AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by kick-it »

Heel mooi!
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Svaan »

Mooie wielen! 8)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

Gaaaast! Mooi werk allemaal!
Blijf je nou wel een fietsenmaker? (delftenaar?)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep, hoewel ik nu Mechatronica doe, combinatie tussen Werktuigbouwkunde, Electronica en Programmeren.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Elektrotechniek is ook programmeren... Na-aper ben je trouwens, mijn opleiding ligt ook in die hoek.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hmm, gedachten-experimentje voor een circuit-speeltje:

+ AX 1.1i voor €100 op de kop tikken met niet al te veel roest.
+ GT achteras (heb ik liggen)
+ Viergaats voorpoten, geventileerde remmen dr op.
+ interieur volledig en dan ook volledig kaalstrippen, alles van de auto af slopen wat niet nodig is om 'm straatlegaal te houden.
+ achterste ruitjes vervangen door lexan
+ accu vervangen door li-po pack, dan maar ff geen accesoires aan zonder draaiende motor.
+ brandstoftank vervangen door een kleiner tankje. (Optioneel)
+ kuipstoeltjes, vier/vijfpuntsgordels, rolkooi, helm.
+ setje fijne bandjes dr op
+ leuk motorblokje opbouwen voor dr in. (MPI of iets met webers ofzo)
+ op een lichtgewicht aanhangertje zetten, dan kan ie maybe geschorst blijven voor track-only gebruik, en anders gewoon straatlegaal houden.. :)

Relatief cheap circuitspeeltje, en kan qua mods veel verder gaan dan bij m'n dagelijkse auto, en als ie stuk is is het ook een stuk minder ernstig.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

Bedenk dat als je hem schorst, dat hij niet op de openbare weg mag staan. Op een aanhanger zou kunnen, maar controleer ook de gemeente verordeningen. Meestal mag een aanhanger maar een beperkt aantal dagen op 1 plek staan. Elke dag/week je aanhanger verplaatsen voor een hobby auto die je maar een paar keer per jaar gebruikt, gaat erg snel vervelen. Daarnaast heb je ook een geschikte auto nodig waar je hem achter hangt.

Denk daarnaast na over de aanpassingen die je gaat doen. Heen en weer naar het circuit in een volledig gestripte auto is qua herrie geen pretje, Delft - Zandvoort is al 1 uur enkele reis, Zolder en Assen zit je al op 2-2,5 uur enkele reis en Malmedy ligt nog weer verder weg. Overige gewichtsbesparende zaken die je er op hebt staan, ik vraag me af of je dat gaat merken in het weggedrag (accu, lexan achterruitjes en racetank), daarvoor kun je eerst beter investeren in een goed onderstel en je tank minder vol gooien.

Vergis je ook niet in de kosten, een leuk motorblok goed opbouwen is niet goedkoop, een goed onderstel gaat ook de nodige centen inzitten en kuipstoeltjes, frames voor de kuipstoeltjes, gordels, rolkooi en helm is bij elkaar ook een leuk bedrag. Met een goedkope AX van 100 euro ben je er nog lang niet.
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

² Bossie!

Ik snap niet zo goed waarom je aan een racer zit te denken als je continu moet sparen voor de mods aan je diesel. (niet dat ik me wil moeien hoor)
En ik vind de combinatie plexi ramen en 4gaats vooraan + 3gaats achteraan (met dus dunnere torsies en stabistang) niet zo logisch/niet nagedacht :P
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Paar korte antwoorden:

Het is een gedachte, wil niet zeggen dat ik dr meteen wat mee ga doen, of uberhaupt wat mee ga doen. :)
En advies is natuurlijk altijd welkom, maar het was gewoon ff een ideetje wat ik had, wil niet zeggen dat het een *goed* idee was..

Gewicht strippen is niet alleen handig voor handling en snelheidswinst, maar ook omdat ie dan lichter is en het makkelijker is om een auto te vinden waar ie achter mag op een trailer. :) Een 2e, benzine-AX verzekerd en belast stil laten staan kost me ongeveer €50 per maand, dat is het probleem ook niet. Elke 3 dagen de trailer verzetten word inderdaad gauw vervelend..

Sparen valt op zich wel mee, het is vooral dat ik geen werkplaats heb, en niet steeds alles wil inpakken en 2x een half uur rijden voor elk klein klusje, laat staan €10-15 per uur betalen.. Nu dat ik een nieuw huis heb, heb ik als het goed is iets meer budget om te zoeken naar een garagebox of schuur in de buurt, en daarmee zou de voortgang van m'n huidige project ook een stuk vlotter moeten gaan..

Accu, zoals ik het zie: ik heb voor m'n huidige loodaccu €120 betaald, en die weegt ruim 20 kg, misschien wel 25. Ik kwam gisteren op hobbyking een accupakket tegen van 6.6Ah, dat 400A kan leveren, en 700 gram weegt, en nog niet eens de helft kost incl verzenden.. :) tegen de tijd dat m'n project een accu nodig heeft, dan zal de prijs nog wel verder gedaald zijn, en/of de specs voor die prijs nog beter geworden zijn, maar met die accu kan je een benzinemotor prima starten..

Af en toe wat langere stukken rijden in een gestripte auto boeit me niet zo, dan doe ik gewoon m'n oordoppen in. :)

Enige reden voor viergaats voorop is de beschikbaarheid van betere remmen, de voorremmen doen het meeste werk op een AX..

Ik had bewust het idee om wat zachtere vering te nemen, standaard GT onderstel zegmaar, zodat de lijn tussen mild onder / overstuur en compleet gripverlies wat breder word, dan kan ik m'n skills beter opbouwen, ipv dat ik een auto heb die zonder waarschuwing loslaat en de vangrail of grindbak invliegt..

Anyway, laat het onderwerp maar ff varen, diesel eerst maar eens afmaken.. en/of een eigen sleutelruimte regelen om dat in te doen, nu het budget dr voor is. :)

[edit:] Budget kan ik uiteraard ook gewoon *wel* uitgeven bij een DHZ garage, dan zit ik niet aan de huur vast als ik geen tijd heb om te klussen, en blijft dr meer geld over voor het klussen.. €1500+ per jaar is best veel geld namelijk, daar kan ik ook een goede 100 uur van bij de DHZ garage doorbrengen, en dat is waarschijnlijk meer dan ik in een jaar klus aan m'n AX.
Last edited by AlexanderB on ThuFeb13, 2014 4:48:22 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

We're not so different, you and I.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

AlexanderB wrote: Gewicht strippen is niet alleen handig voor handling en snelheidswinst, maar ook omdat ie dan lichter is en het makkelijker is om een auto te vinden waar ie achter mag op een trailer. :) Een 2e, benzine-AX verzekerd en belast stil laten staan kost me ongeveer €50 per maand, dat is het probleem ook niet. Elke 3 dagen de trailer verzetten word inderdaad gauw vervelend..
Een AX is achter al licht. Je kunt beter je accu naar achteren verplaatsen om een betere gewichtsverdeling te krijgen. Lexaan achter zul je niet zoveel mee winnen. Andere accu valt ook tegen, die wegen overigens ergens rond de 12-13 kg, niet ruim 20 kg.
AlexanderB wrote:Af en toe wat langere stukken rijden in een gestripte auto boeit me niet zo, dan doe ik gewoon m'n oordoppen in. :)
Geloof me, als je een dag gereden hebt en dan op de terugweg 2 uur lang een constante zware brom hoort, daar wordt je niet vrolijk van, ook niet met oordoppen. Zonder bekleding, hemeltje en dempingsmatten krijg je een hoop herrie. Zelf heb ik dat allemaal laten zitten.

Ga je met een trailer, hou er dan ook rekening mee dat je heen- en terugreis naar het circuit een stuk langer duurt aangezien je met een trailer achter de auto max. 90 km/u mag.
Image Image Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Hmm, gedachten-experimentje voor een circuit-speeltje:

+ AX 1.1i voor €100 op de kop tikken met niet al te veel roest.
+ GT achteras (heb ik liggen)
+ Viergaats voorpoten, geventileerde remmen dr op.
+ interieur volledig en dan ook volledig kaalstrippen, alles van de auto af slopen wat niet nodig is om 'm straatlegaal te houden.
+ achterste ruitjes vervangen door lexan
+ accu vervangen door li-po pack, dan maar ff geen accesoires aan zonder draaiende motor.
+ brandstoftank vervangen door een kleiner tankje. (Optioneel)
+ kuipstoeltjes, vier/vijfpuntsgordels, rolkooi, helm.
+ setje fijne bandjes dr op
+ leuk motorblokje opbouwen voor dr in. (MPI of iets met webers ofzo)
+ op een lichtgewicht aanhangertje zetten, dan kan ie maybe geschorst blijven voor track-only gebruik, en anders gewoon straatlegaal houden.. :)

Relatief cheap circuitspeeltje, en kan qua mods veel verder gaan dan bij m'n dagelijkse auto, en als ie stuk is is het ook een stuk minder ernstig.. :)
zoiets?:
Image
:-)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo iets ja. :)

280.000 km gepasseerd. :)

Image

En ik heb een probleempje ontdekt met de nieuwe wielen, ze zijn iets kleiner dan de saxo-maat wielen die ik dr onder had qua diameter, en nu schraapt de bumper op allerlei plaatsen op drempels en die parkeerhobbels..

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, gloeipluggen vervangen, dat ging echt een heel stuk simpeler dan ik had gedacht (aan de hand van de horrorverhalen die je op internet leest).
Auto startte daarna soepel, maar de motor was nog lauw dus dat zegt niet zo veel, morgenochtend komt de echte test.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

franz
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: TueJan28, 2014 11:26:40 AM
Location: Leende

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by franz »

Hoi,

Kijk ook eens naar je koudstartversteller. Die willen ook nog weleens vast gaan zitten of niet meer werken.

Mvg Franz

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zit inderdaad vast, heb dr wat 1 cent muntjes tussen gedaan om het stationairtoerental naar beneden te krijgen..

Heb dr ook al al een nieuwe voor geinstalleerd in het blok, maar daarvan was de kabel te kort om bij de hendel van de pomp te komen, die kwam van een Bosch af, en mijn pomp is (nog, tot ik 'm vervang) een Lucas..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

AlexanderB wrote:Zit inderdaad vast, heb dr wat 1 cent muntjes tussen gedaan om het stationairtoerental naar beneden te krijgen..
Is dat nou wat je noemt: "Goedkoop beunwerk"?
Mij lijkt die oplossing "geen stuiver waard".
Ik zou dat "voor geen geld" doen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Okee... ik stop nu...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

"goedkoopste fix ooit"
"fluitje van een cent (of 4)"

Hopelijk is het beroerde starten opgelost, de rest komt wel als ik een Bosch setje gevonden heb.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Nou ja, soms is het gewoon noodzakelijk om "geld in je auto te steken"!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hah! :D

Nou, de nieuwe gloeipluggen hebben blijkbaar wel goed geholpen, startte koud nogsteeds goed, soepel en rookloos, en het niet helemaal "rond" stationair lopen is ook weg.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply