Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JPG-slalom-racing »

Leuk interview!

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by Laurent »

Leuk om zo de achtergrond van CitroFenwick te lezen! :)
AX 1.1i Volcane Rood

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

leuk om de positieve reacties te lezen :)

En in December en Januari heb ik eens gekeken wat een ax kan naast de baan. Zoals sommigen onder jullie wel weten vindt Stuart het een uitdaging om naast de baan te gaan rijden. (eigenlijk niet, want het waren openbare onverharde modderwegen) Onlangs was hier een offroadmeeting die ook geschikt was voor gewone voertuigen, en daar heb ik aan deelgenomen met de oldtimer-AX. Ik had al wat geprobeerd op standaardhoogte, maar hij was eigenlijk net een cm of 5 te laag om zich te kunnen bewijzen.
Sommigen zullen dit zonde vinden. Ik ergens ook, maar je moet weten dat het vooral om techniek van het offroaden draait en niet echt om het crossen. Belangrijk was dat mn ax heel blijft. (enkel telkens veel poetswerk)

Image
Daarom heb ik dus de ax een beetje omhoog gedaan!
Image
Eerst ben ik naar de schuur gegaan om wat grotere voorbanden te zoeken en heb ik die door de bandencentrale op velgen laten trekken.

Dan hebben we de veerpoten en de voorbumper gedemonteerd.

Ik zat met een idee en keek naar de uitvoerbaarheid er van. Ik streefde naar minimaal 5cm meer bodemvrijheid aan de voorkant. Uiteindelijk heb ik GTI-veren gemonteerd, dewelke gemaakt zijn voor een gietijzeren onderblok en dus berekend zijn voor meer gewicht. Daar mijn blok alu is hoogt hij daarvan naar wat ik vermoed 2-3 cm op. Daar dit nog niet voldoende ging zijn heb ik de veerpoten ook aangepast. De onderste veerschotels heb ik losgemaakt en wat hoger op de poot terug vastgelast:

Image

Image

Met een 7 cm verhoogde AX als resultaat!

Image
Zoals je ziet hebben we ook de GT-bumper er terug afgehaald. Zo had hij opnieuw wat meer vrijheid onderaan.
Ik wacht nog op een filmpje van een vriend met een leuke offroadactie. De impreza reed vast, maar de ax raakte er door dankzij zn verhoogde koets.

Image
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JPG-slalom-racing »

Schitterend!!! O wat staat die hoog!!! Jij bent de man die doet wat iedereen droomt maar weinigen durven.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JBo »

Ziet er gaaf uit!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by Laurent92 »

Geniaal hoe je die hebt verhoogd (Y)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

Nog eens tijd voor een kleine update!

Afgelopen weekend een 106 gaan halen. (1.1 bj 2003)
Image
Geen zorgen, hij wordt gesloopt voor onderdelen! (als je iets nodig hebt)

En gisteren eindelijk een begin kunnen maken aan de winterwerken van de GTI:
Image

De vloer heeft wat aandacht nodig. Op foto moeilijk te zien, maar onder mijn zetel stond hij zo'n 2cm omhoog!
Image

Krijgt een nieuw laagje verf.
Image
Image

Image
De veerpoten zijn er ook al uit. Het motorblok gaat er ook nog uit. Alles wordt gecontroleerd en opnieuw geassembleerd. Als er nog tijd rest wordt de motorruimte ook opnieuw gespoten.
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by q01z »

Zo'n bolle vloer komt me bekend voor... Alleen is het bij mijnverder naar voren
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

Haha, dat is omdat je er goed mee gereden hebt :P
Bij mij heb ik hem overigens vooraan ook al eens naar beneden moeten kloppen.

Vanavond nog eens gebeld met de keurmeester van rallyvoertuigen en mn tapijt mag er echt niet uit. Ik denk dat ik de vloer enkel eens zal reinigen...
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:Haha, dat is omdat je er goed mee gereden hebt :P
Bij mij heb ik hem overigens vooraan ook al eens naar beneden moeten kloppen.

Vanavond nog eens gebeld met de keurmeester van rallyvoertuigen en mn tapijt mag er echt niet uit. Ik denk dat ik de vloer enkel eens zal reinigen...
je moet je tapijt laten zitten? Rijdt jij in een originele klasse?
PS de velgjes van die 106? viergaats 13 inch? :-)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

Ja, in divisie 1 klasse a. Maw, remmen en motor etc moeten origineel blijven. In principe ook de hoogte.
Voordeel is de groene keuringskaart en maar 1x per jaar keuring ipv 2x.

Weet nog niet goed wat ik met de velgen ga doen. Mss verkopen, maar mss houd ik ze ook.
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

Tijd voor een k*tupdate.

Afgelopen weken druk in de weer geweest om de ax af te krijgen voor de Rallysprint van Moorslede.

Dit lipje had ik ooit eens losgecoupeerd tijdens een rallytest. Tijd om eens te herstellen.
Image

Helaas was het er rond al goed beginnen roesten :(
Image
Er was met de verf er op niets van te zien! Gelukkig heb ik het ontdekt.

ontroesten en oplassen:
Image

Image

Image

Ook andere properdere poten gestoken. Tevens ook nieuwe remschijven (ferodo), nieuwe wiellagers, een nieuwe draagarm en nieuwe droplinks geplaatst. De aandrijfassen hebben nog maar 500km op dit moment, dus deze mogen er nog even in blijven.
De draadtap er tenslotte nog even door om de draad mooi zuiver te hebben voor de sparco draadeindes ivm ombouw naar moeren ipv bouten.
Image

Terug ok en gemonteerd:
Image

Tijdelijk uitlijnen :P :blabla
Image
Is ondertussen al naar de bandencentrale geweest.

Nog een hoop gedaan, maar niet van alles foto's.

Dan goed getest en klaar voor de Rallysprint van Moorslede.
Goed verkend en mooi weer. Een perfect begin van het seizoen?

Nee hoor, na 500m een cardan gebroken en mogen naar huis gaan :wall :evil: :?
Image

Ik denk dat ik ze al gebroken heb tijdens het opwarmen van de remmen vlak voor de start. Toen iig onheilspellend geluid gehoord.
Nu kijken om de assen te versterken...
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:Tijd voor een k*tupdate.

Een perfect begin van het seizoen?

Nee hoor, na 500m een cardan gebroken en mogen naar huis gaan :wall :evil: :?

Ik denk dat ik ze al gebroken heb tijdens het opwarmen van de remmen vlak voor de start. Toen iig onheilspellend geluid gehoord.
Nu kijken om de assen te versterken...

OOOh NEEEEEE!!!! gebroken cardans zijn besmettelijk???

Sorry sorry sorry, ...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

Dont worry, het is niet mijn eerste gebroken as. Ik heb er al alleszins zeker 6 gebroken en werd hier al aandrijfas koning genoemd. Wel mijn eerste as tijdens een wedstrijd.

Dit mag zeker geen 2e keer gebeuren. Ik denk dat ik al een oplossing heb.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by AlexanderB »

De grote vraag is, waar brak ie precies? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by Wheelnut »

Bij de Rallysprint van Moorslede, duh! :roll:
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

bij de bak aan de schuifkoppeling. Die breekt open, dus daar moet een metalen bus om.
Mss vnv picsss
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by AlexanderB »

Wheelnut wrote:Bij de Rallysprint van Moorslede, duh! :roll:
Image
citrofenwick wrote:bij de bak aan de schuifkoppeling. Die breekt open, dus daar moet een metalen bus om.
Mss vnv picsss
Ah, dat verklaart het een en ander ja. Hopelijk helpt een ring of bus dr om genoeg om het voortaan heel te houden.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by citrofenwick »

naja, slechter dan dit kan het niet worden :P
Image
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, 1.0 TGE)

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:bij de bak aan de schuifkoppeling. Die breekt open, dus daar moet een metalen bus om.
Mss vnv picsss

als je iemand met een draaibank kent : huls laten draaien van pakweg 2mm dikte, en met verhitten erop schuiven. Zo heb ik het laten doen (maar dan was de huls ineens 8 mm... beetje veel van het goede, want kregen ze niet heet genoeg meer...
De oorzaak : bij helemaal uitveren wordt de cardan te lang , en met ons bruut geweld kan die het dan niet meer aan ==> als een bompa rijden (don't!) ; veerweg verkorten (lijkt me ook niet ideaal in een rally); een ring tussen de cardan en de dienges aan de remschijf; of een combo van alles...

Post Reply