er nu allemaal op! Maar wat een kracht kostte het zeg om de zuiger in de klauw weer helemaal terug te duwen, had ik niet verwacht! Aan het einde van de dag kwam Jan langs want zijn dynamo was gaar geworden. Gelukkig had ik er nog een liggen dus samen de 'nieuwe' er maar onder gezet. Ben een paar speciaal biertjes rijker -jum jum.
Nieuwe buurauto!
Het houdt maar niet op, grrrrrrr
O yeahh!
Stukken beter dan hoe het was...
Jan zijn AX met de billetjes bloot
Volgende keer de laatste roestplekken wegwerken en de achterremmerij doen. Heb toch maar twee nieuwe handremkabels besteld en een nieuwe montage set. (en nieuwe achterdempers, grille, radiateur, kachelradiateur en bougies Bosch)..
Was ie weer!
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Jurrr!!!
Ik tuf weer vrolijk over de weg dankzij jouw inzet, toppie!!!
Je hebt echt een top plekkie om te werken aan je auto('s)!
Je GTI gaat echt erg fijn worden!
Ziet er allemaal toppie uit!
Kom zeker weer een keer langs!!!
Geniet van de speciale biertjes!!!
Cheers!
Ik tuf weer vrolijk over de weg dankzij jouw inzet, toppie!!!
Je hebt echt een top plekkie om te werken aan je auto('s)!
Je GTI gaat echt erg fijn worden!
Ziet er allemaal toppie uit!
Kom zeker weer een keer langs!!!
Geniet van de speciale biertjes!!!
Cheers!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Dat roest aan die dorpel had ik ook aan mijn witte GTI. Als je het wil lassen veel werk om het goed te doen, want eigenlijk moet de benzinetank er uit. (je wil niet dat die begint te fikken)
Goed bezig verder. Je vordert goed
Goed bezig verder. Je vordert goed
AX-kopen is verslavend.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Dank je! We prutsen gestaag verder. Benzineleidingen zitten inderdaad niet op een heel handige plek.. Ik moet even kijken wat niet alleen handig, maar wat ook vooral veilig is om te doen. Resterende benzine haal ik er zoiezo uit en ik denk dat ik een houten plaat tussen het lasgedeelte en de leidingen zet. Komt in orde!
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Altijd mooi; verse onderdelen!
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Weer een lekker klusdagje, en wat een heerlijk weer! Puur genieten
Werkplaats begint zich al goed te vullen. Leuke lui en heel gezellig!
Bad ass nieuwe radiateur. Ziet er toch mooi flitsend uit
Oude:
Toen ik de auto kocht en terug reed naar Groningen 2 maanden terug deed de temperatuurmeter op het dashboard erg vaag. Wilde niet 'warmer' worden dan 50 graden. Oorzaak gevonden, slechte verbinding/draadbreuk:
Zo zagen de handremkabels eruit...nait best
Bougies nog oke, maar ik heb gelezen dat NGK niet echt aan te raden is voor AX'jes. Dus daarom verse Bosch bougies erin.
Waar is deze sensor voor? Zit in de vulhals van de radiateur.
Voor de rest:
-trommelremmen gefixed
-handremkabels geplaatst
-voorremmen doen het ook prima (ik had alleen 1 remblok verkeerd om gedaan - hoe dom! Lange klusdagen zijn dus niet altijd goed voor de concentratie...)
Volgende to do's: schokdempers achter en de roestplekken wegwerken. Enige grote operatie is nog de d-riem, en dan kunnen we alles weer opbouwen.
Morgen ook naar Techno Classica in Essen, ik ben heel benieuwd!
Werkplaats begint zich al goed te vullen. Leuke lui en heel gezellig!
Bad ass nieuwe radiateur. Ziet er toch mooi flitsend uit
Oude:
Toen ik de auto kocht en terug reed naar Groningen 2 maanden terug deed de temperatuurmeter op het dashboard erg vaag. Wilde niet 'warmer' worden dan 50 graden. Oorzaak gevonden, slechte verbinding/draadbreuk:
Zo zagen de handremkabels eruit...nait best
Bougies nog oke, maar ik heb gelezen dat NGK niet echt aan te raden is voor AX'jes. Dus daarom verse Bosch bougies erin.
Waar is deze sensor voor? Zit in de vulhals van de radiateur.
Voor de rest:
-trommelremmen gefixed
-handremkabels geplaatst
-voorremmen doen het ook prima (ik had alleen 1 remblok verkeerd om gedaan - hoe dom! Lange klusdagen zijn dus niet altijd goed voor de concentratie...)
Volgende to do's: schokdempers achter en de roestplekken wegwerken. Enige grote operatie is nog de d-riem, en dan kunnen we alles weer opbouwen.
Morgen ook naar Techno Classica in Essen, ik ben heel benieuwd!
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Zie ik daar ook een VW T3 staan ? Kan iemand mij PB sturen met de naam van die eigenaar ?
Mvg Franz
Mvg Franz
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
De sensor meet de hoogte van je koelvloeistof, komt het eronder dan gaat er een lampje op je dashboard branden.
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Aah oke, duidelijk
@ Franz, ik zal is rondvragen wie de eigenaar is. Ben je op zoek naar een T3?
@ Franz, ik zal is rondvragen wie de eigenaar is. Ben je op zoek naar een T3?
Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91
Nee, ik heb er al eentje. Een Campertje. Ik denk dat ie die namelijk ken.
Groet Franz
Groet Franz